Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Vakantie en reizen

afgelopen weekend me eigenlijk weer boos gemaakt: bus- en vrachtwagenchauffeurs zitten met hun rijtijden, maar ...
broer van me werkte zaterdag nog hele dag (zittend beroep, dus echt geen kilometervreter door het jaar heen), daarna auto inpakken, ff eten, stapt in auto met vrouw en 2 kinderen en rijdt (ok, met z'n 2-en) in één ruk van het zuiden van nederland naar Malaga; in 22 uur (alleen tanken en ff rondje lopen).

Ik moest dit ff kwijt, niet dat je het hen wenst, maar soms hoop je dat er met dit soort eigenwijze mensen iets onderweg gebeurt waardoor ze wakker geschudt worden.
Of dat bijv. met personenauto's óók met verplichte rusttijden wordt gewerkt .. zucht

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

01-08-2011 om 11:39

Tja chiquita

Het is ook beslist niet onze manier van reizen, maar onze overburen doen hetzelfde. De hele dag nog werken en dan 's avonds in de auto stappen om in één ruk naar Kroatië of Toscane te scheuren.
Kennelijk begint hun vakantie pas als ze geinstalleerd zijn op hun eindbestemming.
Wij gaan zelf uit dat de vakantie begint op het moment dat ik de voordeur achter me dicht trek.

Primavera

Primavera

01-08-2011 om 11:40

Met z'n tweeën rijden is toch niet zo'n punt

Als hij en zijn vrouw elkaar afwisselen, wat is het probleem dan?
Wij stoppen ook altijd zo min mogelijk, alleen plaspauzes en benzine stops. Constant stoppen maakt zo'n reis veel langer, vermoeiender en duurder. Zijn je kinderen net in slaap gevallen worden ze weer wakker, omdat je weer moet stoppen en dat de hele reis door en als er iets is wat rijden vermoeid maakt zijn dat van slaap dreinende kinderen.
Er zijn al personenauto's die kunnen meten of de bestuurder vermoeid is en dan een signaal geven dat hij/zij een rustplek op moet zoeken. Nu nog alleen op sommige (meestal duurdere) merken, maar ik denk dat zoiets vrij snel standaard kan worden. Dat lijkt me een veel beter alternatief dan mutsig iedereen verplichten om iedere 2 uur te stoppen of ze het nou nodig hebben of niet.
Groeten Primavera

Vic

Vic

01-08-2011 om 11:44

Ik wens niemand wat ergs toe, maar ik kan me er ook over opwinden dat sommige mensen zo lichtzinnig omgaan met hun eigen veiligheid, en die van anderen. Gelukkig gaat het bijna altijd goed, en dat krijg ik dan ook als weerwoord als ik er bij iemand over begin. Mijn vriend gaat dit jaar, na flink aandringen, de heenweg in twee dagen rijden (1400 km totaal). Terug wil hij nog in een keer rijden, en hij opperde zelfs het idee om dat 's nachts te doen. Waanzin natuurlijk, maar hij blijft volhouden dat hij heus wel weet wat hij doet.
Ik krijg overigens meer commentaar op mijn manier van doen (nogal truttig, om 1000 km in twee keer te rijden), dan anderen die in een keer doorrijden naar Spanje of Italië ('want het is zo'n gedoe met een hotel onderweg').

Vic

Vic

01-08-2011 om 11:52

Primavera

Je kunt mij niet wijsmaken dat je na 22 uur in de auto nog alert kunt reageren. Degene die op een bepaald moment bijrijder is, kan echt niet zo goed slapen dat hij voldoende uitrust om weer een paar uur door te rijden. Constant stoppen maakt een reis misschien wel duurder, maar als je het niet kunt betalen moet je 1000 km dichterbij blijven, maar absoluut niet vermoeiender. Mijn kinderen slapen zelden in de auto, en lopen niet te dreinen van vermoeidheid (ook niet toen ze jonger waren). Wij stoppen wel 'mutsig' om de 2 uur (of 200 km), gaan uitgebreid lunchen e.d., en komen altijd goedgehumeurd en redelijk fris en fruitig aan op de vakantiebestemming.

neteret mut

neteret mut

01-08-2011 om 12:04

Wij

hebben dit jaar de heenweg in 2x gedaan, 1300 km. De tweede dag was een lange. Terug hebben we het in 3x gedaan. Maar het maakt wel uit dat we nooit ergens geserveren en het van te voren inplannen om zoals dit jaar tussendoor een paar dagen extra te blijven ( dus niet haastje repje alles uit en de volgende dag weer in te pakken en hup snel weer verder). Overigens hebben we wel 1x doorgereden, kwamen toen sóchtends vroeg thuis aan. Is ons heel slecht bevallen, nachts rijden vreselijk, en dan ook nog niet gaan slapen. Dit jaar reden we wel ong 21/2 á 3 uur om dan even kort te stoppen, dat is ook de tijd die we normaal nodig hebben om naar familie te rijden en is dan ook ons gewone reistijdschema geworden. Vroeger was het ong 2 uur. Onrust in de auto is slopend idd.

