Vakantie en uitjes

Kim Groothof
19-12-2010 om 07:19
Vliegtuigen en sneeuw
Op dit moment veel gestrande reizigers op Schiphol en andere Europese luchthavens. Over een paar weken gaan wij op vakantie, en nu vraag ik me af wat er gebeurt als je dit overkomt. Ben je dan doodleuk je geld kwijt? Kun je toch maar beter een reisverzekering afsluiten? Of zijn de kosten voor de dagen die je moet missen van je vakantie voor de reisorganisatie?
Wie weet hoe het zit?

vlinder72
19-12-2010 om 14:23
Geen reisverzekering?
Bedoel je nou dat je nu op vakantie gaat zonder reisverzekering?
Als je strandt op de luchthaven door sneeuw dan zou je kunnen proberen om je geld terug te krijgen van de luchtvaartmaatschappij. Die zal zich wel beroepen op overmacht maar wellicht als je het maanden en maanden volhoudt dan krijg je misschien een deel van tickets terug. Mijn man heeft toen hij gestrand was door de aswolk uiteindelijk ongeveer 200 euro gekregen. Totaal niet de kosten van bijna een week extra in Bangkok maar meer waren ze niet bereid te betalen (KLM). Maar de EU richtlijnen zijn alleen van toepassing op de vluchten. De kosten voor het verblijf krijg je niet terug. Dat wordt dan een coulance vergoeding en het is maar de vraag of zij daartoe bereid zijn. Een reisorganisatie zal niet de niet genoten dagen gaan vergoeden. Lees ook maar na in de ANVR reisvoorwaarden.
Ga er dus maar niet vanuit dat iemand wel je kosten zal vergoeden. Ik zou altijd een reisverzekering afsluiten. Bij voorkeur met een doorlopende annuleringsverzekering. Zo duur is dat niet en je hebt ook een reisverzekering nodig voor eventuele (dure) ziekenhuisrekeningen of repatriëringskosten.

reina
19-12-2010 om 16:13
Verzeker je
Ik vind het heel onverstandig geen reisverzekerng af te sluiten, er kan altijd iets gebeuren waardor je die goed kunt gebruiken enop het bedrag wat een vakantie kost is het zo weinig. Wij hebben ook een doorlopende annuleringsverzekering, die hebben we gelukkig nog nooit nodig gehad, de reisverzekering al heel wat keren. Ik zou dus alsnog eenverzekering afsluioten, daarmee dek je jezelf meer in. Sneeuw is overmacht, de reisorganisatie is dan niet verplicht iets te regelen, al wordt het indien mogelijk vaak wel gedaan.

Kim Groothof
20-12-2010 om 11:00
Reisverzekering
Jaren geleden hadden we braaf een reisverzekering. Tijdens een vakantie werd er ingebroken in onze auto en werden er dingen ontvreemd. Er waren braaksporen, aangifte gedaan, proces verbaal meegestuurd naar de verzekering. Wat denk je? 0,0 vergoeding. Allerlei kleine lettertjes waardoor we niets terug kregen.
Sindsdien geen reisverzekering meer, wel een doorlopende annuleringsverzekering.

reina
20-12-2010 om 11:19
Kim
Ja, da's jammer, wij hebben al regelmatig geclaimd bij de reisverzekering, na diefstal, maar ook bij ziekte en ziekenhuisopname etc (dan krijg je de extra te maken kosten, die vaak erg kunnen oplopen vergoed) en hebben altijd wel vergoed gekregen.

