Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Rijden naar zuid-frankrijk met 4- en 1-jarige

De afgelopen 3 jaren zijn wij in de vakantie thuis gebleven of hebben in Nederland met de tent gekampeerd op camping De Roos in Ommen. Hartstikke mooie en leuke camping, maar inmiddels hebben we de omgeving van Ommen wel gezien en zijn we het slechte weer zat.

Deze zomer zijn we dan ook van plan met onze zoontjes van dan bijna 5 en bijna 1 jaar naar Zuid-Frankrijk te gaan. We hebben een camping geboekt in de Gard, een aardig stukje rijden dus.

Wie heeft hier ervaring mee? We zijn wel vaker naar Frankrijk geweest toen we nog geen kinderen hadden. Toen reden we in één dag naar Zuid-Frankrijk. Is dat nu nog haalbaar of moeten we er maar niet op rekenen dat dat lukt? We rijden niet op een zwarte zaterdag of een heel drukke dag. Ik benieuwd naar jullie ervaring hiermee.

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

17-05-2009 om 14:33

Ervaring

Chris, reken op 2 dagen als je overdag gaat rijden. Overnacht ergens in een formule 1 hotel, of iets anders, je vindt bij elke plaats hotels te kust en te keur. Langs de snelweg in Frankrijk zijn tegenwoordig fantastische speelterreinen/aktiviteiten voor kinderen. Zoek er even op met google, ik ben de naam van de Parkeerplaatsen even kwijt. Als je die P's aandoet kan met name de oudste lekker zijn energie kwijt, en hebben jullie vast een prima reis.

Maylise

Maylise

17-05-2009 om 14:54

In 1x

Ik vind zelf het relaxter om er twee dagen over te doen maar het kan wel in 1x. Vorig jaar ben ik in één keer naar Zuid Frankrijk (06) gereden met vijf kinderen van toen 2,6,8,12 en 15. Dat ging prima. 's ochtends heel vroeg weggaan en aan het eind van de avond ter plaatse. Onderweg stoppen voor ontbijt (in een restaurant), lunch (wat langer stoppen, picknick) en vroeg diner. Misschien nog een of twee korte pitstops voor tanken en plassen. Dat is wel afdoende.

Dit jaar ga ik waarschijnlijk weer naar zuid frankrijk met de auto maar ik zit er over te denken om onderweg in een leuke streek de reis te onderbreken en daar een paar nachten te blijven. Gewoon omdat het relaxter is en ook wel leuk is om weer eens een andere streek van dichtbij te zien.

Voor onderweg kan een DVD speler uitkomst bieden. Verder boekjes, computerspelletjes, reisspelletjes voor jullie oudste en wat kleinigheden die je onderweg te verassing te voorschijn kan halen als de sfeer daalt onder het nul punt.

Maylise

Jesse_1

Jesse_1

17-05-2009 om 23:16

's nachts?

Is het ook mogelijk om 's nachts te rijden, of zien jullie dat niet zitten? Het hangt heel erg ook van je kinderen af denk ik. Onze jongste (nu 5) kan gewoon niet lang stil zitten in de auto, ik heb goede hoop dat het dit jaar beter gaat. De terugweg vanaf Zuid-Frankrijk hebben we in één keer gedaan (voornl overdag dus).
Mijn collega en zijn vrouw hebben besloten 'nooit' meer overdag vanaf Denemarken naar huis te rijden. Met hun jonge peuters is dat gewoon niet te doen...
Jesse

Vaasje

Vaasje

18-05-2009 om 09:16

Zuid frankrijk

Wij gaan sinds de oudste 1 is ieder jaar naar Zuid Frankrijk met de auto (cote d'azur). De eerste keer dachten we dat het wel in 1 keer kon, maar dat viel heel vies tegen. Niet vanwege de kleine, die sliep wel, maar we waren zelf bekaf.
Sindsdien overnachten we altijd in Lyon, in een heel rustig gelegen hotelletje waar we met z'n vieren op 1 kamer mogen. Er zit een terras bij met een speelveldje, en een prima (goedkoop) restaurant. We waren vorig jaar met z'n vieren voor een overnachting, diner en ontbijt 120,- kwijt.

