

Vakantie en uitjes

Marith
07-08-2009 om 08:59
Verenigde staten
Tja, nog maar net terug van onze heerlijke vakantie in Umbrie en manlief en ik zijn alweer aan het brainstormen geslagen waar de reis volgend jaar naar toe moet gaan. Over 1 ding zijn we wel uit, we willen graag met de kinderen (dan 5 en 8) naar de VS maar dan... We hebben begrepen dat je het liefst het ticket al kan boeken voordat de gidsen voor 2010 uitkomen omdat je jezelf dan leuke besparingen kunt doen. Alleen, manlief wil naar de westkust. Seattle, San Francisco, natuurparken etc. en ik wil graag naar New England (oost kust). Boston, Cape Cod, Martha's Vineyard, White mountains). Volgens mijn man die al eens aan de westkust is geweest (en nog nooit in New England) is de west kust veel gevarieerder en mooier en zal ik er nog een harde dobber aan hebben om mijn voorkeur door te drukken. We hebben nu maar afgesproken open te staan voor beide opties en dan een besluit te nemen. Wie heeft ervaring met beide opties en hoe is het bevallen? En...last but not least. Kunnen we beter een grote bak huren en in hotels overnachten of gaan we met een camper?
groetjes Marith

Puck2
07-08-2009 om 09:55
Auto vs camper
Ik kan niet vergelijken tussen New England en de Westkust maar wel vergelijken tussen een camper (Westkust) en een auto (Florida). Persoonlijk zou ik voor een gezin met kinderen voor een camper gaan. Je hebt onderweg alles bij je en met name in de nationale parken heb je hele mooie (basic, dus geen full hook up) campsites op de mooiste plekken. Een hotel ligt vaak aan de rand van een park, de campsites midden in de parken. Als je je deur open doet heb je de herten en eekhoorn voor je nes staan. Wij vonden dat geweldig. Met een camper heb je ook overdag meer leefruimte: je stopt op een mooi plekje en kan daar makkelijk een paar uur blijven met water en ander comfort bij de hand.

Chantelle
07-08-2009 om 10:39
Camper en westkust
Ik ken de oost-kust niet (dus het is niet helemaal eerlijk) maar de west-kant is zo ontzettend prachtig, zo enorm afwisselened, zo anders dan waar dan ook ter wereld. Ik wilde ook heel erg graag terug en de oostkant trekt mij ook niet. Maar... je kunt ook een combi maken omdat je waarschijnlijk toch een stopover moet maken. Een weekje Boston en omgeving en twee weken een rondje vanuit Las Vegas (ik zou gewoon twee keer gaan).
Wij zijn vorig jaar geweest met onze twee kinderen (toen 4 en bijna 6) en hebben een camper gehuurd. Het is voor de kinderen veel prettiger; ze slapen altijd in hetzelfde bed, ze kunnen onderweg knutselen, dvd kijken, puzzelen, naar de wc, etc. Je pakt één keer je boeltje in de camper en hebt steeds alles bij de hand (hotels lijken me alleen vanwege het koffer gedoe al vreselijk). Geen gezoek naar ontbijt, lunch, diner. Je hebt een enorme koelkast, vriezer, magnetron, water, wc, gewoon alles bij de hand. Je stopt gewoon ergens en gaat heerlijk picknicken, iets drinken, etc. Ook lijkt me 's avonds hangen op een hotelkamer niets. Als je jongens sliepen in de camper zaten wij lekker voor de camper van de avond te genieten. Maar voor ons de allerbelangrijkse reden; je staat op de mooiste plekken. De campings in de natuurparken hebben niet veel faciliteiten maar die mis je ook niet. Je staat gewoon midden in het bos, tussen de bergen, aan een riviertje. Onze kinderen vonden dat geweldig. Kampvuurtjes maken, vissen vangen, dennenappels zoeken, struinen... heerlijk. Alleen daarom zou ik zo terug willen. Wij wisselden campings midden in de natuur af met particuliere campings met een zwembad. Qua route kwam dat ook prima uit.
Mijn man heeft gereden in de camper. Hij vond het geen probleem.
Wij hebben een reisverslag bij gehouden. Als je mij je emailadres doorgeeft wil ik het je wel mailen.

mar
07-08-2009 om 11:18
Auto
Wij zijn de afgelopen jaren in de regio Utah, California en .... (ben de naam even kwijt) geweest. Zeg maar, vanaf Las Vegas, Grand Canyon, Bryce, Zion etc.
Vervolgens een jaar naar Florida en Canada geweest.
In alle gevallen hebben wij een auto gehuurd en ofwel in hotels gezeten, danwel huisjes/appartementen/lodges gehuurd.
Ondanks dat wij vrij laat boeken, en al het onderdak zelf regelen is het altijd gelukt.
Van Canada (maar ook bij Bryce, Zion etc) weet ik dat in het hoogseizoen erg druk is op de campings bij de NP's. Ik hoorde daar van mensen dat ze soms al 's ochtends naar een camping gaan om maar een plek te hebben. Maar misschien dat in het hoogseizoen je ook je hotels van te voren moet boeken.

