Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Biene M.

Biene M.

16-05-2009 om 14:42

Kamperen met dreumes

In augustus gaan we voor het eerst sinds de geboorte van de jongste (dan 17 maanden) kamperen, in Italië. We hebben de afgelopen 10 jaar elke zomervakantie gekampeerd en toen, met alleen oudste, zat de auto al flink vol. We zullen dus voor onszelf wat minder moeten meenemen, maar wat moet er allemaal extra mee voor de dreumes? Zijn er ervaringsdeskundigen die tips kunnen geven?

We hebben een nomad campingbedje, dus dat neemt weinig ruimte in. Ik twijfel over de wagen: de comfortabele maar grote bugaboo waar hij lekker in kan zitten en slapen als we erop uit gaan (eens per 2 à 3 dagen), of zal ik een kleine buggy kopen?

Wat doen we aan tafel: bestaan er inklapbare kinderstoelen? Ik zag wel iets wat je aan de tafel kunt hangen, maar met onze aluminium roltafel durf ik dat niet aan. Dreumes is een beweeglijk mannetje, die durf ik niet los in een gewone stoel te zetten.

Op de camping is een niet-omheind peuterbadje, dicht bij de plek waar wij gaan staan. Ik overweeg een tuigje te kopen voor mijn zoontje, wat denken jullie?

Hopelijk heb ik mijn zoontje tegen die tijd zo ver dat hij niet meer uit de fles drinkt en dat hij ook gewone melk lust (hij drinkt nu alleen nutrilon), dat scheelt al gesjouw. Verder geven we hem steeds verschillende soorten pap zodat we daar lokale merken kunnen kopen.

Zijn er nog dingen waar ik niet aan gedacht heb?

Groetjes, Biene

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

16-05-2009 om 18:20

Wat ik meenam

Wat ik meenam op vakantie toen ik kinderen had van die leeftijd:

- Opvouwbare buggy met slaapstand en parasol (buggy hoeft niet van een bijzonder merk te zijn en kan je al voor een paar tientjes krijgen)

- Rugdrager (voor al die plekken waar een buggy niet handig is & voor het maken van wandelingen)

-Klein opblaasbaar zwembadje of bootje. Kan dienst doen als babybadje en als speelplek bij de tent/huisje om lekker in het water te rommelen.
Je kan ook een curverbox meenemen en daar in de auto spullen inzetten en die ter plaatse als babybadje gebruiken maar daar is jullie zoontje misschien al te groot voor.

-Kinderstoel kan je bijvoorbeeld een goedkope inklapbare plastic stoel kopen. Verder heb je inderdaad van die hangstoeltjes maar op sommige campingtafels zijn ze misschien inderdaad niet handig.

-Je hebt ook van die inklapbare boxen (alleen zijkant van plastic zonder bodem) en die kunnen op een camping of bij een huisje reuze handig zijn.

Eten en drinken nam ik nooit mee. Ze hebben bij mij maar heel kort poedermelk gekregen omdat ik borstvoeding gaf en ze daarna vrij vlug op gewone melk overschakelde. Overigens kan je poedermelk natuurlijk ook gewoon in elk vakantie land krijgen. Luiers nam ik afhankelijk van de ruimte een of een half pak mee en de rest kocht ik ter plaatse.

Strand speelgoed (schepje, emmertje, vormpjes, strandbal) kan je vaak voor een paar euro ter plaatse kopen en daar dan na de vakantie weer achterlaten. Ander speelgoed zou ik ook beperken. Mocht het te weinig zijn (en dat is zelden zo) is bijna overal wel voor weinig geld wat te krijgen. Een paar dingen waar je kind thuis ook veel mee speelt zou ik wel meenemen. Zelf nam ik meestal duplo mee omdat meerdere kinderen van verschillende leeftijd (en jullie heb toch ook een ouder kindje omdat je schrijft dat het de jongste is?) daar leuk mee kunnen spelen.

Wat extra babydoekjes voor onderweg kunnen nooit kwaad. Want vies worden ze toch die kinderen.In de auto zou ik sowieso voor tijdens de rit een extra setje kleren apart houden zodat je in geval van bijvoorbeeld kotspartijen niet de halve kofferbak door hoeft naar vervangende kleding. Neem ook iets meer eten/drinken mee dan je denkt tijdens de autorit nodig te hebben. In geval van files of andere vertraging is dat wel fijn.

