Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Weet iemand iedeale vakantieplekjes voor autistische kinderen?

Ik wil met mijn kleuter en baby op vakantie maar mijn kleuter zoontje heeft autisme en is prikkelbaar aan drukte zoals overvolle parken, stranden of wat dan ook. Vliegen is geen optie wegens de baby alsook niet TE lang rijden wegens de baby. Kent er iemand leuke vakantiebestemmingen (zwemparken, vakantiebestemmingen of Mobielhome campings etc.) die ideaal zijn waar ik met mijn kindjes heen kan waar zo'n drukte hooguit miniem is of speciaal aangepast zijn aan kinderen met een handicap of beperking? Mag in België, Nederland, Luxemburg of Duitsland zijn. Moet niet per se de andere kant van Europa ofzo zijn. Tot op heden nooit met de kindjes op vakantie geweest door mijn ondertussen overleden vrouw die jaren ziek geweest is. 

Een prive villa/huis huren, liefst met eigen zwembad / watertje Dan zit je alleen met je eigen gezin. Zonder anderen.

https://puurdepeel.nl/
Ik vrees dat het al vol is, maar anders fijn voor een ander moment. 

kijk naar kleinschalige campings, max 10 plekken bijvoorbeeld.
gr Angela

De enige plek in het hoogseizoen waar de drukte miniem is, is je eigen huis in je eigen woonplaats. De helft van het normale inwoneraantal is namelijk op vakantie. Heerlijk rustig. 
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid : van de baby is al bekend dat hij/zij autisme heeft ? Normaliter wordt er niet zó vroeg een diagnose gesteld. Wat erg dat je vrouw na een langdurig ziekbed is overleden en dat terwijl jullie net een baby hebben gekregen. Heel naar. 
Wil je in je eentje op vakantie met twee hele kleine kinderen met een diagnose ? Ik zou daar echt nog een paar jaar mee wachten en dan iemand meenemen om de zorg te delen. Anders is het ook geen vakantie toch ? Alleen een verplaatsing van de normale zorg naar een andere locatie, alle extra prikkels en meltdowns door de andere omgeving krijg je er dan nog bij. Voor zulke jonge kinderen met deze diagnose hoef je niet op vakantie te gaan, die zijn thuis beter af. 

Voor een baby hoef je niet op vakantie te gaan. Je zoontje van vier zou het leuk kunnen vinden. Ik vond vakantie als kind heerlijk omdat ik dan even niks hoefde en we veel leuke dingen gingen doen.
Je zou een soort boerderijcamping kunnen overwegen. Kan je zoontje misschien ook af en toe de boer meehelpen met beestjes voeren etc. 
Verder hoef je op een camping niet per se alles te doen. Activiteiten van de recreatie zijn niet verplicht, ga zwemmen op een rustig tijdstip (rond etenstijd), naar een kleiner speeltuintje. Maar alsnog, er zijn in het hoogseizoen gewoon veel mensen. 
Ik weet niet hoe hoog de prikkeltolerantie van je kindje is. Mijn ouders gingen met ons naar 'gewone' campings. Ik vond veel dingen gewoon super leuk. De ochtendknutsel, het zwembad, dagjes uit naar een dierentuin of pretpark. Alleen een kinderdisco, dat vond ik maar niks. Maar mijn zus ook niet. 

Als je mijn zoon van 18 met autisme deze vraag zou stellen zou zijn antwoord zijn 'thuis blijven'. Hij gaat/moet soms nog wel mee, maar dan heeft hij vaak heimwee, kan niet slapen en als je hem vraagt wat hij wel wil is het antwoord altijd 'naar huis'. We gaan wel altijd naar hetzelfde huisje, zodat hij van tevoren weet hoe het eruit ziet en welke kamer hij krijgt. Vakantie kan ook heel goed thuis, misschien af en toe een paar uurtjes op stap, als het kan alleen met papa, dus baby bij de oppas. Ergens een ijsje eten, naar de treinen kijken bijvoorbeeld of iets wat zijn interesse heeft. En thuis niet teveel moeten, zodat je zelf ook een vakantiegevoel hebt.

Ik zou zeker nu nog thuisblijven en rustige uitjes doen. Maar inderdaad er zijn boerderijcampings (SVR) met huurcaravans. Bijvoorbeeld Gouwe Stek in Bovenkarspel. Maar die zullen wel vol zitten in het hoogseizoen. 

En als je dat wil zou ik toch het liefst een huisje huren niet op een park, dat kan via heel veel organisaties en je kunt afvinken wat je wel en niet wil.  

Hier ook een kind met ASS. Ik ben het eens met Yaron, je hoeft niet op vakantie te gaan. Thuisblijven, het rustig aan doen, af en toe naar een bos, samen eenvoudige klusjes in huis doen (in de tuin werken? Iets bakken?), dat is al mooi zat. Een autistische vierjarige hoeft niet veel te doen en een baby heeft (ook) gewoon rust en regelmaat nodig.

Wij hebben jaren geleden een vakantiewoning gehuurd in Lunteren. Je kleuter kan lekker spelen in de tuin maar jullie kunnen ook in het dorp boodschappen doen of een stuk wandelen. Maar ik denk dat het in deze periode overal wel volgeboekt is. 

Zonne2017 schreef op 08-07-2022 om 09:09:


Even een vraagje uit nieuwsgierigheid : van de baby is al bekend dat hij/zij autisme heeft ? Normaliter wordt er niet zó vroeg een diagnose gesteld. 

Waar lees jij dat de baby autisme heeft?

staat in de topic titel; autistische kinderen (dus meervoud) maar in de tekst gaat het inderdaad alleen over het oudste kind. Excuus. 

Camping zandeind in Riel. Kleine boerderijcamping, je kunt er een pipowagen huren. Is ook een zorgboerderij voor kinderen met autisme. 

Landgoed de Hoevens in Alphen is een natuurcamping, niet zo groot, kleine zwemplas met strandje, veel bos en heide in de buurt. Hier verhuren ze ingerichte tenten. 

En verder zou ik inderdaad binnen Nederland naar natuurcampings en svr-campings zoeken. Die zijn klein, overzichtelijk en rustig, maar je bent er toch even uit. Ik kan me voorstellen dat dat voor jou zelf heel fijn is.

Sterkte, jullie zullen een zware tijd meemaken...

Wij zijn altijd met veel plezier naar Familotels in Duitsland geweest, zijn heel erg kindgericht en het is overzichtelijk hoe het er aan toe gaat en er zijn altijd kinderclubs met overzichtelijke regels.
En daarnaast vonden wij de Zandstuve in Hardenberg erg leuk, met elke ochtend een kinderprogramma en vaste figuren in het entertainment en toch genoeg mogelijkheden voor rust. Het hangt er natuurlijk vanaf wat jouw kind precies lastig vindt, maar onze kinderen hebben het in beide bovenstaande vakantieverblijven altijd erg naar hun zin gehad en ze hebben het er nog wel eens over (maar zijn nu allemaal volwassen)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.