Puck

Puck

01-08-2011 om 13:29

Primavera

Primavera: Als hij en zijn vrouw elkaar afwisselen, wat is het probleem dan?
Nou, ik vind dat je ook al rijd je niet zelf je toch niet echt tot rust komt. Je zal dan ongetwijfeld wat langer door kunnen rijden dan wanneer je alleen rijdt, maar ook bij om en om rijden is 22 uur aan 1 stuk absurd. Naar de vakantiebestemming rijdt Puckman altijd omdat ik niet graag met de sleurhut rijd, maar alleen al van het ernaast zitten ben ik na een hele dag ook zo gaar als boter en voel me niet echt meer in staat om alert te gaan rijden.

Waanzin

Tja, ik vind het onverantwoord hoor, 22 uur achtereen naar Malaga kachelen direct uit het werk. Ik kan me er niets bij voorstellen. Je kunt dan onmogelijk meer scherp zijn en fit.

Wij doen dat nooit. Het liefst vertrekken wij dan ook niet in het weekend, maar een paar dagen later. Dan is het ook wat rustiger op de weg en we beginnen relaxt met de vakantie.

Wanneer wij dat zoals je broer zouden doen, dan voorzie ik korte lontjes en de eerste 2 dagen zowat in coma liggen omdat je moet bijkomen van de reis. Enne... 22 uur in de auto? Never. Dan ga ik liever met het vliegtuig. Stuk relaxter.

Afstanden van 1400 km doen wij op de heenreis in 2 delen, op de terugweg in 1x.

Primavera

Primavera

01-08-2011 om 15:25

Mutsig

Mijn 'mutsig' slaat niet op hoe vaak iemaand stopt of in hoeveel keer zij een bepaalde afstand wil doen, maar op het verplicht willen maken voor anderen zoals het voor jezelf goed werkt.
Een aantal geven hier aan dat ze als bijrijder niet kunnen uitrusten. Dan doe je er natuurlijk prima aan om vaker te stoppen. Alleen is het mutsig om vandaar uit maar te concluderen dat iedere bijrijder wel gaar zal zijn en niet kan uitrusten.
Zelf slaap ik prima in de auto, dus als ik het stuur overneem ben ik echt uitgerust. Terwijl juist verplicht iedere twee uuur stoppen dat rusten zou verstoren. We hebben wel eens zo'n reis gehad als één van de kinderen net zindelijk was... doodvermoeiend was dat. We hebben toen ze nog klein waren juist om die reden een tijd nachtreizen gemaakt om dat vermoeiende 'telkens stoppen' niet te hebben. Dan was er net eentje in slaap gesukkeld omdat autoreizen op een één of andere reden voor hen slaapverwekkend werkt en dat werd het kind naar 5 minutn weer opgeschrikt omdat een broertje moest plassen. En telkens wakker worden gemaakt nadat je net in slaap gevallen bent is wèl vermoeiend en maakt onze kinderen dus dreinend. Voor de rest dreinden ze niet. Ik ben trouwens nachtdiensten gewend, dus misschien dat daarom 's nacht rijden door mij niet als vermoeiend wordt ervaren.

Nu ze groter zijn rijden we meestal weer overdag. Lunch maak ik de ochtend voor vertrek klaar, zodat we die indien nodig in de auto kunnen eten. Zowel man als ik vinden autorijden leuk en de meest relaxte manier van reizen. Het is altijd heerlijk om die overvolle tankstations, waar zelfs files staan om erin te komen, vrolijk voorbij te kunnen rijden. Als er iets is wat we als stressvol ervaren dan is dat wel om in je vakantie ergens tenmidden van de meute in een rij te moeten staan. Ook is het fijn om die tankstations over te kunnen slaan waar je de auto liever niet alleen laat, omdat daar van die ongure types rondhangen.
Dichtsbijzijnde familie woont bij ons op 1000km afstand en is ook gelijk de goedkoopst mogelijke vakantiegelegenheid. Ik vind het wel erg bruusk om te stellen dat we daar niet naar toe zouden kunnen, omdat twee keer (voor ons volstrekt onnodig) een betaalde overnachting voor 6 personen tijdens de reis buiten ons budget valt. Ook zou dat inderdaad een gedoe zijn om te vinden, omdat we altijd huisdieren mee hebben.
Er zit een groot verschil tussen rijveiligheid voorhebben of mutserig stellen dat iedereen die het anders dan jou doet gelijk een gevaar op de weg is en gedwongen moet worden oom ook volgens jou schema te rijden. De techniek om automatisch een waarschuwingsalarm af te laten gaan als de bestuurder slaperig of onoplettend gedrag laat zien is er, waarom dat niet promoten ipv verplichte stops en verplichte overnachtingen op te willen leggen?
Groeten Primavera

