Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

Hoe zit het met testament na overlijden?

Hallo Forumleden,

Ik weet niet goed raad met onderstaande. Misschien heeft een van jullie hier mee te maken gehad en weet wat ik verwachten kan?
 
Afgelopen maand is mijn vader overleden. Ik ben volop in de rouw, verdriet en boosheid wisselen elkaar af. Wij hebben goed afscheid van elkaar genomen en dat was heel fijn. Er is weinig geduld, zitvlees om uit te zoeken hoe het zit met het testament. Kunnen jullie licht schijnen op het volgende?

Mijn vader is voor de tweede keer getrouwd en van die kant is er weinig informatie die mijn kant op gaat. Afgelopen week heb ik het testament gekregen via de post maar dat was -vond ik- vrij leeg. Er staat in voor wie de erfgenamen zijn, hoeveelste deel ik erfgenaam ben en dat het gaat om een langstlevende testament (ik erf dus als zijn tweede vrouw overlijdt). 

Wat is nu de bedoeling? Moet ik rustig afwachten tot er een uitnodiging komt van het notariskantoor (is dat gangbaar) of moet ikzelf contact opnemen?


Er komt geen uitnodiging van een notariskantoor. Iemand heeft de opdracht om de erfenis af te wikkelen en dat is degene die met jou contact op hoort te nemen, kan een notaris zijn maar hoeft niet. Als er een  langstlevenden testament is dan krijg jij je erfdeel pas als huidige echtgenote overlijdt. Je zou zelf langs een notaris kunnen gaan met het testament om na te vragen hoe het nou zit. Kans bestaat dat jouw stiefmoeder alles opmaakt voor ze overlijdt dus dan heb je het nakijken.

Er komt geen uitnodiging. Je kunt je erfdeel opeisen als de langstlevende, in dit geval je stiefmoeder, overlijdt. 

Er zal wel een 'executeur-testamentair' zijn, dat is iemand die het testament moet uitvoeren. Meestal is dat iemand van de familie. die moet ook lopende zaken behandelen, zoals rekeningen, opdracht voor de begrafenis en crematie geven etc.
Mocht je op goede voet staan met (de familie van) de tweede vrouw van je vader en weten wie die executeur testamentair is, en mocht het zo zijn dat er bepaalde persoonlijke dingen van je vader zijn die je graag nu al zou willen hebben, dan zou je dat kunnen vragen. Helaas kan men 'nee' zeggen.
Wat ik begrijp is dat het erfdeel wel vastgesteld moet worden. Dus er moet wel een berekening komen waaruit blijkt wat jouw erfdeel (in geldwaarde) is. Misschien heb je hier iets aan: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/erfbelasting/content/wettelijke-verdeling
Wat ik zo lees is de regeling in het testament van je vader ongeveer hetzelfde als de wettelijke regeling.

Tsjor

tsjor schreef op 14-03-2023 om 16:21:

Er zal wel een 'executeur-testamentair' zijn, dat is iemand die het testament moet uitvoeren. Meestal is dat iemand van de familie. die moet ook lopende zaken behandelen, zoals rekeningen, opdracht voor de begrafenis en crematie geven etc.
Mocht je op goede voet staan met (de familie van) de tweede vrouw van je vader en weten wie die executeur testamentair is, en mocht het zo zijn dat er bepaalde persoonlijke dingen van je vader zijn die je graag nu al zou willen hebben, dan zou je dat kunnen vragen. Helaas kan men 'nee' zeggen.
Wat ik begrijp is dat het erfdeel wel vastgesteld moet worden. Dus er moet wel een berekening komen waaruit blijkt wat jouw erfdeel (in geldwaarde) is. Misschien heb je hier iets aan: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/erfbelasting/content/wettelijke-verdeling
Wat ik zo lees is de regeling in het testament van je vader ongeveer hetzelfde als de wettelijke regeling.

Tsjor

Die executeur testamentair is ook verantwoordelijk voor de aangifte en het betalen van eventuele erfbelasting, dus die komt vanzelf langs zou ik denken.

Bloemenaandewaterkant

Bloemenaandewaterkant

15-03-2023 om 12:01 Topicstarter

Ik heb geen idee wie de executeur testamentair is. 
Moet deze zich kenbaar maken? 

Misschien kun je beter contact opnemen met de notaris die het testament opgesteld heeft, of met de andere erfgenamen. Wij kunnen je verder heel weinig vertellen.

Er hoeft geen executeur benoemd te zijn in het testament. Wij hebben toevallig net zelf testamenten laten maken en omdat we niet wisten wie er executeur zou moeten zijn, hebben we er geen benoemd. 
Als er geen executeur is benoemd, moeten erfgenamen de afwikkeling van de erfenis vziw onderling regelen. Maar het is denk ik inderdaad een heel goed idee om die notaris te bellen met de simpele vraag 'hoe nu verder'?

