Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Afrika

In het kader van de voorpret: in de zomer van 2015 willen wij, gezin met 2 dochters van dan 12 en 16, 3 weken naar Afrika. Wij willen in ieder geval niet in een groep. Een camper lijkt ons leuk, ook in Amerika gedaan, maar wel duur. En natuurlijk willen we graag wild zien!

Verder dan dat idee zijn we nog niet en dat hoeft ook niet, maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen.

Welk land zouden jullie aanraden? Hoe hebben jullie gereisd? Huurauto? Camper? Zelf geregeld of met een reisorganisatie? Welke route? Ik hoor graag jullie verhalen!

Gr. Iris

reiziger

reiziger

06-02-2014 om 10:28

leuk!

Wij hebben diverse reizen gemaakt door Afrika, waarvan twee met de kinderen (eigenlijk drie, ook Egypte, maar omdat je praat over wild kijken, neem ik aan dat je wat zuidelijk wilt).
In Namibië hebben we een maand rondgereisd (zomervakantie) met een huurauto met daktenten. Namibië is heel toegankelijk en uitstekend individueel (en op eigen houtje) te bereizen. Wij zijn vanuit Windhoek naar het noorden gereden: Spitzkoppe, Etosha (wildpark) en toen de Caprivistrip in. Een mooie afwisseling, want in tegenstelling tot de eerst van het land is Caprivi groen en veel dichterbevolkt (veel dorpjes met rieten hutten langs de route). Daarna via Waterberg naar de kust gereden (Walvisbaai). Kustgebied is weer compleet anders. Hadden we eigenlijk niet gepland, maar de route toch wat aangepast. Verwacht daar geen strandtoerisme hoor, het is het koudste deel van het land. Maar wel: reuze duinen en enorm veel zeeleeuwen. Gaaf: kijk je de ene kant op, zie je de oceaan. Kijk je de andere kant op, zie je alleen maar woestijn. Daarna door de woestijn terug gereden naar Windhoek.

Ook in Oeganda zijn wij een maand geweest (ook zomer). Niet te vergelijken met Namibië: veel dichterbevolkt (dus veel meer dorpjes, mensen, cultuur), veel groener, maar landschappelijk niet het dramatische/spectaculaire van Namibië. Vanuit Kampala zijn wij eerst naar het noorden gegaan (o.a. Murchison Falls) en daarna door het zuiden van het land verder gegaan. Ook hier wildparken, maar van een wat andere orde dan zuidelijk Afrika (of zijn we verwend geraakt?). Oeganda is minder ingericht op zelf met een auto rondreizen. In het noorden was het verkeer nogal gevaarlijk, en in steden als Kampala wil je echt niet zelf rondrijden Maar je regelt daar heel eenvoudig een auto met chauffeur en die brengt je waar je wilt. Met het OV kun je hier weer wel redelijk goed rondreizen, en dat is in Namibië niet mogelijk (want veel te uitgestrekt, er is ook vrijwel niets aan OV).

Wat langer geleden ben ik vijf weken in Kenia geweest, ook een fantastisch land. Maar Kenia is momenteel onrustig en zou geloof ik niet mijn eerste keuze zijn.

Voor veel landen in Afrika geldt dat je er heel sober en goedkoop kan rondreizen (voor 2 euro overnachten, voor 1,50 eten), maar dat je ook voor het 'luxe circuit' kan kiezen: super chique lodges, sterrenwaardig eten. En je hebt er van alles tussen in.

irisb

irisb

06-02-2014 om 12:27 Topicstarter

Leuk reiziger!

Leuk om je ervaringen te lezen! Dank, daar heb ik iets aan!
Ik had idd al eerder gehoord dat Namibië een fijn land is om door heen te reizen. Kennelijk ook aantrekkelijker dan bijv. Zuid-Arika?
Heb je overal gebruik gemaakt van de huurauto met daktenten of was dat een deel van je reis?

Anne

Anne

06-02-2014 om 12:43

Tanzania

Hoi Iris, Afrika is geweldig.

Kijk ook even in het archief, zoekend op bijv. Tanzania dan vind je ook e.e.a. (Bijv. draadje: Tips kleding safari + zanzibar, meer dan alleen over kleding).

Ik ben in diverse Afrikaanse landen geweest, maar ivm je safarivraag beperk ik me tot Kenia, Tanzania en Zuid-Afrika.
In Kenia en Tanzania met gids rondgereden en VEEEL meer gezien dan zelf rondrijdend in Zuid-Afrika. Kenia zou ik ivm onrust (en naar ik begrijp minder afwisselende parken dan in Tanzania) niet doen.