Marith
07-08-2009 om 11:19
Dank alvast
Het idee van de camper spreekt me erg aan. Alleen houden wij er ook van naast de prachtige natuur lekker te neuzen in de stad. Het lijkt mij nogal lastig met een grote camper een grote Amerikaanse stad in te rijden of valt dat ook wel mee?
Wij hebben nog nooit gekampeerd en zijn ook geen kampeerders vandaar dat ik wat huiverig ben over de camper maar Chantelle als ik jouw verslagje lees, raak ik toch wel enthousiast. Ik zou graag jouw reisverslag willen lezen. Je kunt me mailen op meikelief apestaartje hotmail. com. Alvast bedankt!

Puck2
07-08-2009 om 12:03
Steden
mijn man heeft in de steden gereden en dat is ook niet moeilijk. Het is uiteraard drukker, maar overal zijn ook parkeerplaatsen voor campers te vinden. We hebben midden door L.A., Las Vegas en San Fransisco gereden en dat ging prima. Amerika is veel meer ingesteld op campers dan Europa.

Gallifrey
07-08-2009 om 17:19
Camper is attractie op zichzelf
Ook hier geen ervaring met de oostkust, alleen met de westkust en in een camper.
De kinderen vonden de camper zelf het hoogtepunt van de vakantie. Zo'n rijdend huis wat je iedere avond op een nieuwe plek zet, geweldig vonden ze het. Wij vonden het wel lastig in steden. Daarnaast had ik een beetje mijn bedenkingen bij de veiligheid. Thuis zetten we onze kinderen in de duurste autostoeltjes en zorgen we voor een airbag en dan ga je in zo'n vreemd land, met een veel te grote auto duizenden kilometers rijden terwijl de kinderen met een heupgordeltje op een bankje aan tafel zitten. Ik heb me de vorige vakantie voorgenomen om me er niet druk over te maken, maar als we weer eens wat boeken dan ga ik toch goed kijken of er andere mogelijkheden zijn.
Wij denken er nu over om de volgende keer te gaan kamperen maar we moeten eerst nog "even" sparen.

Mya35
07-08-2009 om 20:26
Allebei mooi
Ik vind zowel de oostkust als de westkust van de VS erg mooi. Mijn voorkeur gaat uit naar New England. Ik kan niet eens aangeven waarom precies maar ik vind het daar echt prachtig. De natuur is wel veel minder spectaculair dan aan de westkust maar daar staat wel heel veel tegenover. Prachtige historische dorpjes, veel cultuur en geschiedenis. Ook de kust is mooi. Er zijn erg veel mooi vissersdorpjes, oude havens en vuurtorens.
Maine bijvoorbeeld is een hele mooie staat. Aan de kust heb je prachtige dorpjes zoals bijvoorbeeld Camden waar je ook een heel mooi natuurpark hebt. Het binnenland van Maine is vrij woest en leeg. Je hebt er eindeloze bossen en heuvels en veel meertjes. De omgeving rondom Moosehead lake bijvoorbeeld is erg mooi. Je kan daar geweldig kamperen en leuke kayaktochten maken. Het is gewoon mogelijk om eindeloos te wandelen en wild te kamperen zonder iemand tegen te komen.
Bergen heb je veel in New Hampshire en ook in Vermont. Sowieso allebei hele mooie staten. Klein maar fijn. White mountains in New Hampshire zijn vrij woest terwijl Vermont wat liefelijker is.
Massachusetts is weer heel historisch naast overigens ook mooie natuur. Je kan bijvoorbeeld Concord Bezoeken en daar Walden Pond waar Henry David Thoreau zijn beroemde boek heeft geschreven.
Verder zijn er veel historische bezienswaardigheden zoals de landingsplaats van de Mayflower. Als je geïnteresseerd bent in geschiedenis is er genoeg te beleven in New England. Veel monumenten en plaatsjes die herinneren aan de Amerikaanse revolutie bijvoorbeeld.
Je hebt er ook heel veel leuke kleine hotels, antiek winkeltjes en van alles.
Cape Cod is ook geweldig. Nantucket ademt echt nog de sfeer van Melville uit.
Rhode Island is de kleinste staat maar je hebt er hele mooie stranden en Providence is zeker een leuke stad om te bezoeken.
Ik vind New England echt de sfeer uit ademen van de gedichten van Robert Frost.
De Westkust is ook fantastisch daar niet van hoor. De sfeer vind ik minder speciaal dan de Oostkust. Je hebt daar hogere bergen, enorme bomen. Alles is grootser en verder dan de Oostkust.
Wat steden en plaatsjes betreft vind ik de oostkust zeker interessanter. San Francisco in een mooie stad en zeker aangenaam om een paar dagen te vertoeven en in LA is enorm veel te zien. De steden zijn echter over het algemeen minder mooi en interessant dan aan de oostkust.
De natuur echter is zeker meer spectaculair en indrukwekkender aan de westkust.
De kust zelf is meer een kwestie van smaak. De oostkust ademt meer de echte strandsfeer uit van bucket and spade holidays. Maar hou je van surfen dan moet je daar natuurlijk niet zijn. De stranden en oceaan zijn overal mooi. Aan de westkust heb je bijvoorbeeld de hele mooie San Juan Islands in Washington state.
Auto of kamper hangt denk ik af van budget maar ook van wat je wilt. Wil je veel lange afstanden rijden en veel tijd doorbrengen in natuurparken is een kamper handiger. Wil je ook steden bezoeken is auto en hotel handiger.
Wat je ook doet het wordt vast een mooie vakantie!!

