Vakantie en uitjes

Kaaskopje
14-04-2012 om 00:16
Praag in september
Wij kunnen dit jaar pas in september op vakantie. Ik heb mijn oog op Praag laten vallen. Volgens de adviezen zou het voorjaar de meest ideale periode zijn, de zomer is nogal warm door de ligging van Praag en de winter is koud, maar ik zie niet hoe Praag in september is. Wie kent de situatie? Is september geschikt voor een bezoek aan Praag?

marinade
14-04-2012 om 09:36
Nog zomers
... Tenminste dat denk ik gezien het landklimaat. Uiteraard wel vroeger donker, dat is het verschil met voorjaar en zomer. Ik ben ooit in november in Praag geweest, koud maar stralend weer. Geen terrasjesweer, maar die waren er toen nog niet (was nog voor de omwenteling). In ieder geval: het is een schitterende stad!

Inge M
14-04-2012 om 20:09
Hele goede ervaringen in september
September in Praag betekent meestal veel mooier weer dan in NL

Inge M
14-04-2012 om 20:34
Kaaskopje, nog een tip
Het is erg leuk om een rondleiding te krijgen met een gids. Wij hebben dat al 2x gedaan. Het is heel betaalbaar hoewel ik eerlijk gezegd compleet vergeten ben hoeveel het kost.
Wij zijn twee keer rondgeleid door Pieter Scheepens (ik hoop dat ik de naam goedschrijf, hij is Vlaams en spreekt daarnaast vloeiend Tsjechisch).
Je zou bijvoorbeeld eerst zelf de stad in kunnen gaan, vertellen wat je al gezien hebt, wat je interesseert en daarna voegt hij daar heel veel aan toe door de route die hij dan neemt en de prachtige verhalen die hij erbij vertelt.
Je kunt contact leggen en meer info vinden via:
http://www.agoract.cz

Kaaskopje
14-04-2012 om 23:44
Inge
Ik ben niet zo'n doorgewinterde vakantieganger naar andere landen, dus vind snel iets 'engig'. Ik heb de site net bekeken en zie dat ze voor je gaan kijken welke hotels er beschikbaar zijn binnen de wensen die je zelf mag aangeven. De reis ernaar toe doe je dus zelfstandig en het verblijf in de stad ook, maar wel met een rondleiding. Ik ga dit zeker met mijn man bespreken om te kijken wat hij er van vindt, dus wat we ook beslissen: bedankt voor de tip
We zijn ook zonder auto naar Slovenië geweest. Prima te doen, maar we merkten wel dat we niet zo makkelijk overal heen konden als mét auto. We hebben dus niet alles gezien wat met auto wel had gekund. Daarom heb ik mij voor Praag eens op de groepsreizen gestort. Ik heb me even over het idee heen moeten zetten om aan een groepsreis mee te doen, maar ik heb het gevoel dat we meer te zien krijgen met groep en bijbehorende bus. Bij een 6-daagse stedentrip mag je sowieso één hele dag los de stad in!)

Inge M
15-04-2012 om 10:20
Auto niet nodig
Voor Praag heb je echt geen auto nodig. Het openbaar vervoer is prima, inclusief de metro. Let wel op hoogteverschil tussen praagse burcht en oude centrum. Zorg dat je altijd hoog begint en naar beneden kunt lopen. Verder is alles vlak en goed beloopbaar.
Er zijn diverse rondleidingen binnen gebouwen te boeken, bijvoorbeeld burcht, joodse begraafplaats.
Er rijdt ook een bus met glazen dak waarbij je in je eigen taal uitleg krijgt via koptelefoon.
Voor een plek buiten Praag (kasteel of boheems paradijs) is een auto wel handig. Maar in Praag kun je overal (kiosken op straat) dagexcursies boeken. Je kunt ook informeren bij Agora (aanbevolen website) welke excusies interessant zouden zijn.

