Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

meg

meg

07-08-2009 om 17:06

Waar pinnen op vakantie?

Ik krijg er nu al de kriebels van, waar kan ik pinnen in het buitenland. Dat komt door al die verhalen over skimmen en zo, ik ga daarom ook in mijn eigen stad geen geld meer 'uit de muur' halen. Dat doe ik bij voorkeur bij het pinautomaat in de supermarkt. Helemaal geschrokken was ik toen ik in Spanje mijn boodschapjes in een supermarkt wilde betalen en het bedrag ging pinnen. De caissière nam mijn pas aan en haalde hem door het pinautomaatje en dat was het... huh... ik hoefde geen pincode in te tikken. Jeetje, dat is gevaarlijk, ik zou er mijn pas maar verliezen: iedereen kan er zo geld mee afhalen. Noem me angstig, maar dat ben ik dan ook... Ik heb geen creditcard, ik gebruik een gewone bankpas. Ik ben nu maar van plan om in een bank geld op te nemen en steeds contact te betalen, of hoeft dat helemaal niet? Ik heb een pinprobleem...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Beren

Ik denk dat je te veel beren op de weg ziet. Ook in Nederland wordt er geskimd dus veilig ben je nergens. Je kunt in ieder land heel goed pinnen en zeker landen als Spanje. Ook in Spaanse kledingwinkels kun je gewoon pinnen hoor, je moet wel zorgen dat je een id bij je hebt. Vaak moet er ook nog worden getekend. Ik ben al op veel plekken geweest op de wereld en ik heb maar 1 keer meegemaakt , in Gambia, dat je niet op een normale manier kunt pinnen.

Puck2

Puck2

07-08-2009 om 17:37

Denk ik ook lis@

Inderdaad, getild kan je overal worden. Je hoort ook verhalen dat er verkeerde bedragen afgeboekt worden. En wat levert meer risico op: pinnen of af en toe met een hele bundel geld uit de automaat halen en daarmee over straat moeten. Ik vind het juist ideaal dat je bijna overal kunt pinnen voor je boodschappen, hoef ik niet meer geld uit de muur te halen. En de afgelopen jaren (Frankrijk en Tsjechië) is het nog nooit fout gegaan, niet met de gewone betaalpassen en ook niet met de credit card. Wat ik wel doe is alle bonnetjes (ter plekke controleren, maar dat moet je in NL eigenlijk ook gewoon doen) bewaren tot ik thuis de afschrijvingen heb gecontroleerd en daar de juiste bedragen op staan. Gewoon een mapje in het dashboardkastje leggen en ieder pinbonnetje of kassabonnetje dat je met pin betaald hebt instoppen. Het buitenland is echt niet "slechter" of onbetrouwbaarder dan NL als je gewoon goed oplet.
Fijne vakantie.

Tijgeroog

Tijgeroog

07-08-2009 om 20:06

Puck

Jij controleert alle bonnetjes, ik hoor wel vaker dat mensen dat doen. Nou ben ik toch benieuwd... Is het wel eens gebeurd dat je een boeking had die niet klopte? (want in dat geval moet ik ook maar gaan controleren )

Ik heb het nooit gehad

Ook ik bewaar de creditkaartbonnen en pinbonnen tot het afschrift er is. Nog nooit gehad dat het niet klopte. Wat ik wel had is dat ze de tol in Frankrijk bij elkaar optellen dus dat is even uitzoeken.

Tirza G.

Tirza G.

07-08-2009 om 20:43

Spanje

In Spanje fungeert op sommige plaatsen je pinpas gewoon als creditcard: ze halen hem alleen maar ergens langs en klaar. Er komen wel steeds meer winkelketens waar het net zo gaat als bij ons, dus met je pincode.
En tja, skimmen kunnen ze overal. Ik heb tot nu toe overal ter wereld gewoon gepind en geld opgenomen, er is mij nooit iets gebeurd.
Misschien stelt het je gerust als je bij een bankkantoor gaat pinnen? Of binnen in een hotellobby?

Tirza

Lindis

Lindis

07-08-2009 om 21:12

Tijgeroog

Ik heb dat 1 keer gehad. Een bedrag was dubbel afgeschreven. Dit is na een belletje met de creditpas-maatschappij meteen gecorrigeerd.

Puck2

Puck2

07-08-2009 om 21:42

Tijgeroog

Nee, het is mij nog nooit gebeurd (laatste 3 jaar gecontroleerd) dat het niet klopte. Zowel creditcard als pin-betalingen zijn altijd prima in orde. Tolgelden zijn bij mij nog nooit bij elkaar opgeteld, ook niet als we achter elkaar wat poortjes van dezelfde maatschappij hebben gehad.

Faith

Faith

11-08-2009 om 21:58

Credit card

Misschien is een creditcard wel het fijnst. Tot nu toe is het me altijd gelukt om te pinnen maar ik vind dat ook spannend, zeker bij onvoorziene grote uitgaven. Wel is er bij ons nu 100 euro afgeschreven terwijl we voor 76 euro hebben getankt. Dat schijnt normaal te zijn, bij onbemande tankstations. Ze dekken zich eerst in zeg maar en boeken dan het teveel weer terug, volgens mijn bank. Ik zal op de komende afschriften letten.... Faith

Nasha 1st

Nasha 1st

12-08-2009 om 15:01

Dit jaar voor het eerst

via een spoed-procedure nog wel, een CC aangevraagd, en ik heb er geen spijt van gehad!

Twee keer fraude gehad

Een keertje op mijn creditcard (mastercard) en een keertje op mijn pinpas (maestro). Creditcard gebeurde toen ik in het buitenland zat en werd opgemerkt door de bank zelf, ze laten er een computerprogramma overheen lopen dat checkt of dit binnen je gewone patroon valt. Pinpas merkte ik zelf op.

Ik doe geen gekke dingen, neem niet vaak geld op en betaal alleen via amazon of zo online.

Lang verhaal kort. Fraude kan iedereen overkomen. Controleer je afschriften en kaart het bij de bank aan als het niet klopt. De meeste banken storten het gelijk terug en soms ben je er zelf voor verzekerd.

Mariel

Puck2

Puck2

17-08-2009 om 09:21

Ja super hè? sini

Ook ik heb dit jaar gewoon op "zijn hollands" bij de supermarkten kunnen pinnen. Andere jaren moest je nog ieder week een bak geld uit de flappentap halen en daarmee in de supermarkt betalen en nu hoefde dat niet meer. Helemaal handig. Het grappige vond ik trouwens dat bij de super-U waar wij meestal kwamen de pinautomaat automatisch in het engels overschakelde als hij mijn kaart als een buitenlandse kaart herkende. Verder geven de pinapparaten in frankrijk ook aan dat je pin correct is.

Julia64

Julia64

17-08-2009 om 13:49

Pinnen in de supermarkt

Oh, de afgelopen 2 jaar kon ik al wel betalen met mijn bankpas bij de Franse supermarkten..? Alleen kon ik dit jaar voor het eerst mijn pincode gebruiken, voorgaande jaren moest ik een handtekening zetten op een bonnetje, net als bij een creditcard (hoewel je daar tegenwoordig ook steeds vaker je pincode nodig hebt).
Zucht... ik heb alweer heimwee...

groet
Julia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.