Vakantie en uitjes

Emilie
02-01-2011 om 17:03
Spanje: meer dan alleen strand?
Hai,het is weer januari dus voor ons weer tijd om na te gaan denken over onze vakantiebestemming in de zomervakantie. We denken aan Spanje.
Maar, we zijn geen gezin dat dag in dag uit aan het strand ligt, we willen ook cultuur! Nu zitten we te denken over de spaanse kust, boven Bacelona. Is dat wat? Wat is er daar nog meer te beleven dan strand? En zijn er leuke (kleine gezellige) campings die jullie aan kunnen raden. Groet, Emilie

Danielle1971
03-01-2011 om 16:58
Genoeg te doen
Hoi Emilie,
Wij zijn 3x naar camping interpals geweest, in Pals.
Simpele leuke gezinscamping, schoon, niet te groot en genoeg te doen voor de kinderen onder de 12.
iets noordelijker kun je overblijfselen vinden van een romeins/griekse nederzetting, leuk om een dagje naartoe te gaan.
Vorig jaar zijn we naar camping cala Llevado geweest. Dit ligt tussen tossa de mar en lloret de mar. Een supermooie terrascamping, heel veel trapjes, maar wij vonden dat juist super. 3 verschillende baaitjes met strandjes, die vanaf de camping bereikbaar zijn (1 naturistenstrandje). Verder komt de jeugd elke avond samen op het strand of bij het restaurant. Contacten worden makkelijk gelegd. Voor de jongere kinderen geen knutselclub helaas, maar ze doen wel verschillende sportieve activiteiten. Vanaf de camping kun je door de bossen naar tossa de mar wandelen.
Danielle

pecas
04-01-2011 om 09:25
Véél meer dan strand
Emilie,
Ik weet niet veel over campings, kijk eens op http://www.campinguia.com/
een spaanse camping gids.
verder kan ik je zeggen dat het afschuwelijkste in de zomer de spaanse kusten zijn. Wij wonen hier al lang en de meeste spanjaarden vluchten naar het binnenland (=bergen). Zelf vind ik noord spanje (Asturias, Cantabria, Galicia) véle malen mooier dan de Catalaanse kust én het is er niet zo snikheet!
Pecas

Muriel
05-01-2011 om 14:07
L'escala e.o.
Een poosje terug heb ik uitgebreid gereageerd in een draadje over de Costa Brava. Ik citeer even uit mijn posting van toen.
"Een stukje boven Tossa de Mar ligt L'Escala. Wij zijn daar een paar jaar geleden terechtgekomen op Camping Illa Mateua en zijn razend enthousiast. Wel animatie, maar niet té. Stranden (één kiezelstrand voor duiken/snorkelen en één zandstrand in rustige baai) op loopafstand. Twee (kleine) zwembaden aan iedere kant van de camping. Grote supermarkt (waar ook gewoon Spanjaarden hun boodschappen doen) en veel restaurantjes in baai op loopafstand. Voor oudere kinderen een disco in diezelfde baai (dus ook op loopafstand), maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.
De prijzen voor ijsjes, afhaalsnacks, drankjes op terras e.d. liggen ver beneden het peil ten opzichte van andere campings aan de Costa Brava. Geen idee waarom dat zo is, maar het scheelt vaak al gauw een euro op een (Ola)ijsje!
Kijk zelf maar eens op http://www.campingparadis.com/ voor de website van de camping. Op Zoover (http://www.zoover.nl/spanje/catalonie-costa-brava-en-costa-dorada/lescala/illa-mateua-camping-resort-vh-paradis/camping) staat de score op dit moment op 8,7. Niet slecht! Sterker nog: in 2010 kreeg de camping de Zoover award voor "Beste camping van de Costa Brava"!
Houd je van kleinschaligheid, dan zou je bij de reservering kunnen vragen naar een plaats op het "lage" gedeelte van de camping. Dat voelt erg kleinschalig en is lekker dichtbij alle voorzieningen. Kan wel iets minder schaduwrijk zijn ten opzichte van bovengelegen deel.
Normaal gesproken gaan wij niet gauw terug naar dezelfde plaats, maar dit jaar gaan we voor de 3e keer! Waarom? Omdat we alles in de omgeving nog niet hebben gezien! Wandelen in de omgeving (langs de kust, met prachtige vergezichten), mijn man gaat met een aantal andere mannen op de camping om de paar dagen mountainbiken, prachtige plaatsen als Tossa de Mar (prachtige rit langs de kust door de bergen van L'Escala naar Tossa de Mar), Girona, Pals, Cadaquès en natuurlijk Barcelona.
Verder heb ik er een duikcursus gevolgd (niet duur!) en echt op zee gedoken! En deze zomer willen we nog wandelen in "Val de Nuria", een wintersportplaats waar je in de zomer met de kabelbaan naar boven kunt en lopend naar beneden. Moet erg mooi zijn.
Ik geloof wel dat ik het na 3 keer wel heb gezien, maar er is duidelijk meer dan alleen maar strand!!
Groetjes,
Muriel

