Vakantie en uitjes

bertje1
20-03-2011 om 21:05
Reisverzekering?
waarom zou je eigenlijk een reisverzekering afsluiten? Ik denk voor verlies van bagage (camera of zo) en qua zorg?? Wie weet waarvoor je 'gewoon' verzekerd bent via basisverzekering?

Wokkeltje
20-03-2011 om 22:55
Omdat....
Even ter illustratie: wij hebben geen annuleringsverzekering. Dat gaat ons een keer een smak geld kosten (maar dat kunnen we lijden én dat bedrag hebben we ook inmiddels gespaard door geen annuleringspremie te hoeven betalen). Wat ik er mee will zeggen; een annuleringsverzekering verzekert je feitelijk tegen financiele tegenslag.
Wij hebben wel een reisverzekering. Ik denk dat we de meeste kosten wel kunnen lijden. De ziektekostenverzekering vergoedt de meeste zaken wel, ook repatriering van een overledene. De meeste landen hebben een vergelijkbaar of goedkoper ziektekostenniveau (niet allemaal; dus dan is het goed om je polis er op na te slaan).
Waarom hebben wij wel een reisverzekering. Omdat je daan ook altijd een organisatie achter je hebt staan die dingen kan regelen die je zelf niet of nauwelijks kunt regelen. We mochten één keer niet naar huis ivm ziekte, zelf lukt het je niet om die laatste 3 tickets voor drie dagen later te bemachtigen (zeker niet als je ziek bent) etc. Mijn man heeft ooit een week in ziekenhuis gelegen in het verre buitenland. Dan is het erg fijn dat er een organisatie is die met je meedenkt, waar je advies kunt inwinnen, die eventueel kan tolken, die medisch advies kan regelen, tickts kan omboeken, extra zorg kan regelen, etc. Dat vind ik een geruststellende gedachte (en onbetaalbaar).

Kim Groothof
21-03-2011 om 11:41
En omdat..
Onlangs meegemaakt: goede vrienden waren op vakantie. Tijdens hun verblijf overleed moeder van één van hen volkomen onverwacht, dag van vertrek heeft ze hen nog vrolijk uitgezwaaid. Ze moesten dus halverwege de vakantie hals over kop terug naar NL. De reisverzekering regelde alles, zij hoefden alleen de koffers in te pakken en uit te checken. Taxi, vlucht, enz. werd geregeld. Toch wel heel prettig tijdens zo'n ingrijpende gebeurtenis! Afhankelijk van de reisverzekering - weet niet hoe dat bij hen was - kun je dan ook nog een deel van de reissom terug krijgen.

Puck
21-03-2011 om 12:18
Geld terug, kim
Dat geld terug bij vroegtijdig afbreken van je vakantie valt in het algemeen niet onder de reisverzekering maar onder de annuleringsverzekering.
Ook wij hebben een (doorlopende) reisverzekering voor noodgevallen zoals hierboven omschreven zijn. HEt is dan gewoon fijn dat een ander dingen voor je regelt waar zelf je hoofd niet naar staat.
Wat ziektekosten: mijn ervaring is dat die in het buitenland wel degelijk hoger kunnen zijn dan in Nederland en in dat geval vergoedt onze reisverzekering het verschil. En verder is bagage e.d. verzekerd, incl. mijn fotocamera.

Dorry1
21-03-2011 om 16:01
Bekend misverstand
Er zijn veel misverstanden rond een reisverzekering. Die biedt nl. dekking tegen 2 dingen; verlies, diefstal én ziektekosten. Als ik eerlijk ben, kun je vaak de schade van het eerste wel lijden; je horloge wordt gestolen, heel jammer maar daar kom je wel overheen. Maar die ziektekosten, daar zit hem de kneep. Iedereen in Nederland hoort verzekerd te zijn tegen ziektekosten dmv de zorgverzekeringswet, en ook in het buitenland gemaakte ziektekosten vallen hier grotendeels onder. Maar..... nu komt het. Ziektekosten gemaakt in het buitenland worden slechts vergoed tot de in Nederland geldende tarieven. Bijvoorbeeld; gebroken arm, foto's en gips € 750,- in Nederland. Nu ga je naar, ik noem maar wat, Italië en daar blijkt dat ze voor dat zelfde ineens € 2250,- vragen, dan krijg je van je zorgverzekering maar € 750,- vergoed. De rest komt voor je eigen rekening. Nu is dit bedrag hoog, maar niet zo dat je gigantisch in de problemen komt. Veel erger wordt het als je heel lang in het ziekenhuis moet liggen in het buitenland; de bedragen kunnen zo hoog oplopen dat je je huis moet verkopen en je leven lang met een schuld komt te zitten. Het verhaal wat me nog het meeste bijstaat uit de tijd dat ik bij een verzekeraar werkte is dat van een vrouw die 6 maanden zwanger naar de VS gaat. Daar bevalt ze plotseling veel te vroeg. Kind in de couveuse aldaar, moeder in het ziekenhuis. Binnen een maand was de rekening al enkele tonnen. Dat gaat je zorgverzekering echt niet betalen. En die vrouw had dat geld echt niet.
Dus, veel zaken kun je zonder, maar een reisverzekering niet. En dan heb ik het al helemaal niet over de hulp die je kunt ontvangen bij calamiteiten.
Wil je zeker zijn dat er geen sprake is van een dubbele dekking, sluit er dan eentje af bij je eigen zorgverzekeraar. Gaat ie bij schade ook niet naar de ander wijzen.
Dorry