Maylise

Maylise

Maylise

16-05-2009 om 18:24

Aanvulling

Als je inderdaad ook een babybedje meeneemt dan is een box vrij overbodig want dan kan je het bedje als box gebruiken net als Jessica aangeeft.

Die inklapbare stoelen bestaan wel maar het is jaren geleden dat ik kinderstoelen nodig had dus ik heb geen idee waar je ze kan krijgen.

Annet

Annet

16-05-2009 om 21:09

Dakkoffer

Ik zou een dakkoffer regelen en de Bugaboo meenemen. Dan heb je gelijk geen kinderstoel meer nodig en het scheelt veel ergernis.
In die dakkoffer gooi je gelijk alle andere lichte spullen. En dan kom je een heel eind met inpakken.
Niet te veel speelgoed inderdaad. Onze topper ooit was een doos van de supermarkt met daarin zand. Allerlei kleintjes kwamen bij ons spelen in de 'zandbak'.
Een mini zwembadje (90 cm doorsnede) is inderdaad ideaal. Zowel in de douche van de camping als bij de tent. Ook geschikt voor grotere kinderen om in te badderen en te spelen.

marie

marie

16-05-2009 om 21:42

Ikea

hallo
Je kunt ook een kinderstoel van Ikea meenemen - de Antilop:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20140047
Verder adviseer ik je ook om een simpele buggy mee te nemen.
En aan speelgoed wat zandvormpjes, wat duplo en een paar autootjes ofzo. De tip van het opblaasbadje vond ik ook een goede.
En natuurlijk het campingbedje als box gebruiken.
Alvast veel plezier

Guinevere

Guinevere

16-05-2009 om 22:31

Hier

In de meivakantie zijn we met onze net 2-jarige op de camping geweest. We hebben erg veel conditie gekregen van het achter hem aan rennen, hij liep de hele tijd weg bij de tent. Ik kan je dus beslist een tuigje aanbevelen. Of als box een enorm opblaaszwembad waar hij niet uit kan kruipen (hoewel het bij ons een lig/hangplek voor pubers werd .
Vandaag zag ik in een campingzaak een inklapbare kinderstoel. Die stoel van Ikea kan ook maar dat bovenste deel is een onding dat veel plaats inneemt.
Voor op de camping vind ik poedermelk juist handig, dat is altijd vers tenslotte.
Als speelgoed: een grote opblaasbal en hier wel altijd duplo en véél auto's. Verder heb ik gemerkt dat meneer graag het ritme van thuis erin houdt, dus ook veel boekjes en "rustige activiteiten" zijn belangrijk.

Biene M.

Biene M.

17-05-2009 om 07:57

Veel reacties!

Wat een hoop tips, bedankt!

Misschien had ik moeten vermelden dat oudste een 14-jarige dame is, dus wel spelletjes en geen duplo voor haar

Die buggy moeten we inderdaad maar doen denk ik. Ik zal eens bij de kampeerwinkel gaan kijken voor de door Guinevere genoemde inklapbare kinderstoel (de door Marie genoemde Ikeastoel namen we vroeger inderdaad voor oudste mee, maar die vind ik nu teveel ruimte in beslag nemen). Als we die niet vinden inderdaad de buggy aan tafel gebruiken (dat ik daar niet aan gedacht heb...)

En we gaan ook zeker een dakkoffer regelen.

Dreumes eet überhaupt niet veel, maar we proberen hem wel al zoveel mogelijk met de pot te laten mee-eten. Oudste wilde op die leeftijd in Italië geen hap eten van de lokale potjes.

De tip van het badje vind ik een goeie! Die kun je daar denk ik ook wel kopen, toch?

Nuttig advies ook van Maylise om toch voor voldoende eten en drinken voor onderweg te zorgen. Normaal nemen we om tijd te besparen bergen eten en drinken mee voor onderweg en nu wilden we dat juist helemaal achterwege laten om ruimte te besparen (langer stoppen moeten we toch met een dreumes aan boord). Toch maar wel wat krentenbollen, schoongemaakt fruit en water meenemen dus.

