Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Praktische vraag [caravan]

Je hoort wel eens over vrouwen die alleenstaand zijn (meestal wat ouder en dus kids het huis uit- of nooit kids gekregen) die in hun eentje met een caravan eropuit trekken. Nou zie ik mezelf over, pak 'm beet, 15 jaar zoiets ook wel doen. Maar hoe krijg je nou zo'n gevaarte op de standplaats? Ze zijn toch best wel zwaar.
Ben benieuwd wat daarvoor de oplossingen zouden kunnen zijn.

Gr. Poezie.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

03-05-2009 om 15:08

Camper

Poezie:
"Je hoort wel eens over vrouwen die alleenstaand zijn (meestal wat ouder en dus kids het huis uit- of nooit kids gekregen) die in hun eentje met een caravan eropuit trekken."
Een camper.
Of anders familie die het ding voor je op zijn plek zet.

amk

amk

03-05-2009 om 16:20

Vragen

gewoon even vragen aan de buurvrouw/man op de camping of die even wil helpen.

Mari

Mari

03-05-2009 om 18:24

Afstandsbediening

Nadat mijn vader bijna door zijn rug is gegaan, hebben ze zo'n caravan mover gekocht. En spijt dat hij heeft dat hij het niet jaren eerder heeft gedaan!! Echt een geweldige uitkomst, want er is niet altijd iemand op je te helpen. Het heeft hun €1500 gekost, maar ze kwamen monteren aan huis. Een boel geld maar wel een goede investering.

Idd mover

Wij hebben sinds vorig jaar ook een caravan met mover Ideaal! Vooral in het buitenland met veel natuurcampings.

Een vouwwagen is misschien ook wel een optie. Het is niet zo groot achter je auto en je hebt ze erbij die je in een paar minuten alleen opzet.

Poezie, tegen de tijd (15 jaar) hebben alle caravans wel een mover, dus appeltje/eitje.

Een camper is ook een oplossing maar heeeeeeeeeel erg duur!!!!!
Ik heb het toevallig pas uitgezocht omdat het ons ook erg aanspreekt maar pffffffffffff niet te doen als je er niet minstens 4 maanden per jaar mee weg gaat.

Tinus_p

Tinus_p

03-05-2009 om 19:52

Pelle

Pelle:
"Een camper lijkt me echt helemaal niks, altijd je boeltje te moeten opbreken om ergens naar toe te gaan als het te ver is om te fietsen. Alleen handig als je echt elke 2 dagen verder trekt ofzo."
LOL. Ik ken geen oudere vrouwen met een caravan, maar wel met een camper....

Nasha 1st

Nasha 1st

03-05-2009 om 19:57

Mover

is wel zwaar, en dan moet je dus uitkijken dat je niet boven de 3500 kilo gaat uitkomen met auto en caravan....Anders heb je BE-rijbewijs nodig

Lol nasha

Je moet dat wel een heeeeeeeeele grote caravan achter je auto hebben hangen hoor om aan die 3500 kg te komen. Onze renault scenic is +/- 1400 kg en onze caravan mag max 1300 kg wegen en dat is echt geen klein caravannetje.

Overigens heb ik mijn E-tje er nog gratis bijgekregen

Nasha 1st

Nasha 1st

03-05-2009 om 20:39

Lis@

Ik weet niet wat Poezie rijdt

Snik....niet eerlijk....ik moet voor E toch echt eerst rijlessen en examen doen....

Poezie

Poezie

03-05-2009 om 21:03 Topicstarter

Ha, bedankt!

Een camper vind ik inderdaad ook niet zo'n goed plan. Dat zijn wel hele grote bakken. Op zich ben ik wel gewend om met een aanhanger te rijden, dus daar zie ik niet zo'n probleem in. Maar inderdaad het op z'n plek krijgen. Zo'n mover is trouwens wel duur zeg! En kun je die dan wel onder zo'n 2-persoons caravannetje laten maken? (Geen idee hoe zoiets er uit ziet en hoe het werkt.)
Leuk, dat jullie mee brainstormen. Lijkt me erg prettig aan een caravan dat je de boel niet eerst helemaal hoeft op te zetten voordat je kunt gaan slapen. En bovendien zit je niet met een nat tentdoek als je vertrekt tijdens regen.
Nou, voorlopig doet mijn prachtige tent het nog, dus is dit nog wel een ver-van-mijn-bed show.

