Vakantie en uitjes

rosa
19-08-2011 om 10:06
Vs-gangers
Ik ben heel benieuwd wat voor jullie de hoogtepunten uit jullie vakantie waren. En dan liefst ook die punten die je niet verwacht had, of wat onbekendere plekken die heel moooi of leuk bleken te zijn.

Chippie
19-08-2011 om 10:21
Niet dit jaar...
Maar een paar jaar geleden (met kinderen). Voor mij was het de tweede keer het bijna zelfde rondje in het westen van de USA. Hoogtepunten/tips (in random volgorde):
Las Vegas (ik dacht twee keer dat ik het niets zou vinden en voor twee avonden vind ik het fantastisch, zeker na 2 weken natuur, limotochtje was hoogtepunt voor kinderen). Grand Canyon is zo overweldigend, zeker als je 's morgens vroeg vertrekt (jetlag!) heb je sommige uitzichtpunten helemaal voor jezelf. Misschien wel de belangrijkste reden voor mij om terug te gaan was Antelope Canyon. Vijftien jaar geleden overstroomd, nu geweldig genoten van dit natuurwonder. Monument Valley tour, toch geweldig oom al die bekende plekken in het echt te zien. Arches NP: ik heb getwijfeld of we hier in het NP zouden kamperen. Uiteindelijk niet gedaan en wel spijt gekregen. Uiterst primitief en zanderig maar waanzinnig mooi. In Arches hebben we een off-the-beaten track gelopen. Dan loop je dus in je eentje en is het niet meer helemaal duidelijk waar het pad nu precies is. Geeft mij een gevoel van vrijheid. Gooseneck is een geweldige picknickplek. Tussen Moab en Zion heb je een State Park (Goblin???). Leuke picknickplek. Zion: Angels landing -> geweldige tocht boven over de bergkam (niet te doen met kleine kinderen). Bryce: na de uitzichtpunten een trail naar beneden lopen (wij combineerden twee trails die begon met een hele steile naar beneden). Dan beleef je de hoodoo's van ee heel andere kant. Yosemite (zeer druk park zelfs al in mei): fietsend het park verkennen en ergens picnicken met broodjes. In het algemeen vond ik het kamperen (in een luxe camper) in het wild/natuurpark geweldig. Fantastisch uitzicht, onder de bomen, aan een riviertje, kampvuurtje, dennenappels zoeken, beetje vissen, hoor-ik-een-beer-of-toch-niet etc. GEWELDIG! Alleen al daarvoor zou ik heel graag terug willen.
Neem de tijd. Wij hebben de route rondje Las Vegas - San Francisco in 3,5 week gedaan. De meeste toeristen doen het hele rondje LA - LA in drie weken. Dan race je overal langs...

Fiorucci
19-08-2011 om 13:17
Poeh
Mijn reis naar Amerika is al weer lang geleden, mijn ouders woonden er tijdelijk, dus we bivakkeerden in Atlanta. Van daaruit hebben we wat trips gemaakt naar nabijgelegen staten, waarvan ik me vooral herinner dat Florida tegenviel en de Smokey Mountains adembenemend mooi waren. De lancering bijwonen van een spaceshuttle was indrukwekkend en het Space Rocket Centre in Huntsville, Alabama is ook heel leuk.