Pelle, bedankt voor je inpakadvies. Kun je echt nog veel kwijt in losse tasjes tussen de bagage? De ruimte onder de stoelen gebruiken we inderdaad al, onder de één voor brandblusser en ehbo-doos en onder de ander voor kaarten, reisgidsen en evt. nog wat boeken.

Ik hoop op nog meer tips en ben erg benieuwd of er mensen zijn die wel eens een tuigje hebben gebruikt (of juist niet, en waarom dan niet?)

zon

zon

17-05-2009 om 09:31

Biene

Wij hebben inmiddels een aantal malen met een dreumes gekampeerd. Ik heb nooit veel speciale dingen meegenomen. Wij namen altijd een kleine buggy mee (goed inklapbaar en zonder kap e.d), daarnaast een campingbedje die we ook voor buiten gebruikten en om in te zitten namen wij altijd gewoon de trip trap stoel mee. Die kan goed uit elkaar en neemt dan erg weinig ruimte in. Ook zo'n mini zwembadje is ideaal.
Wat eten betreft namen wij wel veel mee voor onderweg maar verder eigenlijk niks. Dit was bij onze kids ook niet nodig. De oudste zat met 11 maand al aan de croissantjes
Een tuigje heb ik nooit gedaan maar wij hebben nooit dicht bij het water gezeten. Als we even niet konden opletten zetten we onze kids in het bedje (buiten) of in de trip trap en anders konden ze gewoon loslopen. Dan moet je er natuurlijk wel vaak achter aan maar als ze een beetje de ruimte hebben dan kan dat best vond ik. Het nadeel van een tuigje lijkt me dat je ze er eerst aan moet laten wennen, anders zullen ze dit niet waarderen denk ik. Maar als je kind het geen probleem vind dan is het wel handig volgens mij.

picobello

picobello

17-05-2009 om 10:42

Niet veel mee

voor de kinderen hadden wij ook gewoon een luchtbed en slaapzak, al vanaf 6mnd, geen gesjouw met kampeerbedjes, spelen deden ze op een kleed en eigenlijk liepen ze niet weg van de plaats. Maar we gingen wel vaak even rondje camping, speeltuin ect. Namen we zelf een stoeltje mee naar de speeltuin en de kinderen speelden rustig.
Speelgoed namen we nooit mee,behalve hun knuffels, ze spelen met alles wat voor handen kwam en als topper mochten ze altijd iets in de winkel kopen.
Een opklapbaren kinderstoel was wel erg fijn, zijn ook via markplaats of zo te verkrijgen, maar buggy werkt ook goed.
onmisbaar bij ons was een parasol, voor schaduw maar ook als speeltentje oid, klamboe erover en ze hadden weinig last van de "beestjes".
En een rugdrager, neemt wel wat plaats in, maar het geeft veel vrijheid als je gaat wandelen enz.
en bekers die goed afsluiten met evt een gaatje voor een rietje.

Stoelen

Wij hebben een hi-seat stoelverhoger, die zet je op een gewone stoel. We gebruiken hem overigens niet op vakantie. Hij is wel makkelijk mee te nemen, het is een plat pakket.
Hier een aantal link met stoelverhogers of vakantiestoelen:
http://www.kinderwebwinkel.nl/k-d-stoelverhoger/product_info.php/products_id/1336
http://www.pixmania.nl/nl/nl/560283/art/babysun-nursery/hi-seat-verhoger-5-in-1-m.html
http://www.easy2travel.nl/Eetstoelen.php

Wij nemen aan speelgoed meestal mee: tekenspullen, stapelbakjes, auto met poppetjes, ballen en zandbakspulletjes (emmer, schepjes, 2 vormpjes). Heel weinig, want we gaan op fietsvakantie.

liora

liora

17-05-2009 om 13:56

Tip

Hoi Biene,

Wat leuk dat jullie gaan kamperen! Ik heb geen ervaring met kamperen met kinderen, maar toen mijn zoon anderhalf was wel op vakantie met hem geweest. Als speelgoed had ik alleen maar mee een opblaasbal en stapelbakjes en dat was echt meer dan genoeg. En nog een paar boekjes voor moeilijke momenten (als we bijvoorbeeld ergens moesten wachten).

