Vakantie en uitjes

Coco
08-07-2012 om 20:04
Treinen in tsjechië
Wij hebben in de vakantie een huis gehuurd in Duitsland, vlak bij de Tsjechische grens. We zitten op ongeveer honderd kilometer van Praag en willen daar natuurlijk graag één of meerdere keren naartoe.
Nu dacht ik dat het misschien handig was om met de trein te gaan. We hebben dat in het verleden ook gedaan als we andere grote steden (in andere landen) bezochten vanuit ons vakantieadres en dat is goed bevallen. Ik vind het fijner om met de trein in zo'n stad aan te komen dan met de auto.
Nu heb ik geprobeerd via reisplanners te kijken waar we dan het beste op kunnen stappen en hoe lang het gaat duren, maar ik kom er niet echt uit. Als ik plaatsen in de buur intik krijg ik reistijden van drieeneenhalf tot zelfs vijf uur. Dat lijkt me toch een beetje te gortig voor een afstand van honderd kilometer. Misschien doe ik het niet goed (het zijn Tsjechische sites en ik spreek geen Tsjechisch) of misschien moeten we toch met de auto gaan. Of misschien moeten we gewoon daar naar een station gaan en informatie inwinnen. Heeft iemand ervaring met het OV in Tsjechië en tips?

Annet
08-07-2012 om 22:36
Met de trein naar een metrostation aan de rand van praag
Ik zou voor 100 km (met een gezin) liever niet met de trein gaan maar met de auto. Je kunt je auto parkeren op een van de metrostations aan de rand van Praag. Van daaruit reis je heel simpel met de metro naar het centrum. In het centrum is alles beloopbaar.
Waar ga je naartoe? 100 km van Praag en toch nog in Duitsland komt niet zo veel voor.
Je kunt ook vertellen van uit welke richting je komt, dan kan ik je vertellen naar welk metrostation je toe kunt. Bij al die stations zijn parkeerplaatsen.

Puck
09-07-2012 om 11:36
Helemaal met annet eens: met de auto naar een beginstation van d
Ben het helemaal met Annet eens. De treinen in Tsjechië zijn vaak boemeltreintjes die voor iedere 3 huizen stoppen. Wij zijn ook diverse keren naar Praag gegaan en aan het begin van de 3 metrolijnen die Praag rijk is zijn hele grote parkeergelegenheden bij van die commerciële centra. ideaal om te parkeren en met de metro zit je vervolgens binnen een half uur in het centrum. Het centrum mag (en wil) je echt niet in met je eigen auto overigens.
Hou er wel rekening mee dat je voor de meeste autowegen richting Praag een vignet nodig hebt. Dat kun je gewoon bij de tankstations kopen. Koop het niet bij de grens, dan betaal je namelijk de hoofdprijs.l
Veel plezier in Praag, ik vind het een geweldige stad.

rodebeuk
09-07-2012 om 12:28
Trein: dan de intercity vanaf dresden
...en nu snel tickets kopen via bahn.de. Er zijn vast nog goedkope te krijgen.

Coco
09-07-2012 om 14:11
Bedankt
Dat van die metro is een goede tip. Ook goed te weten van dat vignet. Moet je dat dan bij een benzinestation in Tsjechië kopen of al in Duitsland?
We gaan naar Crottendorf, een dorpje vlak bij de grens. De dichtstbijzijnde grotere plaats is Annaberg-Buchholz. Via Dresden reizen is niet handig. Dresden ligt ook nog zo'n 80 km verwijderd van waar wij zitten en wel 80 km de verkeerde kant op. We gaan Dresden trouwens zeker ook nog bezoeken en ook Leipzig, maar dan wel apart en niet in combinatie met Praag. We hebben drie weken de tijd, dus dat gaat allemaal lukken.

Puck
10-07-2012 om 08:53
Zlicin
Oke, heb even voor je gekeken, maar als je van de kant van Crottendorf komt dan kun je de auto het beste bij het eindstation van lijn B kwijt. Dat is halte Zlicin.
Op deze websites vind je alles wat je voor je tripje Praag nodig hebt. Ik zag overigens wel dat het wel even meer is dan 100 km, volgens de routeplanner is het 145 km en moet je er ruim 2 uur voor uittrekken. Ik raad jullie aan om te zorgen dat je rond een uur of 7!!! 's morgens dan bij het metrostation bent, dan is er nog fatsoenlijk een plek te vinden en heb je maximaal de tijd om van Praag te genieten.
http://www.natuurlijk-tsjechie.nl/map-praag-metro.htm
http://www.motorway.cz/stickers

margje van dijk
10-07-2012 om 11:40
Autorijden in tsjechië schiet ook niet op hoor
Toen wij in Tsjechie waren ging vanaf de grens met Duitsland de rest van de reis echt in slakketempo. Verkijk je niet op hoe langzaam het gaat, als je net uit Duitsland komt
Plan de route maar eens met google maps (oid), dan kan je inschatten hoeveel tijd het kost.
Margje

Coco
10-07-2012 om 19:30
Nogmaals bedankt
Het is dus een stuk verder dan ik dacht. Misschien dat we anders een hotel moeten boeken en twee dagen gaan. Anders wordt het wel een erg vermoeiend tochtje (vijf uur de deur uit en dan pas 's avonds laat weer thuis). Autorijden als ik moe ben vind ik al geen pretje, maar helemaal niet ergens waar ik de weg niet goed ken.

Annet
11-07-2012 om 17:32
Zlicin heb ik niet vaak gestaan
maar wel vaak bij de Ikea geweest die daar volgens mij ook vlakbij zit. Ik zag altijd mensen vanuit Ikea lopen naar het metrostation. En bij de Ikea kun je overdag gewoon je auto kwijt.
Bij andere metrostations zijn wij ook nog nooit om 7.00 uur geweest. Eerder rond 10.30 uur. Is altijd goed gegaan, misschien moet je wat verder lopen.
Enne, nog een tip. Bij die metrostations is altijd een hele grote supermarkt. Ideaal om inkopen te doen.

Coco
11-07-2012 om 20:23
Geboekt
Ik heb toch een hotel geboekt. Dan kunnen we iets relaxter de stad bekijken en 's avonds lekker uit eten gaan. Ik vond een heel betaalbaar hotel met vierpersoons familiekamer, dus helemaal mooi. Er is ook een parkeerplaats bij. Ik ga nog even uitzoeken of het toch niet handiger is om daar onze auto neer te zetten. Zo te zien ligt het hotel aan een doorgaande weg (vlak bij de universiteit, wat ik er van kan zien).

Puck
12-07-2012 om 09:36
Coco
Als er een parkeerplaats bij het hotel is dan zal dat ongetwijfeld een goede optie zijn. Het openbaar vervoer in Praag bestaat behalve de 2 metrolijnen ook uit een uitgebreid tram- en busnet. Staat op de wegsite van het hotel niet aangegeven hoe je in de binnenstad moet komen?