Serwe
19-08-2011 om 15:45
Vorig jaar
Vorige zomer zijn we naar de VS geweest. Mijn idee was om een tocht helemaal langs de oostkust te maken. We hadden 6,5 weken de tijd. We vlogen op Boston. We zijn eerst naar boven gereden (Maine) en met een rondje terug naar Boston. Vandaar zijn we verder afgezakt. New York en Washington zijn we heel kort geweest aangezien we deze steden al eerder bij een stedenbezoek hadden bezocht. Natuurlijk hadden we er makkelijk nog een paar weken door kunnen brengen maar juist omdat we nu meer andere minder bekende dingen wilden zien wilden we minder tijd in de steden doorbrengen. We zijn uiteindelijk tot North Carolina gekomen. Ik vond het onzettend leuk.
Hoogtepunten waren er heel veel. Moosehead lake in Maine is geweldig. De bossen van Maine zijn sowieso mooi. De White Mountains in New Hampshire. Cape Cod, Provincetown met alle artiesten. Block Island. Het mooie heuvelachtige gebied achter Boston. Philadelphia. Zo'n leuke stad. Richmond ook al zo'n leuke stad. Chesapeake bay met alle eilandjes. We hebben echt heel veel leuke dingen gezien.
Achteraf had ik liever een iets korter traject gehad en dan meer tijd overal. We zijn sowieso minder ver gekomen dan we dacht. Heel South Carolina hebben we niet bereikt.
Gelukkig gaat dat wel gebeuren. Deze winter niet want dan gaan we naar Mexico. Volgende winter staat DV Florida en South Carolina op het programma.
Florida zijn we al wel vaker geweest. Mijn man heeft familie in Florida. Hij is zelf ook deels in de VS opgegroeid dus we gaan regelmatig naar de VS. Ik vind het een heerlijk vakantie land.
Ik weet niet meer precies hoeveel we vorig jaar kwijt waren. We hebben geen auto gehuurd maar gekocht en die daarna weer aan een dealer verkocht. Dat hebben we al een keer eerder gedaan maar dan met een busje waar je ook in kan slapen. Toen hadden we alleen de grote jongens nog dus was daar wel ruimte voor maar nu we ook de kleintjes hebben werkt dat niet zo goed meer. Misschien kan dat niet als je geen lokaal adres hebt ivm verzekeringen? Dat weet ik eigenlijk niet. Mijn man gebruikt gewoon het adres van zijn familie. Voor een kortere periode hebben we ook wel eens een auto gehuurd. Dat is goedkoper dan een camper. Slapen deden we in motels en op campings. We hadden van die super kleine tentjes mee en slaapzakken. Ter plaatste goedkoop luchtbedden gekocht. Gewoon echt heel simpel dus. Omdat we dit afwisselen met motels/hotels is dat ook geen punt. Zes weken in een klein tentje slapen zonder enig comfort lijkt me minder leuk. Een paar nachten achter elkaar is prima. Het was trouwens niet zozeer vanwege het budget dat we gingen kamperen maar meer omdat we dan echt de natuur in konden.
Verder zou ik heel graag in het Noorden van de VS of Canada een tocht maken van een week of twee met een kajak. Alleen dan moet ik wel iemand bereid vinden om zolang op de kleintjes te passen want die kunnen dan niet mee.

Aagje Helderder
19-08-2011 om 21:01
Hoogtepunten
Ja, wij zijn net terug ik heb eigenlijk het gevoel dat zo'n beetje de hele vakantie een groot hoogtepunt was.
Wij zijn van LA via de kust in een aantal dagen naar San Francisco gegaan, daar een paar dagen geweest, toen naar Yosemite Park, daarna naar Las Vegas,. Daarna Zion, Bryce, Moab, Page, Grand Canyon en toen weer terug naar LA.
Laat ik beginnen wat voor mij ik het minst mooi vond: Las Vegas. Ik vond het een grote kermis, na een avond had ik er genoeg van gezien. Wat ik geweldig vond was kamperen in de National Parks. Wij stonden in Yosemite, Zion, Bryce, Glen Canyon en Grand Canyon NP. Zo ongelofelijk mooi daar. Allemaal weer op een andere manier. De Grand Canyon omdat het zo groots en imposant was, de hoodoo's in Bryce omdat ze iets surrealistisch hadden en zo kan ik nog wel doorgaan over de natuur. Chippie beschrijft al die plaatsen treffend. Ook prachtig: Scenic Byway 12 toen we van Bryce naar Moab reden. En inderdaad: Antelope Canyon heel prachtig. En dan: de dag Disneyland en Disney California Adventure vond ik ook geweldig. Ik dacht dat alleen voor de kinderen te doen, maar heb er zelf enorm van genoten Niet in de laatste plaats natuurlijk door de reacties van de kinderen. De lichtshow World of Colour: heel bijzonder en heel mooi! Ach, het was gewoon allemaal heel erg de moeite waard!!!! De maand van ons leven gehad.
Aagje
Aagje

