Vakantie en uitjes

k. ersje
18-06-2011 om 20:37
Speelgoed etc. voor onderweg (grotere kinderen)
Wij gaan deze zomer voor het eerst naar het buitenland (Frankrijk - Dordogne) met onze kinderen (9 - 11 en 13 jaar).
Nu ben ik op zoek naar speelgoedjes voor onderweg wat hen bezig kan houden. Gelukkig zijn ze "groot" en kunnen ze zich wat makkelijker vermaken. Maar toch heb ik niet de illusie dat ze úúúúúúren achteréén naar buiten zullen staren, vandaar deze oproep.
Ik heb al een aantal dingen bedacht:
Op de nintendo: luisterboeken, spelletjes, ebooks en ben bezig met filmpjes. Lang leve de ds.
Ik heb wat puzzelboekjes gekocht en ook een neocube. Tijdschriften (zoals tina's en donald duck) heb ik ook opgespaard.
Ze zijn de tijd van "ik zie ik zie wat jij niet ziet" en auto bingo ontgroeid.
Eén van de kinderen heeft last van wagen ziekte. Met een pilletje gaat het aardig goed. Maar ik denk toch dat we dingen moeten hebben waar zij ook wat aan heeft. Luisterboeken zijn ideaal maar verder dan dat gaan mijn ideeen niet.
Weten jullie nog leuke dingetjes die we kunnen aanschaffen waar ze wel een tijdje mee bezig zijn?
Gr. K. ersje

Chippie
18-06-2011 om 21:38
Genoeg...
In de auto naar Frankrijk, Oostenrijk, etc mogen de kindern net zoveel opNintnedo spelen als ze zelf wilen. De batterijgaat ongeveer 7,5 uur mee. Omdat ze het normaal niet mogen is dit al een grote hit. Hier gen filmpje, ebooks, etc.
Ze krijgen ieder een vakantiebok en inderdad er gaat een grote stapel Donald Ducks mee. Maar ze vermaken zich ook gewoon wel een poosje met naar buiten kijken, kletsen, etc.
Misschien kun je ergens videoschermpjes lenen? Dat i toch we een geweldige uitvindig voor onderweg (hoe lang duurt het nog? nog 3 dvd-tjes)
Oudste van ons (8) vind Sudoku's wel erg leuk. Handg op de ipad.
Voor onderweg nemen we altijd en voetbal mee. Heerlijk om als je stopt even actief bezig te zijn ipv te ztten op een restaurantstoel. Broodjes eten, appeltje tussendoor, etc doen we allemaal in de auto.
Wat hier ook goed helpt is datéén vn de kindern even vooin gat zitten. Kind voorin vidn het fantastisch en achterin krijg je dan ook weer net een andere samenstelling.

Jesse_1
18-06-2011 om 23:04
Luisterboeken/verhaaltjes en muziek
Veel anders hebben we niet, van lezen worden ze meestal snel misselijk (er ligt wel wat) en DS ligt er ook, maar we komen eigenlijk vrnl op audio en af en toe een dutje (Middelste heeft ontdekt dat de tijd dan het snelst omgaat) we de 10 uur rijden wel door hoor.
Ik ben het eens met Chippie dat het voorin laten zitten van één van de kinderen geweldig is. Oudste wordt nog wel eens misselijk als we niet op de snelweg zijn, en ik heb ontdekt dat het eigenlijk geweldig is: Oudste zit heerlijk voorin en zorgt voor de audio en versnaperingen, ik zit achterin tussen jongste twee en die vinden het ontzettend gezellig dat ik tussen hen in zit .
Jesse (kids zijn 11, 8 en 7)

Annet
19-06-2011 om 20:10
Kneedgum
Hier vinden ze kneedgum leuk in de auto, liefst in meerdere kleuren (elk kind één kleur?).
Wij halen die bij de Action, lekker goedkoop.

Annet
19-06-2011 om 22:15
Nee, niet voor posters
Kneedgum wordt verkocht om mee te gummen en vooral om mee te kneden. Het is niet hetzelfde spul om posters mee op te hangen, hoewel het er wel op lijkt.
Ik denk dat je eens naar de Action moet gaan. Daar vind je volop nutteloze maar wel leuke cadeautjes. Zoon kreeg vandaag op een feestje een apparaatje mee met 15 verschillende geluiden. Is ook erg leuk voor in de auto.
Enne, die bingo heb ik ooit wel gehad. Maar mijn kinderen zijn daar niet meer voor te porren.

amk
19-06-2011 om 22:15
Splitter 2 of 3 wegs: meer dingen tegelijk opladen.
daar hebben ze nu de splitter voor uitgevonden ik laad nu op 1 aansluiting 3 dingen tegelijk. Gewoon bij de Halfords gehaald voor een paar euro.

