Vakantie en uitjes

Rosa van der Zanden
23-07-2012 om 10:29
Waar op slapen in de tent?
Over een paar dagen ga ik weg met de tent. De afgelopen jaren sliepen we op luchtbedden, van die luxe met velours. Steeds ellende en de afgelopen drie jaar heb ik ieder jaar één of meer luchtbedden moeten vervangen tijdens de vakantie vanwege lekkage.
Voor kamp dochter had ik een selfinflating matje gekocht, dat was geen succes en ze heeft slecht geslapen.. Maar goed, wat nu? Ik heb beperkte ruimte in de auto en beperkt budget. Is een veldbed of een stretcher handig of is er nog een andere mogelijkheid?
Rosa van der Zanden

Marie
23-07-2012 om 11:06
Toch luchtbed - niet die met velours
Hoi
Ik zou zeggen, toch weer een luchtbed, maar dan niet met velours erop. Gewoon die "ouderwetse" die er al jaren zijn. Die van ons gaat dan ook al jaaaren mee.
Onze meiden hebben die ook, maar paar jaar geleden toch maar eens die wat "luxere" met velours er op gekocht. Dezelfde vakantie al lek, terwijl de oude dus ook jaren meegaan.
Zelf zou ik dus nooit voor een selfinflating matje kiezen. Ooit eens een paar weekenden op geslapen en dus geen oog dichtgedaan. Vreselijk last van de heupen en de rug. Ik ben ook een zij-/buikslaper, wellicht dat het daar aan ligt? Matjes waren ook erg dun. Maar dikkere matten zijn vreselijk duur! Dan doet een luchtbed het ook prima.
Onze meiden slapen bijvoorbeeld op zulke:
http://www.obelink.nl/kampeerartikelen/luchtbedden-matrassen/basecamp-florida-1-xl.html?category_params=items_per_page%3D48%26category_id%3D1216
Wij hebben zelf zoiets, maar dan kleiner (destijds hadden ze nog geen xl-maten):
http://www.obelink.nl/kampeerartikelen/luchtbedden-matrassen/basecamp-florida-2-xl.html?category_params=category_id%3D121
Ik heb nog nooit op een veldbed ofzo geslapen, dus daar heb ik geen ervaring mee.
Alvast veel plezier in elk geval.

amk
23-07-2012 om 13:17
Self-inflating
absoluut en nooit meer iets anders. De grote fout die velen maken is dat hij net zo hard wordt opgeblazen als een luchtbed. En dat moet je niet doen, dat slaapt absoluut niet.
Ik heb ook een luchtbed, maar die is zeker niet goedkoper als een self-inflateble, wel nog geen kwart van het gewicht.
Je bent nu waarschijnlijk al net zo veel kwijt aan die luchtbedden dan wanneer je gelijk een dikker self-inflatabel gekocht had. Investeer dan nu wel, en gebruik je mat nog jaren en jaren. Mijn kleine 1.2m matje is nu zeker 15 jaar oud maar is nog niet versleten. Ik heb nu een langere en dikkere omdat ik een auto heb. Maar ben pas een paar maanden over op een luchtbedje omdat dat ingewicht scheelde, niet omdat deze mat niet lekker ligt.

Rosa van der Zanden
23-07-2012 om 14:28
Amk
Selfinlating beviel niet goed. Ik heb het vroeger ook gehad, een mooie dikke en ik was zo'n 30 kilo lichter dan nu en had altijd beurse heupen. Dochter is een sprietje en had een matje van de Xenos. Dat werd 'em ook niet. Waar kan je die ouderwetse luchtbedden nog kopen? Ik moet meteen 4 bedden kopen, budget speelt zeker een rol.
De eerste luchtbedden die ik had waren overigens van Coleman.
Rosa van der Zanden

Marie
23-07-2012 om 15:28
Campingzaak dus
Hoi
De meeste campingzaken hebben die ouderwetse nog gewoon in het assortiment (zie de link die ik van Obelink gaf).
Slapen jij en je partner (als je die hebt natuurlijk) allebei apart op een luchtbed? Wat ongezellig.
groetjes

amk
23-07-2012 om 15:57
Rosa
het heeft niets te maken met wel of geen spriet zijn, maar alles met te hard opblazen van die dingen of net niet genoeg bij blazen. Zelf weeg ik nog geen 60 kg, ben vooral bot en mijn schoonvader net andersom maar door juist afstellen van de mat gebruiken we beiden dezelfde. 3,5 cm dik.
Een selfinflateble moet relatief zacht zijn in tegenstelling tot een luchtbed. Ze isoleren ook een stuk beter. Ook erg fijn bij nachtvorst.
Ga naar een goede campingwinkel en investeer in je nachtrust, uiteindelijk ben je dan een stuk goedkoper en lichter/kleiner uit. Mijn mat neemt in de auto niet meer ruimte in als een paar schoenen.

