Vakantie en uitjes

Poezie
13-06-2009 om 16:43
Vrouwen met een caravan
Nog maar eens een draadje met dit onderwerp. Als ik vertel dat ik als alleenstaande moeder graag een caravan zou willen, krijg ik nl. heel tegengestelde reacties. Veel (oudere) vrouwen krijgen zowat een rolberoertje, die zouden dat nóóit doen. Terwijl eigenlijk alle mannen die ik hierover heb gesproken vinden dat dat makkelijk zou kunnen. Dit brengt mij erg aan het twijfelen: doe ik er wel goed aan om (ooit) een caravan aan te schaffen? (Ik zou het wel durven, maar misschien zie ik iets over het hoofd wat de "tegenstanders"wel zien?) Maar nou ben ik zo nieuwsgierig naar vrouwen die wél met de caravan rijden, en hoe die dat ervaren.
Ben heel benieuwd!
Gr. Poezie.

Kari1
13-06-2009 om 19:15
Misschien
zit de crux meer in het alleenstaande dan in het moeder?
Caravans zijn best zwaar. Als hij eenmaal achter de auto hangt dan doet die het werk, dat rijden zal wel gaan. Evt. een ANWB-cursusje er tegenaan, kun je ook nog mooi bochtjes achteruit.
Maar zo'n ding moet ook worden verplaatst en afgekoppeld en aangekoppeld. Meestal zie ik dat mensen met z'n tweeën doen. Samen een stukje duwen en draaien, of de een de auto achteruit rijden en de ander links...rechts...hó! roepen. Daarvoor moet je in je eentje dus iedere keer hulp vragen, dat toch wel lastig. Met een mover los je al wel wat op maar niet alles denk ik.
Maar als je dat geen probleem vindt, dan zou ik niet weten waarom niet.
Kari

Janeway
13-06-2009 om 22:31
Daar heb je
dan ook movers voor, dat zijn elektro motortjes die je helpen met de caravan op de plaats te zetten. Gaat met afstandsbediening..Kind kan de was doen lijkt me.

Nasha 1st
13-06-2009 om 22:46
En...
je medekampeerders helpen je ook bij het neerzetten hoor, geen probleem.....(soms gaan ze wel eerst even kijken hoe je dat zelf gaat oplossen )))

Annet
13-06-2009 om 22:59
Gedaan met vouwwagen
Man was de dag voor vertrek (weekendje) door zijn rug gegaan en wilde niet meer kamperen. Ik ging met drie kinderen alleen.
Het opzetten lukte prima met hulp van de kinderen. Gelukkig was vriendinnetje van oudste net wat groter en sterker dan zijzelf. Anders had ik voor het openklappen 2 minuten hulp nodig gehad.
Ik kreeg gedurende het weekend wel veel opmerkingen van campingburen hoe knap het toch was dat ik dit alleen kon. Dat vond ik wel grappig.
Wij hebben een makkelijke en vlotte opzetter maar doordat ik met de kinderen was ging het toch een langzamer dan normaal...
Ik zou me in ieder geval niet laten afschrikken. Zo'n mover klinkt goed zodat je je alleen (of met kinderen) kunt redden als dat moet. In de meeste gevallen is hulp makkelijk te krijgen.

Poezie
14-06-2009 om 15:37
Lang leve de emancipatie!
Zoals ik al schreef heb ik zelf niet het idee dat dat niet zou kunnen, maar de zo tegengestelde reacties van mensen brengen mij in verwarring. Dan vraag ik me af of ik niet iets belangrijks over het hoofd zie.
Maar gezien jullie reacties (van caravanbezitters hoop ik?) hoef ik me daar geen zorgen over te maken.
Voor wat betreft de vouwwagen: dat lijkt me dan eigenlijk nog lastiger, zo'n wagen is toch vaak niet veel lichter dan een kleine caravan. Het enige verschil qua rijden dan is dat je je binnenspiegel kunt gebruiken.
Ik heb nu een tent van 6x3 meter ofzo, die een meter of 2 hoog is. Is ook nog best een klus om met 1 volwassene en 2 kinderen op te zetten. Alhoewel mijn kinderen zo onderhand wel een stuk groter zijn geworden (en sterker, ze zijn 11 en 14 jaar oud-maar wel klein voor hun leeftijd-)
Gr. Poezie.

