Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Calippo

Calippo

23-05-2018 om 13:50

Kosten vakantie


Caravan

Wij gaan deze zomer met de caravan ruim 3 weken naar Frankrijk, 2 verschillende campings. Luxe grote campings, dat wel. In totaal zijn we aan stageld nog geen € 1.500,= kwijt. Daar komt benzine, tol en eten/drinken nog bij maar dat moet je thuis ook. We koken voornamelijk zelf, zullen een enkele keer eens uit eten gaan, maar dat kun je op één hand tellen, als we dat al halen.

Voorheen huurden we ook altijd een stacaravan met 3 slaapkamers op een luxe camping in Italië of Frankrijk. Dan gingen we 2 weken. Maar de laatste jaren merkte ik toch wel dat ik voor mijn richtlijn van ca. 1.000,= per week héél hard moest zoeken naar een camping die voldeed aan onze wensen en een accomodatie met 3 slaapkamers/veranda.
Dus nu gaan we het eens met onze caravan (die we pas een paar jaar hebben) eens proberen. En het scheelt enorm qua geld. En dan kunnen we ook 3 weken weg ipv 2 voor minder geld.Natuurlijk is het ook minder luxe, geen eigen douche (wel wc) en het is toch minder ruim natuurlijk. Maar goed, dat is dan een keuze. Dat geld dat we hiermee uitsparen kunnen we weer andere dingen (of vakanties) van doen.
En het zou nog stukken goedkoper kunnen als we voor minder luxe campings gaan. Nu kiezen we voor een grote camping met zwemparadijs met glijbanen, voetbalkooi, veel activiteiten, grote staanplaats etc.

@ Ginny, mag ik vragen naar welke camping je nu gaat?

Jo

Jo

25-05-2018 om 22:18

snel tevreden

Dit soort draadjes zijn zo eigenlijk helemaal niet leuk voor mensen die inderdaad niet meer kunnen betalen dan een weekje Veluwe met de tent.

Ondanks dat ik al 8 jaar niet op vakantie ben geweest, zelfs geen weekje Veluwe, vind ik dit draadje juist wel leuk om te lezen.

Mijn werkgever gaf aan dat hij voor 5 personen elk jaar voor all-inclusieve € 10.000,- kwijt is (voor zijn hoofdvakantie).

Ja, dan sta ik wel ff met mijn oren te klapperen. Ook bij sommige bedragen die ik hier voorbij zie komen. Maar degenen die er behoefte aan heeft gun ik zo'n vakantie van harte.

Ik woon vlak bij de kust en ben binnen 15 minuten fietsen aan het strand. Ik heb alle comfort in mijn appartement en een prachtig uitzicht. Dit weekend heb ik last minute vakantie geboekt, de weersverwachtingen zijn hoopvol.

Financieel gezien zou ik mij een vakantie van zo'n € 1.200,- per jaar kunnen veroorloven. Maar ik spaar het liever voor iets waarvan ik langer dan 1 ã 2 weken plezier van heb.

reiziger

reiziger

25-05-2018 om 22:32

tja

"Dit soort draadjes zijn zo eigenlijk helemaal niet leuk voor mensen die inderdaad niet meer kunnen betalen dan een weekje Veluwe met de tent."

Tja. Als we zo gaan redeneren, kunnen we maar beter stoppen met dit forum. Mensen zijn nu eenmaal niet gelijk. Er is altijd wel iemand die het minder getroffen heeft. Laten we niet al te politiek correct doen.

kierewiet

kierewiet

25-05-2018 om 23:17

huizenruil

Wij doen al jaren aan huizenruil via een organisatie. Bevalt goed- alleen nog maar leuke uitwisselingen gehad. Scheelt enorm in de portemonnee. We hebben dus geen verblijfkosten, enkel vervoer en eten/drinken. Gaan paar keer uit eten en uitstapjes ed. Verwacht zo'n 1000 - 1200 euro kwijt te zijn- met gezin van 7- voor 2 weken.

Vakantie.

Zomervakantie is bij ons heel wisselend qua prijs. Als we gaan kamperen in het zuiden is de reis er naar toe; diesel, tol en overnachtingen heen en terug, duurder dan de staanplaats.
Koken doe ik zo min mogelijk, dus er gaat ook redelijk wat "zakgeld" doorheen. Ik denk voor 2/3 weken ongeveer 2500-3000 euro.
Als het geen zonzeker land is boeken we iets van steen, is duurder, maar dan gaan we korter.

