Vakantie en uitjes

Loeske77
15-01-2012 om 20:27
Thuisblijven: ook een optie?
Wie heeft er goede ervaringen met een thuisblijfvakantie?
Na jarenlang duizenden zomerse kilometers door F'rijk met onze (jonge) kinderen, dacht we ineens: we kunnen deze zomer ook gewoon eens drie weken thuisblijven. Hoeven we geen tijd en energie te besteden aan het voorbereiden van een vakantie. En aan het herstellen daarvan (weer in een ritme komen). We besparen wat geld. En we zien gewoon per dag wat we gaan doen.
We wonen aan de kust dus bij mooi weer kunnen we elke dag naar het strand. En verder de dingen doen waar we in het weekend eigenlijk geen tijd voor hebben (en maken) vanwege zwemles/huishouden/verjaardagen/sociale afspraken. Zoals naar het Dolfinarium. Een museum. Naar de film. Dierentuin. Bij Ikea ontbijten Uit eten. Familiebezoek. Naar een andere stad.
En zo zijn er vast nog veel meer dingen te bedenken.
Wie heeft ervaringen? Was het leuk?

Chippie
15-01-2012 om 21:14
Lijkt me niks...
Tuurlijk, er zijn genoeg mensen die niet op vakantie kunnen en het is en blijft een luxe. Maar het is niet mijn ding.... Ik vergelijk het met kerstvakantie: je bent nog steeds druk met van alles en nog wat en dan mis ik dus het vakantiegevoel. Juist als je thuis blijft gaan huishouden, verjaardagen, sociale afspraken etc gewoon door. Het heerlijke van vakantie vind ik juist dat je helemaal niets hoeft.
Voorbereiden van de vakantie? Je boekt iets, je pakt 5 setjes kleding pp in plus gevulde badtas plus een boodschappentas speelgoed. Je gooit nog wat lekkere dingen voor onderweg in een tas en je gaat!
Als je geen zin hebt om 1000-den km te rijden, dan zijn er ook genoeg leuke bestemmingen op 800-1000 km.
Geld besparen? Al die uitjes kosten ook geld. Die uitjes plannen wij in de andere schoolvakanties. Zondag is hier een echte gezinsdag; daar komen slechts zelden andere afspraken tussen.

sinas
15-01-2012 om 21:27
Niks voor mij
het voelt voor mij toch niet echt als vakantie
Je kan natuurlijk altijd kijken of het goedkoper kan, vakantieveilingen in de gaten houden of kamperen bijv.

Jillian
15-01-2012 om 21:41
Ja hoor
Wij blijven ook wel eens thuis in de zomer. Overigens nooit omdat het ons leuker leek maar wel omdat het verstandiger was met oog op de financiën of er een andere zwaarwegende reden was waarom op vakantie gaan geen goed idee was (herstelling na een ongeluk bijvoorbeeld). Maar ondanks dat het dus niet helemaal is omdat we het zelf zo graag willen hebben we toch prima 'thuis' vakanties gehad. Natuurlijk was er geen geld voor heel veel bijzondere uitjes maar we probeerden dan wel een paar keer wat leuks te doen. Verder inderdaad gewoon veel in en rond het huis. Met kinderen van de leeftijd die jouw kinderen hebben kan je ook heel veel leuke goedkope dingen doen. Picknicken in het bos, nachtje kamperen in de tuin, naar een speeltuin waar je normaal nooit komt en daar dan met de bus heen, bezoek aan musea, speurtocht door het bos, vliegeren aan het strand, hut bouwen in de tuin, fietstochtje maken en picknicken, keer midgetgolfen, nachtwandeling maken, een keer ergens wat gaan drinken of een ijsje eten.... Genoeg te verzinnen. Bij mooi weer gaan zwemmen.
Als het heel warm is en je hebt de ruimte zou ik een groot opblaasbad voor in de tuin kopen. Niet heel duur en je hebt er veel lol aan.
Is het minder goed weer en woon je een beetje centraal is een museumjaarkaart misschien een goede investering. Zeker je oudste is al op een leeftijd dat musea heel interessant zijn.
In elk geval hebben we prima zomers gehad zonder vakantie.

