Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Anne K.

Anne K.

05-12-2010 om 21:06

Malawi / zambia: tips?

Hallo,
Deze zomer willen wij met de kinderen(12 en 16) een heel speciale reis maken, we willen een maand naar oostelijk Afrika. Liefst niet met een grote groep in een safaribus of truck, maar kleinschaliger.
Zijn er hier mensen met tips en ervaringen, over goede reisorganisaties bijvoorbeeld?

Anne K.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

05-12-2010 om 22:56

Malawi

Lake Malawi is leuk. Je schijnt er goed te kunnen snorkelen maar manlief en ik zijn nogal voorzichtig met onze gezondheid en het bericht dat je in het meer Bilharzia kon oplopen was voor ons voldoende om niet in het meer te gaan zwemmen. In malawi is ook nog een mooi Nationaal Park Liwonde National Park. Niet vreselijk spectaculair maar wij hebben daar wel heel veel nijlpaarden gezien. Verder vonden wij Malawi eigenlijk niet vreselijk interessant. Van alle steden waar wij geweest waren vonden wij Lilongwe het gevaarlijkste. Echt een heel irritant busstation. Die was zelfs nog erger dan het busstation in Lusaka (ook niet de veiligste plek op aarde).

Dan Zambia. Tja, de watervallen zijn natuurlijk prachtig. Hoewel je ze vanaf Zimbabwe beter kan bekijken. Wildwatervaren is leuk maar is ook echt gevaarlijk dus denk daar niet te licht over. Ik vond het in ieder geval doodeng en zal het nooit meer doen. South Luanga is prachtig.

Ook leuk is Chobe in Botswana.

Maar wat wil je weten? Je noemt Oost Afrika maar Zambia is meer Zuidelijk Afrika. Nadeel van safari in Zambia is de begroeiing. Er is wel wild maar er staan ook heel veel bomen. Wij hebben daardoor weinig wild gezien (geen leeuwen en zo). Ook wordt er behoorlijk veel gejaagd. De olifanten in Zambia waren soms erg agressief. Als je voor een aparte, afwisselende reis gaat dan kan ik je Zambia en Malawi aanraden. Helaas is Zimbabwe waarschijnlijk minder goed bereisbaar op dit moment anders zou ik je aanraden die twee landen te combineren met Zimbabwe.

Wil je veel dieren zien, goede hotels, goede wegen dan zou ik eerder naar Oostelijk Afrika gaan zoals Tanzania en Kenia. In Tanzania hebben wij alle dieren gezien die wij in Zambia, Zimbabwe, Botswana of Zuid Afrika gemist hadden.

En wil je echt iets heel anders dan raad ik je aan om naar Mali te gaan. Kijk dan zie je echt iets totaal anders.

Helaas kan ik je niet helpen aan touroperators. Wij reizen altijd individueel (regelen alleen ter plaatse wat excursies).

Zucht, wel leuk zeg dat jullie zo'n reis met jullie kinderen willen doen. Onze kinderen zijn nog te jong. Wij wachten op de dag dat zij oud genoeg zijn om met zijn allen naar Afrika te gaan.

Sawo

Sawo

08-12-2010 om 16:02

Malawi/zambia

Hoi Anne

Ik sluit me grotendeels aan bij de reactie van Anne. Ook wij vonden Malawi niet zo bijzonder. Voor ons is het wel even geleden dat we daar waren. Wij woonden 15 jaar geleden in Zimbabwe. Wij willen ook graag een keer terug maar Zimbabwe is momenteel niet de juiste vakantieland. We vonden Namibie en Botswana het meest bijzonder. Wij zijn afgelopen jaar gereisd naar Zuid Amerika met een online buro verbonden aan riskja travel. Riskja organiseert ook reizen in Afrika maar niet in Malawi. Wij vonden dit bureau gewoon op de vakantiebeurs.

Bedenk ook dat je in Zambia en Malawi weinig voorzieningen heb om op terug te vallen. Ambassade ed zijn altijd ver weg en zijn niet zoveel mede toeristen om je in geval van nood te helpen.

Maar als je iets specifieker aangeeft wat jullie leuk vinden kunnen we iets gerichter advies geven.

succes

Saar

Afrika-liefhebber

Afrika-liefhebber

08-12-2010 om 18:37

Leuk!

Wij zijn 2 jaar geleden met onze kinderen (toen 6 en 11) een maand naar Namibië geweest. Dat hebben we op eigen gelegenheid gedaan, dus niet met een groep.
Het is ons erg goed bevallen om iedere dag zelf te bepalen wat we gingen doen. Wat ik van Zambia en Malawi weet, is dat het ook behoorlijk toegankelijke landen zijn. Ik zou dus zeker overwegen om zelf een auto te huren en op eigen gelegenheid rond te reizen.
In de zomer van 2011 gaan wij ook weer een maand naar Afrika. Wij willen met de fiets rondtrekken en hebben hiervoor ook Malawi serieus overwogen. Uiteindelijk hebben we voor Uganda gekozen. De tickets zijn geboekt!
Is het voor jullie zelf ook de eerste keer Afrika? Pas op hoor: Afrika is verslavend!

Anne K.

Anne K.

08-12-2010 om 18:57

Leuk, jullie reacties!

Kijk, daar staat informatie in waar ik wat aan heb. Wij hebben in 1e instantie voor Malawi en Zambia gekozen omdat mij ouders daar een fantastische tijd hebben gehad (reis geboekt via Kiboko Safari's). Wij zijn nog nooit in Afrika geweest (nou ja, Tunesie ligt officieel in Afrika, maar dus niet 'echt' in Afrika.