Sinds we twee kinderen hebben is het niet altijd even vredig op de achterbank, maar inderdaad, de DVD biedt vaak uitkomst. En het scheelt dat mijn kinderen toch wel vaak in slaap vallen in de auto. Maar het hangt dus heel erg van je kinderen af of je het in 1 keer kunt halen of niet.

De laatste week zitten we altijd in de Ardeche, dat rijden we overigens wel in 1 keer terug.

Op de heenweg hebben we wel altijd kleine kadootjes voor de kinderen, na elke stop mogen ze er weer een uitpakken.

ChrisH

ChrisH

18-05-2009 om 09:19 Topicstarter

Overnachtingshotels

Het idee was om een uur of vijf 's ochtends te vertrekken. We wonen in het midden van het land en dan ben je om een uur of acht al een behoorlijk eindje op weg zonder dat je een pauze hebt moeten inlassen.

Dat vind ik namelijk nog het lastigste inschatten, om de hoeveel tijd moet je stoppen? Het zal afhangen van hoe het gaat. Een dvd-speler voor in de auto hebben we niet, maar zijn we wel van plan aan te schaffen.

Ik heb er een vreselijke hekel aan om aan het eind van de dag nog op zoek te moeten naar een slaapplaats en met twee jonge kinderen erbij lijkt het me helemaal niets. Voor de zekerheid dus toch maar even zoeken naar adressen van overnachtingshotels op de route.

Chris

ChrisH

ChrisH

18-05-2009 om 09:22 Topicstarter

Vaasje

Zie net je berichtje. Kadootjes voor de achterbank is ook een goeie. Moest je boeken voor dat hotel of kun je het er wel op wagen om op de bonnefooi te gaan? Die Formule 1-hotels zijn ook niet altijd even geweldig begrijp ik.

Chris

reina

reina

18-05-2009 om 09:53

Chris

Ik vind het juist heel lastig in te schatten hoe ver je komt ( want dat is per keer verschillend, afhankelijk van het verkeer, het humeur van de kinderen etc). Wij vertrekken al járen rond een uur of 5, soms eerder en rijden dan door tot we 't zat zijn, dan van de snelweg af en de route volgen via binnenwegen (is met tomtom helemaal makkelijk), we hebben altijd heel snel een leuk hotelletje of pension. Moet er wel bij zeggen dat we niet in het weekend rijden.

ChrisH

ChrisH

18-05-2009 om 11:09 Topicstarter

Tomtom

Reina, rijden jullie naar een hotelletje of pension dat door de Tom Tom wordt aangegeven? Wij hebben wel een navigatiesysteem, maar dat is een ingebouwde en volgens mij zonder speciale plaatsen in het buitenland.

Ach, ik ben ook een controlfreak. Ik moet het een beetje loslaten natuurlijk, want je vindt heus wel iets onderweg. Ik zie alleen de stresstaferelen al weer voor me.

Chris

Freek1979

Freek1979

18-05-2009 om 12:26

Z frankrijk - vliegen

Chris,

Herkenbaar verhaal, na 2 zomers slecht weer willen we ook weer naar de zon (kind van 5 mnd + 2 jr). Wat wij gaan doen; vliegen! Als je geen leaseauto hebt (wij dus) moet je voor de gein eens alle kosten op een rij zetten, benzine + tol + overnachten + overige autokosten. Hiervoor kan je bijna vliegen + ter plekke een auto huren.

Zelf rijden; brandstof 300 euro, tol 200 euro, overnachten 2x 100 euro (heen en terug), totaal 700 euro (en dan tel ik nog geeneens onderhoud, slijtage enz). Als je snel bent kan je nog voor 400 euro vliegen en voor 400 euro auto huren (14 dagen), totaal 800. Voor ons was de keuze snel gemaakt!

Maylise

Maylise

18-05-2009 om 12:35

Chris

Vorig jaar zijn wij om ongeveer 4:30 weggegaan. We waren tegen 21:00 ter plaatse. Het kon dus wel in een keer maar het is uitputtend. Om 4:30 weggaan vind ik alleen kunnen als ik de dagen daarvoor goed heb geslapen. Als dat zo is dan is het voor mij geen punt om een nachtje minder te slapen maar niet iedereen kan daar even goed tegen natuurlijk.