Margriet*
15-01-2012 om 22:28
Mwah
Niets voor mij, mijn kinderen moeten een beetje aktie af en toe. Dat vind ik op vakantie het meest ideale andere kinderen! Als je thuis blijft is de rest weg... Geen speelkameraadjes.
Trouwens Chippie: "Voorbereiden van de vakantie? Je boekt iets, je pakt 5 setjes kleding pp in plus gevulde badtas plus een boodschappentas speelgoed. Je gooit nog wat lekkere dingen voor onderweg in een tas en je gaat!"
Jij gaat zeker nooit kamperen? Is wel iets meer werk!

Rosa van der Zanden
15-01-2012 om 23:16
Ik blijf dit jaar in nederland
Vorig jaar dacht ik dat we twee weken meivakantie zouden hebben. Het plan was om in mei naar Jurassic coast te gaan en in de zomer thuis te blijven. Nu is de mei maar 1 week, te kort om zo ver te rijden. Het plan is om 3 weken weg te zijn: 1 week vlak bij een stad, 1 week een eiland en 1 week bos. Waarschijnlijk 2 weken kamperen en 1 week in een huisje. Door werk van mijn man moet ik altijd alleen met de kinderen, vind het weleens lekker om geen 1200 km enkele reis te rijden. Jongste is jarig op een dag dat man vrij is, door de vakantie in NL door te brengen kan man er ook eens bij zijn.
Ik weet nog niet welke camping (boer, groene camping of juist een heehoohup-met-animatie) maar daar kom ik wel uit met de kinderen!
Vakantie in Nederland is echt niet goedkoper! In een land met mooi weer zijn de kinderen altijd buiten, zwemmen en sporten. Bij minder weer maak je (dure) uitstapjes.
Rosa van der Zanden

gruffalo
16-01-2012 om 06:55
Tsja
ik kan me vinden in de post van Chippie. Als ik thuis ben ga ik toch wasjes draaien, de rekeningen regelen, email checken, dingen doen in huis die 'eigenlijk altijd al gedaan moesten worden', boodschappen gewoon bij de jumbo, het elke-dag-ritme.
als ik op vakantie ben dan vind ik zelfs boodschappen doen leuk: al die nieuwe producten bekijken en uitproberen in die mega-grote-winkels in frankrijk. en de rest van het huishouden wordt gewoon niet gedaan eenvoudig weg omdat het niet kan. geen geregel, maar rust dat is voor mij een belangrijk deel van vakantie hebben.

rutiel
16-01-2012 om 13:10
Balans vinden
Vakantie is voor mij vooral uitrusten. Hoe en waar je dat het beste doet is volgens mij heel persoonlijk. Voor de een vormen alle voorbereidingen van de reis onderdeel van de voorpret, voor een ander is het een periode van gigantische stress. Het is maar net hoe je het ervaart.
Bedenk vooral wat voor jou de essentie van het vakantievieren is. Wat wil je precies? Waar geniet je van? Welke dingen roepen bij jou het ultieme vakantiegevoel op? En welke dingen juist niet? Misschien is met het beantwoorden van deze vragen de beslissing gemakkelijker te nemen.
n@nny

Picasso
16-01-2012 om 22:42
Zomer thuis
Wij gaan dit jaar ook weer de zomer thuis zijn. Kinderen hebben net als vorig jaar 2 weken meivakantie en dan gaan we weg. Scheelt zo enorm veel geld!
In de zomer zijn we dan deels tegelijk vrij en deels niet. Ik vind het heerlijk om gewoon thuis te zijn en te kunnen doen waar je zij in hebt. Ook das of administratie. Lekker doen wanneer je zin hebt, niet wanneer het moet.
We doen meestal om de dag iets actiefs. Kinderen gaan wel 1 dag in de week naar de bso en als wij werken gaan ze logeren bij de ene oma of de andere. Voor je het weet is de vakantie voorbij
Had ik een hele berg geld over, dan ging ik in de zomer ook nog wel even weg. Al is het aleen maar ok de kinderen (en mezelf) een reiservaring rijker te maken. Maar zo is het simpelweg niet

FayW
16-01-2012 om 23:00
Tussenweg
Tuurlijk kan je vakantie thuis vieren. Maar er is een tussenweg tussen thuis blijven of ver weg en lang in de auto zitten. In Nederland, Belgie of Duitsland kan je ook op vakantie. Je hoeft nog niets te boeken. Heb ooit vlak voor de vakantie een goedkope vakantie in Nederland geboekt. Hele leuke vakantie was dat op een vakantiepark/camping met veel andere kinderen. Duitsland is ook leuk, mooi en goedkoop.
En gezien jij aan de kust woont zou je ook nog woningruil kunnen overwegen met iemand uit Drenthe of Limburg ofzo.