mar
21-08-2011 om 21:50
Vs-ganger (lang)
Wij zijn een paar keer in de VS geweest. De eerste keer was kort en hebben we een hoop op zijn Amerikaans gedaan. hoogtepunten toen waren: Grand Canyon North Rim, Bryce (lange wandeling gemaakt), Zion (door de rivier in de kloof gelopen).
Later zijn we naar Florida geweest. Ik vond de Everglades erg mooi. Honderden alligators gezien. Fantastisch gewandeld en gekayakt. Boottocht met een ranger gemaakt.
Ook Biscayne NP was erg leuk. Ook op zee gekayakt met een ranger. Zeekoeien gezien, roggen, door de mangroves. Schitterend.
Ook hebben we daar een aantal State parks bezocht, Waaronder Big Cipress. Heel mooi. Grote cipressen in het water. Poeltjes met kleine schildpadjes op boomstammetjes en baby-alligators er omheen zwemmend (deden niets).
Na Florida zijn we gelijk door gevolgen naar Canada: Calgary. Daar was het 30 graden kouder en lag er heel veel sneeuw. Het meest imposant was daar de natuur. We hebben heel veel gewandeld door de sneeuw, met stijgijzers of sneeuwschoenen. Geen mens te zien. En stil. Lake Louise volledig bevroren en alles wit. Prachtig.
Daarna Hawaii. Het meest indrukwekkend daar is de Napalicoast, een ontzettend mooie rotskust waar onder andere King Kong en Jurassic Park is opgenomen. Het regenwoud en gigantische bamboebossen. Op Big Island de vulkaan. Lopend over een gigantische lavavlakte, zonder ook maar iemand te zien. Hete stoom die uit de kieren van de lava komt. De grond die warm is. Op het epicentrum van een aardbeving schaal 5 staan. En bij nacht de hete lava in zee zien stromen.
En dit jaar: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountain NP. Heel veel dieren gezien. Beren, Eland met baby-eland, bisons. De natuur is overweldigend. Schitterende tochten gemaakt door de sneeuw, naar bergtoppen, naar geijsers en hotsprings. Het was een grote aan eenschakeling van natuurschoon.
En ja, over een jaar of 5 hopen nog een keer terug te gaan. We hebben twee wensen, Hawaii als het lavameer gevormd is en Yellostone in de winter...

rosa
22-08-2011 om 10:16
Geweldig
Wat een mooie reizen! We zijn zelf twee keer naar Amerika geweest, een keer van San Francisco naar Denver (hoogtepunten Yosemite met beren op de camping, Las Vegas, tubing bij Zion, Monument Valley, zwemmen in water hole bij Moab, goudstadje in Rocky Mountains) en de tweede keer van Seattle naar Los Angeles (hoogtepunten Olympic Park, raften op de Deschutes river, St Helens, Lassen Volcanic Park, Monterey aquarium, Kat von D's tattoo shop in LA). Flinke afstanden en veel gezien.
Nu overwegen we een derde reis, met wat langer verblijf per plaats, maar is de vraag: wat nu. Yellowstone willen we nog heel graag zien, klinkt geweldig Aagje. Zijn jullie naar en van Salt Lake city gevlogen?
Florida had ik minder leuk ingeschat maar dat klinkt ook wel prachtig. Is het daar vochtig warm (dat zou wel een sterk minpunt zijn namelijk).
En de oostkust is de derde optie, Maine zou ik graag zien, en blijkbaar nog meer moois zoals Serwe beschrijft. Hawaii lijkt me ook schitterend, maar dat vind ik te ver weg.
Wel een luxeprobleem, kiezen tussen al dit moois!

Aagje Helderder
22-08-2011 om 21:24
Rosa/mar
Nou, zowel Yellowstone, als Grand Teton en Rockey Mountain NP staan ook nog heel erg hoog op ons lijstje hoor. Wij zijn daar niet geweest, dat is mar. Ik ben dus ook wel erg benieuwd waar mar haar reis begonnen is: Salt Lake City, Denver, of nog iets anders. Is die reis ook leuk voor pubers die wat actie in de keet willen? En hoe lang moet je uittrekken voor een reis in die regionen.... Het zal vast niet meteen weer aan de orde zijn, maar heel stiekem denk ik wel al aan een volgende keer, wanneer dan ook...
Aagje