Petr@
07-08-2009 om 21:12
Oostkust
Als jullie besluiten om de Oostkust te doen ga dan naar Provincetown op Cape Cod! En ga dan op walvisjacht...
Wij hebben dat drie jaar geleden gedaan en dat was een van de hoogtepunten van onze reis.
Onze reis: New York - Boston - Cape Cod - Adirondack Park - Niagara Waterfalls - Washington - Hershey - New Columbia - New York. Wij hebben dus een rondje gereden. (Maar dat was omdat we iemand in New Columbia op moesten halen die we op de heenweg ook begeleid hadden.) We hebben 3.662 km gereden in twee weken, maar dat was goed te doen.
Wij hadden een camper en dat is goed bevallen. Als je volgend jaar wilt gaan zou ik inderdaad aan het eind van het jaar gaan boeken. Hoe vroeger je boekt hoe goedkoper het is.
Ik wens je heel veel voorpret bij het uitzoeken van jullie reis!
gr.
Petr@

angel3
08-08-2009 om 23:15
Grote steden geen probleem
Wij hebben met een camper de westkust gedaan. Rondje LA, Las Vegas, San Frans, LA en daartussen enkele parken e.d
Wat mij tegenviel zijn de afstanden. Wij wilden ook de grand canyon doen maar dat hebben we niet gehaald (4 weken de tijd). Onze kids waren ruim 3 en 10 mndnen. Met oudere kinderen kun je iets meer rijden waarsch.
De steden waren geen enkel probleem. Alles is zo groot en wijds opgezet. In SF heb je een camping aan de rand van de stad en vanaf daar reed een pendel naar de stad. Las Vegas ook een camping aan de rand van de strip en dat was goed loopbaar.
Ik zou ook echt voor een camper gaan.
Wij boekten bij travelhome en die hebben ook voorlichtingsbijeenkomsten over diverse gebieden met videofilms e.d en een camper die je kan bekijken. Misschien is dat een idee?
En wat betreft die veiligheid die eerder werd genoemd. Wij hadden de kinderen gewoon in kinderstoeltjes tijdens het rijden en niet los aan een tafeltje. Maar met oudere kinderen is dat misschien ook wel anders. Hoe dat dan gaat met verhogers of iets? er zijn in een camper inderdaad niet veel plekken met schouder gordels (hoe heten die dingen?)
Suk6 met kiezen!

Jujube
09-08-2009 om 14:57
Ik lees mee
Ik lees mee, want wij willen ook volgende zomer naar de USA. Wij zijn met z'n vijven. De kinderen zijn dan 17, 14 en 12. Ook wij twijfelen tussen een camper en een auto + motels. Zoals ik het nu lees is een camper wel erg leuk.
Wij gaan sowieso naar de westkust, want we combineren het met een week bij mijn halbroer logeren in Portland, Oregon. We willen eerst 3 weken rondreizen. Wij twijfelen over de route. Gaan we vanuit Las Vegas en dan naar boven? Of gaan we vanuit Seattle en touren we door noord-west USA?
De westkust heeft trouwens wel mooie steden. San Francisco is echt geweldig (L.A. niet, vind ik, lelijk en sfeerloos), en Seattle en Portland schijnen ook erg leuk te zijn. Ik wil ook nog graag een keer reizen langs de oostkust, maar dat komt vast nog wel een andere keer
Groet,
Jujube

Even zo
09-08-2009 om 16:32
Ons reisverslag (en nog heel veel meer...)
Kijk op Tiogatours, ga naar mijntioga (ofzoiets), zoek dan in de reisverslagen naar "2008 sedona". Het is dan het vijfde verslag van boven.
Heel veel plezier!