Gr. Poezie.

Poezie

Poezie

03-05-2009 om 21:05 Topicstarter

Wat poezie rijd:

Trouwens, Poezie rijd een hyundai accent 1.3.
Daar mag ik, geremd, iets van 900 kg ofzo mee trekken.

Gr. Poezie

Poezie

Geloof me, er zijn straks zat kleine 2e hands caravans te koop met mover. Al die oudjes laten ze er standaard opzetten. Zo zijn wij er ook aangekomen

Poezie

Poezie

03-05-2009 om 21:10 Topicstarter

Ik hoop het!

Lijkt me echt relaxed voor mijn "oude dag". Ben namelijk gek op campings en camperen.

Gr. Poezie.

reina

reina

04-05-2009 om 19:28

Kleintje

Dat kleine ouwe beestje van ons kan zelfs ik, met m'n 'rotrug' de baas, tenzij ie in een kuil ofzo staat, maar een van de leuke dingen op campings is toch dat mensen altijd klaar staan om je te helpen?!

Kari1

Kari1

04-05-2009 om 22:36

Ho lis@

"Je moet dat wel een heeeeeeeeele grote caravan achter je auto hebben hangen hoor om aan die 3500 kg te komen."
Het gaat niet om het leeggewicht maar om de toegestane maximummassa van beiden. Dus ook nog niet eens om het werkelijke gewicht, maar om wat ze samen maximaal zouden kúnnen wegen. Bij een caravan die 1300 kg mag wegen kun je dus met rijbewijs B een auto zetten die een toegestane maximummassa heeft van 2300 kg, bij een caravan die 1500 kg mag wegen mag is dat nog maar 2000 kg voor de auto. Daar zal jullie auto al aardig in de buurt zitten. Die situatie is dus niet zo denkbeeldig, voor een gezinscaravan althans. Voor een 1-persoonscombinatie zul je daar idd niet zo gauw komen.
http://www.caravans.net/rijden/rijbewijs.php#B
Kari

Kari1

Kari1

04-05-2009 om 22:38

het is blijkbaar al laat, 2300 moet natuurlijk 2200 zijn.

Ehhhhhh

Onze 2l scenic weegt 1520 kg en mag max 1300 trekken. Dus de caravan is beladen niet zwaarder dan 1300 kg. De 680 kg laden we echt niet in de auto hoor!

Onze caravan is 4,75 m en heeft een totale lengte met dissel van 6,50 m. Dit is niet bepaald klein!

De meeste auto's met caravan zijn echt niet veel zwaarder, caravan van 5 m zonder dissel zitten meestal tot 1500 kg max beladen. Die vallen bij mij onder een heeeeeeele grote

Nasha 1st

Nasha 1st

05-05-2009 om 20:05

Maar

je moet het wel meetellen Lisa....wisten wij ook niet, maar er stond onlangs ook een stukje over in de KCK, van iemand die een andere auto ging kopen en hier dus ook tegenaan liep....om die reden gaan wij toch maar een E-rijbewijs halen, eerst Nasha man, later ik zelf ook

Ik heb hem door

Je max beladen caravan mag dus niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van je auto, dan kun je nog met B.
pffffffff ik ben toch blij dat ik het er gratis bij heb gekregen.

Nasha 1st

Nasha 1st

05-05-2009 om 21:41

Nee....

http://www.paullam.nl/p_ol_aanhanger.htm

Het E rijbewijs bij B, C of D

Rijbewijs E bij B
Wanneer dient u in het bezit te zijn van dit rijbewijs?

Als de maximale massa van de aanhanger meer bedraagt dan het lediggewicht van de auto.