Jesse_1
19-06-2011 om 23:14
Maak je niet te druk
Echt, zo oud als jouw kinderen zijn, kunnen ze zich ook echt wel goed zonder 'iets' vermaken. Luisterboeken zijn zeker zo leuk als een DVD! Ik zou zelf (maar dat is heel persoonlijk) ook echt geen DVD speler in de auto hoeven. (Ik heb meer het idee dat je een verhaal ook echt samen hoort zeg maar, en meer fantasie).
Dingen waar je naar kijkt (dus ook DS) bevorderen het misselijk-worden.
Onze kinderen zitten zonder verder noemenswaardig vermaak in de auto (en dat zijn echt geen modelkinderen), we rijden zo'n 1.000 km en zij willen het liefst korte stops om zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te zijn.
Wel een tipje (ik weet niet of jullie naar een huisje gaan of kamperen of whatever): zorg dat je voor de kinderen wat te doen hebt als je aankomt. Althans: wij willen na de lange rit snel de tent opzetten zonder hangende kinderen, dus de tafeltennisspullen en de voetbal liggen op de grijp, evenals wat drinken en chips. Werkt denk ik ook als je de boel in een huisje in orde wilt brengen.
Jesse

Jesse_1
19-06-2011 om 23:16
Onze kinderen zijn nu 7, 8 en 11.
Voor de jongste 4 was, was een lange autorit ook echt TE lang voor hem, maar de afgelopen 2 jaar ging het prima.

neteret mut
20-06-2011 om 14:43
We wel
wij hebben er wel 1, een uitkomst. Maar goed wij hebben dan ook meer kinderen en zitten toch geregeld langere tijd in de auto. Naar familie is het sowieso al 2 uren rijden. Kinderen zijn dan ook vanaf de geboorte al gewend aan lange einden rijden ( toen we nog in NL woonden moesten we ook al minimaal een uur rijden naar familie).
Ds mee maar idd alles moet van te voren opgeladen zijn.

Annet
20-06-2011 om 17:29
Klopt niet helemaal jesse
"Dingen waar je naar kijkt (dus ook DS) bevorderen het misselijk-worden. "
Mijn ervaring (en wat ik al van veel mensen heb gehoord) is dat je van een dvd kijken niet misselijk wordt.
Mijn zoon wordt van een ds soms wel misselijk, waarschijnlijk omdat hij actiever kijkt naar de ds dan naar een dvd-speler en ook met zijn handen wat doet.

Peetje
21-06-2011 om 16:29
Bij ons in de auto
Hoihoi,
Wij hebben regelmatig een lang stuk gereden met de kinderen (1500 km maar in 2 dagen). Nu (7 en 11 jaar) heb ik ook vrijwel geen kado'tjes meer, dat was altijd een grote hit. Toch blijven ze er om vragen, haha. Wat ze nu mogen is allebei twee euro op de heen- en terugreis om in zo'n draaimachine te doen die bij de tankstations staan. Ik vind het helemaal niets, maar zij zijn zowel van te voren (wat ga jij kiezen) als zeker een uur erna met hun zelfgekozen en -gedraaide prul bezig.
En af en toe een achterbankspelletje, heb er net een stel verzameld als je wilt, plaats ik die hier nog wel of mail ik ze aan je.
En de DS gaat mee, een stapel DD's, moppenboekje, National Geographic etc en whiteboardmarkers; kun je mee op het raam tekenen en met een doekje weer weghalen (boter/kaas/eieren maar ook galgje).
Een potje putty (van dat kleispul) gaat nooooit meer mee, de resten zitten nog op de achterbank vastgeplakt...
fijne reis,
groeten,
peetje

amk
21-06-2011 om 18:29
Ach
bij nieuwere auto's heb je toch meer aansluitpunten neem ik aan: althans in mijn 'nieuwe' auto heb ik er al 3 zitten waarvan 2 aan weerszijden van de achterbank.

