Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Zwarte, rode en oranje zaterdagen

Hieperdepiep, eindelijk de vakantie geregeld. Een week een huisje in Normandië, aansluitend een week een huisje in Bretagne. Nu komt vriend erachter (wij zijn geen ervaren Frankrijkgangers) dat de dag van de terugreis, 31 juli, Zwarte zaterdag is, en de dag van de heenreis 17-7, misschien niet zwart maar toch in elk geval niet prettig gekleurd (rood of oranje, weet ik niet meer).

Maar op de heenreis gaan we dus maar tot Normandië, en op 31-7 gaan we in omgekeerde richting, van Bretagne naar het Noorden. Overigens maar tot Amiens, de rest doen we de dag erna.

Ik denk/hoop eigenlijk dat het meevalt, of ben ik nou naief? Een dag later weg is niet echt een optie (huisjeshuur loopt van zaterdag tot zaterdag, dan missen we een hele dag en dat is echt erg zonde in dit geval) Een dag eerder vertrekken, de 16e ipv de 17e zou nog een idee kunnen zijn, dan moeten we een hotel nemen in Noord Frankrijk ofzo.

Ideën, ervaringen, iemand?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hermiena

Hermiena

01-06-2010 om 12:28

Richting normandie

Richting normandie valt het eigenlijk altijd wel mee. Het is vooral rampzalig op de autoroute du soleil. Ook vanuit bretagne terug zal het wel meevallen. Het zal niet veel drukker zijn dan op gewone dagen in nederland.

Kari1

Kari1

01-06-2010 om 13:17

Geen zorgen

net wat Hermiena zegt, dat zal prima gaan hoor. Heel veel plezier daar!
Kari

Kari1

Kari1

01-06-2010 om 13:20

waar je tegen die tijd nog even naar kunt kijken is de situatie rond Antwerpen (je gaat via Antwerpen neem ik aan?). Daar willen ze nog wel eens op onhandige tijden aan wegen werken, tunnels sluiten, omleidingen maken enzo. Daar zou je dan rekening mee kunnen houden.
Kari

Temet

Temet

01-06-2010 om 13:32 Topicstarter

Dank!

Zucht van opluchting hier. En bedankt, Kari, voor de Antwerpense tip. Want inderdaad, dat was wel de geplande route geloof ik.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

01-06-2010 om 16:32 Topicstarter

Sini

Ik weet de namen van de betreffende gehuchtjes niet eens uit het hoofd, maar de eerste week in de buurt van Vire (redelijk in de buurt van Caen) en de tweede week in de buurt van St Brieuc.

We hebben er veel zin in!

Groeten,

Temet

Sini andouilette?

O nee, he andouillette? Da's toch van darmen gemaakt en zo heel dik en wit van kleur? Zo'n slechte herinneringen aan; bah wat een putlucht. Sorry hoor. Of heb ik altijd de verkeerde gegeten?

Dorry

merene

merene

02-06-2010 om 16:49

Zo cobi

Ben ik even blij dat ik vóór het eten jouw berichtje lees.

Cobi; dat was het!

Andouille en niet andouilette. Dat laatste is al smerig als één persoon in het restaurant zijn mes er in zet.
Maar dat is werkelijk het enige wat ik vies vind in de franse keuken.

orry

Maylise

Maylise

03-06-2010 om 02:00

Brrr

Andouile, andouilette, oesters, pens, kalfshersenen, niertjes.... Ik vind het allemaal echt niet lekker. Ik heb het allemaal wel eens gegeten maar ik wil de ervaring liever niet herhalen. Dan liever nog geroosterde sprinkhanen of zo. Ook niet mijn lievelingseten maar niet zo gruwelijk. Ik ben waarschijnlijk gewoon geen vleesliefhebber. Vlees moet bij mij heel neutraal smaken of juist heel gekruid zodat ik het vlees niet goed proef.