De rest van het jaar maken we minimaal 2x een stedentrip. Dan gaan we vliegen en zitten we in een hotel of b&b. De vliegtickets zijn goedkoper dan de reiskosten van de zomervakantie maar dan gaat er weer meer geld naar entree van bezienswaardigheden, huurauto en wat duurder uit eten.
De stedentrips zijn korter.

Dit jaar zal er ongeveer 5000 tot 6000 euro uitgegeven worden aan langere en kortere vakanties.
Eigenlijk best veel geld als ik er zo over nadenk. Maar dat bedoelde ik met "wat is duur?"
Het is zo persoonlijk. Wij houden erg van reizen, ontdekken en gaan nooit 2x naar hetzelfde.
Het uitpluizen van een vakantie, het regelen, plannen en boeken vind ik alleen al super leuk om te doen.

Kamperen in Nederland.

Deden wij vroeger heel graag met onze, toen nog, kleuter. We hadden een seizoensplek en gingen er ieder weekend en schoolvakantie's, met mooi weer, naar toe.
Zoon vond autorijden niet leuk, werd vaak wagenziek, dus enkele uurtjes van huis ging net. Soms namen we een vriendje mee.

Was een koopje, een half jaar een grote plek was ongeveer 1000 euro. Ik kan een seizoensplek iedereen aanraden met kleine, schoolgaande kinderen.
Je hebt je geld er in de Meivakantie al uit.

Verschilt

Het verschilt hier per jaar. We zijn ook wel eens een jaar niet op vakantie geweest. Als we de kans hebben dan gaan we graag op reis. Ons budget verschilt per jaar. Ik probeer elke maand wat geld op zij te zetten voor vakantie. Dit jaar hebben we zo'n 6000-8000 te besteden. Mochten er onverwachtse gebeurtenissen zijn zoals een huisdier wat ziek wordt dan kunnen we minder sparen en zullen we dus dit jaar of volgend jaar minder geld te besteden hebben.

Ik ga elk jaar 1 of 2 weken met mijn schoonzusje en onze kinderen op strandvakantie. We zijn wel eens all-inclusive gegaan en dat heeft zeker voordelen maar aangezien we allebei niet/nauwelijks drinken en van veel van de (sport)faciliteiten toch geen gebruik maken is het financieel niet zo voordelig. Meestal huren we dus een appartement, soms half-pension, soms zelf koken, liefst redelijk centraal gelegen zodat er genoeg eetgelegenheden in de buurt zijn. En dan dus in de buurt van het strand. Dat zijn altijd redelijk luie vakanties, veel naar het strand, lekker eten, op terrasjes zitten en wat kleinere uitstapjes, eventueel een dag pretpark of zo. Mijn man gaat dan niet mee want hij houdt niet van strandvakanties.

Met mijn man en de kinderen samen maken we regelmatig een stedentrip. Via Airbnb huren we dan een appartement. Dat is goedkoper dan in een hotel zitten met hele gezin.

We maken ook graag rondreizen. Met meerdere kinderen wordt het gewoon een stuk duurder om te vliegen helaas. Gelukkig is er in Europa ook genoeg moois te zien. We proberen dus ook om een gezinsvakantie te hebben waarbij

Ik let ook altijd op aanbiedingen, zo kunnen we soms goedkoop tussendoor een weekend weg, soms met z'n tweetjes, soms met de kinderen, soms ik alleen met een vriendin.

Al met al gaan we zo zeker een paar keer per jaar weg als het kan.

angel3

angel3

26-05-2018 om 13:44

Huizenruil

Ik heb laatst ook zo'n discussie gehad in vriendengroep. Waarbij ik aangaf een huisje voor 1000 euro echt de max te vinden. Mijn vriendinnen gingen keihard lachen en vonden me niet realistisch. Zo zie je maar.
Hetzelfde met kleding: wat is veel. Wat is weinig. Wat is nodig?

Wij wisselen betaalde vakanties af met huizenrui. Voor fat laatste moet je iets flexibeler zijn mbt locatie. Soms wil ik perse naar bepaalde plek of rondtrekken. Dan is huizenruil lastiger.
Wij doen dat ook ivm dierenoppas. Ideaal . Inmiddels al 3 gratis vakanties gehad.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-05-2018 om 13:52

Budget

Ik heb wel eens een jaar weinig te besteden gehad (600 euro). Toen zijn we vier nachten in een Stayokay geweest. Was hartstikke leuk, net een hotel, en je kunt er voor een tientje per persoon een driegangendiner eten.
Voor die 600 euro had ik wellicht ook twee weken kunnen kamperen op een camping met alleen een rustiek beekje, maar dat trekt me totaal niet.

