Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Ronde van nederland

We hebben voor de komende zomervakantie nog geen concrete plannen gemaakt. Ik was dus een beetje aan het nadenken wat we zouden kunnen gaan doen en toen bedacht ik mij dat de kinderen al heel wat in het buitenland hebben bekeken, maar heel veel leuks in Nederland niet eens kennen. Dus lijkt het me leuk om een soort Ronde van Nederland te gaan doen. Gewoon vanuit huis een leuke plek bezoeken en 's avonds weer in ons eigen bed. En dan elke keer een andere provincie.
Mijn vraag is dus nu: wat vinden jullie nou de leukste en/of meest bijzondere en/of bekendste dingen in alle provincies. Of zaken waar van je zegt: dat moet je gezien/gedaan hebben...(ik geloof dat ik laatst al hier iets las over een klimbos in Apeldoorn??) Pretparken enzo hoeft van ons niet echt. O ja, onze jongens zijn 15, 12 en 8 jaar en we wonen zelf in Overijssel.
Ik hoop op veel tips, zodat ik er een leuk en gevarieerd programma van kan maken! Vast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lynna

Lynna

10-05-2009 om 19:42

Klimbos

Daar schreef ik over! Zeer geschikt voor je jongens, mits ze geen hoogtevrees hebben..... Zou ik zeker heengaan met ze. www.klimbos.nl.

Lynna

Lynna

10-05-2009 om 19:44

Leuk idee!

Vergat nog te zeggen dat ik het wel een leuk idee vind en ik wens je heel veel plezier.

Giethoorn

Wij hadden dat idee een tijdje terug ook. En besloten eens wat culureels in nderland te doen als we een dagje weg wilden. Wij zijn al in giethoorn geweest (leuk bootje varen en daarna een ijsje eten en museum bezocht, maar dan ben je wel uitgekeken, maar een bijzonder stadje is het!)En zijn in zutphen geweest (stadtour gedaan met gids, vonden ze erg leuk en museum bezocht en erna uit eten gegaan). En in volendam (ook leuk, beetje toeristisch gedaan, in volendammer kostuum op de foto, een beetje maffe toeristen bekeken vanaf terras). Op ons lijstje staat nog staphorst en arnhem (openluchtmuseum). En Amsterdam zijn we natuurlijk al vaker geweest.Misschien ook nog een keertje naar den bosch of maastricht of naar den haag....
zeeland vindt ik te ver voor 1 dagje, dat moet dan maar een keer een weekendje, idem voor friesland.
groeten albana

Staphorster

Staphorster

12-05-2009 om 08:05

Albana

Wat denk je in Staphorst te vinden?

Leuk!

En ik zou Schokland aanraden, in de NoordOostpolder. Van tevoren wat lezen over de geschiedenis, en bijvoorbeeld het boek "Toen de duivel op zuidpunt kwam" van Bies van Ede. Dit boek speelt zich af in het heden en verleden, en is erg mooi!
Ik vind de geschiedenis van sommige gebieden erg interessant, zoals bijvoorbeeld de kolonieen in ZW-Drente, die in het begin van de 17e eeuw gesticht werden. Zoek maar eens op "frederiksoord".
Ook een dag naar zee natuurlijk, naar de waddenzee en wadlopen!
Voor natuurgebieden kun je eens bij staatsbosbeheer kijken, die hebben veel bezoekerscentra met informatie en tentoonstellingen.

Terrasje en mooi weer

oo, we hebben al een heel 'plan' we gaan naar stegeman in rouveen (voor lapjes en nieuw beddegoed) dan door naar staphorst, gewoon wat wandelen, oude huisjes kijken, wat op terrasje zitten en misschien wat eten.
En dan 's middags naar het anton pieck-museum in hattum(? dacht ik?? ben 't even kwijt).
Planning na de lapjes komt trouwens van jongste...die wil zo graag naar staphorst, dat komt die is nogal 'kunstzinnig' aangelegd, dat vindt ze allemaal hoogst interessant en die is dus geïnteresseerd in staphorst door het stipwerk, ik heb haar beloofd dat we trouwens ook wat stof kopen om te stippen, wil ze een tas van maken..
groeten albana

Minet

Minet

12-05-2009 om 15:11

Hattem

Albana, het Anton Pieckmuseum is inderdaad in Hattem, maar daar zit ook het erg leuk Bakkerijmuseum!

neteret mut

neteret mut

12-05-2009 om 17:36

Hindeloopen

methet schaatsmuseum , het gewone museum , de straatjes/ huisjes/grachtjes, heel veel winkeltjes ( oa een stoffenwinkeltje met veel sitsen en klederdrachtstofjes), de dijk en het ijselmeer en vlakbij Workum met opnieuw musea en winkels.