Vic

Vic

01-08-2011 om 16:04

Tanken

"Het is altijd heerlijk om die overvolle tankstations, waar zelfs files staan om erin te komen, vrolijk voorbij te kunnen rijden. Als er iets is wat we als stressvol ervaren dan is dat wel om in je vakantie ergens tenmidden van de meute in een rij te moeten staan. Ook is het fijn om die tankstations over te kunnen slaan waar je de auto liever niet alleen laat, omdat daar van die ongure types rondhangen."
Waarom hoeven jullie niet te tanken dan?
Ik vind trouwens 1000 km best te doen als je met z'n tweeën rijdt. Ik heb het ook wel eens alleen gedaan. Dan ben je wel moe, niet slaperig, maar ik word het wel zat na een uur of 8. 22 uur achter elkaar rijden vind ik absurd, ook als je dat met zijn tweeën rijdt. Sneu ook voor de kinderen, om een heel etmaal in de auto te moeten zitten.

Puck

Puck

01-08-2011 om 16:04

Primavera, hoe bepaal je dat je fit genoeg bent

Maar Primavera, zolang die systemen er nog niet zijn die bekijken of je nog fit genoeg bent (en hoe betrouwbaar zijn die dan?): hoe bepaal jij of je nog in staat bent om veilig te kunnen rijden. Voor je gevoel kun je best fit genoeg zijn en je uitgerust voelen, maar in werkelijkheid kan dat wel anders liggen. Vergelijk het een beetje met iemand die 4 biertjes op heeft en zelf vindt dat hij nog prima in staat is om te rijden.
En de 1000 kmn waar jij het over hebt is nog wel even een heel ander verhaal dan de 2200 km naar Spanje. Het kan er bij mij echt niet in dat je dat goed vol kan houden.
Maar ik ben het helemaal met je eens dat het verplicht elke 2 uur moeten stoppen waardeloos zou zijn. Wij doen dat ook niet, we stoppen wanneer we daar zin in hebben en soms is dat een stuk langer dan die 2 uur.

Primavera

Primavera

01-08-2011 om 17:33

Puck

Op het gevoel. Natuurlijk is dat niet exact, maar bij ons wel goed genoeg. We stoppen ook echt als we ons moe of afgeleid voelen. Het lijkt me trouwens voor de verkeersveiligheid wel beter dat alle auto's in de toekomst worden uitgerust met techniek die aangeeft als de bestuurder vermoeidheidsignalen begint te vertonen. Dat maakt het inschatten en herkennen van vermoeidheid makkelijker en dan pik je ook gelijk de mensen mee die veel sneller moe zijn door bijv. slaapapneu's. Ik denk dat zoiets meer nut heeft dan botweg iemand iedere 2 uur laten stoppen.
Verder hangt het vermoeidheidsgevoel ontzettend af van rijomstandigheden. Rijden met goed zicht op een vlakke bijna lege autosnelweg waarbij je een standaardsnelheid aan kunt houden en ondertussen gezellig wat kletst vergt veel minder energie dan rijden met noodweer, werkzaamheden aan de weg en zeer druk verkeer. Rijden met een baby die achterin begint te huilen zoals me vroeger wel eens overkwam maakt de afstand tot de eerste plaats waar het mogelijk is om te stoppen al lang, als er iets is wat me stresst en afleidt van rijden, dan is het dat wel.
Onder optimale omstandigheden stoppen we meestal na tussen de 4 en 5 uur rijden en tanken we ook gelijk.
2200km heb ik nog nooit geprobeerd. Als de bijrijder echt kan uitrusten is het misschien te doen met alleen stoppen en wat wandelen als ze moeten tanken. Langste afstand naar familie in Nederland is ongeveer 1600km. Dat doen we soms in één keer, soms in twee, afhankelijk van hoe de reis verloopt en hoe man en ik ons voelen.
Groeten Primavera

Maylise

Maylise

01-08-2011 om 17:40

Hier

Vanochtend zijn we naar onze eerste vakantie bestemming vertrokken. Nog geen 400 km dus heel relaxed in een keer door gereden. We zijn vanochtend om 9 uur weggegaan. Hebben een lange lunch pauze gehouden en kwamen ergens in de middag op bestemming aan.