Jujube
09-08-2009 om 17:25
Leuk zeg!
Wat een leuk reisverslag, Even zo. Zo te lezen hebben jullie een heerlijke reis gehad.
Groet,
Jujube

Marith
10-08-2009 om 11:17
Wauw
Dank voor de tip van die site! Het uitstippelen van een route word je op die site wel erg gemakkelijk gemaakt!! En het zal wel komen omdat ik blond ben maar is jullie reisverslag nou dat stuk van het gezin die hun trip in New York begon?

Even zo
10-08-2009 om 16:10
Wij zijn begonnen in...
Wij zijn begonnen in Las Vegas inderdaad! Tioga tours is trouwens een goede tip, zij rekenden veel sneller en beter dan het reisbureau wat voor ons de meest gunstige aanbieding was.

Even zo
10-08-2009 om 18:24
Afstanden (angel)
Ik hoor vaak dat de afstanden zo'n groot probleem zijn. Je kunt het rondje ook gewoon wat kleiner maken. Ik vind LA niks aan. Dat skippen en in Las Vegas beginnen scheelt al twee dagen. De kustroute hebben we ook laten vallen, om meer tijd elders te hebben. Er zijn zoveel bezienswaardigheden. Over ons rondje kun je nog weken langer doen, zonder je een moment te vervelen.
De meeste mensen rijden meer van punt a naar punt b dan dat ze iets zien. Je kunt door Zion rijden, maar je kunt ook Zion bekijken door er te wandelen etc. Kortom; de afstanden bepaal je zelf.
Qua veiligheid; in de stad moesten ze in de gordels maar op de lange wegen zonder enig verkeer mochten ze soms wel eens 'los'. Thuis ben ik er heel strikt in, maar we reden soms 200 km rechtuit, over een vlakke weg en kwamen dan vijf auto's tegen.

Jujube
10-08-2009 om 23:14
Even zo
Ik heb meteen gemaild naar Tioga Tours gisteren en had vandaag al een antwoord met bedragen en route's. Lijkt me een prima organisatie. Ook goedkoper dan een aantal anderen die ik al had benaderd. Wij gaan waarschijnlijk van Portland (Oregon) naar Las Vegas via de grote National Parks.
Groet,
Jujube

Marith
11-08-2009 om 10:47
Grappig jujube
De kans dat wij precies hetzelfde gaan doen is vrij groot. Ik kan echtgenoot echt niet enthousiast krijgen voor New England Het is niet zo dat ik de westkust helemaal niet zie zitten want ik ben er van overtuigd dat we daar prachtige dingen te zien gaan krijgen maar op een 1 of andere manier heb ik gevoelsmatig meer bij New England (en ik ben er nog nooit geweest dus). Ik denk omdat het wat Europeser aandoet dan de rest van de US en ik ben dol op historie en dat is ook in overvloed aanwezig. Hoe dan ook, ik denk dat wij gaan land in Seattle en een rondje maken via Mount Rainier NP, Yellowstone NP, Grand Canyon, Yosemite en terug via San Francisco. Als compromis hadden we nog bedacht via New York terug te vliegen en daar nog 3 dagen te verblijven. Ik ben daar 1 keer geweest en vond het zo fantastisch dus dat lijkt me best ok omdat te doen. Heb je trouwens al vrij accuraat je wensen en plannen voorgelegd aan Tioga Tours? En wat kost hun bemiddeling?

Zo even
11-08-2009 om 10:59
Tioga tours
Geen aandelen, maar zij rekenen niets voor bemiddelen. Zij zijn gespecialiseerd in camper/autoreizen naar VS. Weinig vaststaande routes. Je krijgt wel info (je kunt zelfs langs gaan om de route te bespreken). Wij hebben de boel zelf in elkaar geknutseld. Het is wel een tip om je route in een routeplanner te stoppen; zo zie je of je route haalbaar is.