Marie
23-07-2012 om 16:56
Amk - hoe slaap jij?
Hoi amk,
Vraagje - zou het ook uitmaken hoe je slaapt?
Ik slaap dus zelf het liefst op de buik of op de zij. En ik krijg dus vreselijk last van mijn heupen op zo'n matje. Ik heb het echt 3 x 2 nachten geprobeerd en voor mij dus echt noooooit weer!
O, ja - ik ben dus niet zo mager (80 kg).
En een luchtbed neemt goed opgevouwen minder ruimte in dan zo'n matje volgens mij.
Groetjes

amk
23-07-2012 om 17:06
Buik of zij
slaap ik, denk niet dat dat uit maakt. Maar wel in hoe je 'm moet afstellen, wat harder of wat zachter. Hoe zwaarder je bent hoe zachter eigenlijk.

Rosa van der Zanden
23-07-2012 om 20:29
Amk, vraagje
Bij zo'n selfinlating is het toch een kwestie van de knop opendraaien en wachten tot hij opgeblazen is? Als ik jou zo hoor, doe ik iets verschrikkelijk verkeerd.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden
23-07-2012 om 20:30
Marie
Ik ga met de kinderen op vakantie.
Rosa van der Zanden

amk
23-07-2012 om 21:35
Nope idd
het is niet alleen open draaien en na een paar uur weer dicht.
Je moet iets bij blazen meestal.
Zeker als je ze thuis leeg en opgerold opruimt. Beste is plat en open.
Als ze het grootste deel van het jaar strak opgerold zijn kunnen de cellen zich niet goed volzuigen. Daarom dus bijblazen om het optimale volume te vinden. En dan spelen, beetje lucht er uit, beetje lucht er in tot je lekker ligt. Als je dat gevonden hebt weet je de volgende keer hoe hij aan moet voelen om lekker te liggen.

Snuggle's
24-07-2012 om 02:12
Bristol
Ik zal misschien ook wel iets verkeerd hebben gedaan, maar ik kon ook niet wennen aan die matjes. Ik heb luchtbedden gewoon bij de Bristol gekocht. Heel goedkoop, maar ze hebben in ieder geval twee kampeer vakanties overleefd tot nu toe.

Puck
24-07-2012 om 11:41
Marie, ik wil geen 2 persoons luchtbed met mijn partner
Marie,
Ik wil ook een eigen luchtbed en niet samen met mijn partner 1 grote. Dat heeft niets met ongezellig te maken, maar alles met gewichtsverschil van meer dan 40 kilo. Als wij samen op 1 luchtbed zouden liggen dan ligt Puckman op de grond en ik op een keihard luchtbed. Terwijl ik juist een zachter bedje prefereer dan Puckman. Dat is niet bevordelijk voor je nachtrust.

Marie
25-07-2012 om 21:04
Ook aparte slaapzakken?
Hoi Puck,
Hebben jullie dan ook allebei een eigen slaapzak? Oei, slecht voor de romantiek zou mijn man zeggen (die houdt ook niet van zo'n spleet tussen matrassen, want daar ligt hij dan altijd in).
Allebei een eigen luchtbed kan ik me dan nog wel iets bij voorstellen, maar allebei een eigen slaapzak dan weer niet. Ik houd eigenlijk helemaal niet van alleen in een 1-persoons slaapzak liggen, voel ik me zo "opgesloten". Ik hou wel van een beetje ruimte om mij heen.
Maar ieder z'n ding natuurlijk.
groetjes

Rosa van der Zanden
26-07-2012 om 09:00
Wat het wordt
Ik ben er nog niet uit, zoveel mensen zoveel wensen blijkt maar weer. Man heeft via werk gratis luchtbedden kunnen regelen, dat wordt het voor deze vakantie en voor een volgende zie ik wel dan wel weer.
Bedankt in ieder geval voor alle reacties.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden
27-07-2012 om 19:02
Herstel, man is geen kampeerder en het wordt anders.
Ik heb selfinflatable. Man: "ja, daar gaat toch ook lucht in." Ik heb er drie, 6 cm dik en een luchtbed. Niet gratis maar wel goedkoop omdat het via werk is. Ben heel benieuwd .
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden
27-07-2012 om 19:54
Ik bedoelde dus
Dat man geen verschil ziet of weet tussen luchtbed en inflatable en voor mij selfinflatable heeft geregeld.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden
01-08-2012 om 18:12
Update matje
Na drie slapeloze nachten, een beurse heup en dito schouder, diverse ibrupofennetjes om bonkende hoofdpijn te verdrijven ben ik gezwind naar de Hubo gereden en heb mezelf een luchtbed cadeau te doen.
Zo, wat heb ik goed geslapen vannacht! Nooit meer selfinflatable wat mij betreft.