Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Tieners meivakantie vliegvakantie waarheen?

Dochter wil met paar meiden 17-18jaar in meivakantie ergens heen, wat mooier weer en waar wat te doen is voor de tieners.  We  dachten zelf aan Spanje, maar wat/welke plek zou leuk zijn voor die leeftijd?


Was jij dat Lexus? Ik wilde net al typen "zoals iemand op dit forum ooit zei: de mensen die niets doen (etc). Ik ga dat vast nog meermaals citeren hier,  hopelijk met een juiste bronvermelding 

Even inhoudelijk: in de meivakantie is het in een heleboel bestemmingen niet zonzeker. Ook niet in bv Griekenland. Lloret ligt relatief noordelijk in Spanje. In mei is het gemiddeld 19 graden daar.
Dus check even het gemiddelde weer.
Wij zijn ooit medio juni naar Griekenland geweest, de eerste week matig weer (en storm ook), gevolgd door een hittegolf.

Als je het hebt over een zonvakantie, dan zijn de Canarische Eilanden, Turkije of Egypte een betere keus.

Temet schreef op 13-12-2023 om 21:45:

Was jij dat Lexus? Ik wilde net al typen "zoals iemand op dit forum ooit zei: de mensen die niets doen (etc). Ik ga dat vast nog meermaals citeren hier, hopelijk met een juiste bronvermelding

Off topic, ja Temet, dat was ik. En ik heb hem al jaren geleden verzonnen, toen in verband met vlees eten geloof ik. Maar hij gaat voor heel veel zaken op.

De vergelijking van heel veel (vervuiling) met een klein beetje en dan mensen aanspreken op dat ze niet consequent zijn, is een retorische truc en gewoon flauw. Het is prima als iemand na 20 jaar dromen van IJsland eens een vliegreisje maakt. Of, zoals topicstelster zegt 'ja maar ik vlieg nooit, mag het eens een keer'. Ja joh, daar ging het mij helemaal niet om. Het ging meer over een algehele klakkeloosheid van 'natuurlijk is het normaal als kinderen van 17 het vliegtuig pakken'. En dan zie ik mijn 22 jarigen hun ook zuurverdiende centjes uitgeven aan duurdere milieuvriendelijk alternatieven en toen dacht ik "wordt er überhaupt eigenlijk in het algemeen het milieu meegewogen in de beslissing'? Nou ik ben weer eens echt weg, hoop ik. 

Kikki39

Kikki39

13-12-2023 om 22:05 Topicstarter

dat ik haar aanspreek dat ze niet consequent is, was omdat ze.mij aansprak dat ik dochter niet moet laten vliegen na 30 jaar niet gevlogen te hebben, daarom zei ik dat ze zelf ook af en toe vliegt. Mij maakt het niks uit dat ze af en toe vliegt, maar je moet mij niet min of meer een schuldgevoel geven dat ik dochter laat vliegen en zelf ook vliegen, daar ging het mij om. Anders had je mij echt niet gehoord.

I.p.v. Albufeira zou ze dan ook kunnen kijken naar Faro. Albufeira is een echt zuipbestemming voor jongeren geworden. Zoekt ze dat? Faro is kleiner maar heeft prachtige baaien en een heel leuk centrum. 

Kikki39

Kikki39

13-12-2023 om 22:26 Topicstarter

daar zullen we dan ook eens naar kijken, dank je wel.

Kikki39 schreef op 13-12-2023 om 22:26:

daar zullen we dan ook eens naar kijken, dank je wel.

Ik zeg Faro maar ik bedoel Lagos. Sorry. Faro is de luchthaven 

Ik schreef niet dat je haar niet moet laten vliegen, ik schreef dat als ze toch nog niet weten wat ze naartoe willen, ze ook kunnen kijken naar een bestemming die aan de wensen voldoet maar waarvoor je niet hoeft te vliegen. Maar dat laatste stuk geeft blijkbaar te veel schuldgevoel. 

Kikki39

Kikki39

14-12-2023 om 07:03 Topicstarter

ik schrijf in mijn openingspost dat het een vliegvakantie moet zijn omdat we natuurlijk allang de opties hadden doorgenomen wat het een beetje zou moeten worden, anders schreef ik wel dat het ook met de trein zou mogen. Het moest juist net Spanje, Portugal of zoiets worden, dat was al meteen duidelijk, alleen moest het nu Salou worden of Albufeira, daar ging het om.. Anders had ik wel benoemt dat het ook Duitsland/frankrijk mocht zijn. 