Onze tweede bestemming waar we eind van de week heen gaan ligt op rond de 800 km van onze eerste bestemming. Ik ben van plan dat gewoon in een keer te rijden. We gaan dan vroeg weg en zijn er hopelijk aan het eind van de middag. Ik rij alleen want geen man mee deze vakantie maar heb geen zin om het in twee keer te doen. Terug is een kleine 900 km (andere route). Wederom is het plan om het in een keer te doen maar er is een kans dat we toch onderweg gaan stoppen om nog een paar dingen te zien en dan blijven we wel nog een extra nacht ergens.

Als ik naar Nederland rij vanuit onze woonplaats is het zo'n 1400 km naar de stad waar we zijn moeten. Als man en ik samen rijden doen we dat ook in een keer. Als ik alleen rij doe ik het liever in twee keren maar ik heb het wel eens alleen in een keer gedaan. Niet mijn grootste hobby.

Om de twee uur stoppen vind ik te vaak. Wat Primavera schrijft herken. Ik wordt juist heel moe van steeds stoppen en weer verder rijden. Liever een flink eind rijden en dan een lange pauze nemen (wat eten, rondje lopen) ipv om de twee uur even te stoppen.

Vandaag hebben we een pauze gehouden maar het was natuurlijk ook een afstand van niks.

Overigens is het ook heel leuk inderdaad om juist alle snelwegen te vermijden en dan onderweg juist heel vaak te stoppen. Dan maak je van de reis ook een soort vakantie. Dat doen we wel eens maar soms is de tijd daar te beperkt voor.

Vic

Vic

01-08-2011 om 19:09

Stoppen

Bij mij komt die twee uur wel overeen met mijn natuurlijke stopbehoefte Ik heb als regel dat we niet stoppen zolang we nog in Nederland zijn. Dat kan ik niet eens altijd aanhouden, omdat jongste al eens bij Utrecht de hele auto had ondergespuugd, en ik toen na het poetsen ook wel trek had in koffie Als het verkeer goed doorrijdt, en ik ben het nog niet zat, rijd ik een enkele keer ook wel eens langer dan 2 uur. Vooral aan het begin van de rit. Dit jaar moet ik op de eerste dag 550 km. rijden. Idealiter vertrek ik dan rond 09.00 uur. Ervaring leert dat dat wel 09.30 uur wordt Dan zijn we om 11.30 uur zo ongeveer het land uit en mag er geplast worden. Rond 13.30 uur is een mooie lunchtijd (we hebben ook broodjes, drinken en snoep mee). Hopelijk lukt het dan om rond 16.00 uur in ons overnachtingshotel te zijn. Echt efficiënt is het natuurlijk niet, 550 km in 7 uur rijden

Tango

Tango

02-08-2011 om 13:55

Efficient

Moet dat dan, efficient rijden? Beter rustig aan doen maar wel veilig, dan maar eindeloos doorjakkeren. Mijn zwager heeft er ook zo'n handje van, die rijdt ook het liefst in een ruk naar Spanje met caravan. Hij vertrekt ook 's nachts en rijdt alleen. Hun kinderen zijn inmiddels al wel pubers, maar ze deden het ook al toen de kinderen nog klein waren.
Wij zelf gaan meestal niet ver weg, Nederland, Belgie, Duitsland, maar zelfs dan presteert Tangoman het weleens om na anderhalf uur bijna achter het stuur in slaap te vallen. Ik neem het dan over, heb gelukkig geen moeite met rijden met sleurhut. Meestal zijn we dus zo'n 2 1/2 tot 5 uur in totaal onderweg. Een keer zijn we met de kinderen (toen 6 en 2 )naar Bretagne geweest. Dit reden we dus in twee keer en toen nog waren de kinderen erg hyper toen we bij het hotel aankwamen. We hebben geloof ik niet echt kinderen die lange reizen aankunnen. Met dvd vermaken ze zich redelijk, maar te lang moet het echt niet duren. Nu houden we daar zelf ook eigenlijk niet van, dus dat komt goed uit.