En als de totale maximale massa van de combinatie meer bedraagt als 3500 kg.

Voorbeeld 1

ledige massa auto 750 kg
toegestane maximum massa aanhangwagen 900 kg
Motivatie
De toegestane maximum massa aanhangwagen is groter dan ledige massa auto.

Opmerking
De vraag of deze aanhanger getrokken mag worden met deze auto is vermeld op het kenteken deel I of in het aanvullingsblad.

Voorbeeld 2

ledige massa auto 1500 kg
toegestane maximum massa aan lading (laadvermogen) auto 1000 kg
toegestane maximum massa aanhangwagen 1450 kg
Motivatie
Ondanks dat de aanhangwagen lichter is dan de ledige massa van de auto is toch rijbewijs E bij B vereist omdat de toegestane maximum massa van de combinatie (3950 kg) meer is dan 3500 kg.

Voorbeeld 3

ledige massa auto 2700 kg
toegestane maximum massa aan lading (laadvermogen) auto 750 kg
toegestane maximum massa aanhangwagen 850 kg
Motivatie
Combinatie is totaal meer dan 3500 kg

En dit?

Rijbewijs B is toegestaan indien het totale gewicht van de caravan minder bedraagt dan 751 kg. In dit geval is voor de caravan geen registratiebewijs nodig.
(oke dit snap ik )

Ook indien het gewicht van de caravan (op het registratiebewijs vermeld als "maximum massa beladen voertuig") niet uitkomt boven het gewicht van het trekkende voertuig (op het kentekenbewijs vermeld als "massa ledig voertuig") volstaat rijbewijs B.
(en dit dan?)

In dit laatste geval mag de toegestane maximum massa van de caravan en het trekkende voertuig niet uitkomen boven de 3.500 kg.

Nu wil ik het weten hoe het zit hahahahaha. Leg dit is uit dan?

Nasha 1st

Nasha 1st

06-05-2009 om 13:17

Voorbeeld 2

geeft het duidelijkst weer hoe het zit: Dit is ook wat in de KCK onlangs stond:

Voorbeeld 2

ledige massa auto 1500 kg

toegestane maximum massa aan lading (laadvermogen) auto 1000 kg

toegestane maximum massa aanhangwagen 1450 kg

Motivatie

Ondanks dat de aanhangwagen lichter is dan de ledige massa van de auto is toch rijbewijs E bij B vereist omdat de toegestane maximum massa van de combinatie (3950 kg) meer is dan 3500 kg.

Oke, uitgezocht

Je hebt gelijk Nasha maar toch zijn er zat combinaties die niet boven dit gewicht uitkomen.
bv onze auto:
renault scenic

massa leeg 1225 KG
max. toelaatbare massa 1800 KG
max. laadvermogen 575 KG
max. aanhangermassa geremd 1300 KG
max. aanhangermassa ongeremd 660 KG
max. kogeldruk 75 KG

Wij kunnen dus met rijbewijs B een max. gewicht aan caravan trekken van onder de 1225 kg. Je hebt dan nog een behoorlijke caravan.

Het is wel een enorm gereken als je alleen B hebt

Kari1

Kari1

07-05-2009 om 19:01

Lis@

Ja, natuurlijk zijn er zat combinaties die niet boven die 3500 kg komen. Maar jouw idee dat "Je moet dan wel een heeeeeeeeele grote caravan achter je auto hebben hangen hoor om aan die 3500 kg te komen" klopt ook niet, zo heel erg gek hoef je daar niet voor te doen.
Leegewicht van renault scenic 2,0 is 1455 kg, laadvermogen 695 kg dus toegestane maximum massa is 2150 kg. Daar mag dan een caravan achter met een toegestane massa van 1350 kg. Niet heel gek.
Of een renault espace, leeggewicht 1740 kg en laadvermogen 815 kg, samen 2555 kg. Met alleen rijbewijs B mag je daarmee een caravan trekken met toegestane massa van 1045 kg.
En, het gaat er niet om wat er werkelijk in de auto of caravan zit, het gaat erom wat er theoretisch in zou mógen zitten. Minder bagage meenemen helpt dus niet.
Kari

Zo reken ik toch ook!