H.
15-06-2009 om 12:54
Rijden niet moeilijk
Het rijden met een caravan vind ik niet zo moeilijk, je moet wel goed inschatten dat je bijv. niet een klein steegje inrijdt waar je acteruit weer uit moet of zo.
Mijn man kreeg een paar jaar geleden last van duizeligheid net toen wij op het punt stonden een caravan te kopen. Ik kon kiezen of niet doen of zelf rijden, dus dan maar zelf rijden.
Ik heb wel een les van 1,5 uur genomen bij de rijschool voor de kneepjes.
Ik denk als je een lichte, niet te grote caravan neemt je weinig hulp nodig hebt. Aankoppelen en afkoppelen kun je wel alleen als ie niet zo zwaar is.
Bij het op z'n plaats zetten is er altijd wel een aardige buur om even mee te kijken, zoniet is er vaak wel iemand van de camping die wil helpen.
Ik zou het wel doen in m'n eentje maar wel met een kleintje en niet met dat bakbeest wat we nu hebben.

Poezie
15-06-2009 om 19:46
Eriba pan
Oh, dus een eriba pan die ik op het oog heb (550 kg, bakmaat 2.00x 3.40 meter) moet dus makkelijk kunnen!
Wat ik al eerder zei, het rijden op zich ben ik niet bang voor. Volgens mij is het zelfs zo bij dit type dat je door je binnenspiegel zowat door de ruitjes van de caravan heen naar het verkeer achter je kunt kijken. (Weet ik niet, ik heb 'm nog niet) In ieder geval is ie niet veel breder dat mijn auto. (ongeveer 15 cm. aan iedere kant)
Leuk, ik krijg er al zin in! Ben echt benieuwd naar de caravan in het "echie".
Gr. Poezie.

Jo Hanna
16-06-2009 om 23:07
Domme vraag
van ook een alleenstaande moeder die wel eens droomt van een caravannetje. Heb je daar nou tegenwoordig een aanhangerrijbewijs voor nodig?
Groet, Hanna

Poezie
16-06-2009 om 23:24
Jo hanna
Hallo Hanna,
Nee, niet als het totaalgewicht onder de 750 kg blijft. Daarom zit ik ook steeds naar die Eriba puck (is de kleinste, weegt maar 400 kg ofzo) en eriba pan (is 1 slagje groter, weegt 550 kg) te kijken. Vorig jaar ben ik met een Suzuki Alto met aanhanger naar Frankrijk gereden, en dat viel me heel erg mee. Eerlijk gezegd ben ik ook wel blij dat ik dat toen heb gedaan, anders had ik nu vast niet gedurft! Het enige waar ik nu nog een beetje mee zit is of en hoe je 'm makkelijk op z'n plaats krijgt. (Gezien je natuurlijk niet direkt héél goed kunt manouvreren met zo'n ding) Kun je 'm nou makkelijk in beweging krijgen bijvoorbeeld, en kun je 'm nog een beetje sturen. Een caravancursus zit er nu niet in, daar is het te kort dag voor. Maar ik begrijp vooral dat als je vooruit rijd je nergens last van hebt, en dat je de bochten even wat ruimer moet nemen. Eerlijk gezegd heb ik (behalve mijn vader) ook nog nooit iemand met een caravan achteruit de plek op zien manouvreren. Zaterdag ga ik kijken voor de eriba pan, en verheug me er heel erg op. Op de foto's ziet ie er supergoed uit, en ze hadden 'm net in februari helemaal laten keuren. Als ie in het echt net zo is als wat ze in de advertentie hadden beloofd, koop ik 'm.
Gr. Poezie.

Nasha 1st
17-06-2009 om 13:10
Nee...
je aanhanger mag best zwaarder zijn, maar niet zwaarder dan de auto (leeg). De totale massa, auto + lading auto + caravan + lading caravan mag niet meer dan 3500 kg zijn om nog met B te mogen rijden.

Jo Hanna
17-06-2009 om 14:32
Goed om te weten
Dit jaar heb ik al andere plannen maar wellicht zet ik droom nog eens om in daad!
Poezie, ik verkneukel mij plaatsvervangend om jouw aankoop. Veel plezier
Groet, Hanna

Poezie
20-06-2009 om 19:28
Jaaaah, ik heb 'm!
En het viel echt heel erg mee! Met ons drieen is ie makkelijk op z'n plek te duwen, en het rijden ging ook als vanzelf. (En hij is leueueueuk, en nog best netjes voor een caravan van 31 jaar oud...)
Dus kom maar op, zomervakantie!
Gr. Poezie.