Jujube
12-08-2009 om 12:31
Marith
Hee, leuk zeg! Wij gaan eerst naar Portland naar mijn halfbroer. Er is ook sprake van dat halfbroer met zijn gezin met ons mee gaat reizen (we hebben elkaar dan al 6 jaar niet meer gezien!).
Tioga Tours rekent inderdaad geen geld voor bemiddeling en komt zelf met tips en ideeen voor de route. Spreekt mij wel aan. Ik wil ook nog heel graag een keer naar de oostkust (Maine, New England, etc.), maar ik wil nog liever mijn halfbroer weer zien. Dus de oostkust komt nog wel een keer.
En nu ga ik snel de tomtom pakken om met jongste dochter 2 dagen naar Groningen te gaan (ha, bij jou in de buurt). Lekker samen shoppen en naar de zeehonden in Pieterburen.
Groet,
Jujube

Lis@
12-08-2009 om 14:55
Ook interesse
Hoi,
Ik ben op zoek gegaan naar het reisverslag maare (blond) ik kan het niet vinden
hellup

MCS
12-08-2009 om 22:36
Ervaring aan beide kusten en ertussen...
Wij hebben 3 jaar in Amerika (NY) gewoond en hebben die tijd gebruikt om idioot veel van dat geweldige land te bekijken. Onze mooiste reis was een roadtrip van 4 weken door de Rocky Mountains, Dinosaur NP, Yellowstone NP, Glacier NP, Mount Rushmore, Badlands NP. We hebben dit gedaan met onze eigen auto en hebben gekampeerd en ook in hotels overnacht.
Maar ook hebben we als een stel ware Amerikanen tijdens de spring break van 2007 in een week een rondje Las Vegas, Grand Canyon, Monument Valley, Bryce Canyon en Zion. Toen sliepen we in hotels en hadden een grote jeep 4x4 gehuurd nodig voor Monument Valley.
Aan de oostkust hebben wij gewoond, ik vond de natuur daar weliswaar prachig, maar niet zo overweldigend als in het westen. OK, walvisspotten is super, Niagara Falls impressive, maar de kust lijkt erg op die van Scandinavie. Maar als je houdt van charmante stadjes en historie, dan kan je je hart meer ophalen in het oosten. En je regelmatig zeer trots voelen, want wij Nederlanders hebben heel wat sporen achtergelaten aldaar.
Marith, of andere geinteresseerden, over onze vakanties heb ik geschreven in mijn blog, als je wilt, kan ik je de link wel sturen...

MCS
13-08-2009 om 12:15
Vergeet er nog één
Onder Yellowstone NP ligt Grand Teton NP en dat is wat mij betreft ook een niet te missen stuk Amerika. Wij kampeerden in het park en werden één ochtend wakker met een grazende moose naast onze tent! Langs de camping liepen kuddes bizons en aangezien het 'bronstijd' was, maakten de mannetjes zeer aparte geluiden. Het leek alsof er 20 Harley-motoren langsreed.
Kijk hier maar eens voor de wonderschone plaatjes, http://images.google.nl/images?hl=nl&q=grand+teton&um=1&ie=UTF-8&ei=beeDSsijIoLM-QbF2qT5AQ&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1

Kari1
14-08-2009 om 10:50
Tjonge marith
Dat is een ambitieus plan, dat rondje van jullie: Seattle/Mount Rainier - Yellowstone - Grand Canyon - Yosemite - SF. Dat is veeeeel rijden. Kun je dat niet splitsen in een noordronde en een zuidronde in verschillende vakanties? Zie de rondes van MCS.
Er is zoveel moois te zien dat het mij jammer lijkt om daar niet de tijd voor te nemen, i.p.v. een "zie Europa in 3 dagen"-variant. Dan kun je ook de tip ter harte nemen om niet alleen dóór de parken te gaan maar om ruim tijd te nemen om wat dagen ín de parken door te brengen. Uit ervaring weet ik dat zeker Bryce en Zion daar heel geschikt voor zijn.
Kari

ElvO
16-08-2009 om 23:29
Sluit me aan
bij Kari. Wat een enorme afstanden hebben jullie in gedachten. Alleen al de afstand tussen Yellowstone en Grand Canyon is enorm. Of gaan jullie 6 weken? Je moet zowiezo tijd nemen in de Natiole Parken. En met de kinderen is het bijvoorbeeld ontzettend leuk om excursies te doen van het junior ranger programma. Onze jongens waren wild op die programma's en op de diploma's die ze daar mee konden verdienen. We deden dan ook wel eens excursies met rangers. Echt ontzettend leuk. Het Yellowstone park moet je ook minimaal een paar dagen voor uittrekken. Dat is zo mooi en zo groot. Veel succes met keuzes maken.