Chippie
21-12-2010 om 16:48
Kim
Hier wel een reisverzekering maar geen annuleringsverzekering. Wij gaan er van uit dat we 1 x per 20 vakanties aan de beurt zijn en dat we niet kunnen gaan. Twintig keer een annuleringsverzekering is waarschijnlijk veel duurder dan één keer een gemiste vakantie (die je waarschijnlijk nog wel op marktplaats kunt zetten, op een akkoordje gooien met verhuurder, etc).
We hebben wel een reisverzekering. Ik vind het niet zo gek dat de auto-inbraak niet wordt vergoed. Dat valt namelijk onder je auto-verzekering. Wij hebben een reisverzekering twee keer nodig gehad. Eén keer omdat ik niet naar huis mocht vliegen op dat moment (twee dagen later wel) en één keer omdat mijn man opgenomen is in het ziekenhuis in een ver land. Qua kosten viel dat uiteindelijk best nog wel mee (daar waren we wel over heen gekomen) maar ik vond het wel erg handig dat je een reisverzekeringsmaatschappij achter je hebt staan die allerlei zaken kan regelen die je zelf niet kunt regelen. Bv de laatste drie tickets om twee dagen later wel naar huis te vliegen, medische ondersteuning vanuit NL, binnenlandse vluchten omboeken, speedboattransfer richting ziekenhuis, etc. Men checkte digitaal of we een reisverzekering hadden en alles werd geregeld. En dat is heel erg fijn als je in een ver land bent met een doodzieke man en drie kleine kinderen.
Het kan namelijk ook helemaal verkeerd gaan op vakantie. Bv beide ouders liggen in ziekenhuis. Dan wil je toch iets van Nederlandse begeleiding voor je kinderen zolang opa en oma oid nog niet ter plekke zijn. Of een spoedoperatie waarna je zsm per traumavliegtuig naar huis wilt. Of stel dat iemand ter plekke overlijdt, hoe wil je dat regelen? Je gaat op wintersport, ben je niet bang dat je een keer met een gipsvlucht naar NL moet? Of dat een helikopter moet uitrukken omdat je bovenop de berg ligt te kermen van de pijn?
Wij hebben trouwens in beide gevallen de extra verblijfkosten (verblijf, eten en drinken) volledig vergoed gekregen (in eerste geval moesten we twee dagen langer blijven, in tweede geval moesten we een week nabij het ziekenhuis verblijven).

reina
21-12-2010 om 20:56
Chippie (ot)
Doorlopende annuleringsverzekeringen zijn een stuk goedkoper dan elke keer iets afsluiten. Ik betaal voor 3 personen iets minder dan €90,- per jaar. (Wij gaan een paar keer per jaar op vakantie, dan is het sowieso goedkoper). Reisverzekering hebben we trouwens ook doorlopens.

reina
22-12-2010 om 08:55
Annuleren
Ja, dat is zo moeilijk in te schatten, zelf hebben we nog nooit een reis hoeven annuleren, vrienden van me in 2 jaar al 4 x...... Ik neem de gok niet.

Chippie
22-12-2010 om 13:31
Ik ga al 36 jaar op vakantie...
Ik ga al 20 jaar alleen op vakantie, meerdere keren per jaar en ik heb nog nooit hoeven te annuleren. Dus bij ons kan het wel uit. Wij gaan een keer pech hebben, absoluut, maar nu hebben we meer dan één vakantie bespaard. Afwegen van risico's.

Chippie
22-12-2010 om 13:34
Pelle
We zijn met ons vijven maar nog niemand van ons heeft ooit wat gebroken. Bovendien heb je tegenwoordig zwemgips. Klinkt als een grap maar ons buurmeisje dook met haar gipsen pootje zo het zwembad in. Ook wij zijn weleens ziek maar tot op heden nog nooit vlak voor vakantie. Bovendien kun je dan toch twee dagen later op vakantie gaan? Als je niet mag vliegen omdat je ziek bent, krijg je de kosten van latere vlucht vergoed (zelf meegemaakt).

Chippie
22-12-2010 om 13:36
Reina
Jouw vrienden moesten 4 keer in 2 jaar tijd de vakantie omboeken. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die gevallen iets met elkaar te maken hadden, bv een zieke ouder of een chronische ziekte. Dan lijkt het me goed om de risico's opnieuw in te schatten en dan slaat het mogelijk door naar wel een annuleringsverzekering.

Chippie
22-12-2010 om 13:40
Mijn punt is ook meer...
Annuleringsverzekering dekt de financiele consequenties van een geannuleerde vlucht. Dat is - in geval van nood - helaas pindakaas maar wij komen daar financieel wel over heen. 'Alle klappen die je zelf op kunt vangen, moet je niet verzekeren' heb ik wel eens gelezen. Maar wel of geen annuleringsverzekering dat moet iedereen zelf afwegen.
Mijn punt is juist dat een reisverzekering meer biedt dan financiele compensatie. Het biedt je daadwerkelijke hulp die je zelf niet kunt regelen als je ziek, gewond of erger bent. Dat is voor mij de belangrijkste meerwaarde van een reisverzekering.

reina
22-12-2010 om 15:25
Chippie (ot)
Nee, gewoon steeds dikke pech, de ziektegevallen hadden niets met elkaar te maken.