Staphorster

Staphorster

12-05-2009 om 21:32

Sorry albana

Sorry mijn vorige postje klinkt een beetje snauwerig maar zo was het niet bedoelt.
Ik vraag me echt af wat je als toerist in Staphorst wilt gaan doen. Het enige wat misschien leuk is is de museumboerderij maar dan heb je het ook wel gehad. Staphorst is niet toeristisch zoals bijvoorbeeld Volendam en Marken.

Rieke

Rieke

12-05-2009 om 23:16

Ja ga naar hattem

Daar heb je leuke musea. Voor het bakkerij museum moet je eigenlijk zorgen dat je een voorstelling/bak demonstratie van bakker Fred bijwoont, puur cabaret.
En vergeet niet dat er naast het Pieck museum een veel mooier (vind ik) museum is; de Voerman collectie. In hetzelfde gebouw.

Anke3

Anke3

13-05-2009 om 09:31 Topicstarter

Leuke tips!

Ha, leuk!! Ik kan al een aardig programma in elkaar draaien denk ik. Ik ben zelf natuurlijk ondertussen ook verder aan het zoeken, en ik heb eigenlijk aleen nog niks in de provincie Groningen en Noord-Brabant gevonden. Zeeland is voor 1 dagje wel wat ver weg, maar daar zijn wij ook al regelmatig op vakantie geweest, dus daar hebben we al heel wat gezien. In combinatie met jullie tips zit het voor de rest van de provincies wel goed.
Bedankt tot zover, enne...voor Groningen en Noord-Brabant sta ik nog helemaal open!!

neteret mut

neteret mut

13-05-2009 om 11:31

Groningen

Boertange ? Vestingwerken/ museumdorpje

Staphorst en drente

Ik snap het wel hoor staphorster, hier komen ook veel toeristen vooral voor de natuur en dan denk ik ook...wat is daar nu voor bijzonders aan??? (het zijn voor ons vooral lange slingerwegen op weg naar iets...)
Maar jongste spreekt staphorst gewoon érg aan...tsja dus we zullen wel 's langs komen.
En mij leek de combi met anton pieck dus wel leuk. Dat bakkerijmuseum ken ik. Daar ben ik ooit al eens met vriendin en oudste geweest, vriendin was toen op de camping in wanneperveen (?) volgens mij.
En hoe heet dat openluchtmuseum in drente nu ook al weer?? Zo'n museum waar ze ook 'meedoen' en 'meeleven' in kleding van ooit. Was erg leuk herinner ik me, ooit zijn we daar geweest met vrienden toen oudste nog kleuter was.
groeten albana

amk

amk

13-05-2009 om 16:23

Albana: orvelte

dat is dat dorp, en dan heb je ook nog het museum Ellert en Brammert. (Die twee reuzen)

Ot: minet

Ff off topic: Minet, kom jij toevallig ook uit Hattem?

Ilona

Erg leuk

Toen ik op mijn 20ste met een orkest het hele land doorreed op tournee was ik ook verbaasd hoe veel steden en hoekjes van mijn eigen land ik nog niet kende.

Wij hebben nu dus een vergelijkbaar plan, alleen dan op de fiets en de oudste is 7... dus ik verwacht niet al te ver te komen.

Even over jouw vraag: wij kiezen voor een duidelijk thema, iets met geschiedenis (tof boek van Blokker over de 80jarige oorlog en wat je daar nog van kunt vinden in het landschap) of water.. heel veel steden zijn nog steeds benaderbaar vanaf het water.

Het boek van Blokker staat hier naast me. Breda ligt in Noord-Brabant natuurlijk voor de hand want dat was een heel belangrijke stad voor de Oranjes. De veldtochten van Maurits (de stedendwinger) zijn sowieso heel interessant, het is leuk om naar een stad toe te rijden en ondertussen het verhaal over de verovering in je achterhoofd te houden.

Groningen: dan denk ik aan de stad zelf. Die is al superleuk. Aan het Hogeland, daarboven. Prachtig landschap. Aan het Oldambt, die streek met al die communisten en de hereboeren-knechts verhoudingen vroeger. Mooi boek over gelezen van Frank Westerman.

Er is zoveel. Ik vind het vooral leuk om het landschap met een verhaal te combineren, maar dat had je al gemerkt

Goede reis!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.