Afrika is mooi, maar wat mij betreft qua wildparken een stuk minder dan Tanzania. Tanzania is ook nog leuk met een strandvakantie op Zanzibar te combineren.

Tanzania, zoals wij het deden (ruim 2 weken incl paar dagen Zanzibar) met priveauto (met zo'n dakje) en gids/chauffeur (1 persoon) was wel heel duur (toegang parken schijnt er duur te zijn). Met zijn vieren tegen de 15000 euro (dus duurder dan de VS) als je alles (ook visum/inentingen) meerekent, maar kan natuurlijk goedkoper. Wel geweldig. 4 parken gezien heel afwisselend, top. Vond onze oudste de mooiste vakantie ooit (en we hebben best al wat gereisd).

Echt de moeite waard. Veel voorpret alvast!

reiziger

reiziger

06-02-2014 om 12:45

Iris

Of Namibië aantrekkelijker is dan Zuid Afrika durf ik niet te zeggen: ik ben er nooit geweest. Maar Zuid-Afrika is een populair land om naar toe te gaan, en dat zal vast niet voor niets zijn

Wij hebben de huurauto vrijwel de hele periode gehad. Eerst zijn we een paar dagen in Windhoek gebleven (bij vrienden op bezoek), daarna de auto opgehaald en de laatste dag weer teruggebracht. De auto was dus inclusief de daktenten en alle benodigde kampeerspullen. Als je via google zoekt op autohuur en kampeerspullen, dan kom je wel een aantal aanbieders tegen. Er zijn er diverse, en je vindt op internet genoeg ervaringen van anderen, zodat je kan inschatten of het een betrouwbare partij is.De twee dagen aan de kust hebben we een huisje geboekt (gewoon ter plekke geregeld). Door de koude golfstroom was het daar erg koud (en harde wind), dus we vonden het geen overbodige luxe.
Rijden doe je links in Namibië, maar er is bijna geen verkeer, dus dat went snel. En Windhoek, waar we de auto dus ophaalden, is een prettige stad, dus daar lukt het ook prima met dat links rijden.
Waar je wel rekening mee moet houden in Namibië: het land is groot en je maakt dus al snel veel kilometers. Veel reizigers hebben het gevoel 'alles' te moeten zien, met het gevolg dat ze binnen een paar weken vele duizenden km's maken. Wij hebben het relatief rustig aan gedaan en zijn regelmatig meerder dagen op één plek gebleven.

reiziger

reiziger

06-02-2014 om 13:21

entree wildparken

De entree van wildparken is inderdaad vaak fors, in alle landen denk ik. Het scheelt vervolgens enorm als je zelf met je auto mag rondrijden. In bijvoorbeeld Waterberg mag dat niet, en dan zit je dus vast aan een 'game drive' die door het park wordt aangeboden. En die zijn altijd erg duur. Het is dus de moeite waard om dit van te voren even uit te zoeken zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan. In Murchisson Falls in Oeganda konden we wel met eigen auto (we hadden toen wel een chauffeur) rondrijden, maar waren we verplicht een ranger-met-geweer in te huren en mee te nemen. Ht werd toen wel krapjes op de achterbank

Het kostenplaatje van Anne laat wat mij betreft zien dat je prijstechnisch alle kanten op kunt. 15.000 voor twee weken met vier personen. Wij betaalden voor Oeganda 7.000 voor een maand, ook voor vier personen, inclusief alle vaccinaties en malariapillen, vlucht, overnachtingen en andere uitgaven ter plekke.

irisb

irisb

06-02-2014 om 13:52 Topicstarter

Fijn

Fijn die ervaringsverhalen! Dat zegt me uiteindelijk meer dan diverse reiswebsites of boekjes.
Wat ik me afvroeg, Anne, als je de hele tijd een gids/chauffeur bij je hebt, wordt je daar op een gegeven moment niet 'iebelig' van. Het lijkt me zo'n inbreuk op je privacy. Onze meiden kunnen nogal eens lekker ruziën op de achterbank. Ik zou daar meer last van hebben als daar een vreemde bij is.
Of ze ruziën dan niet, dat kan natuurlijk ook. Haha, is mss nog een prettige bijkomstigheid

irisb

irisb

06-02-2014 om 15:55 Topicstarter

Gaaf!

