Vakantie en uitjes

Yura
20-10-2011 om 11:33
Rome
Begin december gaan we een weekend naar Rome. Volgens mij best een rare periode, maar kwam zo uit, man moest ernaartoe tijdens de aansluitende week. Iemand enig idee hoe het weer daar is? Ik zag ergens ca. 13/14 graden, neem ik een winter- of een zomerjas mee? Verder willen we natuurlijk onze tijd zo efficient mogelijk besteden, we komen vrijdag rond het middaguur aan en ik moet zondag rond het middaguur weer weg, we kunnen dus alleen de highlights doen en belangrijkste bezienswaardigheden. Zelf ben ik er 25 jaar geleden met school geweest man nog nooit. Wat is een efficient programma? Zelf dacht ik ongeveer alsvolgt: vrijdagmiddag een bustour, zodat we in ieder geval alles van buiten gezien hebben, 's avonds eten in de omgeving van de Spaanse trappen en de trevifontein (daar moet weer een muntje in, want dat heb ik 25 jaar geleden ook gedaan en het heeft dus geholpen, want ik kom terug). Zaterdagochtend vroeg opstaan zodat we voor de drukte in het Vaticaan zijn, 's middags Colloseum en Forum Romanum, Zondagochtend Villa Borghese. Iemand nog tips en welke reisgids is de beste? Ik wil niet zo'n grote, moet in de handtas kunnen.

Chippie
20-10-2011 om 12:03
Rome
Bustoer zou ik niet doen; de bus stopt op veel plaatsen waarbij je eerst een stukje moet lopen om dingen te zien. Wij hebben Rome deze zomer in één dag gedaan. Belangrijkste tip: zorg dat je vroeg (zeker rond 9.00 uur) bij St. Pieter bent, anders sta je lang in de rij. Wij hebben toen niet het museum gedaan. Ik zou dus op zaterdag met St. Pieter beginnen. Wij hebben van daaruit de metro genomen (er zijn maar twee metrolijnen) en zijn uitgestapt dichtbij Trevifontein. Vandaar zijn we oa via Pantheon naar Forum gelopen. Bij Forum kaartje gekocht zodat je bij Colloseum niet heel erg lang in de rij hoeft te staan. Wij hebben Palazzo Navona gemist; dat lijkt me echt een hele leuke plek om vrijdag naar toe te gaan, beetje rond te kijken, lekker te eten, etc. Je kunt het combineren met de Spaanse trappen, al vond ik dat een toeristisch gebeuren. Villa Borghese zijn we ook niet geweest.
Ik vind 100% Rome altijd leuke gidsjes.
Qua jas zou ik een tussenjasje meenemen en een beetje wisselen wat je er onder doet. Neem in ieder geval wel lekkere schoenen mee.
Veel plezier!

Yura
21-10-2011 om 09:13
Chippie
Wow, wat heb je veel gedaan in een dag zeg. We wilden inderdaad ivm de drukte al vroeg bij de St. Pieter zijn. Goeie tip van die bus, even goed op de site van de hoponhopoff gekeken en vond ze inderdaad niet bij veel bezienswaardigheden stoppen, daarbij doet de gemeente ook moeilijk met waar ze mogen stoppen, dus dat kan nogal eens wisselen. Bedankt voor je info.

May
21-10-2011 om 13:02
Ik zou vooral gaan genieten
En niet alles in een keer willen zien.. Proef de sfeer, kies een of twee bezienswaardigheden uit en geniet!

dirksmama
25-10-2011 om 22:17
Dagkaart ov.
dagkaart Ov. Kost 4 euro, bussen gaan erg vaak, en vanuit een bus zie je meer dan vanuit een metro.
Was er vorige week een dag, geen flauw idee hoe alles heet wat ik zag ( behalve St. Pieter...die viel tegen, de kopie in Oudenbosch is veel leuker), maar in elk geval veel oude ruïnes enzo.

rosa
26-10-2011 om 09:18
Net geweest
Wij zijn in de herfstvakantie geweest (3 dagen). Wat een prachtige stad.
We hebben een fietstour gedaan van 4 uur met een Nederlandse gids en daarbij hebben we het hele centrum 'gezien'. Dus Colosseum van buiten, Forum Romanum, Pantheon (ook van binnen), Spaanse trappen, Trevi fontein, Piazza del Populo, Piazza Navarro, een markt (gepauzeerd) en Trastevere. Heel leuk om een indruk van alles te krijgen. De volgende dag een rondleiding in het Colosseum (upper en lower level tour) en we zijn in Vaticaanstad geweest. Daar hebben we de musea bezocht (met audiotour) en de St Pieter (ook naar boven in en op de koepel geweest).
De laatste dag hebben we gewinkeld en gewoon nog wat rondgelopen.
Ik had alles van tevoren geboekt. Colosseum vroeg en Vaticaanstad laat op de dag: nauwelijks rijen.
Met een gids of audiotour is alles leuker.
Veel plezier!