Shonagh
15-04-2012 om 12:37
Kaaskopje
Een stedentripje is prima te doen zonder auto, je vliegt/ bust erheen en je verblijft in de stad, dus lopen/ stadsbus/ metro of taxi. En als je met een groepsreis meegaat zie je inderdaad veel. Wij gaan in een stad vaak een dag met een hop-on-hop-off bus mee, zo zie je veel en krijg je veel informatie.
Jullie Slovenie vakantie was toch een kampeer vakantie ? Dat is duidelijk anders, campings kunnen vaak buiten de bewoonde wereld liggen en dan is een auto handig.
Praag staat ook nog op mijn wensenlijstje, dus doen :o)

Aïda
15-04-2012 om 12:55
Zoals inge schrijf
je heb in Praag geen auto nodig, is zelfs helemaal niet handig. Alles kan met de metro.
Praag is in september goed te doen, maar goed ik ga ook in juli/augustus..
Een tip: wanneer je op het grote plein naar de klok ga kijken (die met de 7 aposstellen en de kraaiende haan) let dan wel goed op je tas/spullen. Je ziet dat het er op de hele uren daar erg druk is met toeristen, en dan slaan de zakkenrollers toe..
Verder een geweldige stad!! Het is voor mij alweer te lang geleden dat ik er was..

Kaaskopje
15-04-2012 om 23:26
Goede tip aïda
Belangrijke/dure spullen onder de kleren dus eigenlijk.
Juli/augustus konden we helaas niet onze volledige vakantie-aanvraag vrij krijgen, maar het leek me er dan ook best warm. Nu min of meer dus verplicht in september.
Waar ik mij vooral zorgen (groot woord hoor) is het bereik buiten Praag. In de stad zelf lijkt een auto mij inderdaad ook niet praktisch.

Shonagh
15-04-2012 om 23:31
Kaaskopje
Als je op eigen gelegenheid naar Praag zou gaan, kun je vast bij de VVV wel busdagtripjes boeken, of ter plaatse een auto huren.

Kaaskopje
15-04-2012 om 23:45
Ja precies
Ik heb inmiddels ook informatie opgevraagd aan meneer Schepens van Agora. Het hangt nu een beetje van de prijs af of het een groepsreis of zelfstandige reis gaat worden.
Wij hebben overigens geen rijbewijs, vandaar dat ik zo de nadruk op het vervoer leg

Shonagh
15-04-2012 om 23:51
Excursies
Heb je al googled op "Praag Excursies" ? Daar komen de busdagtripjes tevoorschijn !

tonny
19-04-2012 om 19:52
September lijkt me uitstekend!
ik was er vorig jaar eind juli en we zijn compleet weggeregend. Dan is er gelijk weinig maar aan, aan zo'n stedentrip.
Wat ik persoonlijk hinderlijk vond: dat je echt helemaal niks verstaat van de taal. Ook niet van opschriften.
Het viel me op dat veel functionarissen geen Engels of Duits spreken, bijvoorbeeld toen 'ons' metrostation gesloten was wegens een storing kon niemand uitleggen wat nu te doen.
Ik had me best wat voorgesteld van een weekendje Praag, een stad die door velen zo geprezen wordt, maar door al die regen vond ik er niks meer aan.
Kinderachtig he
Een of meer rondleidingen met een gids zijn een heel goed idee, je kunt ze ter plekke boeken op dat plein bij de al genoemde klok met apostelen. Wij hebben de Joodse wijk gedaan (en waren met nog een dame de enige deelnemers, dus haast prive-uitleg) en ook had ik graag de communisme-route gedaan.
De hop on hop of bus hebben we niet gedaan. Allerbelangrijkste topic is het burchtcomplex, dat zie je uit de verte liggen dus daar heb je geen bus voor nodig.

tonny
19-04-2012 om 19:52
September lijkt me uitstekend!
ik was er vorig jaar eind juli en we zijn compleet weggeregend. Dan is er gelijk weinig maar aan, aan zo'n stedentrip.
Wat ik persoonlijk hinderlijk vond: dat je echt helemaal niks verstaat van de taal. Ook niet van opschriften.
Het viel me op dat veel functionarissen geen Engels of Duits spreken, bijvoorbeeld toen 'ons' metrostation gesloten was wegens een storing kon niemand uitleggen wat nu te doen.
Ik had me best wat voorgesteld van een weekendje Praag, een stad die door velen zo geprezen wordt, maar door al die regen vond ik er niks meer aan.
Kinderachtig he
Een of meer rondleidingen met een gids zijn een heel goed idee, je kunt ze ter plekke boeken op dat plein bij de al genoemde klok met apostelen. Wij hebben de Joodse wijk gedaan (en waren met nog een dame de enige deelnemers, dus haast prive-uitleg) en ook had ik graag de communisme-route gedaan.
De hop on hop of bus hebben we niet gedaan. Allerbelangrijkste topic is het burchtcomplex, dat zie je uit de verte liggen dus daar heb je geen bus voor nodig.