Mijn recente ervaring is dat bijvoorbeeld de begrafenisondernemer al wil weten wie de nalatenschap gaat afwerken, omdat dat ook degene is die officieel de opdracht geeft voor de begrafenis/crematie (en dus ook de rekening krijgt). wie dat dan wordt wordt inderdaad onderling geregeld.
ik denk dus dat je toch het beste contact kunt opnemen met iemand van de andere erfgenamen.

Tsjor

Temet schreef op 15-03-2023 om 13:32:

Er hoeft geen executeur benoemd te zijn in het testament. Wij hebben toevallig net zelf testamenten laten maken en omdat we niet wisten wie er executeur zou moeten zijn, hebben we er geen benoemd.
Als er geen executeur is benoemd, moeten erfgenamen de afwikkeling van de erfenis vziw onderling regelen. Maar het is denk ik inderdaad een heel goed idee om die notaris te bellen met de simpele vraag 'hoe nu verder'?

Maar als je niet weet wie de notaris is?

——

Hier ook een moeizame gang van zaken; wel een kopie van testament ontvangen nadat ik daarom vroeg. Verder is mij geappt dat ik te zijnerzijds door de bewindvoerder op de hoogte wordt gebracht. Ik wacht dus maar even af. Afhandeling laat altijd een paar maanden op zich wachten. Bij TO lees ik meer goede wil; men  heeft haar netjes een testament toegestuurd, ook al is het contact niet erg warm. 


——-

Ook al heeft de overledene dit niet beschreven, wrs uit goede trouw, een notaris kan die met de erfgenamen notarieel verwerken; dus bv wel vruchtgebruik huis, maar bij verkoop erfdeel uitbetalen.  

Je stiefmoeder leeft toch nog? Lijkt me niet dat die van niks weet? Iemand regelt toch de uitvaart etc.

Er kan een testament zijn maar er is toch een kindsdeel? Ik weet dat mijn ouders ieder bij het overlijden van een ouder hebben moeten tekenen zodat hun andere ouder kon gebruik maken van de erfenis tot ze overleden.

" Maar als je niet weet wie de notaris is?" - TS heeft een kopie van het testament, en daar staat de naam van de bewuste notaris in. Het kan zijn dat die notaris zelf niet meer werkt, maar dan is zijn/haar praktijk voortgezet door anderen, dus ahdv het testament moet je zonder al te veel moeite bij de verantwoordelijke notaris kunnen uitkomen. 

Temet schreef op 16-03-2023 om 09:50:

" Maar als je niet weet wie de notaris is?" - TS heeft een kopie van het testament, en daar staat de naam van de bewuste notaris in. Het kan zijn dat die notaris zelf niet meer werkt, maar dan is zijn/haar praktijk voortgezet door anderen, dus ahdv het testament moet je zonder al te veel moeite bij de verantwoordelijke notaris kunnen uitkomen.

Is het niet zo dat je bij een testament bij elke notaris terecht kan? Toen ik jaren geleden mijn testament heb laten opstellen heb ik dat nagevraagd, omdat ik destijds 100 km van mijn familie vandaan woonde en ik hen niet wilde ‘verplichten’ 100 km (enkele reis) te moeten afleggen voor mijn testament. Zijn antwoord was destijds dat een notarieel testament is opgeslagen in een databank en elke notaris deze na overlijden kan opvragen én afhandelen.

Decembermamma schreef op 16-03-2023 om 06:58:

Er kan een testament zijn maar er is toch een kindsdeel? Ik weet dat mijn ouders ieder bij het overlijden van een ouder hebben moeten tekenen zodat hun andere ouder kon gebruik maken van de erfenis tot ze overleden.

Je kunt niet (zomaar) onterven. Het kindsdeel ligt wettelijk vast. Maar je kunt in een testament vast laat leggen dat de overblijvende ouder het vruchtgebruik heeft.  Als dat niet zo zou zijn zouden de kinderen hun erfdeel kunnen opeisen en dan moet de overblijvende ouder het huis (bijvoorbeeld) verkopen. 

Tsjor

tsjor schreef op 16-03-2023 om 12:51:

[..]

Je kunt niet (zomaar) onterven. Het kindsdeel ligt wettelijk vast. Maar je kunt in een testament vast laat leggen dat de overblijvende ouder het vruchtgebruik heeft. Als dat niet zo zou zijn zouden de kinderen hun erfdeel kunnen opeisen en dan moet de overblijvende ouder het huis (bijvoorbeeld) verkopen.

Tsjor

Ik weet er niet zoveel van, maar het was toch zo dat als de overblijvende ouder alles opmaakt en er dus niets meer te erven valt, de kinderen nog steeds de belasting moeten betalen over hun kindsdeel na overlijden eerste ouder? Ook al erven ze feitelijk niets?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.