Ik zou verder ook voor tijdens de reis schone kleren voor jezelf bij de hand hebben want als een kind kotst, dan vaak over iemand anders heen, is mijn ervaring.

Veel plezier!

Liora

amk

amk

17-05-2009 om 14:48

Stoelverhoger

ik heb altijd en overal mijn opblaasbare stoelverhoger van Babywalz meegesleept.
Hier zit ook een tuigje in zodat het een kinderstoel is.
Dochterlief is nu 3,5 maar nog steeds sleep ik het ding mee want dan kun je in elk restaurant gezellig eten zonder naar zo'n zielig paar oogjes boven de tafelrand te kijken.

http://www.baby-walz.com/SyEngine.php?Act=97554&Do=97713&_SSL=0&pArtikel=534254&pPosition=4

Behalve deze hebben ze nog een aantal andere opblaasbare.

Asa Torell

Asa Torell

17-05-2009 om 20:18

Inderdaad

Hier hebben we voor dochter van destijds 14 maanden meegenomen vorig jaar:
Kampeerbedje, ook als box gebruikt. (ook de buggy was trouwens geschikt als 'opbergplek').
Tuigje (weinig gebruikt, want ze liep ook nog niet, ik vond het wel een geruststellende gedachte); die zijn voor heel weinig geld te koop bij de hierboven al genoemde postorderketen.
Muskietennet voor over het babybed (ook niet gebruikt, want geen mug te bekennen, wel hadden we last van een flinke wespenplaag en is dochter 2x gestoken ).
Buggy (wel een wat uitgebreider model), ook als eetstoel. Werd wel walgelijk vies en kleverig en daar kwamen die wespen weer op af dus als je een nieuwe gaat kopen, neem iets met weinig bekleding!
Regenbroek (van de postorderketen), voor kruipers enorm handig! Ook als je zoontje tegen die tijd wel loopt is het vast nog steeds geen gek idee als het ergens modderig is. Met zoon van destijds 16 maanden (die ook nog niet liep trouwens, had ik wel op gerekend ) was dit de grootste ergernis, voortdurend droge kleren aandoen!
Flesjes zou ik wel gewoon meenemen, op die leeftijd is gewoon afwassen goed genoeg en kun je volstaan met 2 stuks oid. Dochter wordt nu in juni 2 en heeft haar melk nog steeds graag uit de fles waar wij gemakzuchtig in mee gaan en zeker op vakantie lijkt het me handig dat het weer omval- en knoeirisico scheelt.
Iets om gevaarlijke spullen (messen!) gauw buiten bereik te doen, bijvoorbeeld het autodak als de tafel niet hoog genoeg is.
Rugdrager hadden we vorig jaar niet nodig omdat we met zoon van 4 toch niet ver gingen lopen maar in jullie geval zou ik het zeker wel doen. Leuk!
Speelgoed hadden we wel veel mee maar dat hangt van het kind af, dochter heeft soms wel wat vermaak nodig om genietbaar te blijven.
En last but not least een dakkoffer is absoluut onmisbaar .

mee1977

mee1977

17-05-2009 om 21:57

Link campingstoel

Wij hebben voor op vakantie deze stoel gekocht
http://www.prenatal.nl/Overzicht_speciale_aanbiedingen

Het is een paraplustoel. Hij staat heel stevig en is een mooi maatje om mee te nemen. Ik laat hem thuis staan, zodat hij ook meegenomen kan worden als we ergens op visite gaan en blijven eten.

Asa Torell

Asa Torell

18-05-2009 om 12:09

Hoeveelheid kleding

Ik vind het bijna niet te doen om dat een beetje redelijk in te schatten. Heb al heel vaak veel te veel mee gehad maar ook regelmatig te weinig, doordat alles heel snel vies werd door modder en kleverige kinderhandjes en het door vochtig weer maar niet wilde opschieten met het droog worden van de was... Als je een camping met droogmachine hebt is het natuurlijk een ander verhaal.
Verder deed Jessica's posting mij nog denken aan zwembandjes! Voor dat badje vlakbij jullie tent.

