Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Tent kopen: tips gevraagd!

We willen binnenkort graag voor het eerst een tent kopen. We hebben vaker gekampeerd, maar steeds in een geleende of huurtent en met name dat laatste is toch wel vrij prijzig.

Omdat het onze eerste tent is willen we niet te hoog inzetten met een peperdure de Waard die je superstrak moet opzetten.

We zoeken een ruime tent, met enige leefruimte binnen, en slaapplekken voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Budget is rond de 600 euro.

Wie heeft tips voor een goed merk/type tent/winkel/verkooppunt?

Veel dank alvast!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen nieuwe

Mijn eerste reactie is: koop een leuke tweede hands. Dan kun je rustig uitproberen en kijken wat je prettig vindt. En vaak zie je dan op campings ook veel verschillende soorten tenten en doe je ideeen op.

Wat ik altijd erg prettig vind is dat ik in de tent kan staan. Dan kan in een tunneltent bv. Die zijn echt ontzettend ruim, makkelijk op te zetten en je kunt 'm in delen uitbreiden.

Een De Waard tent is prachtig, maar erg zwaar. Belangrijk bij aanschaf is ook: hoe groot is het pakket en past het in de auto, bv.

Kijk en vergelijk gewoon eens op marktplaats of dealers, zodat je kunt zien wat er te koop is en wat het kost.

Je hebt trouwens verschillende grote kampeercentra in NL waar grote afdelingen zijn waar tenten opgesteld staan. Altijd leuke uitstapjes. Obelink in Winterswijk bv., da's een grote en zeer redelijk geprijsde artikelen.

merene

merene

02-01-2012 om 21:10

Tunneltent

Wij hebben een tunneltent Falco Dwergarend 350 en zijn er erg blij mee. Hij is simpel op te zetten en staat stevig.
Wij zijn met z'n vieren: 2 volwassenen en 2 pre-pubers. Zij hebben een eigen tent, maar slapen ook regelmatig bij ons in de tent, als we ergens overnachten of bij heftig onweer. Dan ligt de tent wel vol.

Ik zou ook op marktplaats kijken. Daar staan goede tweedehands tenten.

Veel kampeerplezier!

Hier ook een falco

Wij hebben een(iets oudere) Falco tent. Geweldig makkelijk op te zetten. Je legt de buizen op de grond, het tentdoek eroverheen, duwt de buizen in een soort tunneltje met rits en ritst de tunnels dicht.En je tent staat, heel snel.


http://www.youtube.com/watch?v=O5bb5lrXSwA&lr=1
http://www.kampeertenten.nl/tenten.html

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-01-2012 om 20:51

Ga naar een tentenshow

In het voorjaar zijn diverse tentenshows, vaak een heel weekend, oa van de ANWB. Ik zou daar naar toe gaan. Want naar welke winkel je ook gaat: je ziet altijd maar een heel beperkt aantal tenten 'in levende lijve'. Er is gewoonweg geen ruimte om alle tenten op te zetten. Bovendien hebben winkels ook maar een beperkt aantal merken in hun assortiment.
Als je voor het eerst een tent wil kopen, dan is het handig om je goed te oriënteren op wat je wilt. Want er kan nogal veel. Stahoogte of een lager model? Een tent voor het hele gezin, of juist een aparte slaaptent voor de kinderen? Een of twee slaapcabines? Wat mag de tent wegen, hoeveel ruimte heb je in de auto (of fietskar, rugzak, of wat dan ook maar)? Hoe belangrijk is opzet-gemak? (ga je vaak verkassen of blijf je drie weken op dezelfde plek?). Wil je persé in de tent kunnen koken? (dan valt nylon af). Wil je enkel- of dubbeldaks?
Ik kan mij voorstellen dat je over veel vragen nog nooit hebt nagedacht. En dan is zo'n tentenshow zo handig. Op een camping staan dan veel fabrikanten, met hun complete aanbod. Ideaal dus om vragen te stellen, te ervaren hoe ruim een tent is en tenten (en de prijzen) met elkaar te vergelijken. Vaak zijn er leuke beursaanbiedingen.

