Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Weet iemand leuke vakantietips in Drenthe?

We gaan in augustus een paar weken naar Drenthe en zoeken leuke culturele uitjes. Zoiets als Folly Art Norg; daar staan 17 vreemde, kunstzinnige bouwsels, ook leuk voor de kinderen. Wie heeft meer van dit soort bijzondere tips in Drenthe?

https://www.ergensinnederland1939-1945.nl/home
Als jullie geïnteresseerd zijn in de tweede Wereldoorlog. Een erg leuk privémuseum met een zeer enthousiaste eigenaar. 
En het hunebeddenmuseum in Borger is ook leuk.
Maar goed, dit is misschien niet wat je zoekt, is meer geschiedenis dan cultuur.

https://www.drenthe.nl/cultuur-erfgoed/kolonien-van-weldadigheid/veenhuizen
Kinderen kunnen zo een bed uitproberen; geen bordjes ‘ niet aanraken!’.

Flanagan schreef op 22-07-2022 om 12:33:

https://www.drenthe.nl/cultuur-erfgoed/kolonien-van-weldadigheid/veenhuizen
Kinderen kunnen zo een bed uitproberen; geen bordjes ‘ niet aanraken!’.

Dat ziet er 'leuk' uit!

Wij gaan nog een paar dagen weg deze zomer, misschien wordt het dan wel Drenthe

Ellert en Brammert openlucht museum bij  Schoonoord.
Het leven zoals het vroeger in Drenthe was. Onze kinderen vonden het destijds heel indrukwekkend om te zien d hoeveel mensen er in een huisje woonden. Was toen met speurtocht.

Bijtje82

Bijtje82

22-07-2022 om 13:25

Met kinderen drouwenerszand. Kleinschalig pretparkje met all inclusive eten drinken. ( friet, frikadel, kroket, hamburger) best wel leuk om een dagje te vertoeven. 

Ellert en Brammert is inderdaad erg leuk, het boomkroonpad ook. 

wij hebben t boomkroonpad gedaan en daar ook een boswandeling geboekt met een boswachter of in elk geval i emand die veel van de natuur weet. Erg leuk. Ook hebben we the nature game gedaan, een wandeling met een tablet, moesten ze witte wieven vangen en allerlei puzzels en raadsels oplossen. Vonden we ook leuk, maar hangt mss ook af van de leeftijd van je kinderen. Verder dagje gevangenismuseum en snachts sterren kijken op het dwingelderveld. Uiteraard ook hunebedden spotten maar daar zijn er genoeg van, grote en kleine.

Veel plezier, Tess

Bijtje82

Bijtje82

22-07-2022 om 17:30

Bij het boomkroonpad is volgens mij ook zo'n kabouter speurtocht ofzo? 
Die vonden onze kinderen niet heel leuk, was ook niet geweldig moet ik zeggen. Maar de omgeving is heel mooi verder.

Weet niet wanneer je gaat, maar volgens mij zit er ook ergens een pluktuin waar je zelf fruit kunt plukken. Is natuurlijk seizoensgebonden. 

Oh wacht even.. Jullie zoeken culturele uitjes zie ik nu. 

Er is een speelgoed museum in Rhoden. 
Een gevangenismuseum in Veenhuizen.

Orvelte is een oerdorp, misschien leuk om te bezoeken? Er is voor de kinderen het pad van Theodoor. Geen idee hoe oud je kinderen zijn. 

Volgens mij zijn wij toen ook met een oude locomotief mee geweest. 

Ik zou het Drouwenerzand bepaald geen cultureel uitje willen noemen, het is een veredelde kermis, met eten en drinken bij de prijs inbegrepen. Kinderen tot een jaar of twaalf zullen het best leuk vinden, maar het is er in het vakantie seizoen ook nog eens erg druk.
Ik meen gezien te hebben dat er bij het hunebed museum buiten, ook een soort geologisch pad is.   

Flanagan schreef op 22-07-2022 om 12:33:

https://www.drenthe.nl/cultuur-erfgoed/kolonien-van-weldadigheid/veenhuizen
Kinderen kunnen zo een bed uitproberen; geen bordjes ‘ niet aanraken!’.

Tip: op YouTube ;

Deel 4: het verhaal van Veenhuizen.

Bijtje82

Bijtje82

22-07-2022 om 18:55

watervogel schreef op 22-07-2022 om 17:47:

Ik zou het Drouwenerzand bepaald geen cultureel uitje willen noemen, het is een veredelde kermis, met eten en drinken bij de prijs inbegrepen. Kinderen tot een jaar of twaalf zullen het best leuk vinden, maar het is er in het vakantie seizoen ook nog eens erg druk.
Ik meen gezien te hebben dat er bij het hunebed museum buiten, ook een soort geologisch pad is.

Ja, sorry. Zag later pas dat het om culturele uitjes ging. Maar voor kinderen best leuk. 

Drenthe is een mooie omgeving. Veel leuke dingen zijn al genoemd. 
Gevangenismuseum, hunebedmuseum, Orvelte, boomkroonpad.
Ik kom niet uit Drenthe, maar vroeger wel vaak op vakantie geweest.
Voor een dagje pretpark is drouwenerzand prima voor jongere kinderen, voor oudere kinderen zou ik eerder naar slagharen gaan. Dagje naar Groningen is ook leuk.
Hoe oud zijn de kinderen? Wij hebben een museumjaarkaart en maken daar zeker op vakantie graag gebruik van. Er zit bij de kaart ook een overzicht van alle musea die je daarmee kunt bezoeken per provincie.

roche

roche

31-07-2022 om 21:21 Topicstarter

bedankt voor de leuke tips!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.