reina
22-12-2010 om 15:37
Chippie
Ik ben het met je eens dat een reisverzekering veel belangrijker is dan een annuleringsverzekering. Maar als ik bijv. een dure rondreis boek en die gaat niet door vind ik het toch wel heel erg zonde van het geld. Of als iemand niet vaak op vakantie gaat vanwege het geld en vldoende gespaard heeft om een keer te gaan zou ik ook een annuleringsverzeering afsluiten

Chippie
22-12-2010 om 20:51
Pelle
Pelle, blijkbaar heb ik een gevoelige snaar geraakt. Sorry daarvoor, ..... Blijkbaar raakt het je omdat je te maken heb gehad met ziekte en annulering van vakanties (sorry, ik houd niet bij wie wat heeft gehad). Maar gaat je emotie nu om het feit dat je (ongewild) met medische toestanden wordt geconfronteerd wordt of het feit dat ik geen annuleringsverzkering heb?
Ik ben me van geen kwaad bewust maar probeer dan de situatie met mij rationeel te bekijken.
Wij hebben twee vakanties gepland voor volgend jaar. Als we onderuit gaan, ziek worden, etc. dan hebben wij dikke vette pech. Maar ik zal niet klagen, het is een afgewogen risico dat we nemen. Net zoals je auto niet all-risk verzekeren en geen uitvaartverzekering.
Ik zeg niet dat we nooit wat zullen breken omdat we nog nooit wat hebben gebroken. Ik zeg wel dat je gemiddeld (verzekeren is rekenen met gemiddelden) drie keer iets breekt per jaar.
En ons buurmeisje heeft drie weken van het zwembad in Italie genoten met 'zwemgips'. Dat is niet bedoeld als pijnlijke opmerking of iets dergelijks. Als ik morgen een been breek dan ga ik wel mee op wintersport, dan gun ik mijn man en kinderen een leuke wintersport en geniet - een beetje zuur - van een gluhweintje in een leuke skihut. Daarmee zeg ik niet dat als er wat is, dat je dan niet moet klagen. Ik denk dat als je een annuleringsverzekering hebt, je sneller gaat annuleren. Ook op momenten waarvan ik (ik dus) denk: laten we er maar het beste van maken. Natuurlijk kan dat lang niet altijd.
Hier heeft manlief een week in het ziekenhuis gelegen in het verre buitenland. Met annuleringsverzekering hadden we vast wat geld terug gekregen. Maar daarmee heb je je vakantie niet terug, we hebben er maar het beste van gemaakt. Dus ook wij zijn zeker wel wat gewend.

Tijgeroog
22-12-2010 om 21:12
Reina
Als je hebt moeten sparen om de vakantie te kunnen betalen is het dus een klap die je niet zelf op kunt vangen, en dan is het dus, zoals Chippie zegt, verstandig om wel te verzekeren. En dan geldt ook voor die hele dure rondreis.
Wij hebben eerder dit jaar een camper gehuurd voor 10 weken (we hebben toen nog heen-en-weer geschreven over Italie). 10 weken een camper huren is duur.
Uiteindelijk hebben we toch de conclusie getrokken geen annuleringverzekering af te sluiten, omdat we er vanuit gingen dat als er iets mocht zijn waardoor we niet konden gaan, de kans groot was dat we een week later ofzo alsnog zouden kunnen gaan. En dan blijft er nog veel tijd over. En de verdere kosten voor de reis (dingen onderweg, en vooral inkomstenderving) waren neit vooruit betaald.

Chippie
22-12-2010 om 21:50
Pelle, je draaft door...
Pelle, je draaft vreselijk door!
Je snapt mijn punt volledig maar probeert de bitterheid over het niet doorgaan van je vakantie en het gebroken been van je zoon nu op mij af te schuiven. We kunnen wel in discussie gaan wanneer ik wel of niet meega op vakantie, of ik de vakantie kan verpatsen op Marktplaats, of manlief met kinderen wel of niet gaat, wanneer zwemgips wel of neit kan, of.... maar dat lijkt me een zinloze discussie.
Jij bent gelukkig met je annuleringsverzekering. Ik ben gelukkig met mijn leven zonder annuleringsverzekering. En dat ben ik ook als morgen blijkt dat ik beide vakanties op mijn buik kan schrijven.. Omdat het dan nog steeds een gezonde afweging was. Want een annuleringsverzekering compenseert de financiele ellende maar niet de gemiste vakantievreugde en de ellende van het gebroken been.
Blijkbaar mis je in mijn posting (over een annuleringsverzekering!!!) mijn medeleven en begrip over het gebroken kuitbeen van je zoon. Sorry, je draaft door...

reina
22-12-2010 om 22:55
Tijgeroog
ja, als je inderdaad later alsnog kunt gaan (en dat geen probleem geeft met je werk) ligt het anders. Als mijn zomervakantie van 3 of 4 weken niet door kan gaan, kan ik pas een jaar later weer opnieuw. En 10 weken weg, wauw! , voor ik zolang weg kan moet ik nog zo'n 14 jaar wachten lijkt me wel geweldig!!!