mar
23-08-2011 om 16:08
Denver
Actie in de keet ? Is een beer op 20 meter afstand genoeg actie?
Wij zijn in Denver begonnen. Daar overnacht, en toen richting Yellowstone gereden, de oostkant bij Cody. In een lodge vlakbij de east - entrance een cabin gehuurd. Wij hebben daar 6 nachten gezeten. Van daaruit telkens het park in waarbij we zo'n beetje tot Fishing Bridge en Canyon village gekomen zijn.
Cody is een leuk stadje. Beroemd om zijn rodeo's, dus vast leuk voor pubers om zo'n rodeo bij te wonen. Ook het Buffalo Bill museum is de moeite waard.
Wij zijn doorgereden via een scenic route naar Red Lodge (1 nacht), toen naar Silver gate (noordoosthoek van Yellowstone). De bedoeling was om daar weer het park in te gaan, maar de weg was 14 km na de ingang weggespoeld, dus dat ging niet door. Daardoor hebben we twee keer de Beartooth highway gereden, heel spectaculair, langs metershoge sneeuwmuren (google maar eens).
Daarna zaten we zo'n 5 dagen iets buiten West-yellowstone en hebben we "alle" geijsers , hot springs en mud pots bezocht. Deze ingang is erg druk en je ziet hier minder wildlife dan bij de eastentrance. In West-Yellowstone is een IMAX-theater en een beren en wolven ( meen ik) opvangcentrum/dierenpark. Wij hebben dat niet gedaan vanwege tijdgebrek.
Daarna dwars door het park naar Grand Teton en hebben we twee nachten in een lodge/cabin gezeten vlakbij Jenny Lake. Erg duur, maar erg mooi om daar te zijn.
Grand Teton is prachtig, maar wel echt een wandelgebied. Als je pubers daar niet van houden wordt het wat lastig denk ik. Jackson is de toegangspoort vanuit het zuiden. Druk, maar wel authentiek. Daar zitten ook wat organisaties die rafttours, kayaken en volgens mij ook tubing organiseren. Hebben wij niet gedaan vanwege veiligheidsredenen. Ook kun je klimmen in Grand Teton.
Hierna hebben wij nog een paar dagen in Driggs gezeten, vrij ver buiten het park, maar voor ons het meest praktisch ivm ziekenhuisbezoek. Normaliter hadden we iets dichter bij het park gezeten.
Vervolgens richting Rocky mountains. De route erheen is niet echt spannnend en onderweg is er niet veel te doen. Als je op zoek gaat zit er wel ergens een pretpark, bij Idaho falls zit een waterpark. Ook kun je Salt Lake city aandoen, waar natuurlijk heel veel te doen is, maar het was voor ons planningstechnisch niet handig.
Wij zijn in RM NP verbleven bij Estes Park en een paar keer naar Boulder geweest. Een erg leuk universiteitsstadje, sportief, je kunt er mountainbikes huren, tuben op de rivier etc. Je zit er vrij dicht bij Denver, daar in de buurt zat ook een waterpark. Rocky Mountains zelf is v olgens mij toch vrij saai. Er is heel veel te zien, met de auto kun je rond de 4000 meter komen, maar het is toch ook wandel/fiets gebied.
Wij hebben dus grofweg 2 weken Yellowstone, 1 week Grand Teton en 1 week Rocky Mountain NP gedaan, maar dat doet bijna niemand. Wij zaten vast aan drie dagen ziekenhuisbezoek per week, waardoor je op die dagen niet zo heel veel meer kunt doen, dus vandaar ook onze indeling. Voor pubers is het denk ik te lang. Op het www.allesamerika.nl forum kun je heel veel info vinden over reisroutes en spannende activiteiten. De meeste mensen bezoeken in die vier weken heel wat meer parken en blijven 1 -2 dagen in een park (wat wij sowieso veel te kort vinden, maar wij zijn wandelaars). Qua wildlife is Yellowstone ontzettend gaaf (net zoals de geijsers), dus als je kinderen dat leuk vinden is het wel de moeite waard.

rosa
24-08-2011 om 10:23
Wow
Die Beartooth highway is schitterend... Misschien dat we een combinatie van anderhalve week oostkust en anderhalve week Yellowstone/Grand Teton moeten doen.
Onze pubers willen best af en toe wandelen als we dat van tevoren aankondigen, en raften willen ze zeker.