Tihama

Tihama

26-05-2018 om 14:20

Keuze

Wintersport is echt duur. Wij zijn voor 5 personen 4.500 kwijt voor 1 week. Dan hebben we een simpel appartement. We zitten wel in een sneeuwzeker en groot gebied en de prijs van de skipassen is daar ook naar.

We gaan overigens wel elke dag uit eten. In het verleden kookte ik nog wel eens een pastasauzen in het voren, maar ik ben daar mee gestopt.

Voor datzelfde bedrag gaan we ook 3 weken op vakantie in Europa. Vroeger kampeerden we vooral met de tent. Wel luxe campings. Maar dat is eigenlijk altijd voor de behoefte van de kinderen. Wij amuseren ons prima op de municipaal. Tegenwoordig huren we huisjes/hotels.

Dit jaar gaat zoon ( vermoedelijk) 1 week mee naar de Alpen voor de wandelingen en grotten. Daarna gaat hij naar huis. Dan zijn man en ik 1 week met zijn tweeën. De week daarna komen dochter en vriend 1 week bij ons in het huisje wat we in Italië gehuurd hebben. Dat huisje kost voor 1 week 1000 euro. Ik had gekeken naar Vacanceselect en zo. Man, man, wat een prijzen voor weinig. Wat we nu hebben gehuurd kennen we, want we zijn er eerder geweest. Dochter vond het een toppark, dus die zag het helemaal zitten. En zoals mijn pa altijd zegt: als de kinderen het naar hun zin hebben, dan heb je zelf ook vakantie.

Ertussenin hebben man en ik dan nog 1 week samen. De motoren gaan mee op de trailer. Dat wordt voor ons dan de eerste keer in 20 jaar dat we kinderloos op vakantie gaan.
Voor die eerste twee weken besluiten we pas waar we heengaan als we de weersvoorspelling enigszins weten. Meestal zoek ik dan via booking.com redelijk geprijsde hotels. In dit geval is de extra uitdaging dat we ook ruimte moeten hebben voor de trailer.

Maar ik verheug me er enorm op.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-05-2018 om 14:33

Tihama (ot)

ga je naar het park in Italië waar je het laatst in een ander draadje over had?

Aagje

Wij hebben nog geen idee waar we heengaan.

Ook nietv er meegaan, en al helemaal niet wat het kost.

We wilden eigenlijk met hele gezin en aanhang hoog 1 keer gezamenlijk en heel spectaculair op vakantie. Maar met oudste zoon die bachelor afrondt en in geval van een onverwachte her pas eind juli klaar zou zijn, en middelste die nog een kamer mies5 zoeken en medio augustus naar de introductie in zijn nieuwe stidiestad moest werd het een beetje krapjes allemaal. We hebben maar even niks gedaan.

Inmiddels is duidelijk dat oudste zonder obstakels eind juni klaar is, en middelste heeft die kamer 2 weken terug al geregeld....

Alleen weten we nu eigenlijk niet meer wie er wel en niet meewillen, en hoe afhankelijk dat van de bestemming is.....wel dat we in principe tussen mid juli en mid augustus probleemloos de hort op kunnen.

Iemand nog originele last minute ideeën?

Ingrid

Tihama

Tihama

26-05-2018 om 16:17

Ja, Aagje

Was zo grappig. We waren alle varianten aan het bekijken. Dochter is wat meer van de luxe, dus ze wilde vooral niet naar een campingdouche moeten...Ik postte in dat draadje en toen vertelde ik daar over tegen haar. Reactie: " Mam, kunnen we niet naar datzelfde plekje. Dat was zo gaaf daar". En meteen begon ze een stroom van enthousiasme tegen haar vriend.

Dus ik heb gekeken en het huisje was nog vrij. Dus die heb ik direct geboekt en nu al betaald.

Tihama

Tihama

26-05-2018 om 16:19

Spectaculair

Ik zou naar Stromboli gaan.

Google maar eens. Veel spectaculairder kan ik ze niet verzinnen. Wel een beetje conditie meenemen, want het is een flinke klim.

Tihama

Ik had al eerder even gegluurd toen je het daar over had. We waren daar vorig jaar om de hoek......en we zijn meestal een beetje van de variatie....

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-05-2018 om 16:43

Ha ha Tihama

dat is inderdaad grappig.

Het is ook een mooi plekje. Ik ben daar meer dan 40 jaar geleden al met mijn ouders geweest en herinner me dat als een prachtige vakantie.