Antilop

Wij hadden die ikea stoel ook mee op kampeervakantie maar omdat wij zelf lage stoeltjes hebben (van die strandstoeltjes) en een laag tafeltje, hadden we een bezemsteel in 4 stukken gezaagd en die als pootjes onder de stoel gezet. Vastzetten met klein schroefje.
Was heel handig zo'n laag kinderstoeltje zeker met het bijbehorende tafeltje!
Die plastic kuipstoel is wel een wat onhandig ding in de achterbak maar je kan hem ook volstoppen met allerlei spulletjes, dan valt het ruimtebeslag wel mee.

Mijn zoon dronk met 1,5 jr nog het liefste pap 's morgens en warme melk in de middag. Ik kookte dan 's morgens water en deed dat in een kleine thermosfles. Je kan dat dan de hele dag nog gebruiken door aanlengen met koud water tot de juiste temperatuur en dan pap en/of poedermelk erbij.

Tuigje

Een tuigje heb ik trouwens nooit gebruikt maar ik kampeerde een keer op een veldje met rondom een paadje met scherpe steentjes. Als ik niet wilde dat mijn zoon er vandoor ging, trok ik hem gewoon zijn schoentjes uit. Die steentjes waren een geweldige barrière voor blote voetjes! Gemeen hè...

Biene M.

Biene M.

21-05-2009 om 11:13

Bedankt

Ik had de afgelopen dagen geen tijd om te reageren, maar bedankt voor alle tips en ervaringen!

Ik had geen idee dat er inklapbare kinderstoeltjes bestaan, bedankt voor de links. Het lijken me ideale dingen, alleen haalt onze dreumes in zijn tripp trapp thuis op vlakke ondergrond al hele toeren uit en ik vrees dat zo'n klapstoel daar op de camping niet tegen bestand is. Het zelfde geldt voor een campingstoel met stoelverhoger. Hij moet dus toch maar in de buggy aan tafel zitten. Zon, de tripp trapp meenemen is wel een idee, misschien houden we dat nog in ons achterhoofd.

Over de rugdrager twijfel ik nog. We hadden er wel één mee voor oudste, maar die liep toen nog niet en ik verwacht dat dreumes dat in augustus wel doet. Bovendien zijn we nu met drie mensen die hem kunnen dragen, aangezien zijn zus ook al groot is. Misschien toch maar niet doen.

Wat speelgoed betreft: dreumes heeft een leuke set stapelbakjes, die nemen we mee. En opblaasbare bal is misschien voor onderweg ook nog wel leuk, dus die zal ik hier alvast kopen. Emmer en schepje kopen we daar en laten we daar achter, dat hebben we met oudste ook altijd gedaan. Verder kan dreumes zich vast vermaken met het melamine campingservies

Pelle, ik zit nog te peinzen over jouw inpaktip. Voor onderweg is het beslist handig, en ik denk dat we het op de terugweg in elk geval zo zullen doen met vuil wasgoed. Maar als je het op de heenweg zo doet, heb je geen grote tas of koffer in de tent waar je je schone kleding in bewaart. Hoe doen jullie dat? Neem je een opvouwbaar kastje mee of zo?

Asa, goed dat je zegt dat die buggy zo vies werd aan tafel, ze bestaan namelijk ook met afneembare en machinewasbare bekleding, dus dan zal ik daarop letten als ik er een ga kopen!

Mee, ik zag geen paraplustoel staan bij de link die je gaf. Zag hem verder ook niet op de Prenatalsite. Is hij misschien van een bepaald merk? Dan ga ik er even op googlen.

Ha, de hoeveelheid kleding, dat gaat toch zelden goed. Ik neem meestal te weinig mee en moet dan daar nog een vest of lange broek kopen. Man en puberdochter schuiven blindelings alles uit de kast in de tas en dragen ter plekke alleen de bovenste drie shirts en broeken. Dit jaar zal ik ze een beetje begrenzen. Oude handdoeken is wel een goed idee, die drogen ook nog eens lekker snel, haha! O ja, Asa, ik zal nu inderdaad extra shirts meenemen, aangezien constant verkouden dreumes mij graag als zakdoek gebruikt.