Als je geen grote auto hebt, dus geen Espace, die niet al te zwaar is is je keus aanzienlijk groter kwa caravan. In het geval van de scenic kan je nog een behoorlijke 4 persoons caravan met B trekken. 1300 kg geladen is een behoorlijke caravan.

In het geval van een Espace, wat op zich een grote auto is, mag je nog altijd met B geen 1045 maar 945 kg geladen trekken. Dat is nog altijd een leuke caravantje.

En daarom zeg ik dat er nog voldoende aanbod is kwa caravans die in deze gewicht klasse passen.

Je kunt natuurlijk altijd van mening verschillen over wat de één een grote caravan vindt en de ander een kleine Het gewicht van je auto is dus erg belangrijk in deze. Hoe zwaarder je auto hoe minder keus je hebt kwa caravan.
Je kunt ook altijd nog een andere auto kopen hahahahaha. Of toch maar voor de zekerheid je E halen.
Ik mag zomaar rijden met die dingen Vooruit lukt me nog wel.
Ooit een keer met een aanhanger gereden en maar een extra rondje gereden zodat ik niet achteruit hoefde te rijden

Kari1

Kari1

07-05-2009 om 20:27

Dan we zijn het wel eens. Ik dacht dat je het (dan wel een heeeeeeeeele grote caravan) bijna een hypothetisch situatie vond om boven die 3500 kg te komen, en dat is het niet. Er zijn zat combinaties waarvoor die E nodig is. (en ook zat van niet natuurlijk.)
(en bedankt voor het corrigeren van mijn rekenfout.. niet mijn sterkste kan blijkbaar
Kari

Nasha 1st

Nasha 1st

07-05-2009 om 22:16

Maar lis@

het probleem is, als je een grote auto hebt, heb je die meestal omdat je een groot gezin hebt....en dan heb je dus ook vaak een ..... grote caravan....en bij een grote caravan zit dus ook vaak een groot gewicht....daarom wordt het toch een flinke zoekpartij....

Kari1

Kari1

08-05-2009 om 10:33

En ook nog

We hadden het nu alleen over die eis van minder dan 3500 kg togestane max. masaa voor de totale combinatie. Er is ook nog de eis dat de toegstane max. massa (dus leegewicht + laadvermogen) van de caravan niet meer mag zijn dan het leeggewicht van de auto. Lis@,wees dus maar blij met je gratis erbij gekregen E...anders had je idd al niet met jullie combinatie (auto leeg 1225 kg en caravan max. 1300 kg) mogen rijden. Daar is BE voor nodig.
Kari

Poezie

Poezie

08-05-2009 om 11:07 Topicstarter

Reina, welk type?

Hoi Reina,
Welk type caravan hebben jullie dan? Ze wegen op z'n lichtst toch snel 600 kg. Ben gisteren even naar een campingshop geweest, daar stonden eriba's in verschillende gewichtsklassen. Zijn die goed?

Gr. Poezie.

Kari1

Kari1

08-05-2009 om 12:55

Nasha

Ik las ook nog dat je schreef: "mover is wel zwaar, en dan moet je dus uitkijken dat je niet boven de 3500 kilo gaat uitkomen met auto en caravan....Anders heb je BE-rijbewijs nodig".
Maar daar heeft al of niet een mover niets mee te maken, omdat die rijbewijs-eisen uitgaan van de papieren, theoretisch toegestane gewichten. Een mover op de caravan verandert niets aan het toegestane max. gewicht van de caravan. Die mover gaat simpel af van je laadvermogen.
Succes met het halen van je E!
Kari

reina

reina

08-05-2009 om 15:32

Adria

Een kleine (en oude) Adria, geen idee wat ie weegt, maar misschien ben ik gewoon sterk ? (K heb 'm gister nog gedraaid en weggereden omdat we 'm naar de stalling brachten). M'n schoonouders hadden een Eriba, zij waren er erg tevreden over.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.