Ik had het jongste kind dat mee was, mijn toen twee jarig nichtje, met pyama en al de auto in gedragen en in auto stoeltje. Deken er over en hopen dat ze verder sliep. Gelukkig kwam dat ook uit. We zijn die dag dus 3x langere tijd gestopt en nog een paar hele korte stops. De eerste stop was tegen 9 uur dus toen waren wel even onderweg. Ik heb toen pas de jongste aangekleed en we hebben met elkaar in een restaurant ontbeten. Daar was ook een speelhoek dus helemaal leuk.

Tweede stop was ergens rond 13:00 (weet ik niet precies meer) en hebben we gepicknickt. Kunnen de kinderen even lekker vrij rennen en spelen. Zeker als je een parkeerplaats zoekt met een speeltuin is dat leuk.

Daarna rond 18:00 weer gestopt voor wat langere tijd (even wat eten weer, rondlopen) en daarna nog ongeveer 3 uur en toen waren we er wel.

Voor plassen en tanken ben ik nog wel een paar keer extra gestopt. Het kan dus op zich prima in een dag maar dan moet je inderdaad op een niet al te drukke dag rijden (omdat wij naar het huis van familie gingen zaten we niet vast aan een specifieke dag en konden we midden op de week bijvoorbeeld gaan) en je moet zelf ook redelijk uitgerust zijn. Ook mentaal want de kinderen kunnen natuurlijk gaan klieren/vervelend doen. Als ik goed ben uitgerust kan ik mezelf voor dat gedrag redelijk afsluiten maar als ik al moe ben dan werkt dat niet dus dan is het geen goed idee.

's nachts rijden kan ook relaxed zijn maar ik weet van mezelf dat ik 's nachts minder alert ben en de hele nacht doorrijden doe ik dus niet zo vlug. Echter als ik samen met man ben en we kunnen elkaar afwisselen zodat hij de voor mij moeilijke uurtjes tussen midden op de nacht kan rijden kan het met oog op de kinderen wel erg relaxed zijn om 's nachts te rijden.

Ik zou zelf de beslissing ook af laten hangen van hoe lang je op vakantie gaat. Als je vier weken of zo gaat dan maakt zo'n extra nachtje ook niks uit maar als je maar 10 dagen hebt dan is het wel zonde.

Dit jaar wil ik dus wel een stoppen onderweg maar dan ook echt een paar dagen in die streek blijven als extra mini vakantie. Ik ga binnenkort eens kijken wat en hoe precies. Terug waarschijnlijk wel in 1x want dan is toch iedereen chagrijnig.

Maylise

Vaasje

Vaasje

18-05-2009 om 13:23

Wel geboekt

Hallo Chris,
Wij hebben dit hotel wel altijd van tevoren geboekt. Vooral met twee kleine kinderen is het wel fijn van tevoren te weten dat en waar je terecht kunt. 4-persoons kamers zijn niet overal beschikbaar. Lyon is altijd wel te halen, meestal vertrokken we rond 7 uur en dan kwamen we rond 4 uur in Lyon aan. De volgende dag hoef je dan nog maar een klein stukje als je naar de Gard gaat. Kun je onderweg ook nog wat bekijken.

reina

reina

18-05-2009 om 14:02

Nee

Wij voeren de richting in die we rijden, maar dan 'vermijd snelwegen', zo kom je vanzelf door dorpjes heen. Maar voor mij is het leuke van vakantie dan ook 'vrijheid-blijheid' en het onverwachte. (We hebben deze zomer een rondreis geboekt door Midden-Amerika, ik ben heel benieuwd hoe me dat bevalt, zo van te voren precies weten waar we welke dag zijn....)

Vic

Vic

18-05-2009 om 15:53

Bonnefooi

Het lijkt me heel leuk om door Frankrijk heen te rijden via kleine dorpjes e.d. en dan zien waar je uitkomt. Maar dan wel zonder kinderen. Als ik met de kinderen weg ga rijd ik nooit langer dan ca. 600 km per dag, en wil ik van tevoren geregeld hebben waar overnachten. Dat heeft wel als nadeel dat je weinig flexibel bent als het mee- of tegenzit qua rijden.