Vera*

Vera*

12-08-2011 om 13:26

Mijn zus

Mijn zus en zwager doen het ook, in één ruk 's nachts doorijden naar Zuid Frankrijk. Ze rijden allebei maar mijn zwager heeft minstens drie dagen nodig om bij te komen van die nacht reizen.
Tja, het is niet ons idee van vakantie.

Vera

Primavera

Primavera

14-08-2011 om 10:14

Onbetaalbaar

Wij hebben besloten om ons vetrek te anticiperen en vrijdag wat eerder te sluiten om zo het zwarte zaterdag verkeer te ontlopen.
Om 13.00 reden we weg, precies voor de drukte uit, en voor tienen waren we op de plaats van bestemming zo'n 1000km verderop. 1stop.
Geloof me op zaterdagochtend in een cristalheldere zee zwemmen e lunchen op het strand terwijl de rest van het land in een bloedhete file staat is onbetaalbaar.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pelle

Dan zouden huisjes onbetaalbaar worden, want de verhuurder blijft met overkoopbare losse nachten zitten. Als je het zo flexibel wilt hebben, moet je in een hotel gaan. :o)

Niet boeken

En daarom zijn wij zo blij met onze tent en niet boeken. Wij reizen heen op zondag en terug op maandag. Eitje.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Inderdaad

Of je eigen accomodatie in of achter de auto meenemen en niet boeken, voor ons in ieder geval ideaal.

Pelle

Mijn ervaring met Vacansoleil is dinsdag en vrijdag wisseldag, maar dat is dus veranderd ( en dus duurder geworden ?).
En er zijn toch wel huisjes die van vrijdag tot vrijdag doen ( Centerparcs bv), maar misschien niet het soort/ land wat jij zoekt ? Als je een dag later aankomt, "kost" het dus een dag, zou mij een relaxte reis waard zijn, maar jij boekt een extra hotelnacht, beetje een luxe probleem dus

Pelle

Ik wens je heel prettige vakantie.

Inge M

Inge M

14-08-2011 om 14:09

Ik snap het probleem van de boodschappen niet

Je kunt toch wel wat dingen meenemen voor één dag en dan op maandagmorgen boodschappen gaan doen.

Merel

Merel

14-08-2011 om 14:10

Boodschappen doen (pelle)

Hmm als ik ergens op zondag aankom dan duik ik wel een friettent in voor die ene dag hoor, en dan maandag boodschappen doen.

Fiorucci

Fiorucci

14-08-2011 om 17:20

Inderdaad

Een kratje eten mee, buiten de deur eten en maandag de super in!

Vic

Vic

14-08-2011 om 19:18

Gevloerd

Ik ben vanmiddag terug gekomen van vakantie. Gisteren vertrokken uit Oostenrijk (ca. 40 km vanaf Duitse grens), en daarna 9,5 uur afwisselend langzaam gereden en stilgestaan op weg naar een hotel 600 km verder. Wat een drama zeg! Ik heb dat nog nooit zo meegemaakt. Vaak is het wel druk, maar ik heb nog nooit zoveel caravans bij elkaar gezien als in Duitsland. Die dus allemaal met 55 de bergen op- en af sukkelen. Vandaag moesten we nog 400 km. Omdat we vanmorgen niet op gang konden komen, vertrokken we pas om 10.30 uur Op zich reed het lekker door, maar door de regen was het toch best inspannend. Gelukkig konden we het met 1 stop af. Dat was bij AC Zevenbergen, waar net een of ander auto-evenement was, dus enorm druk. En toen nog even in de file bij Arnhem. Ondanks de relatief korte afstanden die ik moest rijden vond ik het toch afmattend. Lastig om dan alert te blijven.

Pelle?

Waar ga je naar toe? Frankrijk toch?

Ah ik zie het al

Jujube

Jujube

15-08-2011 om 14:28

Zwitserland

Hai Pelle,
Wij zijn in 1 keer naar Zwitserland gereden en dat ging uitstekend (en we zaten verder weg dan jullie nu zitten). Wij nemen altijd eten mee voor de eerste 2 dagen, altijd hetzelfde. Op de eerste dag eten we spaghetti carbonara en de tweede dag pannenkoeken. Ook nemen we nutella, hagelslag en kaas mee. En sap/frisdrank. Brood e.d. kopen we onderweg wel. Overnachten doen we alleen als we meer dan 1000 kilometer moeten rijden. Bevalt het een beetje op jullie vakantielocatie?
Groet,
Jujube

Jujube

Jujube

18-08-2011 om 16:54

Dat scheelt weer

Ja, elke cent is meegenomen in Zwitserland
Fijne vakantie!
Groet,
Jujube

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.