Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

andrea2

andrea2

08-08-2012 om 15:01

Praktisch vraagje [vliegen met de kinderen van een ander]

Hoi allemaal,

Binnenkort reizen wij af naar het mooie Toscane. We rijden er heen maar terug wil mijn zus, die halverwege de vakantie met het vliegtuig overkomt,onze twee kinderen meenemen in het vliegtuig om hen de lange terugrit te besparen (en ons de onrust, hihi)Daarnaast vinden ze vliegen spannend en leuk.

Ik kan nergens terugvinden of dat zomaar mag. Andermans kinderen meenemen in het vliegtuig. Ok, het is binnen Europa en de bestemming is het land van herkomst van de kinderen. Maar toch zie ik maar zo een probleem. (kijk misschien te vaak naar Airline) Straks staan ze daar en mogen ze niet aan boord ofzo...

Weet iemand dit? Kan het een probleem worden, moeten we misschien een speciaal getekend formulier meegeven? Ze zouden gaan vliegen met Ryanair vanaf Pisa.

Groet,

Andrea2

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

08-08-2012 om 15:08

Mag

ze moeten hun id bij zich hebben natuurlijk en handig is ook een toestemmingsverklaring van jou en de andere ouder dat ze mee mogen reizen met deze persoon op deze reis. (in het engels natuurlijk)
Handigste om dit te doen op een kopie van jullie paspoorten.
Grote kans dat er helemaal niet naar gevraagd wordt, maar beter mee verlegen als om verlegen.

Vic

Vic

08-08-2012 om 20:54

Doe maar wel

Ik heb afgelopen vakantie vragen gehad over mijn oudste dochter. Zij heeft een andere achternaam, en de dame (of eigenlijk meisje) achter de incheckbalie stelde allemaal lastige vragen. Of het mijn kind was, of ik dat kon bewijzen, of ik toestemming had van de andere ouder om haar mee te nemen. Met de discussies hier op Ouders Online in het achterhoofd heb ik nog geprobeerd haar te overtuigen door te zeggen dat het 'verdrag tegen kinderontvoering niet voor 12+'ers geldt' (zoiets stond me bij), maar daarvan was ze niet onder de indruk. Uiteindelijk heb ik mijn dochter meegekregen doordat ik nog een bankpasje heb waar haar vaders naam op staat. Slaat helemaal nergens op, maar het levert wel een hoop gedoe op als je eigenlijk gewoon wilt inchecken (in ons geval om 3 uur 's nachts). Volgende keer nemen we dus maar wel een toestemmingsverklaring mee.

Jip

Jip

09-08-2012 om 07:59

Formulier toestemming voor reizen met minderjarige

Als je hier:
http://www.ouders.nl/mdiv2012-paspoort.htm
en hier http://www.defensie.nl/marechaussee/service/reizen_met_kinderen
leest heb je een antwoord op je vraag.

Maylise

Maylise

09-08-2012 om 10:47

Geen probleem

Ik neem regelmatig minderjarige nichtjes en neefjes mee in het vliegtuig als dat zo uitkomt. Ik zorg dat ik uiteraard hun paspoort bij me heb en een toestemmingsverklaring van de ouders. Dat laatste is bijna nooit nodig maar voor het geval er om gevraagd wordt is het wel handig. Het is geen officieel document maar gewoon een brief die is ondertekent met een kopie van hun paspoort erbij.

Maylise

Maylise

09-08-2012 om 10:48

Paspoort van de ouders

Kopie van een paspoort van de ouders dus.

Primavera

Primavera

09-08-2012 om 20:14

Draadje archief algemeen

Er was laatst een draadje over in algemeen. Voor italiaanse kinderen is er een speciaal toestemmingsformulier van de italiaanse marechaussee nodig waarbij beide ouders ondertekenen met copy van hun paspoort en vermelding paspoortnummer en ook het paspoortnummer van de gene die de kinderen begeleid op staat.
In Nederland bestaat zo'n officieel document niet. Ik zou dus voor de zekerheid een engelstalig formulier opstellen waarbij je behalve de paspoorten van de ouders ook die van de begeleider vermelt op het, zodat er geen twijfel over kan bestaan dat zij de uitgekozen persoon is die de verantwoording over de kinderen heeft.

Sandra 1

Sandra 1

10-08-2012 om 09:14

Niet helemaal

Niet echt een antwoord op deze vraag maar misschien wel handig om te weten :

Meereizen kind met ouder met andere achternaam
Wanneer een kind meereist met een ouder met een andere achternaam en de Schengengrens wil passeren, kan gecontroleerd worden of er daadwerkelijk een ouder-kind relatie is. Doel van deze extra controle is om kindontvoeringen tegen te gaan.

Bij paspoortcontrole op Nederlands grondgebied heeft de Koninklijke Marechaussee altijd toegang tot de gemeentelijke basisadministratie, waarin zij bij twijfel kan nagaan wie de ouders van een kind zijn of wie het ouderlijk gezag heeft.

Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende ouder ook daadwerkelijk de ouder is of het gezag heeft. Informeer hiernaar bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming.

Daarnaast kan een ouder de naam van de (gewezen) echtgenoot of geregistreerd partner in zijn of haar reisdocument laten opnemen. Als de (gewezen) partner dezelfde achternaam heeft als het meereizende kind kan dat bijdragen aan een vlotte grenspassage.

Binnen het Schengengebied vinden geen grenscontroles plaats. Dus ook geen onderzoek naar de ouder-kind relatie.

Meereizen kind met iemand anders dan de ouders
Reist een kind mee met iemand anders dan de ouders, bijvoorbeeld een familielid, dan eisen sommige landen een verklaring waarin de ouders toestemming (toestemmingsverklaring) geven voor deze reis. U kunt bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming informeren naar de toelatingseisen die voor dit land gelden. De Koninklijke marechaussee biedt informatie over grenscontrole aan de Nederlandse grens.

Meer info op rijksoverheid.nl : http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wanneer-heeft-mijn-kind-een-eigen-paspoort-of-identiteitskaart-nodig.html

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.