Vakantie en uitjes

Clowntje
08-01-2013 om 10:35
Meivakantie kamperen italië
Nu we weer 2 weken Meivakantie hebben wil ik graag naar Italië, kamperen.
Kan dat dan al? Is het al een beetje lekker weer.
Ben er nog niet precies uit waar naar toe, Venetië lijkt me leuk, Toscane ook, maar de meren ook wel.
Wie heeft tips over leuke campings. Kinderen zijn nog lang geen pubers (oudste wordt 8 in de zomer), dus disco's zijn niet nodig maar wel een speeltuin en een leuk zwembad met peuter/kleuter deel.
Zelf houd ik niet van die hele grote campings maar volgens mij heb je die juist wel veel in Italië, lijkt me dan in de Meivakantie nog wel te doen als het niet heel vol is.
Accommodatie nemen we zelf mee.

Tijgeroog
08-01-2013 om 12:06
Dure camping bij venetie
De campings bij Venetie gaan pas eind april open, en de hele dure zijn dan vrijwel net zo duur als de goedkope. Wij zijn hier geweest, aan het begin van de meivakantie: http://www.deifiori.it/nl-nl/
We hebben in het zwembad gezwommen en wat in zee gepoedeld. Je bent zo bij de boot naar Venetie. De camping is redelijk groot, maar leuk voor de kinderen, mooie speeltuin enzo. Rond 1 mei is het wat drukker, maar toen was nog steeds niet de helft van de plaatsen bezet. Na 1 mei ging iedereen weer naar huis en bleven er maar een paar tenten over. Animatie ofzo hoef je in deze periode nog niet te verwachten. Volgens mij hebben alleen de Nederlanders meivakantie, dus op alle campings is het rustig in die periode.
Wat ik ook leuke campings vond:
http://www.camping-norcenni-girasole-club.nl/camping-norcenni-girasole-club.nl/index.php, in de buurt van Florence. Ook leuk voor de kinderen, goede faciliteiten. Wel groot.
http://www.solfatara.it/camping/en/index.php In een vlukaankrater, geweldige ervaring. Verder weg, bij Napels. Ook geschikt om de eilanden (bv Capri), Vesuvius en Pompei te bezoeken. Maar Ik zou er geen twee weken blijven, tegen die tijd ben je wel klaar met de geur die van de vulkaan komt.
http://www.campingacquadolce.com/nl Aan de westkust, bij Cinque Terra. Mooie, redelijk kleine camping met goede voorzieningen. Geen zwembad, maar wel vlak bij het strand, aan de rand van het dorpscentrum. Met de trein of boot kun je naar Cinque Terra wat een heel mooi gebied is. Qua sfeer m'n favoriet.

Ilva
09-01-2013 om 11:12
Gardameer
Wij gaan altijd naar een camping in Malcesiné aan het Gardameer. http://www.campingalpino.com/en/index.php
Het is een kleine camping. Onze kinderen vermaken zich prima daar. Er is geen zwembad of speeltuin maar wel (via een tunneltje) direct aan het meer (het water is heel lang ondiep). De eigenaren hebben een zoontje van 8 jaar en hij speelt graag met de kinderen en deelt al z'n speelgoed. De mensen daar zijn ontzettend lief en niets is teveel.
Malcesiné is het mooiste plaatsje aan het meer. Er gaat een kabelbaan naar de top van de berg (Monto Baldo). En verder is er gewoon heel veel te doen in de omgeving. Helaas gaan wij dit jaar niet maar ik kijk al weer uit naar 2014 want dan gaan we weer. Wij zijn nu al 4 keer op deze camping geweest terwijl we voorheen nooit naar de zelfde camping gingen maar onze kinderen vinden het geweldig daar!

Clowntje
09-01-2013 om 20:04
Tijgeroog
Ziet er leuk uit die deifiori (groot, maar prima in het voorseizoen) maar is helaas pas 4 mei open en we gaan die week ervoor al.
Die andere ook maar eens bekijken.

Clowntje
09-01-2013 om 20:06
Gardameer
Lijkt me nog koud begin mei. En dan geen zwembad? Denk niet dat de kinderen daar blij mee zijn.
We zoeken door.....