Toen onze oudste kinderen klein waren, hadden we helemaal geen behoefte om ver met ze te gaan. Verder dan de Wadden, Brabant/Noord Limburg en, vooruit doe eens gek, de Eiffel gingen we niet. Ook financieel was dat destijds toch echt verstandiger.
Tot ik 12 jaar geleden ineens wat anders wilde, bergen wilde ik graag weer zien. Al googelend kwam ik daar uit. En dan werkt zo’n oude herinnering mooi mee. Huisje geboekt en gegaan. Achteraf hadden we geen mooi huisje: stoffig en best aftands. Maar het uitzicht op die plek was adembenemend. Ik zou nu dus zeker niet meer via een grote organisatie boeken, maar via de linken zoals jij die gaf.
Wel een prachtige en leuke vakantie gehad dat jaar. En ook grappig: het park was nog exact zoals in mijn herinnering.

Sindsdien gaan we bij voorkeur weer verder op vakantie en waar bergen zijn.

Ik weet trouwens nog een heel gave wandelplek in de Dolomieten voor je eerste week van je vakantie. Heb je belangstelling voor de gegevens? Ben je al een eind op weg naar de plek voor je laatste week en kun je in de tussenliggende week haarspeldbochten toeren in de bergen.

Aagje

Ingrid

Portugal vind ik een prima bestemming. Ik ga nu met dochter van Porto naar Lissabon (auto gehuurd en airbnb).
Kenfan heeft ook vast tips voor Portugal (en dan voor grotere groep)

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2018 om 22:20

Brianna

Jalóers!! 😃

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2018 om 22:40

Jo over "niet leuk"

Wij gaan door allerlei omstandigheden niet op vakantie en dat wringt weleens bij mij. Ik wil nog zoveel zien! Maar goed, zo is het nu eenmaal en wie weet wat er nog op mijn pad komt. Ondertussen gaat het leven van andere mensen ook door en geniet ik eigenlijk best van hun foto's en verhalen. Dat is een léuke kant van Facebook 😊

Yaron

Yaron

27-05-2018 om 12:18

Keuze

Wij gaan elk jaar een week of midweek in Nederland, België of Duitsland, de sport voor mij is om een huisje te vinden onder de 500 euro en dat lukt bijna altijd. We boeken vaak een paar dagen van tevoren, dat scheelt honderden euro's. De bedragen die ik hier lees zou ik niet uit willen geven aan vakantie, zo belangrijk vinden wij het niet. Komt ook doordat we op een plek wonen waar het, zeker met mooi weer, voelt alsof we elke dag op vakantie zijn.

Yaron

Yaron

27-05-2018 om 12:21

Kaaskopje

Is het op geen enkele manier mogelijk er een paar dagen tussenuit te gaan? In mijn zoektocht naar een vakantiehuisje kom ik regelmatig huisjes tegen die in voor-en naseizoen nog geen honderd euro per midweek zijn. Os zoiets geen optie?

Triva

Triva

27-05-2018 om 12:27

Yaron

Of dierenoppas bij iemand thuis...

Tamje

Tamje

07-06-2018 om 00:06

Niet

Ik ga sinds mijn scheiding niet meer op vakantie. Zo'n 6 jaar nu.
Mijn vakantiegeld heb ik vorig jaar in een hond en dit jaar in een cursus gestoken waar ik leuk geld mee kan verdienen.

Ik vind in gezinsvorm op vakantie gaan leuker, zeker toen ik kleine kinderen had.

Mijn ideaal zou nog eens naar een strandhuisje gaan met de hond. Gewoon een paar dagen. Ik zag alleen dat waar ik naar toe zou willen, er een wachtlijst van 1.5 jaar was. En alleen vind ik ook wel weer eng/ ongezellig en er zijn nog wat andere realistische beren op de weg.