Marith
17-08-2009 om 12:48
Er is ook nog niets besloten
En de dingen die ik noemde zijn hier slechts ter sprake gekomen. We zullen keuzes moeten maken over wat wel en wat niet.
Ik laat nog wel weten wat het wordt en wat we haalbaar achten. Mijn man is wat dat betreft een enorme positivo en vindt alles 'wel meevallen'. Die heeft ook in een betrekkelijk korte tijd het rondje Bulderdam, Las Vegas, San Diego, Yosemite, San Franscisco gedaan (en pin me niet vast op de volgorde maar dit alles vond plaats in 3/4 dagen tijd). We zien wel.... Overigens, we gaan inderdaad 3 weken en niet 6!

Kari1
17-08-2009 om 19:53
Marith
"ik denk dat wij gaan land in Seattle en een rondje maken via Mount Rainier NP, Yellowstone NP, Grand Canyon, Yosemite en terug via San Francisco. Als compromis hadden we nog bedacht via New York terug te vliegen en daar nog 3 dagen te verblijven.", en dat alles in 3 weken?! Dat lijkt me echt zonde. Dan kun je nauwelijks iets écht bekijken, en er is zoveel moois te zien.
Ja, haalbaar is het natuurlijk wel, daar gaat het niet om, gewoon effe flink doorrijden. Het gaat er meer om wat je wilt met je reis. De parken echt bekijken en beleven, met de rangers mee, in Bryce b.v. afdalen tussen de rotsformaties (schitterend!), in Zion 1 of meer wandelingen doen, in Sequoia tussen de bomen lopen, of alleen langs de aangegeven uitzichtpunten sjezen en vanuit het autoraam (nou vooruit, even uitstappen) de highlights spotten? Denk nog maar eens goed na of je dit rondje echt zo wilt maken.
Kari

rosa
18-08-2009 om 10:19
Mcs
Vorig jaar hebben wij SF, Yosemite, Las Vegas, Zion, Grand Canyon, Monument Valley, Denver gedaan. Iedere drie uur rijden wel weer iets prachtigs te zien.
Volgend jaar of het jaar daarna willen we Portland, St Helens, Seattle, Glacier en Yellowstone doen in 3 weken. Maar weet jij hoe het eruit ziet tussen Seattle en Glacier en tussen Glacier en Yellowstone? Of wil je dan alleen maar zo snel mogelijk doorrijden?
rosa