MCS
24-08-2011 om 15:22
Oneerlijke concurrentie (lang)
Wij hebben 'n poosje in Amerika gewoond, dus dat is 'n beetje oneerlijk... Wij hebben de mazzel gehad, dat we ook veel van het land hebben kunnen zien. Een van de hoogtepunten is een roadtrip van bijna 4 weken vanaf onze woonplaats aan de oostkust naar Colorado en dan omhoog en weer terug. In 2,5 dag zijn we naar Estes Park gereden, wat aan de rand van Rocky Mountain NP ligt. Schitterend daar, mooie wandelingen gemaakt, met onze eigen auto de Ridge Trail Road naar 3713 meter gereden, prachtig. Omdat er geen directe weg naar Yellowstone gaat, zijn we via Dinosaur NM gegaan, totaal andere wereld. We waren daar voor de quarry, een plateau met enorm veel dinosaurusbotten. Helaas was dat gesloten, maar we hebben daar wel een 'journey through time'-weg gereden, en dat was adembenemend. Zo rustig, ze afgelegen, de vergezichten konden wedijveren met de Grand Canyon. Er was een mooi dinomuseum in Vernal, zij noemen het de Utah Field House of Natural History Museum.
Daarna zijn we naar het noorden gereden, naar Grand Teton en Yellowstone. Grand Teton was geweldig kamperen, de kuddes bizons liepen gewoon langs de camping. 's Ochtends stond er een moose naast onze tent! Alles wat je van tevoren ziet online qua foto's en uitzichten en natuurschoon is ook zo. Je komt ogen te kort. Vervolgens naar Yellowstone gereden, hoogtepunt daar voor ons, naast natuurlijk de geisers en Hayden Valley (!!!!!), was het huren van een speedbootje en gewoon varen op Lake Yellowstone. Ander topding was het hout sprokkelen en zelf fikkie stoken in je eigen vuurpit, elke plek had er 1 plus zoals overal in Amerika een grote picknicktafel.
Volgende reisdoel was Glacier NP, ook dat is niet in een dag te rijden, deze etappe hebben we in 2-en gedeeld met een stop in Great Falls. Glacier is prachtig, in the middle of nowhere, groots, alles. Hier hebben we beren gezien, veel gewandeld en gezien.
Toen was het helaas tijd om richting het oosten te gaan, we moesten meer dan 2500 Miles rijden... En op die terugreis kwamen we onverwacht langs een juweeltje, Custer State Park in South Dakota. Hier in de buurt zijn o.a. Mount Rushmore, maar ook Wind Cave NP en Badlands NP te vinden.
Waar wij in de Nationale Parken enorm van genoten hebben waren de praatjes van de Parkrangers 's avonds. Onze kinderen verstaan Engels, dus dat scheelt, maar ook als volwassene steek je veel op. Ook Junior Ranger programma is geweldig. Aan het eind van de trip hebben we 6600 Miles gereden...
Mooie, mooie herinneringen

Valkyre
25-08-2011 om 00:42
The south
Ik heb ook in de VS gewoond, en ook wat gereisd. Het westen is al goed beschreven, en dat is voor mij alweer heel lang geleden, maar ik heb in 2005 een rondje door The South gedaan: in Virginia begonnen (DC toen niet, maar is erg veel te zien natuurlijk), wel Richmond (gezellige stad!), Williamsburg (Colonial Williamsburg is een soort openluchtmuseum, erg leuk). Die hele omgeving is erg leuk als je interesse hebt in de Civil War, en ook in de beginperiode (toen Amerika nog Engels was). In Williamsburg is ook the College of William and Mary (dat was dus "onze" Willem III). Fredericksburg is ook interessant, geschiedkundig gezien.
Verder erg leuk: Chapel Hill en Asheville, NC. Dat laatste stadje ligt prachtig in de Smoky Mountains (erg mooi in de herfst!!) en is een soort kunstenaarsenclave. via Asheville kun je door de Smokies naar Memphis rijden (alleen leuk voor Elvisfans, verder wat triest, vond ik). In Tennessee heb je verder nog Dollywood (pretpark van Dolly Parton, local color ).
Georgia is ook prachtig, vooral Savannah natuurlijk. Nog veel prachtige oude gebouwen en lanen met platanen waar zgn Spanish Moss in groeit. Je kunt er ook naar het strand: Tybee Island is een aanrader (vooral buiten het hoogseizoen zeer relaxed). In Savannah is ook de echte locatie waar het waargebeurde verhaal van Midnight in the Garden of Good and Evil heeft plaatsgevonden (lees het boek of kijk de film vooraf!)
South-Carolina is ook prachtig. Charleston heeft ook van die prachtige gebouwen, veel culturele evenementen, etc. Myrtle Beach is een populaire badplaats - een beetje alto (bikers, hippies). Wel tijdens Spring Break als de pest vermijden, want dan zit 't vol dronken studenten...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Aagje Helderder
28-08-2011 om 14:28
Mar
Ja, dat klinkt geweldig. Ik heb even gegoogeld op beartooth highwy en dat lijkt me ook fantastisch. Het komt zo steeds hoger op mijn lijstje te staan. Ik merk wel dat het me ook erg geweldig lijkt om langer op die plekken te zijn. Voor jullie misschien wel noodgedwongen lang, maar het geeft wel de gelegenheid om een plek echt goed te verkennen. Ik merk dat ik bij het nadenken over een volgende reis op twee benen hink: enerzijds zo veel mogelijk zien, anderzijds de plekken waar je komt zo goed mogelijk bekijken. Kortom, nog veel om over na te denken.
Aagje