Rafelkap

Rafelkap

18-05-2009 om 19:38

Verwend

Toch snap ik het niet hoor, cadeautjes om de kinderen zoet te houden en zelfs een portable dvd is een must?! Anders durven we niet meer op vakantie?!
Vroeger gingen we met z'n allen in een klein autootje, met helemaal NIETS ter vertier.
"We" zijn toch wel erg verwend geworden.

moet me even van het hart

Gemak

hoi

wij zijn afgelopen jaren elke keer naar zuid frankrijk gereden met twee kleine kinderen (nu 4 en 7), en het viel me elke keer reuze mee. Ik denk dat het ook in je eigen manier van doen zit, ik zie die reis al als een stukje vakantie, niet als een stressdag waar we doorheen moeten.

wij komen ook uit het midden van het land, en vertrekken rond drie uur. Kinderen in pyjama onder een fleece dekentje in de auto, tas met kleding ligt voor het grijpen. De kinderen doezelen nog, vallen soms nog in slaap. Man en ik rijden allebei 3 uur en het wisselen gaat snel terwijl de auto blijft lopen. Dan ben je al 6 uur verder, is het 9 uur en zijn we al in Frankrijk: tijd voor een heerlijk uitgebreid ontbijt in Frankrijk dus met chocolade croissantjes etc.

Daarna rijden we om de beurt 2 uur, met dvd-speler aan. Ideaal, wel een luxe maar het is een kwestie van gemak: het kan wel zonder natuurlijk maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Uiteraard ligt de achterbank verder vol met boekjes, knuffels, veel speentjes destijds voor de jongste want die raken zeker kwijt. Verder genoeg drinken mee en wat te eten (soepstengels, crackers, rozijntjes, kleine snoepjes...).

Elke 2 uur uitgebreid spelen, rondrennen, wat eten, en meestal zijn we rond 18.00 uur op onze locatie!

Groetjes
Gruffalo

Linda99

Linda99

19-05-2009 om 10:52

Onze reis

Toen wij bijna twee jaar geleden met een 1-jarige en 5-jarige naar Zuidelijk Frankrijk reden liep de reis niet zoals we hadden gehoopt. Om het zo efficient mogelijk te doen zijn we 's nachts gaan rijden in de hoop dat de kids zouden slapen. Nou, mooi niet dus! Ze vielen wel af en toe in slaap maar vooral de jongste werd van alles wakker. Zij was ook degene die op een gegeven moment de reis rampzalig maakte. Ze was uit d'r ritme, begreep niet waarom we zo lang in de auto moesten en heeft dus heeeel veel gehuild. Terug ging gelukkig veel beter. We gingen 's morgens vroeg weg en het concept "naar huis" begreep ze.

Dit jaar doen we het anders. We gaan in 2 dagen relaxed rijden naar Italië (overnachting in een Etap hotel). Dvd-speler die ik toen niet wilde komt er nu wel. Want totaal 4 dagen in de auto is best veel en als je dan af en toe even een filmpje kan kijken is dat natuurlijk erg prettig. En die apparaten kosten tegenwoordig niet zo veel meer dus waarom niet? Kan me de uren dat ik me verveeld heb in de auto vroeger nog goed herrinneren En we kopen er 1 die ook in de stacaravan is te gebruiken zodat wij er ook plezier aan kunnen beleven (niet dat het daar van komt denk ik, maar stel dat het een hele dag regent).

Hotel in beaune

Wij zijn het afgelopen jaar onderweg gestopt bij het Novotel in Beaune. We hadden de tijd om nog even het (prachtige ! )stadje in te gaan en daar te eten op een terrasje.

Dus spullen naar de kamer gebracht, karretje op de parkeerplaats gestald, lekker eten in de stad en toen terug naar het hotel , in bad en slapen.Er zijn bij Beaune meerdere hotels dichtbij de snelweg, ook nog wat goedkopere. Wij hebben onderweg gereserveerd, daarvoor hadden we wel een creditcard nodig.

Wij hebben zowel een DVD-speler als een Nintendo DS bij ons voor onze 4-jarige.

Damajo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.