MCS
18-08-2009 om 16:19
Rosa (beetje lang geworden....)
'k Heb even mijn verslag teruggelezen, want het is alweer 2 jaar geleden... Ik kan je alleen maar vertellen over de weg tussen Yellowstone en Glacier. Na Glacier zijn wij weer richting het oosten gereden. We moesten tenslotte nog een stukje voordat we thuis waren in New York. We hebben de rit over 2 dagen verdeeld en overnacht in Great Falls, MT, hierdoor hoefden we op de 2de dag nog maar een redelijk klein stukje, waardoor we op tijd bij Glacier zouden zijn om een goede kampeerplek te kunnen scoren.
Wij kampeerden in Yellowstone NP aan Lake Yellowstone bij Bridge Bay Campground. Dit ligt middenin het park en je moet dus nog een heel stuk door het park voordat je echt kilometers kan maken. Maar goed, alles is daar mooi en je bent tenslotte op vakantie.
Dit is rechtstreeks gekopieerd van mijn reisverslag:
(DAG 1) Het eerste stuk rijden we weer door Hayden Valley, wat is het hier toch schitterend en hoewel we mooi vroeg zijn, zien we helaas geen beren. Na Norris komen we op de weg naar de noorduitgang van het park, hier zijn we nog niet geweest. Het wordt ons al meer duidelijk waarom dit park het eerste Nationale Park van Amerika, in 1872, werd. Het landschap verandert met elke bocht. Uiteindelijk komen we bij Mammoth Hot Springs, hier heeft calcium carbonate geweldige terrassen gevormd. Het hete water stijgt door kalkrijke bodem op en zodra het afkoelt slaat de kalk neer. Erg mooi.
Even verderop ligt Fort Yellowstone, een oude legerplaats. De eerste gebouwen komen uit 1891, toen duidelijk werd dat het leger, dat al 5 jaar aanwezig was, langer zou blijven in het park om ervoor te zorgen dat het motto 'to preserve en protect' kon worden nageleefd. Er waren nl. veel stropers actief en toeristen namen iets teveel souveniers mee. In 1910 waren hier 324 soldaten gestationeerd en al met al is het leger 30 jaar gebleven.
Maar we gaan verder, Montana wacht! Het bovenste stukje van het park ligt in Montana, dus ineens rijden we in een andere staat. We rijden door Gardiner en blijven de Yellowstone rivier tot Livingstone volgen. De route die we vandaag en morgen rijden, hebben we uit ons favoriete boek, Scenic highways, en voorspelt veel moois. Het is meteen duidelijk waarom er op de kentekenplaten van Montana 'Big Sky Montana' staat. Wat een ruimte! Wat een vergezichten!
Gedurende de hele dag komen we continu dezelfde namen tegen: Lewis en Clark. Ze hebben een highway, trail, bos, state park, town, wie zijn die lui? Nu hadden we graag even de laptop bij ons gehad. Het blijken 2 'ontdekkingsreizigers' te zijn, die in 1804 door president Jefferson werden uitgezonden om over land het nieuw verworven Louisiana Territory te verkennen. De expeditie heeft 2 jaar geduurd en was een groot succes. Hier kan je er meer lezen, het zijn helden in dit land en het is een geweldig verhaal: http://nl.wikipedia.org/wiki/Expeditie_van_Lewis_en_Clark
We rijden over een schitterende weg. Overal mag je 70 miles per uur en dat rijdt lekker door. We lunchen ergens in het Lewis and Clark National Forest en gaan op weg naar Great Falls. Cultuurshock! Van het heerlijk rustige Yellowstone staan we ineens weer middenin een typisch Amerikaanse stad. Overal fastfood restaurants en 'shop 'till you drop'. Maar de supercooler is leeg en we zien op de Tomtom dat hier een Walmart is. Eerst nog even een plek vinden om te slapen. De kids vinden alles goed, als het hotel maar een zwembad heeft. Het wordt de Holiday Inn. Natuurlijk willen ze gelijk zwemmen, maar wij hebben eerst zin in een biertje en willen onze Teva-voeten wassen voordat we ons in het zwembad vertonen...
Na het zwemmen gaan we shoppen bij de Walmart. Morgen zetten we onze tent weer neer in een Nationaal Park, waar waarschijnlijk de dichtstbijzijnde supermarkt op 20 miles rijden ligt. We halen nieuw ijs en laten 35 liter water op de parkeerplaats weglopen.
(DAG 2) We hebben geen haast vanochtend, want we zijn vlakbij Glacier National Park, onze eindbestemming deze dag, d.w.z. 180 miles. Volgens Het Boek pakken we een stukje van The Great Plains mee richting de rand van de Rocky Mountains. Maar eerst moeten we weer op Highway 89 zien te komen. De Tomtom wil ons vrijwel het hele stuk over Interstate 15 laten rijden, maar dat willen we niet, dus kiezen we voor de optie 'kortste route'. Dat hadden we beter niet kunnen doen. Al bij het eerste kruispunt moeten we een woonwijk in en niet één van de fijnste. De weg wordt al slechter totdat we bij een grindpad staan met de snelweg ernaast, maar geen oprit. We zijn nu met onze eigen auto, al was het een gehuurde 4X4 Jeep geweest, zoals we in Utah hadden tijdens de Spring Break-trip, waren we waarschijnlijk wel doorgereden. Nu gaan we terug en komen m.b.v. ons eigen richtinggevoel weer op een gewone geasfalteerde weg terecht. Na een stukje op de I-15 mogen we eraf en rijden we door het 'prachtige' Vaughn. Waarom willen mensen hier wonen? Het is plat, er is niks en het is niet echt mooi. Waarschijnlijk missen wij iets... Maar daarover later.