Tijgeroog
09-01-2013 om 20:22
Venetië
Oh, toen wij er waren was hij in de laatste week van april al open gegaan. Maar die hele strook kust daar is een en al campings, er zijn er vast een paar die dan wel open zijn. Je hebt veel verschil in campings, van heel goedkoop tot heel duur, maar omdat je zo aan het begin van het seizoen zit zijn de dure campings dan net zo duur als de goedkope. Wij betaalden 20 euro per nacht, voor een camper met vier personen, terwijl we in het hoogseizoen 70 euro per nacht zouden moeten betalen.
Dat geldt trouwens niet voor de rest van Italië. We hebben in het voorjaar 2maanden door Italië gereisd en dit was denk ik de goedkoopste (en meest luxe...) camping die we gehad hebben. In andere gebieden betaalden we 30 tot 50 euro per nacht.
Ga je trouwens met een tent of een caravan? Houd er met een tent rekening mee dat maar weinig Italianen dat doen en ze er op veel campings geen rekening mee houden. Dan heb je dus een plekje met alleen grint of zelfs helemaal bestraat.

JansjeRommy
09-01-2013 om 23:33
Koud
Na drie jaar meivakantie in Italie kan ik je vertellen dat het er vaak knap koud is in begin mei. Overdag kan het heel lekker worden, maar de meerderheid van de dagen was dat bij ons niet zo, ook niet in het Zuiden. En vooral in de ochtend en avond kan het echt nog wel koud worden. Alleen echte toeristendingen doen het zwembad open in die tijd van het jaar, Italianen zwemmen dan iha nog niet.
NB dit is niet negatief bedoeld, ik heb van alle drie de vakantie super genoten, ook van de rust en het is niet duur ( ook fijn), maar overschat het weer niet. Nu gaat er vast iemand zeggen dat-ie wel mooi weer heeft gehad en dat kan dus ook. Maar het is zeker niet gegarandeerd.

Primavera
10-01-2013 om 08:27
Nederlands zomerweer
Het weer in Italië begin mei kan je vergelijken met Nederlands zomerweer. Het kan 30 graden zijn, maar ook 15. Meestal is het ergens er tussen in. Ook is mei natuurlijk niet zo zonzeker als in de zomervakantie, maar een hele week regen is zeldzaam.

Moppeke
12-01-2013 om 15:20
Fris om te kamperen
Het is een gok. Wij hebben het eens gedaan in de meivakantie een paar jaar terug en toen vielen de mussen dood van het dak. Maar vorig jaar was het gewoon fris en regenachtig.
Het is zeker niet zo dat het gegarandeerd beter weer is richting Venetie. Daarom kiezen wij dan ook altijd voor een mobile home, zodat je wat meer (warme) comfort hebt. Een tent zou me dan echt te koud zijn. Zeker 's avonds koelt het dan nog flink af.
Wat ik altijd doe is de reguliere websites afzoeken om te kijken of er een camping naar mijn gading is, en die dan vervolgens zelf opzoeken op het internet. Er zijn heel veel campings, het is 1 strook campings daar. Kijk ook even op zoover, ook heel nuttig voor tips en trucks.

Vera*
12-01-2013 om 17:11
Weersverwachting
Wij gaan met de klapkar en reserveren niet van te voren. Wij houden de weersverwachting in de gaten en aan de hand dáár van kijken wij wat de beste opties zijn. Zo zijn wij al eens richting Poolse grens gegaan in de meivakantie. Afgelopen jaar zat het goede weer (niet te ver rijden voor een week) in de buurt van Trier en daar hebben wij op een heeeele langdurige regenbui met veel water erg mooi weer gehad.

Nicky
12-01-2013 om 17:47
Stacaravans
Stacaravans zijn in die tijd niet zo duur. Ik zou wel een camping met verwarmd zwembad uitzoeken. Anders is het zwembadwater waarschijnlijk veel te koud... Temperatuur is juist heerlijk om de steden en dorpjes in Toscane te ontdekken maar reken niet op lange zwoele avonden...

Clowntje
13-01-2013 om 18:16
Vouwwagen en verwarmd zwembad
Wij gaan met de vouwwagen, mobile home huren was ik eigenlijk niet van plan.
Ga maar eens een mooi lijstje maken van campings die leuk zijn en dan op een laat moment beslissen wat we doen. Reserveren zal wel niet echt hoeven in de mei vakantie.
En dan maar hopen op een lekker warme Meivakantie