Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Carla

Carla

04-05-2009 om 09:38

Kind van 13 en alleen vliegen.

Hallo forummers,

Mijn dochter van 13 wil deze zomer alleen naar haar vader vliegen, die in het buitenland woont. Het zou gaan om een reis van ongeveer 2 uur vliegen. Ze heeft nooit alleen gevlogen, want haar vader kwam altijd hier maar kan door omstandigheden nu niet komen. Dus had dochter bedacht dat zij wel daar naartoe zou kunnen. Ze is op zich wel zelfstandig, maar heeft maar net haar schreden op het pad der zelfstandigheid gezet.
Ik weet dat kinderen tot 12 jaar begeleiding krijgen, maar weet niet of ze dat, als ze wat ouder zijn, ook nog kunnen krijgen. Op zich lijkt het me van wel, want je kan ook een rolstoelbegeleider aanvragen, of iets dergelijks.

Weet iemand dit?

Carla

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Luchtvaartmaatschappij

Bel de luchtvaartmaatschappij en/of schiphol. Zij kunnen je vertellen wat er precies kan.
Naar welk vliegveld moet kind precies? Heeft ze het traject al een aantal keer gevlogen? In dat geval zal ze het wel redden.
Groet,
Miriam Lavell

Minet

Minet

04-05-2009 om 10:25

Carla

Als er geen begeleiding mogelijk is zou je kunnen overwegen om, wanneer je haar wegbrengt, te kijken of je bv. een gezin ziet dat met dezelfde vlucht gaat, en hen vragen of ze een oogje op jouw dochter willen houden, en of ze met hen mag meelopen naar en van het vliegtuig. Ik zou dat zelf als passagier geen probleem vinden.

Met maatschappij checken

Bij EasyJet mag je geloof ik onder de 15 niet alleen vliegen. RyanAir heeft ook zo'n soort regel. KLM is daar makkelijker in. Je moet het dus bij de maatschappij navragen.

Overigens stap ik regelmatig in de verkeerde trein maar kom ik met het vliegtuig altijd op de juiste plaats van bestemming (ook toen ik twaalf was).

Mariel

Voor carla

Bij KLM kan het ook als ze al wat ouder zijn. Vorig jaar zijn zoon en vriend samen naar Canada gevlogen onder begeleiding. Ze werden naar de gate gebracht en op plaats van bestemming werd gechecked of ze door de juiste personen werden opgehaald (moest vooraf doorgegeven worden). Beide kids waren 16.

Groetjes,

Muppy

Tinus_p

Tinus_p

04-05-2009 om 16:55

Links

Hier staan de regels van de KLM (Um service verplicht voor 5-11 jarigen, 12-17 jarigen mogen onbegeleid maar kunnen ook als UM):
http://www.klm.com/travel/nl_nl/travel_information/travel_planning/children/index.htm?#2

Ryanair bv is strenger (pas vanaf 16, geen UM service):
http://www.ryanair.com/site/NL/faqs.php?sect=chd&quest=uam

Op zichzelf zou een 13 jarige alleen moeten kunnen (maar dan wel als ze ook gewend is te vliegen), mits ze ook een beetje zelfredzaam is -je kunt samen inchecken maar ze moet ook alleen door de security check enzo. De UM service kost natuurlijk wel geld. Je zou ook haar eerst een keer als UM kunnen laten gaan en daarna onbegeleid.

Mari

Mari

04-05-2009 om 18:24

Um ook voor oudere kinderen

Mijn dochter zit nu in London en is er alleen naar toe gevlogen, maar ze is bijna 12. Met de meeste grote luchvaartmaatschappijen bieden ze ook voor kinderen over de 12 de UM service, alleen is het dan niet meer verplicht en je betaald er extra voor. Ik denk dat het afhangt hoe zelfstandig je dochter is en van en naar welke vliegvelden ze reist. Is jou dochter bv. zelf in staat om vanaf de paspoort controle op Schiphol haar weg te vinden naar de juiste gate? Ik zou er nog voor kiezen om maar wat meer te betalen voor de begleiding, misschien wel de eerste keer. Vergeet ook niet dat je dochter in staat moet zijn om goed te handelen bij onvoorziene omstandigheden; vertraging enz. Bv. vlucht van dochter kwam een half uur eerder aan op Heathrow en haar afhaler was er nog niet. Alleen was ze in paniek geraakt, nu kon ze apart in een kantoortje wachten. Maar het hangt ook van het kind af , natuurlijk.