Annet
21-06-2011 om 21:23
Een verdeler is handig en goedkoop
Dus die zou ik sowieso aanschaffen, anders kan de tomtom en de ds niet gelijk bediend worden.
Maar een verdeler lost niets op voor meerdere ds-sen, aangezien je (terecht) maar één adapter hebt voor in de auto. Je hebt nog geluk, wij hebben twee soorten ds in huis en die hebben verschillende opladers. Dit hebben wij opgelost met een omvormer van de Lidl, waarmee we een 'normaal' stopcontact hebben in de auto waar elke oplader van ds, laptop of dvd inpast. Een verdeler van de 12 volt aansluiting blijft dan nodig maar die is echt heel betaalbaar.

Jesse_1
21-06-2011 om 23:31
Annet
Ik schreef niet dat je van een DVD kijken misselijk wordt. Ik schreef dat dingen waar je naar kijkt het misselijk worden bevorderen.
De misselijkheid komt omdat de beweging van je lichaam niet in overeenstemming is met wat je ogen zien. Ik kan me voorstellen dat je bij DVD kijken ook nog wat van de omgeving waarneemt, waardoor de wagenziekte minder hevig is dan als je puur naar een boek (of DS) kijkt. Maar het hangt er natuurlijk van af hoe gevoelig je ervoor bent.
Jesse

Snuggle's
22-06-2011 om 08:55
Misselijk
Ik word ook snel misselijk achterin, maar vond het ook leuk om af te wisselen tijdens de vakantie. Bij mij helpt het wel om achterin in het midden te zitten, dab kan ik alsnog door de voorruit kijken.
Ik heb een jaar een hele doos oude Donald Ducks gekocht via marktplaats. Jongste was toen nog te jong om echt zelf te lezen, maar die knipte en plakte dan weer de plaatjes eruit. We hadden een heel leuk versierde auto daardoor . Ook op de vakantie bestemming zelf was het een groot succes.
Ik maak me ook altijd drukker dan nodig eigenlijk over de reis. Meestal valt het reuze mee en amuseren ze zich toch wel. Of ze vervelen zich wat, maar ach, ook niet zo heel erg.
Snuggles

carolien
22-06-2011 om 16:08
Voorin...mag dat wel?
Wij hebben ook 3 kinderen van 9/11/13 en gaan ook in 2 dagen naar het zuiden van Frankrijk. Het is eigenlijk nooit in me op gekomen om de kinderen ook voorin te laten zitten om de beurt. Op zich wel een goed idee, maar mag het wel? Er zijn toch regels voor vanaf welke leeftijd een kind voorin mag zitten? En zijn ze in het buitenland ook niet strenger?

Snuggle's
22-06-2011 om 19:44
1.35m
In Nederland mogen kinderen zonder zitje vanaf 1.35, voorin of achterin maakt niet uit.
Er is inderdaad wel iets met airbags, geen idee wat precies.
Snuggles

Vic
22-06-2011 om 21:17
Voorin
Mijn oudste dochter zit al een paar jaar 'permanent' voorin. Wel zo rustig In Nederland mag dat vanaf 1.35 m., maar in de meeste landen om ons heen pas vanaf 1,50 m. Ze heeft dus de afgelopen vakanties illegaal voorin gezeten in het buitenland. Dit jaar voor het eerst helemaal volgens de regels.

Puck
22-06-2011 om 22:15
Voorin, achterin, wat is nu veiliger
Onze kinderen zijn nu allebei boven 1.50 en vandaag ging ik naar een vriendin op ruim 5 kwartier rijden. Jongste moet van mij achterin, maar ik vroeg me eigenlijk af of dat op deze leeftijd nog steeds geldt dat dat veiliger is. Voorin hebben we rondom klapzakken (dashbord, voorstijl en een soort "rolgordijnen" van boven de portieren). Achterin komen ze uit de middenstijl, achterstijl en ook van die gordijnen. Wat is nu veiliger? Nog steeds achterin of maakt dat niet zoveel meer uit. Kinderen |(en ik) vinden het eigenlijk gezelliger om samen voorin te zitten, maar als het achterin toch een stuk veiliger blijft dan gaat dat voor.

liora
22-06-2011 om 22:47
Mag altijd
Een kind mag altijd voorin. Vanaf 1m35 zonder zitje. Onder 1m35 met zitje!

amk
23-06-2011 om 09:24
Onderzoek net uit
de achterbank is onveiliger omdat de gordelsystemen daar minder veilig zijn.
Maar qua plek is het inprincipe de veiligste plek, ook voor volwassenen, en ook voor iedereen is het veiligst om achteruit gereden te worden. Maar ja, daar zijn auto's nu eenmaal niet op ontworpen.