Tja, doorgaan met poedermelk is misschien ook juist handig. Alleen drie pakken nutrilon meenemen vind ik weer zoiets... Triple, 's ochtends thermosfles vullen met heet water is dan heel handig!

Over het tuigje twijfel ik nog. We zijn natuurlijk wel met drie groten die kunnen opletten, maar er zal maar iets mis gaan... Nou ja, we hebben nog ruim twee maanden om er over na te denken.

Leuk om er zo mee bezig te zijn, ik heb er al ontzettend veel zin in!

Biene

Rafelkap

Rafelkap

21-05-2009 om 13:37

Poedermelk?

Maar poedermelk? Een kind van 17 mnd mag al 5 mnd gewone melk drinken.

Rafelkap

Rafelkap

21-05-2009 om 13:38

Pardon

Ik zie in je eerste posting dat hij het nu nog niet lust Nouja, je hebt nog 4 mnd, dat is heel veel.

Asa Torell

Asa Torell

21-05-2009 om 20:59

Tuigje

Ik zou het echt wel doen, het kost niks en kan ook gebruikt worden om hem vast te maken in een stoel oid. Althans vast genoeg dat hij niet voortdurend gaat staan wat hier de favoriete activiteit van het moment is.
Rugdrager zou ik ook doen, zoon vond het prima toen hij al kon lopen, af en toe er uit natuurlijk maar na een poosje gewoon weer er in. Maar het hangt er natuurlijk wel van af waar je heen gaat, ik vond het vooral handig voor buggy-onvriendelijke terreinen zoals het strand.
Wat vies worden van de buggy betreft, het zou ook maar zo kunnen dat jullie dreumes wat netter eet dan de onze danwel dat jullie hem wat minder zijn knoeiende gang laten gaan .

mar

mar

22-05-2009 om 08:47

Regentuinbroek

Is al langs geweest, maar ook wij hadden een regentuinbroek. Ideaal. Wij hadden er een gevonden in maatje 80 en met een paar regenlaarsjes kon dochter de hele camping 's ochtends door het natte gras afstruinen.

Ook bij regenweer kon ze lekker in de plassen spelen.

Tuigje

Een tuigje kan heel handig zijn, heb er goede ervaringen mee.
Ook heb ik goede ervaringen met de portable DVD-speler uit de auto. Tijdens het koken was het maar wat handig om Bumba even aan te zetten. Kind in de buggy in de schaduw en ik kon veilig koken.Het geluid zette ik altijd superzacht/bijna uit voor de buren maar dat maakte mijn zoon toen nog niet uit.Tegenwoordig heeft hij een koptelefoontje op.

Ik gebruikte het campingbedje als box en veilig campingkookgerei als speelgoed.

Ook regentuinbroek inderdaad,

maar ik weet niet of dat in Italie echt nodig is. Wij gingen in nederland, daar was het heerlijk! We hadden een grote maat (98) maar met een paar keer pijpen omslaan en flink aansnoeren ging het wel. En de broek buiten de tent uittrekken .

Guinevere

Guinevere

23-05-2009 om 14:25

Extra slaapzak

Ik zou ook nog een reserveslaapzakje meenemen. Eén keer een lekkende luier en je bent onthand. Natuurlijk kun je zo'n ding wel wassen, maar dan is ie niet tijdig droog vóór het volgende slaapje.

Fraz

Fraz

24-05-2009 om 18:48

Tip ipv rugdrager

als je denkt dat je hem niet vaak gebruikt of alleen voor korte stukjes kun je je kleintje ook op je rug doen met een grote doek/handdoek. Net zo handig en zo'n doek of handdoek kun je ook prima gebruiken daarna op het strand of om op te zitten. Google maar eens op ik geloof afrikaanse draagdoek o.i.d. Verder zijn hydrofiele luiers overal goed voor. Als zonneschermpje in de auto (tussen de deur klemmen aan de binnenkant) als zonnehoedje (vier knoppen er in) en als handdoek, poetsdoek etc. Ik zou inderdaad een buggy gebruiken om in te eten (ook in restaurants als er geen kinderstoelen zijn). Ik heb nooit een tuigje gebruikt maar als je dat een veilig idee vindt gewoon doen dus.

Veel plezier

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.