Goed navragen

je moet wel goed navragen...een vriendin van mij heeft al eens voor het feit gestaan dat haar zoon (die volgens de regels van de maatschappij meemocht) op het laatste moment toch niet alleen meemocht omdat hij emotioneel werd bij het afscheid van z'n ouders. Dat hij dat altijd heeft en erna meteen weer z'n tranen droogt is iets wat hun niet weten...dus betaalde vriendin alsnog bij voor begeleiding....en dat was niet eens de 1ste keer dat hij alleen vloog.
Onze oudste is op d'r 13-de ook alleen naar engeland gevlogen. En deze zomer zal ze alleen terug vliegen van vakantie (is 2,5 uur vliegen).
Naar engeland met matinair. Daar mocht het wel. Maar dochter heeft veel ervaring en is geen paniekerig kind. En ze is ook makkelijk met oplossingen zoeken, ze spreekt zo mensen aan om iets te vragen b.v. (ook als het een andere taal is...). Dat zijn dingen die wel meespelen bij zo'n beslissing vindt ik.
Met dochter ging het prima. Ze kreeg op de heenweg meteen contact met een moeder+dochter die achter d'r zaten en heeft daar wat mee gekletst. De stewardessen kwamen ook elke keer even vragen hoe het ging (en dat zónder bijbetaling). Zwager (die haar op zou halen) stond al in londen klaar bij het vliegveld toen wij d'r nog aan het uitzwaaien waren (dat was ook een rustgevend idee voor mij en engeland is maar 25 minuten vliegen) dus vertraging of wat dan ook...hij stond er.
Terug zag ze die moeder+dochter weer dus is ze gezellig met ze meegelopen...
groeten albana

Tinus_p

Tinus_p

05-05-2009 om 20:11

albana:
"Naar engeland met matinair."
Heeft Martinair ooit op Engeland gevlogen? Wanneer was dat?

Ja hoor

Dit is 2,5 jaar geleden. Vanaf rotterdam naar londen luton. Ik zag dat het nu transavia heet. Maar ik weet zeker dat ze in een martinair-vliegtuig stapte...We hebben namelijk nog een foto van dochter voor het vliegtuig vanaf het dakterras genomen door man, ter ere van d'r eerste zelfstandige vliegreis en daarop zie je duidelijk dat het een martinair vliegtuig is.
Transavia boekt dezelde reis nu nog kijk maar:http://www.transavia.com/hv/main/nav/processflightqry?toDay=18&toMonth=2009-05&lang=nl&adults=1&from=RTM&fromMonth=2009-05&to=LTN&country=NL&infants=0&children=0&fromDay=14&opensearchform=true
en transavia en martinair zijn toch gefuseerd? Of ze dat toen ook al waren herinner ik me eigenlijk niet.
Wij boeken zo vaak, zulde details blijven me (gelukkig) niet bij...
groeten albana

Tinus je brengt me in verleiding!

Potjandorie...nu zit ik te kijken bij die transavia en denk ik tjee dat is wel goedkoop naar londen (53 euro) zal ik een weekendje...ik heb de agenda al gepakt...
mmm, toch maar niet doen, we gaan ook al een week naar duinrell....tsjee je brengt me in verleiding tinus!!!
groeten albana

Hihi, dat is een risico!

13 jaar en alleen vliegen - nou, niet als ze nog nooit gevlogen heeft denk ik... er zijn toch nogal wat beslissingen te nemen en vergissingen te begaan onderweg naar en van het vliegtuig...
en om ze nou met een 'leuk uitziende familie' mee tegeven... brr!!! of ben ik nou paranoia!

hier zijn de jongens (toen 11 en 12) als UMmetjes naar nederland gevlogen en dat is inderdaad iets duurder, maar ze zijn wel heel goed verzorgd (inclusief bagage die kwijt was geraakt en wat daarvoor geregeld moest worden... dat redden ze toch echt niet alleen na zo'n lange vlucht...)
volgend jaar gaan ze weer alleen - maar nog steeds als UM hoor... (al was het maar omdat ik nog enig oog dicht moet kunenn doen 'snachts!! )

femmetje

femmetje

07-05-2009 om 08:09

Trans en martinair.

Ik vlieg zelf bij martinair als stewardess en we krijgen vaker jonge kinderen die niet meer onder UM"s vallen... wij begeleiden die kinderen aan boord ook hoor. Je kan gewoon aangeven bij de airline dat je begeleiding wilt. Wij verzorgen ze aan boord verder.
En transavia en MArtinair en KLM zijn allemaal 1 geworden. Maar vliegen allemaal onder hun eigen naam.
Zoals hier boven staat kan dat transavia martinair heeft ingehuurt om voor hun een vlucht te doen.

Veel succes! FEM.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.