Muriel
06-01-2011 om 19:55
Sandra
Als je de Route du Soleil (Luxemburg, Dijon, Lyon, Montpellier, Girona) neemt, is het goed aan te rijden. Wel bergachtig, maar niet steil en altijd ruime snelwegen. Zelf reizen we met een caravan(netje) en een auto die het caravan(netje) mar net aan kan trekken, haha! Dus hele steile bergen zijn geen optie met deze combinatie.
Die steile bergen hadden we eerverleden jaar wel op de terugreis, toen we besloten bij Montpellier af te slaan naar Clermont-Ferrand, Bouges, Orléans, Parijs... Prachtige route, echt de moeite waard. Zulke mooie vergezichten, adembenemend gewoon. Maar met 40 km p/uur de bergen op, en dan ingehaald worden door vrachtwagens, vond ik erg vervelend rijden!
Groetjes,
Muriel

Muriel
07-01-2011 om 14:30
Zoover
Sandra, waarom kijk je niet even naar de ervaringen op Zoover.nl? De reacties van gezinnen met oudere kinderen zouden voldoende moeten zeggen.
Groetjes,
Muriel

Fraz
07-01-2011 om 23:53
Ook l'escala
alleen dan andere camping. Namelijk camping Neus. Volgens de recensies etc. een wat kleinere een wat rommeligere en ongedwongere camping en met huurtenten i.p.v. dure stacaravans en zonder animatie (behalve kleinschalige kinderanimatie).
Misschien ook een optie als je van wat kleinere campings houdt.
http://www.campingneus.com/informacion.php
http://www.zoover.nl/spanje/catalonie-costa-brava-en-costa-dorada/lescala/neus/camping

Muriel
08-01-2011 om 13:40
Camping neus
Ligt inderdaad aan dezelfde weg als Illa Mateua, alleen wat verder lopen van het strand, supermarkt en restaurants. Kan me wel indenken dat de prijzen er minder hoog zijn, maar dat zou je moeten nakijken.
Groetjes,
Muriel

Emilie
09-01-2011 om 17:29
Dank voor reacties!
Ik heb beide campings in l'Escala bekijken, ziet er goed uit. Fijn, zulke enthousiaste verhalen. Hoe ver zit je daar van Barcelona? Ga je dan met de auto of kun je dan het best met de treintje?
Groet, Emilie

Muriel
10-01-2011 om 20:01
Barcelona
Barcelona is vanaf L'Escala niet rechtstreeks met de trein te doen. Je kunt wel een half uurtje naar een station in de buurt rijden, maar dan doet de trein er nog wel een paar uur over om in Barcelona te komen. Wij hebben dit de eerste keer gedaan. Let op de dienstregeling: in het weekend gaan er 's avonds nog treinen terug, maar doordeweeks gaat de laatste trein vaak al erg vroeg, waardoor je maar een korte dag in Barcelona hebt.
Met de auto is prima te doen, is onze ervaring toen we er een tweede keer naartoe gingen. Kun je zelf bepalen hoe laat je weer teruggaat.
Groetjes,
Muriel