Vakantie en uitjes

sidneysheldon
07-05-2009 om 18:20
Wat is mooi in de dordogne?
hallo,
van de zomer gaan we een week in een gite in de Dordogne, een plaatsje genaamd Cieurac, vlakbij de plaatsen Sarlat, Domme en Beynac. Wie is hier ook (in de buurt) geweest en moeten we in ieder geval niet missen als we hier zijn? We gaan samen (ik+man) en baby.

Janeway
07-05-2009 om 22:19
Niet missen
Sarlat, en Beynac.. Sarlat is een leuk stadje met oude huisjes en kleine straatjes en steegjes. Er is een week markt en barst van de toeristen, maar toch leuk. Beynac, heeft een middeleeuwskasteel, erg leuk om daar naar toe te gaan. Je hebt daarboven ook een mooi uit zicht over de dordogne. Zo zijn er veel meer kastelen in die omgeving.
Er zijn ook grotten. Misschien niet handig met een kleintje want het is daar koud. Je hebt er Lascaux2 een kopie van een grot waar ze grotschilderingen hebben gevonden. Er is ook een grot, de naam ben ik vergeten, maar in die grot zijn verschillende zalen met druipsteenformaties. Ook erg mooi. Verder zijn er ook diverse parken waar ze veel over de oertijd vertellen. Ook is er in le Bugue een aquarium, met een soort sealive koepel. Misschien wel leuk voor de baby. Daarnaast is een soort openlucht museum.
Je kan ook kanovaren op de dordogne of op andere riviertjes maar dat lijkt me niet handig met een kleintje. In rocamadour, hebben ze een roofvogelpark/show en een apenpark, daar loop je tussen de apen door, maar het zijn bavianen en dus best wel groot en toch wel gevaarlijk, daar zou ik niet meer heen gaan met een kind.. Dit zijn de dingen die we wel eens gedaan hebben in de Dordogne. Met een kind van 4 en een kind van 1,5. Sommige dingen waren niet handig of leuk met een kleintje (zoals de grotten) Anderen dingen gingen best wel. Dit jaar gaan we weer, de jongste is nu 4 de andere kinderen zijn 7 en 10. En iig gaan we weer naar het Kasteel, en een van de grotten.
groeten

Caroro
08-05-2009 om 12:32
Tips
Ga als je naar de markt in Sarlat wil vooral VROEG. Anders sta je tijden in de file voordat je de stad binnen bent.
Wij hebben 2 jaar geleden ook een tochtje over de rivier gemaakt met een grote boot (soort rondvaartboot, maar dan open); ik meen vanuit La Roque-Gageac, maar dat kom je vanzelf wel ergens tegen als je met de auto rondrijdt. Was leuk met 2 kinderen van toen 2 en 4, en dus ook goed te doen met een baby.
Verder: zorg dat je een draagdoek / -zak / rugdrager (weet niet hoe oud je baby is) bij je hebt als je stadjes of kastelen gaat bekijken: da's enorm veel fijner dan met een buggy!
veel plezier,
Caroro

sidneysheldon
08-05-2009 om 15:07
Dordogne
dank voor jullie reacties! ik kijk enorm uit naar deze vakantie, en wat info van "insiders" die er al geweest zijn scheelt enorm. Soms vallen uitjes zo tegen terwijl het van te voren heel wat lijkt. Vooral met een baby is niet alles even geschikt.
Het leuke is dat ik nu een boek aan het lezen ben (Tijdlijn van Michael Crichton) wat zich afspeelt in deze stadjes, het lijkt me erg leuk om het nu in het echt te zien!
dank.

mopperkont
10-05-2009 om 14:40
Maisonforte de reignac
Ik vond het Maisonforte de Reignac een heel indrukwekkend kasteel, en we zijn ook met een treintje door een grot gereden, ik kom even niet op de naam, dat was heel indrukwekkend, maar erg koud.

naturist
10-05-2009 om 21:20
Trein
wat mij ook leuk lijkt (nog niet gedaan) is een toeristische en gastronomische trein die in de zomervakantie tussen Sarlat en Bergerac rijdt.
zie website:http://www.trainstouristiques-ter.com/region.asp?lang=nl&page=&train=autorail&menu=2

Molly W
11-05-2009 om 11:48
Sarlat en markt
Ik was vorig jaar in Sarlat, het is inderdaad een erg mooi stadje. Mijn advies zou zijn om juist niet op marktdag te gaan. Zeker niet met een baby. Tenzij je het geweldig vindt om je in een dichtgepakte massa te vergapen aan spiegeltje, kraaltjes en flodderjurken; de bekende toeristenmeuk. Je doet een kwartier over 200 meter. De terrassen zijn stampvol, je moet lang op een plaats wachten. Op andere dagen is het rustiger en zijn de winkels en restaurants ook open.
Groet, Molly