Marianne

Marianne

07-06-2018 om 17:49

Hier

In de zomer ga ik twee tot drie weken kamperen van mijn vakantiegeld. De camping betaal ik daarvan, wel een driesterrencamping. Boodschappen betaal ik gewoon uit de huishoudpot, tol en benzine van de gewone rekening. De weken voor de vakantie werk ik extra om dit te kunnen betalen. Camping is dit jaar bijna €700 voor drie weken en drie personen. We gaan een paar keer uit eten waaronder één keer luxe. Ik drink geen alcohol tijdens de vakantie omdat ik de enige volwassene ben en altijd moet kunnen rijden en helder moet zijn. Ijsjes kopen we zelden los, meestal een pak uit de supermarkt. Voor de lunch koop ik meestal wat los spul en dan gaan we ergens picknicken. Heb altijd een mes op zak.
Dit klinkt allemaal als ik het zo nalees best treurig en armoedig maar zo ervaren wij het niet. Ik geniet enorm van kamperen en alles wat erbij komt. Je maakt me bijna niet gelukkiger met kamperen. Alles gaat zo langzaam en kost zó veel tijd dat ik met twee dagen al helemaal zen ben. Koffiezetten duurt al een half uur!
Heel soms hebben we een tussendoorvakantie. Man heeft geen vrij tijdens schoolvakanties dus we proberen om de twee a drie jaar met de kinderen te gaan vliegen (want warm) in oktober. Ik zou wel ieder jaar willen maar zo groot is mijn broek niet.
Man houdt niet van kamperen dus die optie valt voor het najaar af.
Middelste kind gaat in de zomer op Scoutingkamp en dan ga ik met jongste nog drie dagen weg.

Marianne.

Jou vakantie klinkt helemaal niet armoedig.
Heerlijk ontspannen juist en wat is er nou leuker dan een moeder die lekker zen is en met je gaat zwemmen, wandelen, picknicken, boodschapjes doen en alle tijd heeft voor je.

Ga je met de tent, 's avonds citroenkaarsje aan en spelletjes mee? Dan is mijn plaatje compleet

Kamperen

Ja dat heb ik met veel plezier met de kinderen jaren gedaan. Inmiddels zijn hier geen gezinsvakanties meer. Dochter gaat met anderen weg en zoon heeft zo zijn eigen dingen. Zelf heb ik meer behoefte om af te spreken met vrienden en familie waar ik jaren niet aan toegekomen ben. Dus dat is mijn vakantie nu.

Maar als de kinderen de deur uit zijn, misschien al eerder, zin ik toch op een manier om weer te gaan kamperen. Misschien kan het wel met een groep of zo. Alleen zie ik niet (meer) zitten. Maar dat vind ik wel de leukste vakantie.

Mijn huis heeft een balkon met uitzicht op het park. En dit huis heb ik gekozen omdat het net is alsof ik voor mijn tent zit. De geur van versgemaaid gras en koffie.

Gezinsvakanties

Gezinsvakanties hebben natuurlijk ook mooie kanten maar het liefst ga ik alleen met mijn man en/of met vrienden op vakantie. Als ik met de kinderen op vakantie ben dan voel ik altijd die verantwoordelijkheid. Ik moet opletten, zorgen dat ze eten krijgen op tijd, ruzies oplossen, een programma bedenken wat iedereen min of meer leuk vindt., het zorgen gaat gewoon door.. Als ik met andere volwassenen op vakantie ben dan voel ik me altijd heerlijk vrij. Geen verantwoordelijkheid voor iets of iemand.
Het is wel makkelijker als de kinderen iets ouder zijn, met peuters en jonge kleuters vind ik het vooral vermoeiend. Daarna wordt het een stuk leuker. Dan houden ze lange dagen makkelijker vol, hoeven niet meer gelijk te eten als ze honger hebben, hoeven niet meer te slapen 's middags, zijn zindelijk, vinden cultuur een stuk leuker.... De verantwoordelijkheid blijft echter natuurlijk.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-06-2018 om 12:59

Iedereen

Ik denk dat alle ouders dat wel herkennen. Vakantie met (jonge) kinderen is gewoon hard werken. Zeker als alleenstaande ouder, dan kan het je (mij) soms echt beklemmen dat je alle beslissingen moet nemen, alles moet overzien, en je kwetsbaar bent als er iets met jou zou gebeuren. Ik vond het al een verademing toen ze zelf hun koffer konden pakken en dragen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2018 om 01:40

Yaron

Lief dat je zo reageert. Het zit er echt even niet in, ook omdat we rekening moeten houden met de hond. Samen met deze hond bij iemand in huis oppassen kan helaas niet. Ik probeer meer mensen te leren kennen, waar ik af en toe iets mee kan doen. Dat vind ik ook al leuk en gezellig. Dat lukt aardig.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2018 om 01:46

Phryne

Dat je als alleenstaande moeder meer tegen een vakantie opziet, kan ik me heel goed voorstellen. Inderdaad omdat je alles alleen moet beslissen. Maar wij, echtpaar, hebben vakanties met jonge kinderen nooit als hard werken ervaren. Totaal niet. De vakantie is leuk! Kinderen blij, ouders opgewekt, meestal dan, wat is er nou leuker?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.