Aagje Helderder
28-08-2011 om 17:03
Kosten
Ha, ik word wel enhousiast om te kijken of een reis komende zomer er niet toch in zit . Zie ondertussen dat er een groot verchil is tussen de prijzen van een reisbureau en als je via bv via vliegtickets.nl zoekt. Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie alles zelf uitgezocht, of hebben jullie via een reisbureau geboekt. Deze zomervakantie hebben we via een reisbureau geboekt. Wij zijn daar zeer tevreden over, maar er lijkt dus wel een groot prijsverschil. Wat me trouwens opviel bij vliegtickets.nl is dat ik nog geen data in augustus 2012 kon invoeren. Ligt dat aan mij, of klopt dit?
Aagje

Chippie
28-08-2011 om 18:36
Langer op één plek blijven
De eerste keer heb ik 2 keer zoveel gereisd en de 2 de keer heb ik 2 keer zoveel gezien! En ik vond het ook heerlijk om gewoon maar eens een middagje te keutelen op zo'n geweldige midden-in-de-natuur-camping. Die midden-in-de-natuur-campings kosten ook geen drol.
Ik denk dat wij minder kwijt waren door: inderdaad goedkopere tickets (wij hadden één overstap), minder benzinekosten (tikt toch flink aan met grote camper) en minder steden (hotels-uit eten-parkeren-ativiteiten).
Ik ga liever 2 keer en blijf overal wat langer. Qua prijs hou je het dan ook iets meer bij de weg, zodat je nog een tweede (of derde) keer kunt gaan.

mar
29-08-2011 om 11:01
één plek
Voor ons heeft het wel de voorkeur om langer op één plek te blijven. Zo zie je veel meer, leer je het gebied beter kennen. Voro ons speelt ook mee dat je dan lange wandeltochten kunt plannen. De meeste van onze vs-reizen hebben we telkens langer op een plek gezeten. Soms een paar dagen, soms een week. Soms in min of meer hetzelfde gebied meerdere locaties om zo de rijtijd te beperken.
Als je overal 1-2 dagen bent kun je vaak alleen de standaard highlights zien. Soms is er niet eens tijd om te stoppen bij die onverwachte beer of kudde bisons en dat is jammer. Die onverwachte dingen maken het extra leuk.

mar
29-08-2011 om 11:08
Uitzoeken
Wij hebben alles zelf uitgezocht. Via een reisbureau is voor ons niet handig, omdat ze niet hebben wat wij willen. Wij gebruiken dus de websites van de diverse staten (zoek op chamber of commerce + plaats, daar valt ook de "vvv" onder)en de nps om onze route, overnachtingsplaatsen en onderdak te bepalen.
Auto hebben wij door aanbevelingen gehuurd via usareisen.de. We zijn er erg tevreden over.
Vliegtickets hebben wij gekocht via orbitz.com. Ik heb even gekeken maar augusutus kun je inderdaad nog niet invoeren. Ik meen mij te herinneren dat je pas 11 maanden vantevoren een ticket kunt boeken.

rosa
29-08-2011 om 15:59
Boeken
Wij hebben zelf geboekt via vliegtickets.nl.
En zelf eeen auto gereserveerd. Wel bij een van de grote verhuurders, en dan kijken welke auto we wilden en wat de goedkoopste was.
We hebben soms campings en hotels/motels van tevoren zelf geboekt via internet, soms pas als we daar waren omdat we niet alles vast wilden leggen.