We krijgen honger, maar zoals ik al zei, er is hier niks behalve soms wat agrarische activiteit, en al helemaal niet voorzieningen voor toeristen. Pas na 50 miles komen we in Choteau, waar we picknicktafels zien. Dit is tegelijk ook een museumcomplex en schijnbaar zijn hier dinosaurusfossielen gevonden, want anders zet je niet zo'n megadino buiten. Het is echter zondag, er is geen kip op de weg en alles is gesloten. Wel kunnen we eindelijk even de krant inkijken, die we hebben meegenomen uit het hotel in Great Falls en daar lezen we over alle wildfires die in deze regio woeden. Ook staat er een informatiebord bij de picknicktafels en daar zien we dat de weg aan de zuidkant van Glacier NP gesloten is vanwege de bosbranden.
Na Choteau rolt de weg over de heuvels naar Blackfeet Nation. Tijdens de 19de eeuw controleerden de Blackfeet Indianen dit buffalo-rijke gebied ten oosten van de Rocky Mountains. Browning is het hart van Blackfeet Nation, er is een Blackfeet Community College, Blackfeet Nation Store, Blackfeet Heritage Center... Het ziet er iig zeer bedrijvig doch arm uit. Zoals gebruikelijk hebben we weer geen foto's gemaakt tijdens deze reisdag, dus heb ik wat foto's van het internet gehaald. Nu zal ik uitleggen wat ik bedoelde met "wij missen iets" en waarom we terug moeten naar deze plek. Wat wij dus helemaal niet gezien hebben, zijn de geweldige bergen op de achtergrond. En achteraf kunnen we zeggen dat we in een soort waas hebben gereden, een rookwaas. Eigenlijk was er geen horizon die dag en was de lucht geheel beige/oranje-achtig. Zo zie je op de foto rechts de afslag, die wij hebben genomen richting St. Mary en ook dit beeld herkennen wij niet. I wanna go back!!! Dit is ontzettend balen, maar ja, je kan ook het positieve ervan inzien, de droogte van dit jaar en de daaruit voortgekomen bosbranden zijn ook uniek...
Na Browning merken we dat we gaan stijgen, we gaan de bergen weer in en slingeren richting St. Mary, waar de Oostingang van het park is. We rijden naar het Visitor Center om te informeren naar de verschillende campings. Een ranger noemt de meest populaire op en één naam komt me bekend voor, Many Glacier. Dit is de naam van het hotel, maar ook van de camping en het is een gebied, waar veel dagwandelingen beginnen én waar je grote kans hebt om wildlife (lees: beren) tegen te komen. Dáár gaan we heen!
Om bij de camping te komen, moeten we het park weer uit, een stukje naar het noorden rijden over Highway 89 en vervolgens weer naar het westen het park in. Ook nu blijkt weer dat onze tent best groot en vooral lang is. We moeten flink zoeken om een plek te vinden waar hij past, maar het lukt en we hebben weer een geweldig plekje. Vlakbij de toiletten, wat heel handig is als je kampeert met een 'net'-zindelijke peuter, of doet ze dat vele plassen vooral om mama te plagen? Ook hebben we een beerveilige voedselkast vlakbij, want dit is echt bear-country. Je mag je eten e.d. trouwens ook, net als in de andere parken, in je auto opbergen en daar zijn we inmiddels zo aan gewend, dat we niet anders meer weten. Langs de camping loopt een prachtig riviertje, de Swiftcurrent, die schreeuwt om steentjes gooien. Vanwege de aanhoudende droogte is het helaas niet toegestaan om te BBQ-en op deze camping, dat is ontzettend balen, want we hebben een heerlijk varkenshaasje in de supercooler.
Op weg naar de camping hadden we gezien dat het Many Glacier-hotel prachtig aan een meer lag en na het avondeten besluiten we om daar even naartoe te lopen. We zijn nog niet eens halverwege, wanneer we ons realiseren dat het misschien beter is om even de auto te halen, het begint nl. al iets te schemeren en we moeten over een 'drukke' weg lopen. Terwijl ik naar de camping terugsnel, blijven man en kinderen wachten bij een bijzonder drukke parkeerplaats. Waarom zijn al die mensen hier? Blijkt dat dat een topplek is om beren te spotten. Rangers en vrijwilligers staan met grote telescopen gericht op de bergwand en iedereen mag kijken. Zodra ik de parkeerplaats oprij, komen de 2 oudsten mij tegemoet rennen en roepen dat ze beren hebben gezien! HUH?! Helaas heb ik minder geluk en rijden we door naar het hotel. Dit hotel uit 1915 is gebouwd in de Zwitserse Chalet stijl en we hadden in de Glacierkrant gelezen dat er een Swiss Lounge was. Onze mond begint al te wateren bij de gedachte aan Zwitserse kaasfondue morgenavond, maar helaas het enige wat zgn. Zwitsers is op het menu is de kaas op de burgers. Dan gaan we maar wat foto's nemen vanaf het terras aan de waterkant van Swiftcurrent Lake. De wind komt vanuit het westen, waar ook bosbranden woeden, weliswaar buiten het park, maar het resultaat is in het park te merken. Gelukkig wordt voorspeld dat de wind vanaf morgen gaat afnemen en ook gaat draaien naar het noorden, dus hopelijk verbetert het uitzicht. Voor nu zijn we enigzins teleurgesteld, want dit is niet wat we verwacht hadden, vooral niet nadat we zo'n enorme reis hebben gemaakt om hier te komen. We gaan terug naar de tent, maar voordat we daarheen rijden, halen we nog een bakkie troost bij de winkel, die aan het Swiftcurrent Motel vastzit, wat weer tegen de camping aanligt. Ideaal, scheelt ons weer water koken en troep opruimen, want we hebben gezien dat de beren in de buurt zijn en we willen ze niet te dicht bij onze tent!!!