Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Tango

Tango

21-05-2017 om 22:19

16-jarige alleen vliegen vanaf Girona

Dochter van 16 wil niet meer met ons mee op vakantie. Nu mag ze met een vriendin en ouders mee naar de Costa Brava in Spanje. Zij gaan echter 3 weken en dochter wil liever 2. We hebben nu bedacht dat ze dan zelf terug kan vliegen naar huis. Maar ik vraag me af of dat wel te doen is voor een meisje met weinig vliegervaring. De ouders van vriendin kunnen haar afzetten bij het vliegveld, Girona lijkt me het dichtst bij. Maar ze kunnen natuurlijk verder niet mee lopen naar de bagage-incheck, controle en naar de juiste gate. Geen idee of dochter dat dan handig kan vinden. En eenmaal op Schiphol is het vaak ook een zoektocht waar je je bagage kan ophalen. Hebben jullie ervaring met alleen vliegende pubers? Is dat een beetje te doen?

Tihama

Tihama

21-05-2017 om 22:48

We hebben hier goede ervaring. Vanaf Verona twee pubers van toen allebei 17. Vanaf Nice (1 puber van 15 en een van 17). En afgelopen jaar vanaf Catania, Sicilie (dochter 15 in haar eentje).
We hebben hen steeds uitgezwaaid bij de beveiliging. Voor de zekerheid regelden we wel dat ze op Schiphol opgehaald werden door familie.

Vroeger zeiden mijn ouders altijd: "Je hebt een Hollandse mond, dus je kunt ook de weg vragen". Nu is Engels praktischer, maar het is ook niet moeilijk.

Op luchthavens spreekt iedereen engels, meestal is er goed alles aangegeven.
En op Schiphol is het ophalen van de bagage simpel: je loopt vanuit het vliegtuig gewoon achter de rest aan.

Voorbespreken

https://www.rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl/instappen-geweigerd/

Ik zou wel even voorbespreken wat de manier is om bij overboeking dit goed af te handelen. En mogelijk controleren of ze op het vliegveld telefonisch het thuisfront kan bellen, mailen of appen, of als de vlucht lang uitgesteld wordt de familie van haar vriendin.
En niet zomaar terug langs de douane je naar buiten laten zetten. Eerst afhandelen. Als het in de nacht is is het soms ook mogelijk om te wachten op de volgende vlucht in een hotel op het vliegveld.

Tihama

Tihama

22-05-2017 om 15:35

Tips

Dat probleem kun je oplossen door te wachten tot puber appt/belt/smst dat ze door de beveiliging zijn. Dan is het inchecken geregeld, de beveiliging akkoord. Je weet dan dat ze in elk geval mee kunnen op het toestel.

Verdere tips:
• zorg dat ze een opgeladen accutank bij zich heeft. Als je namelijk tijdens het wachten of in het vliegtuig muziek luistert, je filmpje kijkt, spelletjes speelt, kan zomaar je accu leeg zijn. Als je dan landt, ben je niet bereikbaar.
• een briefje met de telefoonnummers, want ook je telefoon kan stuk gaan of kwijtraken. Onze kinderen hebben we overigens als kleuter al mijn telefoonnummer uit het hoofd laten leren. Dat is vaker praktisch gebleken als er een kind met een lege telefoon was. De meeste mensen kennen tegenwoordig geen nummer meer, dus bij een lege telefoon kunnen ze ook niet bellen.
• Kopie van het paspoort of de ID-kaart gescand op een gmail-account. Dan kun je er altijd bij, ook als het kwijtraakt. Idem met zorgpas ed. Extra kopie op papier in de portemonnaie

Eigenlijk alle dingen die ik al standaard regel als we op reis zijn. En ik verzin het allemaal niet, want alle voorbeelden komen voort uit praktijkervaring

Yura

Yura

24-05-2017 om 16:16

Zoon met 15

Mijn zoon is op 15-jarige leeftijd alleen naar de VS gevlogen. Hij had wel een paar keer met ons gevlogen, dus kende Schiphol, het vliegveld van aankomst uiteraard niet. Bij VS komt nog het eea extra bij ivm security en immigration, maar hij was met een vriend van dezelfde leeftijd die kort daarvoor nog naar de VS was geweest. We hebben een paar situaties besproken die zouden kunnen voor komen zoals vlucht geannuleerd etc en wat ze dan moeten doen. Het antwoord was, aan iemand met een uniform vragen en dat antwoord was voor ons afdoende, want zelf weten wij het dan ook niet en gaan het ook aan iemand vragen. Ze konden beiden goed genoeg Engels, dus moest ons inziens wel lukken.
Alles staat prima met borden aan gegeven waar je heen moet. Het lukt je zelf toch ook op een vreemd vliegveld, zelfs als je voor het eerst vliegt, dus waarom zou je puber het dan niet lukken? Zolang ze kunnen lezen en wat Engels kunnen, komt het echt wel goed. Natuurlijk zijn er situaties dat ze niet weten wat ze moeten doen, maar dan had je het als volwassene waarschijnlijk ook niet geweten.
Toen mijn zoon alleen vloog had ik hem wel een formulier mee gegeven dat hij toestemming had en wie hem afhaalde en het adres waar hij verbleef en ik heb gewacht met Schiphol verlaten tot hij in het vliegtuig zat en whatsappte dat hij zat.

Tango

Tango

25-05-2017 om 14:09

Goede tips!

Bedankt voor alle tips. We gaan het bespreken met de ouders van de vriendin. Ik heb er in ieder geval al meer vertrouwen in. Ze vliegt pas op het moment dat wij zelf terug zijn van vakantie, dus haar kunnen ophalen. Zal dus allemaal wel moeten lukken.
Dochter spreekt niet echt goed Engels, maar als ze bijv. haar vliegticket laat zien, zullen ze haar echt wel helpen met het wijzen naar bijv. de juiste gate waar ze vertrekt. En eenmaal op Schiphol kan dat hetzelfde als ze niet kan vinden waar ze de bagage moet ophalen. Achter de rest aanlopen is ook een handige.

Pirata

Pirata

25-05-2017 om 14:42

hmm

Die ouders kunnen natuurlijk in Spanje best meelopen naar de incheckbalie. En als ze alleen handbagage meeneemt in het vlieguig, scheelt dat ook weer. De rest van de spullen kan in de achterbak van de andere familie mee terug?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.