Ans67

Ans67

03-01-2012 om 23:24

Marktplaats

Ik heb geen aandelen, maar zou echt voor tweedehands gaan. En dan hoeft het geen peperdure tent te zijn, wil 'ie strak staan. Want onze (inmiddels al erg lange) kampeerervaring heeft geleerd dat kwaliteit wel belangrijk is. En dat gemak van opzetten, het strak staan (ook bij windstoten of een dikke onweersbui), het droog blijven, wel degelijk samenhangt met een Merk...
groeten,
Ans

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-01-2012 om 09:25

Geen marktplaats

En ik zou dus nadrukkelijk niet voor een tweedehandsje op Marktplaats gaan. Weet je, tweedehands kan op zich prima. Als je maar weet waar je op moet letten. Prima dus voor de ervaren kampeerder die helder voor ogen heeft wat hij wil, en weet waarop je een tweedehands tent moet beoordelen. Uit de vraag van Loeske mag ik op dat zij geen doorgewinterde kampeerder is. En dan is het gewoon niet zo handig om af te gaan op de verkooppraatjes van onbekende particulieren op Marktplaats. Hoe beoordeel je of het grondzeil nog wel goed is? Of de naden inmiddels geen regen doorlaten?

Soort doek is belangrijk

Tenminste, voor ons wel. Nylon is dun, licht (kwa gewicht), maar wel plastic. En dat kan erg warm worden in de zon. Katoen ademt beter, wordt minder warm, maar is wel zwaarder, neemt meer ruimte in in de auto, en blijft langer nat als ie nat is geregend.
Wij hadden eerst een kleinere, nylon koepeltent. Erg fijn, maar wel warm en hij werd een beetje klein voor ons - 2 volwassenen, 2 kinderen van 6 en 8. Met name de leefruimte.
Voor ons was vorig jaar daarom de keuze gevallen op deze van Eureka: http://bit.ly/zJk6Hc . Met nog een aanritsbaar grondzeil erbij - onmisbaar wat ons betreft ivm beesten, regen en wind.
Maar verder sluit ik me aan bij eerdere posters: ga kijken bij een grote winkel / anwb-tentoonstelling om te zien wat voor jullie een fijne tent is.

Loeske77

Loeske77

04-01-2012 om 21:22 Topicstarter

Dank

Goede tips allemaal zeg! Veel dank.
We gaan ons de komende tijd eens gied orienteren.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Toke

Toke

04-01-2012 om 21:33

Grondzeil

Een van de grootste pluspunten van mijn tent vind ik het aaneengesloten grondzeil. Dat kan ik je echt aanraden. Afgelopen zomer hebben we 18 uur aaneen stromende regen gehad. We liepen over het grondzeil en je voelde dat er een zeer dikke laag blubber onder lag, maar we hadden nergens last van.
Mijn ervaring was trouwens dat echt goede tweedehandstenten bijna net zo duur zijn als nieuwe.

Jesse_1

Jesse_1

05-01-2012 om 22:52

Obelink

Wij gaan graag naar Obelink. Bedenk wat je handig lijkt en screen daar de tenten op. Je hebt al wat ervaring met kamperen, dus je zou al een idee moeten hebben.
Zo wilden wij 1 met een kuipzeil, iets met luifel om de schaduw te zitten, man wilde 's avonds uit de wind kunnen zitten (had hij gemist), mogelijkheid om de zijkant te openen bij warmte. Moet er een opening zijn voor elektra?
Wij hadden de ideale tent, maar het grondzeil bleek poreus, nu hebben we gekozen voor een héél andere tent dan we vooraf dachten, een vrij goedkope, dus over een paar jaar kopen we gewoon een nieuwe. (We wilden niet dezelfde kopen, omdat die op een aantal punten gewijzigd was en duidelijk in het nadeel). Dan zien we wel of dit nu bevalt.
NB let ook op het gewicht en de omvang van een ingepakte tent!!!!
NB voor ruimte binnen: is dat voor structureel omdat je niet zonzeker gaat of voor af en met een fikse zomerbui? In onze vorige tent kozen we voor niet zo veel ruimte binnen, maar als het eens een keer een dag regende, haalden we een slaapcabine er uit (en alle spullen in de andere cabine) en konden we toch prima binnen zitten en een spelletje doen. Dit beviel erg goed!!

jippa

jippa

09-01-2012 om 16:29

Zwerfkei

Ik kom graag bij de Zwerfkei in Woerden. Wij hebben er vorig jaar een exped tent gekocht, maar die was voor 3 personen. Het is wel fijn om ergens te kijken waar veel tenten echt opgezet staan. Er zijn ook wel van die weekenden her en der geloof ik. Wel even goed reviews lezen voordat je tot koop over gaat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.