Loeske77
17-01-2012 om 12:37
Fijn...
...om zoveel verschillende ervaringen te lezen. Inderdaad gaat het vooral om wat je verwacht van een vakantie. Het idee van vooraf een lijstje maken met thuisblijven zon/regen/duur/goedkoop vind ik ook een goeie. En ook inderdaad dat het ook 'in je hoofd' zit of je thuis kan ontspannen en dat klusjes doen die anders blijven liggen, ook rust kunnen geven.

Zonnebloempje
17-01-2012 om 13:02
Waarom niet
Je kinderen zijn ook nog vrij jong en als jullie er allbei behoefte aan hebben om dit jaar thuis te blijven dan kan je dat ook een keer proberen. Je ziet wel hoe het gaat en hoe je er dan tegen aankijkt. Je hoeft ook niet elk jaar thuis te blijven. Je ziet wel, toch? Wij gaan zelf wel altijd in de zomer weg maar alle andere vakanties blijven we thuis en dat vind ik heerlijk!
En verder vind ik die tip van P heel goed. Je kan altijd nog tegen die tijd naar een last minute kijken.

Isabella
19-01-2012 om 08:58
Niets voor mij
Door omstandigheden ook wel eens een jaar thuis moeten blijven en dan had ik toch niet echt een vakantiegevoel, maar dat is dus heel persoonlijk. Maar als je er voor kiest om thuis te blijven zou ik wel een planning maken welke dag je wat gaat doen. Anders is de vakantie om voordat je er erg in hebt.
Ook leuk en goedkoop is een wandeling door een historisch stadje te maken. Bij de VVV hebben ze hier vaak speurtochten voor kinderen. Verder inderdaad naar een speeltuin of kleine dierentuin.

Loeske77
23-01-2012 om 10:56
We zijn eruit
Nou, we zijn eruit!
Ik kan in de zomer drie weken vrij nemen. Daarvan gaan we een week naar een mooie camping in Nederland. Wel even weg dus en er is van alles te doen voor de kinderen, maar niet ver. De rest van de weken doen we we af en toe een leuk uitstapje. En eind mei gaan we nog een midweek weg. Voelt goed zo. Helemaal niet weg is toch een beetje kaal, maar het was wel duidelijk dat we dit jaar een lange autorit graag een keertje overslaan. Dus dit is mooie balans voor dit jaar.

Manda Rijn
24-01-2012 om 10:36
Ja hoor 3 x
we zijn 1 jaar 3 dagen naar de veluwe geweest (2 nachten in een hotel, 1 dag Apenheul, andere dag fietsen op de heide). Hier wonen we ook dichtbij het strand en daar zaten we dus regelmatig (gratis op het ijsje na). En elke week een echt uitje is altijd nog ghoedkoper dan 3 weken in Zfrankrijk (2 weken zfr kost ons snel 3000 euro).
En we zijn een keer een week in de zomer in het huis van vrienden in Parijs geweest, was wat duurder door de uitjes (disneyland) maar ook goedkoper dan 2 weken in Zfr.
En 1 keer zijn we helemaal niet weg geweest want toen werd de jongste geboren, de mooiste zomer van mijn leven trouwens (ik was zo ontzettend zwaar gelukkig) en heb ik het helemaal niet gemist. Oudste is toen veel met vriendinnetjes en een buurmeisje die ook thuis bleef op allerlei uitjes geweest. Ja de zomer van 2009, super. Dagje naar de dierentuin, dagje strand, zwembadje in de tuin met buurkinderen erin, baby in de buikdrager wandelen in het bos.