Ingrid
21-03-2011 om 17:59
Ik werk in de reisbranche
Ik werk als reisleidster van aktieve reizen. Bij ons is een reisverzekering verplicht. Vroeger toen dat nog niet was, had ik vaak mensen mee zonder reisverzekering. Tja, een mevrouw brak haar been en kon niet terug naar Nederland want ze had geen reisverzekering en zou dat zelf moeten betalen.
Ik vond het toen ook nogal onnozel om op reis te gaan zonder reisverzekering. Diefstal van spullen kan ook aardig oplopen, als je ziet wat voor dure dingen mensen bij zich hebbn. Ook als je in een ziekenhuis opgenomen wordt is dat wel zo handig. Je eigen ziektekostenverzekering dekt niet alles.
Ik zelf heb een doorlopende reisverzekering en ook een doorlopende annuleringsverzekering. Die is maar 70 euro per jaar. Ook heel fijn, want mocht er iets gebeuren vlak voor je op vakantie gaat (overlijden van familie. mijn moeder bijv) of je kunt zelf niet omdat je een ongelukje hebt gehad en dan ben je je vakantiegeld kwijt.
Gewoon wel doen dus.

Yta Chalne
22-03-2011 om 09:28
Ziektekosten
Juist met dochter op zoek naar een andere ziektekostenverzekeraar valt het me op dat de meeste verzekeraars in de aanvullende pakketten vaak ziektekosten in het buitenland erbij vergoeden. Waardoor de gemiddelde student in elk geval prima zonder reisverzekering kan.

Jun
22-03-2011 om 12:43
En wat ga je doen?
Het maakt nogal uit of je aan het strand gaat liggen of een berg bewandeld. Ik kwam er een paar jaar geleden achter dat als je van een berg af schuift dat problemen kon geven met mijn standaard reisverzekering. Terwijl ik niet echt het gevoel had extreme dingen te doen.
Duiken is geloof ik ook een instinker.
Toch maar een bergsportverzekering afgesloten.
Annuleringsverzekering eigenlijk niet, als de reis niet doorgaat om de redenen die ze vergoeden zal dat mijn laatste zorg zijn.
Daarnaast boek ik bijna nooit, ga meestal op de bonnefooi met de auto. En die is wel goed verzekerd. Dubbel zelfs kwam ik achter na de laatste grote beurt.
Veel vakantieplezier, Jun

Puck
22-03-2011 om 13:00
Yta
Mijn ziektekostenverzekering vergoed ook ziektekosten in het buitenland. Maar daar staat vaak als extra bij dat dat tot het bedrag is wat daarvoor in Nederland gebruikelijk is. En daar ga je in het buitenland dus behoorlijk overheen.

Brianna F
22-03-2011 om 14:12
Doorlopende
Ik heb een doorlopende reis- en annuleringsverzekering en die heb je qua kosten er al uit als je 1 keer een "goede" vakantie hebt.
Maar dat terzijde, de reisverzekering heb ik gelukkig nog nooit aan hoeven spreken, de annuleringsverzekering al 2 keer en was ik maar wat blij dat ik deze had.
We hebben alles terug gekregen en alsnog de reis een paar maanden later gemaakt.

bertje1
22-03-2011 om 20:29
Toch maar doen
het zat bij de vliegtickets in haha.
meestal sluit ik niets af omdat we nooit heel ver gaan.

Puck
22-03-2011 om 21:11
Bertje
MAar ook in Duitsland of België kan je voor onaangename ziektekosten komen te staan hoor, dat is niet voorbehouden aan verre reizen. Idem dito natuurlijk voor diefstal van bagage.

groentje
23-03-2011 om 21:21
Wel
Ik werk dus op een van de grootste alarmcentrales /verzekeraars van Nederland en ik ben er elke weer verbaasd over dat mensen een vermogen aan een vakantie uitgeven maar de verzekering achterwege laten.
Bagage is inderdaad het minst belangrijk. De zorgverzekering daar is ook al genoeg over gezegd maar wat bijna niemand weet is dat de verzekering vaak zelfs je verplichte eigen risico terug betaald en wat te denken van de onvoorziene uitgaven.
De vakantie af moeten breken ivm overlijden thuis . Dan regels de reisverzekeraar de tickets terug en let op, deze worden ook door hun betaald. Dus zou je met de auto op vakantie gaan en met spoed terug moeten dan regelt en betaalt de reisverzekeraar de kosten. Restant van de reissom is inderdaad annuleringsverzekering .
Voorbeeld: de aswolk van afgelopen jaar. Je bent in het buitenland en kunt niet terug . De reisverzekeraar vergoedt je extra verblijfskosten .
Je bent met de auto op vakantie en krijgt pech of een aanrijding.Auto in de garage ,jullie in een hotel wat niet de bedoeling was . Die hotelkosten worden betaald door de reisverzekering ( eten en drinken niet)
En zo zijn er echt nog zoveel voorbeelde te noemen.
Je kunt nooit voorkomen dat je soms iets dubbel verzekerd maar je kunt wel voorkomen dat je dingen uitsluit.
Vakantie is tenslotte voor je plezier en moet zeker geen zorg worden als er iets fout gaat.