Tijgeroog
23-12-2010 om 10:04
Reina
Maar als je in die paar weken zomervakantie niet weg wordt dat niet opgelost door een annuleringsverzekering, die geeft je geen nieuwe vakantie.
Voorlopig zit zo'n vakantie er voor ons ook niet meer in hoor, de oudste is nog geen week na terugkomst leerplichtig geworden. Maar het was erg leuk, die reis staat ergens bovenaan het lijstje "dingen waar ik geen spijt van heb". Alleen al omdat we lekker samen waren.
Het zit wel ergens in m'n achterhoofd om over een aantal jaar te proberen om nog eens een lange reis te gaan maken, ik heb inmiddels iets teveel gelezen over mensen die ontheffing vragen om een (half) jaar rond te reizen met kinderen.

reina
23-12-2010 om 10:38
Tijgeroog
Nee, dat is waar, maar als je én geen vakantie hebt én een paar duizend euro kwijt bent, zou ik dubbel balen! Zo'n lange reis lijkt me geweldig, maar ik heb de verkeerde baan: veel vakantie, maar geen 10 weken achter elkaar

Maylise
23-12-2010 om 15:34
Wel reisverzekering
Ik heb wel een doorlopende reisverzekering maar geen annuleringsverzekering. Eigenlijk zouden we die wel moeten hebben maar net als Chippie hebben we nog nooit een vakantie af hoeven te zeggen om redenen die door een annuleringsverzekering vergoed zouden worden. Vandaar dat we die verzekering dus niet hebben. Waarschijnlijk zouden we die nemen als we een keer vakantie hadden moeten afzeggen. Als het kalf verdronken is dempt men de put en zo. Overigens zou het financieel vervelend zijn maar geen enorme ramp.
Dat we eigenlijk nooit wat af hebben moeten zeggen heeft ook te maken met dat we meestal pas kort van te voren boeken dus dan heb je al een beter inzicht in wat wel en niet kan.
Reisverzekering heb ik wel maar daar hebben we ook al weinig op geclaimd door de jaren heen. Een paar keer een gestolen voorwerp, een keer zoekgeraakte koffers en nog een keer wat. Ik heb het eigenlijk vooral vanwege onverwacht hoge medische kosten die we buiten de EU op kunnen lopen waar er geen wederzijdse verdragen zijn voor de gezondheidszorg. Dat risico vind ik te groot om te nemen omdat we vaak buiten de EU op vakantie gaan. Als het alleen om gestolen items zou gaan of zoekgeraakte koffers zou ik die verzekering niet nemen.
Overigens de enige keer dat we echt in de problemen kwamen en we allerlei onverwachte kosten hadden is dat inderdaad niet gedekt door de verzekering. Lastig maar sommige dingen vallen nu eenmaal niet onder de dekking.
Maylise

Maylise
23-12-2010 om 15:41
Gebroken been
Of je met een gebroken been kan reizen hangt toch helemaal af van het soort breuk lijkt mij. Een van mijn kinderen had een keer een gebroken arm en been en toch konden we op vakantie want het waren vrij simpele breuken en kind kreeg vrijwel gelijk loopgips. We hadden een rolstoel mee en zo hebben we nog een hele leuke vakantie kunnen hebben.
Ik heb zelf een keer vrij gecompliceerde breuk gehad die geopereerd moest worden en waar allerlei schroefjes tussen moesten worden gezet. Officieel moest ik toen 4 weken liggen. Nu heb ik dat niet volgehouden maar de eerste 10 dagen was ik in het ziekenhuis dus als we toen een vakantie hadden gepland was het enorme pech geweest. Thuis hobbelde ik al wel vlug weer rond maar dat was niet helemaal de bedoeling en als het om mijn kinderen was gegaan dan had ik zeker geen risico genomen.