In Frankrijk bestel ik biefstuk of ander rood vlees altijd "cramé" als ze me vragen hoe ik het wil hebben. Verbrand dus. Niet omdat ik het echt verbrand wil hebben maar om duidelijk te maken dat ik het echt goed doorbakken wil hebben. Als ik namelijk vraag om bien cuit is het altijd nog zo rood van binnen. Ik weet dat echte vleesliefhebbers gruwen van goed doorbakken biefstukjes maar dat ben ik dus dan ook niet waarschijnlijk In Nederland heb ik dat problemen nooit maar in Frankrijk is het heel lastig om duidelijk te maken dat ik het echt goed gebakken wil hebben vandaar dus die manie van bestellen.

Maylise

ps: Bretagne is heel leuk. Ik heb vorig jaar geloof ik ook in een draadje over Bretagne gereageerd met nog andere mensen dus als je in het archief zoekt vind je het vast zo.

Maylise

Maylise

03-06-2010 om 02:07

Gevonden

Het draadje heet activiteiten in Bretagne en gestart door een Talia maar als je op mijn nick zoekt vind je het ook. Het is wel iemand die iets oosterlijker zat (bij saint-malo in de buurt) maar Bretagne is niet echt groot natuurlijk.

Saint-Brieuc ligt niet ver van Erquy en de Cap d'Erquy, heel mooi daar en de côte de granite rose, cap Fréhel... Het is allemaal niet ver weg.

Verwaarloos ook zeker het binnenland niet. Bretagne heeft heel mooie en woeste natuur en aangezien de meeste mensen naar de kust gaan is het daar ook rustiger. le Fôret d'Hulgoat bijvoorbeeld is echt prachtig.

En hier:

http://www.pnr-armorique.fr/fr/index.html

Nationaal park. Ook prachtig.

Maylise

Temet

Temet

03-06-2010 om 09:30 Topicstarter

Sini en anderen

Sini, bedankt voor de tip! Mijn partner was direct enthousiast en wil nu beslist die worst proberen. Maar is het vleeswaar, of is het een maaltijd? Ik zal ook eens googelen op het verschil tussen andouille en andouillette. Of is een andouillette gewoon een kleine andouille?

Toevallig vielen wij dinsdag in een uitzending van Canvas, 'Plat Préferé", dat was gewijd aan het lievelingsgerecht van Louis de Funes: tripes a la mode de Caen. Ik had al mijn twijfels, maar toen de Belgische kok afsloot met de mededeling dat men dit gerecht het beste buiten kon bereiden vanwege de sterke geur besloot ik om mij er inderdaad maar niet aan te wagen. Maar dit schrok mijn vriend niet af. In Indonesië staat 'babat' ook op het menu en dat is kennelijk ook een koeienmaag. Mij trekt het niet bepaald, ik heb een jaar in Florence gewoond en daar de 'trippa a la Fiorentina' ook altijd aan mij voorbij laten gaan, terwijl ik voor een Hollander toch niet bijzonder gevoelig ben.

In Parijs heb ik wel eens andouille of andouillette gegeten, ik weet niet meer welke precies. Ik wist niet wat het was, vond het wel eetbaar maar zal het niet direct een tweede keer bestellen. Maar toen ik het at dacht ik al 'dit is vast zo'n soort gerecht waar Hollanders elkaar na thuiskomst gruwelverhalen over vertellen'

Maylise, ik zal je draadje gaan opsnorren. We zijn een aantal jaren terug ook al eens in Bretagne geweest, min of meer dezelfde streek. Cap Fréhel daar wil ik in elk geval weer naar toe, en daar ligt ook een mooi kasteel in de buurt waarvan ik toen al zei dat we daar weer naartoe moesten als onze zoon (toen 8 maanden) de ridderfase zou hebben bereikt. Nu zit hij nog steeds tot over zijn oren in de dino's, maar wie weet...

Ik heb er erg veel zin in. En nu maar hopen op redelijk weer...

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.