Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

tonny

tonny

22-05-2009 om 23:31

Wat mag ik niet missen in rome?

Alle tips zijn welkom!

Tonny
(gaat in juni met eindexamendochter op stap)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

23-05-2009 om 01:05

Rome

Ik ga maar even verder met reisgids spelen. Rome! Geweldig. Een van mijn lievelingssteden in de wereld en zeker een bezoek waard. Ik heb er sowieso hele speciale herinneringen aan omdat ik de vader van mijn oudste kinderen daar heb ontmoet toen ik tijdelijk in Rome verbleef. Maar goed daar heb je niet veel aan Hij woont er sowieso niet meer en al zou hij er wonen dan is het nog niet een van de speciale attracties.

Even serieus. Aanraders.

Rome heeft een vrij klein,compact centrum. De metro is geen handige manier om te reizen binnen het centrum omdat deze meer gericht is op de buitenwijken. De bussen zijn wel handig en frequent. Verder is veel in het centrum ook echt makkelijk te belopen. Het centrum is niet heel groot.

Het Vaticaan is zeker een aanrader. De St-Pieter zelf is gratis hoewel je wel even in de rij moet staan om naar binnen te mogen (en door een detectie poortje moet). Wil je de koepel beklimmen moet je wel betalen maar dat is zeker een aanrader. Vanaf de top heb je een geweldig uitzicht over Rome. De grafkelder is ook gratis te bezoeken waar je oa het graf van Johannes Paulus II kan zien.

De Vaticaanse musea zijn geweldig, overweldigend en enorm groot. Probeer voor die tijd via een reisgids of internet te kijken wat je precies wilt zien want alles wordt vaak te veel in een middag. Probeer 's ochtends niet al te laat te gaan wat de rijen kunnen lang zijn. Maar het is een geweldige ervaring.

Audiëntie met de Paus is woensdagmorgen. Gratis bij te wonen maar wel van te voren kaarten aanvragen. Dat kan per post of ter plekke op maandag morgen bij het kantoor van de Zwitserse garde. Of van te voren bij de Amerikaanse kerk in Rome (St Susanna). Zij regelen kaarten voor de audiëntie voor geïnteresseerden (gratis) en die kan je van te voren bij hun afhalen. Heel ideaal. Op hun website staat alle informatie: http://www.santasusanna.org/
Hele aardige mensen sowieso.

Verder de Engelenburcht (Castel d'Angelo), een oude burcht in de buurt van Vaticaansstad die zeker een bezoek waard is.

Het Forum Romanum zeker (gratis) en de monumenten erachter (niet gratis maar veel mooier). Het Colosseum uiteraard. Wel erg druk maar erg mooi.

De San Giovanni Laterano en de Santa Maria Maggiore zijn prachtige kerken (gratis). Verder San Paolo fuori le mura maar die ligt wat verder uit de weg.

Ook een aanrader: de capucijner crypte in de Santa Maria della Concezione kerk. Voor een donatie toegankelijk. Het betreft een bizarre collectie van de skeletten van overleden monniken die op een kunstzinnige wijze zijn gearrangeerd.

Erg mooi zijn ook de catacomben. Er zijn er meerderen. De meesten liggen in de buurt van de via appia Ik kan me niet meer herinneren welke de mooiste of meest aparte was. Een reisgids zal ongetwijfeld meer informatie hebben.

Ook een aanrader is 's avonds naar een bar gaan met een gratis aperativo. Je betaalt alleen voor de cocktail en dan is er een klein buffet waar je hapjes kan krijgen. Dat deden wij als arme studenten vaak Moet je wel voor 21:00 ter plaatse zijn meestal. Bijvoorbeeld op Campo di Fiori.

Tivoli is leuk om een dagje te bezoeken als je meer tijd hebt evenals de romeinse opgravingen in Ostia antica.

Het strand in de buurt van Rome is niks. Wil je naar het strand een dagje kan je beter wat zuidelijker afreizen naar bijvoorbeeld Sperlonga (met de trein makkelijk te bereiken vanaf Termini)

Maylise

Maylise

Maylise

23-05-2009 om 01:13

En ook nog

In de Villa Borghese (park) zit ook een prachtig museum met mooie oude kunst en schilderijen. Ook echt een aanrader. Het park is ook leuk om even doorheen te lopen.

En je kan ook de romeinse ruïnes bezoeken van het Gouden Huis van Nero (Domus Aurea). Ook echt een aanrader.

Overigens zou ik aanraden een goede reisgids mee te nemen naar Rome zoals bijvoorbeeld the Blue Guide die uitgebreid ingaat op wat welke ruïne precies is alsmede de geschiedenis van Rome. Zeker in het Forum Romanum is het heel handig om een goede plattegrond te hebben zodat je een beter voorstelling kan maken van wat alles precies was.

Ook leuk zijn de tuinen van het Vaticaan maar die zijn niet vrij toegankelijk. Er worden wel regelmatig tours georganiseerd maar hoe en wat precies weet ik niet.

Heel leuk is het 's avonds in de zomer langs de Tiber. dan is er beneden op de kades een soort markt gecombineerd met openlucht restaurantjes.

Maylise

Tip vaticaan museum

Wij vonden de Sixtijnse kapel heel erg indrukwekkend. Het hele museum is erg mooi, met name de gangen vol kunst op weg naar de Sixtijnse kapel. Zucht... )

Tip: ga er heel vroeg heen. De rijen zwellen snel aan en uiteindelijk staat de rij bijna tot aan de St. Pieter. Daar is geen doorkomen aan en zonde van je tijd.

Wij stonden rond 8 uur al voor de deur. Dan moet je even wachten tot het open gaat, maar zeer de moeite waard. Je kunt rustig door de gangen lopen en mooie foto's nemen, door de kamers van Raphael enz. En dan genieten van de Sixtijnse kapel.

Voordeel is nl. dat je de mensenmassa's vermijd. Want niet veel later komen er hele groepen naar binnen onder leiding van een gids en dan zijn alle kamers en gangen propvol.

En in het museum zelf zitten hele kleine verkooppuntjes met prachtige boeken en rozenkransen.

En als je vanaf de Engelenburcht over de (engelen)brug naar de overkant loopt, kom je in een heel leuk authentiek wijkje met kleine leuke antiekwinkeltjes. Via deze wijk kom je langs allerlei attracties, het plein met het fontein (ben de naam even kwijt), het Collosseum enz. In die kleine straatjes (neem een plattegrond mee!) vind je de leukste kleine eettentjes, ijstenten en cafe'tjes waar je overheerlijk koffie kunt drinken.

Vergeet ook de kerk verscholen achter het Collosseum niet, ervoor staat een beeld van Bernini. Binnen is het er prachtig!

Enne... nog een tip van geheel andere aard: mocht je met Ryanair vliegen, neem dan alleen handbagage mee en check online in voor de heen- en terugreis. Erg handig en je hoeft niet langs die balie's.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.