Ik heb intussen een aantal filmpjes gezien van 4x4 met daktent. Wat gaaf is dat! Dat zien onze meiden ook wel zitten!
En dan te bedenken dat we pas in 2015 gaan.
Links rijden is overigens geen probleem. Dat hebben we een aantal keer in Engeland gedaan. Dat went heel snel.

Anne

Anne

06-02-2014 om 21:45

Gids en privacy

Leuke vraag of zo'n gids geen probleem is qua privacy. Ik moet zeggen: ik heb er van tevoren niet over nagedacht. Wel wilden wij niet met een groep toeristen, omdat we daar eerder het gevoel hadden dat dat een inbreuk zou zijn op onze privacy.

We hebben er werkelijk geen moment last van gehad dat onze gids/chauffeur erbij was. Hij zat voorin achter het stuur, wij hadden de ruime 4 x 4 met 3 rijen banken/stoelen tot onze beschikking (geen hele chique, maar voldeed prima), dus meer dan voldoende ruimte en we zaten dus niet op elkaars lip de hele tijd.

Hij vertelde dingen, wees dingen aan, en na een paar dagen wordt het dan wat vertrouwder. Was een leuke jongere vent die goed Engels sprak. Tja, onderweg geen last van privacy. Een heel enkele keer dacht ik alleen bij het avondeten: nu moeten we Engels praten want anders is het zo onaardig voor hem, en dat had voor de jongste toen misschien af en toe leuker geweest als we alleen Nederlands hadden gepraat. Maar hij begreep sowieso alles en kon ook wat zinnetjes.

Het grote voordeel is volgens mij dat je gewoon meer info krijgt met een gids, hij weet beter waar je het beste kunt rijden om dingen/dieren te zien en je kunt je op het loeren naar dieren concentreren. Ik vond het echt tig keer beter dan in Zuid-Afrika waar we toen zelf rondreden en uiteindelijk best wel wat gezien hebben maar op grotere afstand en soms zonder te weten wat we zagen (bijv. behoorlijk zeldzame wilde honden, wij dachten dat het hyena's waren, ahum !). Maar ja, duurder dan zonder gids.

En als de kinderen eens willen ruziën, dan doen ze dat toch lekker. Hij is er voor jullie, zolang ze niets gevaarlijks doen en de boel niet afbreken, geloof ik niet dat een gids het een probleem vindt als kinderen ruziën .

Anne

Anne

06-02-2014 om 21:49

Tanzania wildparken

Ik ken Namibië (vaker goede verhalen over gehoord) en Oeganda niet, maar ik vond in Tanzania de wildparken mooi en leuk omdat ze zo verschillend waren. Wij hebben Tarangire, Lake Manyara, de Ngorongorokrater en de Serengeti gezien en dat was erg leuk en afwisselend. De laatste 2 moet je sowieso zien als je naar Tanzania gaat en Lake Manyara vond ik het minste, maar wel leuk gezien de afwisseling. In Lake Manyara hebben wij trouwens nog rondgewandeld in de buurt van de dieren en tussen de Masai-herders door met een andere gids (ter plekke geregeld) - was ook weer een bijzondere ervaring.

reiziger

reiziger

06-02-2014 om 23:05

privacy

In Oeganda hebben wij een week met chauffeur rondgereisd. Wij hadden dezelfde huiver als jij. Een groepsreis is dan ook helemaal niets voor ons Maar het beviel prima. Net als Anne ook al schreef: je krijgt toch wat extra informatie en uitleg, en zo iemand is wel wat gewend. Hij hield genoeg afstand om ons het gevoel te geven dat we alleen met ons gezin waren. En het was ook gewoon gezellig met hem erbij. Hij was leuk met de kinderen en altijd in voor een kaartspelletje ofzo met hen. Neemt niet weg dat ik het liefste zonder gids of chauffeur rondreis, maar dat kan niet overal even goed.
Onze ervaring die Anne beschrijft met wild kijken (met gids veel meer dan zonder) hebben wij trouwens niet. Voor ons staat Etosha (waar we alles zelf hebben gedaan) nog steeds op 1.

irisb

irisb

07-02-2014 om 20:37 Topicstarter

Dank!

Dank voor jullie ervaringsverhalen! Met zo'n gids bij je, ik kan me moeilijk voorstellen hoe dat is en het zou nu niet mijn eerste keus zijn denk ik. Maar wie weet als ik me meer verdiep in wat er allemaal mogelijk is.
Het voorbereiden en inlezen is voor mij een belangrijk deel van de pret!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.