Wij willen niet in een grote groep (geen safaritruck), accomodaties hoeven niet al te luxe te zijn. Overnachten in een tentje is goed genoeg.
We willen uiteraard voor het wild, de natuur en de cultuur. Houden niet van super-georganiseerd. Alleen moet ik wel rekening houden met het feit dat ik een 'arm-met-gebreken' heb. Ik kan wel iets (nu linkshandig, ik was rechtshandig), maar mountainbiken, lang lopen met rugzak of zelf kanoen zal niet lukken. Zelfs het 'normale dagelijkse leven' is vooralsnog te zwaar, ik zal regelmatig mijn arm in een mitella hebben. Ook van de zomer nog, ik loop al 4 jaar ermee en het is nogal semi-permanent .

Ik ga n.a.v. jullie tips verder zoeken op internet.

Groetjes,
Anne K.

Afrika-liefhebber

Afrika-liefhebber

08-12-2010 om 20:28

Anne

Als alles nog open staat: overweeg dan ook Namibië. Dat is echt 'Afrika voor beginners'. Woestijn, wildparken, leuke dorpjes, eenvoudig zelf te bereizen, relatief hoog voorzieningenniveau. Ik vind het echt een fantastisch land! Als je het leuk vindt, kan ik je wel een link naar ons reisverslag mailen.

Sawo

Sawo

08-12-2010 om 21:16

Link

Hoi Anne

Hier de link van Riskja voor Namibie
http://www.namibieonline.nl/

Bedenk wel dat tieners graag wat doen en niet graag heel lang in de auto/bus zitten. Ik denk toch dat als je niet meer kunt zwemmen in Lake Malawi dat Malawi te saai is.

Zambia heeft een heel mooi park, Luangwa. Er is ook een leuke serie over gemaakt over een nederlands stel dat daar een lodge heeft geopend. Jammer genoeg weet ik niet meer hoe het heet.

Maar kijk goed naar de afstanden als je wilt reizen met tieners want je reis gaat altijd veel langzamer dan in Europa en de afstanden zijn enorm.

succes

Saar

Anne K.

Anne K.

08-12-2010 om 22:18

Vrij kaal?

Hallo Sawo,

Mooie site, mooie reizen. Alleen, als ik de foto's kijk is het zo 'kaal'. Weinig bebossing, erg vlak en veel zand. Klopt dat of geeft dit toch een vertekend beeld? Wij houden erg van een 'ruig' en voldoende groen landschap...
Anne K.

Sawo

Sawo

09-12-2010 om 09:37

Woestijn

Hoi Anne

Namibie heeft veel woestijn. De zandduinen daar was voor mij echt een hoogtepunt. Maar bedenk wel hoe groener hoe minder je ziet.
Wij waren dit jaar in het tropisch regenwoud in Zuid Amerika. Erg indrukwekkend en mooi maar (groot) wild ho maar. Juist daardoor alles zo open is zie je alles zo goed.

En het grappige is dat juist woestijn zich slecht laat vastleggen in foto's. Misschien moet je eens een natuurfilm bekijken met de sossusvlei. Ik zal eens kijken of ik het ergens tegenkom.

Afrika-liefhebber

Afrika-liefhebber

09-12-2010 om 16:18

Anne

"Alleen, als ik de foto's kijk is het zo 'kaal'. Weinig bebossing, erg vlak en veel zand. Klopt dat of geeft dit toch een vertekend beeld?"
Anne, Afrika IS natuurlijk (relatief) kaal. Er zijn zeker groenere gebieden hoor, maar woestijn etc. hoort erbij. En weet je: de woestijn is fantastisch. Zo'n grote lege vlakte is juist zó indrukwekkend en fascinerend. En wat Sawo ook schrijft: in die groene en begroeide gebieden zie je juist weer geen (groot) wild.

Anne K.

Anne K.

09-12-2010 om 19:28

Slechte herinnering aan een woestijn...

We zijn een keer in zuid-Tunesie geweest en zijn de Sahara ingeweest op kamelen. En daar zo ongelooflijk ziek geworden... Dat zegt natuurlijk weinig, maar de kinderen zeggen nu dat ze 'klaar' met woestijnen .
De keuze wordt al moeilijker, ik zit nu liefst de hele dag te googlen...!

Anne

Rieke

Rieke

09-12-2010 om 21:36

Mathunka safari

Hoi, mijn vriendin heeft jaren in Malawi gewoond, in dit centrum gewerkt. ze hebben deze safari vakanties opgezet. Kijk maar eens op de site, volgens mij is het .com een Engelstalige site. Eco verantwoorde vakanties, veel contact met de bevolking, ook leuk voor kinderen.
Ik ben er nooit geweest, kan je geen advies geven.
Maar zij zijn er behoorlijk enthousiast over, ze gingen overigens altijd naar z Afrika op vakantie voor de wildparken. Maar het meer van Malawi schijnt mooi te zijn.

ilsepilse

ilsepilse

14-12-2010 om 14:42

Grappig rieke

mijn collega zit er nu voor 3 maanden !

Anne K.

Anne K.

16-12-2010 om 08:46

Nu inderdaad breder aan het kijken...

Naar aanleiding van jullie suggesties en de diverse sites van jullie zijn we toch de plannen aan het omgooien. We kijken nu toch meer naar een rondreis door Zimbabwe, Botswana, Zambia en Malawi. Bij voorkeur kleinschalig, maar wel auto met chauffeur. Liefst in niet super touristische plaatsen zoals de tip van Rieke.
Ik hou jullie op de hoogte en als er tips zijn: spui ze maar!

Anne K.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.