Maak je niet druk Kikki, de moraalridders hakken op iedereen, zelfs op degenen die het "beter" doen dan zij. Er is altijd wel iets te vinden.  Het werkt alleen averechts
Je kan best zeggen: joh, denk ook eens aan de trein, is ook een fijne manier van reizen. En dan verder je mond houden in plaats van dat beschuldigende vingertje en gehak. Er is echt niemand die minder gaat vliegen omdat een ander zegt dat het niet mag (alleen mogen ze het zelf wel natuurlijk, want speciale reden bla bla). Prima hoor maar val dan ook een ander niet aan.

Met de trein reizen is inderdaad wel leuker dan vliegen, je ziet zoveel meer. 

Vroegah gingen er trouwens busreizen voor jongeren naar de Spaanse badplaatsen, is dat er helemaal niet meer richting die contreien eigenlijk? Ik hoor wel van jonge mensen dat ze met de Flixbus naar her en der in Europa gaan, omdat dat zowat het goedkoopste is. 

Nick90 schreef op 14-12-2023 om 07:57:

Met de trein reizen is inderdaad wel leuker dan vliegen, je ziet zoveel meer.

Welnee. Ik ga vaak met de trein internationaal maar het is onderweg meestal saai (ga maar eens naar oostenrijk of zwitserland met de trein). Treinen hebben heel vaak vertraging. Over een paar weken ga ik naar zwitserland met de trein (naar Chur) . Nu las ik dat ze weer gaan staken in Duitsland. Kans is dus aanwezig dat ik alsnog een vliegticket moet gaan kopen om weet thuis te komen want laten wij eerlijk zijn. Er gaan meestal een paar vluchten per dag vanaf basel of zurich terwijl als de treinen niet door Duitsland kunnen rijden je gewoon helemaal vast zit.  

Voordelen van de trein zijn wel. Geen gedoe met inchecken en transport van en naar de luchthaven. Rechtstreekse treinen zijn ideaal. 

Nadelen: best saai, vaak vertraging zeker bij overstappen (naar chur moet je 3 of 4 keer overstappen), heel erg duur als je niet maanden van te voren reserveert. Veel diefstal in nachttreinen zoals in de nachttrein naar Wenen (die nemen wij nooit meer). 

Mijn dochter is twee keer met de trein gegaan. 1 keer naar disneyland parijs en vorig jaar naar Londen. Ze miste wel de verbinding naar Londen omdat de thalys naar brussel vertraging had. Niet heel fijn voor ee  stel 17 jarigen maar met instructie wat te doen kwam dat ook weer goed. 

Nu is Turkije goedkoper is dan Spanje of Griekenland, verwacht dat steeds meer jongeren kiezen voor zonvakantie in dat land.

Hier ‘verbiedt’ oudste dochter (20) jongste dochter (17) bijna om naar Albufeira te gaan. Het is dat zij er niets over te zeggen heeft, maar ze probeert haar zusje echt over te halen om niet die kant op te gaan, omdat de meeste leeftijdsgenoten daar volgens haar alleen heen gaan voor drank en sex. Zal vast overdreven zijn, maar dat is dus we het beeld dat zij van die vakanties heeft.

Beide dochters overwegen wel Valancia. Zelf ben ik daar redelijk recent met jongste geweest en zij zou daar graag heen terug met een vriendin. Leuke winkels, een heel mooi groot park dwars door de stad heen, een gezellige boulevard met veel terrasjes en binnen de stad kun je je goed verplaatsen op de fiets. Ook net iets zuidelijker dan Barcelona, dus misschien net iets beter weer in de meivakantie?

Oudste is er zelf niet eerder geweest, maar hoorde er vooral over van een vriendin die daar met examenreis was geweest. Verder hoor ik zowel van jong als oud positieve ervaringen.

En niet om het vliegen af te kraken, maar de reistijd naar Barcelona per trein viel mij reuze mee. Vanaf Utrecht ben je daar begin avond als je in de ochtend weg gaat. Dus misschien toch het overwegen waard als ze die kant op zou willen?

Verder is mijn oudste 2 jaar geleden met een vriendin naar Milaan geweest. Met de trein en ook dat was goed te doen en ook lekker shoppen. Ze was maar voor een paar dagen en is in die tijd ook nog een dagje naar Venetië geweest.

Vorig jaar zijn dochters samen met de trein naar Berlijn geweest. Ze wilden eerst eigenlijk ook naar de zon, maar oa vanwege de problemen op Schiphol kozen ze toen voor de trein naar Berlijn en ook dat was super. Jongste kreeg daar overigens in een ijsbar ook alcohol aangeboden, omdat dat daar vanaf 16 mocht. Dus als ze toch willen drinken, zou ze dat ook kunnen overwegen, al is het geen zon. 
Was jij overigens dezelfde persoon die vorige zomer schreef over angst om verder weg te gaan? Misschien vergis ik me, maar zou dan voor je dochter in dat opzicht een trein niet fijner zijn? Dan zouden ze ook aan interrail kunnen denken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.