Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

marjolica

marjolica

09-07-2011 om 21:42

Stedentrip: wenen of praag?

Moet vanavond kiezen van dochter. Gaan we naar Wenen of gaan we naar Praag? (ze denkt dat ze zich in Wenen makkelijker verstaanbaar kan maken en dat ze de menukaarten in Praag niet kan lezen)

Marjolica

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lynna

Lynna

10-07-2011 om 00:45

Praag

Ik ben afgelopen jaar in Wenen geweest en daar liepen vooral grijze hoofden. In diezelfde tijd was ik ook in Praag, veel leuker! Lekker op een Segway de stad bekijken

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet

Annet

10-07-2011 om 09:04

Praag

Ik vind Praag leuker omdat:
- alles is beter beloopbaar
- kleurrijker, gezelliger
- ligt op een heuvel dus prachtige uitzichten (zorg bij een wandeling dat je bovenaan begint.....)

De menukaarten in Praag zijn bijna altijd ook in Duits en/of Engels. In Praag kun je prima uit de voeten met Engels.

Fiorucci

Fiorucci

10-07-2011 om 13:09

Praag

Wenen is erg bedaagd hoor, voor jonge mensen..

Praag

Ik zou ook voor Praag gaan. Er is in Praag veel moois te zien.

En nee, je verstaat er geen bal van, dat Tjechisch is een vreemd taaltje. Mensen zijn ook wat afstandelijk vind ik. Maar ook daar hebben ze de Mac, kun je je in het Duits en Engels verstaanbaar maken. En met handen en voeten kom je ook een heel eind.

Ik zou wel van tevoren een plattegrond/boekje kopen, zodat je weet op welke doelen je kunt richten, wat je wilt zien.

Maylise

Maylise

10-07-2011 om 19:33

Beiden mooi

Ik vind beide steden heel mooi. Praag ben ik het meest recent geweest. Dat was voor het eerst in mijn leven dus speciale ervaring. Ik vond het echt een hele mooie stad. Er is veel te doen en te zien. Tsjechisch is moeilijk maar bijna iedereen die we tegen kwamen sprak Engels. Wel een paar keer in een restaurant geweest waar dat niet zo was maar met een woordenboek kwamen we ook wel uit de menu kaart. Het is natuurlijk ook een ontzettend toeristische stad. Het centrum is echt vergeven van de toeristen. In Wenen is dat wel iets minder. Daar zijn ook veel toeristen maar je hebt minder het gevoel in een openlucht museum rond te lopen wat ik soms in Praag wel had. In het centrum van Wenen kom je wat meer stadsbewoners tegen bijvoorbeeld. Het centrum van Praag is ook niet zo groot en alles is makkelijk beloopbaar. In de buitenwijken is het natuurlijk heel anders. Daar zijn we ook geweest en dan kom je natuurlijk wel stadsbewoners tegen en proef je wat meer van de sfeer in het dagelijks leven.
In elk geval was ik erg enthousiast over het praag bezoek. Wenen is trouwens ook fantastisch daar niet van.

marjolica

marjolica

10-07-2011 om 22:21

Geboekt!

Nou, na deze vrijwel unanieme adviezen was het niet moeilijk een keus te maken Bedankt allemaal en ik vertel tzt hoe het is bevallen daar.

Annet

Annet

10-07-2011 om 23:30

Spoedcursus tsjechisch

Een paar woorden Tsjechisch worden erg gewaardeerd.
Hierbij enkele woorden fonetisch gespeld:

Dobbrie den = goedendag
Djekkoejoe = dankuwel (te onthouden met ezelsbruggetje: dek de koe)
Prosiem = alstublieft
Na schleddanoo = tot ziens
Liestek prosiem = mag ik de rekening

Veel plezier!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.