Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

Hoe zit het met testament na overlijden?


Bij mijn vader kregen wij via de belastingdienst een aanslag per persoon.
En ja, de belasting moest gelijk betaald worden. Dat heeft mijn moeder gedaan, ik denk van ons eigen erfdeel.
De helft van hun bezit ging naar mijn moeder.
De andere helft werd verdeeld in vier gelijke delen, 3 kindsdelen en 1 partnerdeel. Dus als voorbeeld: 200.000 euro = 50.000 euro per persoon minus de erfbelasting. 

Als mijn moeder overlijdt, wordt gekeken naar wat er over is. De rechten vanuit vaders erfenis gaan vóór. Dus eerst krijgen de kinderen wat ze geërfd hebben van vader.
En als er dan nog over is, wordt dat verdeeld over de erfgenamen van mijn moeder. 
Dat zijn in ons geval dezelfde kinderen, maar het kan in andere situaties ook een nieuwe partner zijn of nieuwe kinderen of anderen die genoemd worden in testament. 

Helder Sas-OO. Is dat zo vastgelegd in een testament of is dat nu een landelijke wet? Met name bij situaties met een tweede partner heb ik nogal eens iets 'mis' zien gaan rond een erfenis.

Tsjor

tsjor schreef op 20-03-2023 om 14:25:

'Voor de aangifte van erfbelasting moet zij echter wel nu al weten wat haar erfdeel is.' En dat heet dan 'onverdeelde boedel'. Maar telt dat ook al mee voor de belastingdienst als het nog niet verdeeld is? Dus betaal je wel al belastingen over dat erfdeel?

Tsjor

Nee nog niet. Maar bijvoorbeeld een huis kan nu kan in waarde stijgen maar je erfbelasting betaald je over de waarde op het moment van overlijden van de eerste ouder.

Bloemenaandewaterkant

Bloemenaandewaterkant

21-03-2023 om 11:55 Topicstarter

tsjor schreef op 19-03-2023 om 10:11:

'Tsjor, weet jij nog welke vragen gesteld zijn mbt het kiezen van een executeur testamentair?' De belangrijkste vraag: wie? en dan de vraag of anderen het daarmee eens zijn. Dat ging overigens allemaal via formulieren die ondertekend moeten worden, dus niet in een gesprek of zo.
Als er nog een partner in leven is en als er een testament gemaakt is op de langstlevende, dan zal er wellicht geen testamentair executeur worden benoemd, omdat het testament verder nog niet uitgevoerd hoeft te worden. Ik weet alleen nog of dan bepaald moet worden wat de waarde van ieders deel (dus ook het kindsdeel) is.
Ruzies over erfenissen kunnen generatielange familiesplijtende conflicten worden, waarvan uiteindelijk niemand meer weet waarover het ging.

Is je ook nog gevraagd of de familieverhoudingen goed zijn? 
Er is in dit geval wel een testamentair executeur (te) en dat is zijzelf (de tweede vrouw van mijn vader (de tvvmv). 

Bloemenaandewaterkant

Bloemenaandewaterkant

21-03-2023 om 12:00 Topicstarter

rutiel schreef op 20-03-2023 om 13:02:

[..]

Voor de aangifte van erfbelasting moet zij echter wel nu al weten wat haar erfdeel is. Hiervoor is een testament dus niet voldoende. Er moet echt contact komen met degene die dit afhandelt. Is er niet zo iemand in beeld? Wie heeft de begrafenis geregeld bijvoorbeeld?

De tweede vrouw van mijn vader heeft dat geregeld en zij is dus ook executeur testamentair. Hoe dat ging was een teken aan de wand voor hoe het nu gaat. 

tsjor schreef op 21-03-2023 om 11:08:

Helder Sas-OO. Is dat zo vastgelegd in een testament of is dat nu een landelijke wet? Met name bij situaties met een tweede partner heb ik nogal eens iets 'mis' zien gaan rond een erfenis.

Tsjor

Dit is dus een verandering in de wet. Althans, in mijn geval was er geen testament en is het zo geregeld. Mijn kinderen konden (nog) geen aanspraak maken op hun erfdeel.

Voor TO: het is echt zaak om te weten waar je financieel aan toe bent. Een testament is daarbij niet voldoende. Jouw erfdeel moet vastgesteld worden, evenals de te betalen erfbelasting. Over dit bedrag hoef je dan later, als de volledige erfenis vrij komt, geen belasting meer te betalen.

Het is ingewikkelde materie, en ik heb er de hulp van een belastingadviseur bij ingeroepen. Een notaris kan dit ook doen, maar die is wel een stuk duurder. Als het een ingewikkelde kwestie is, zoals bij jullie lijkt te zijn, zou het wel de moeite zijn om hiervoor deze kosten te maken.

@TO, indien je geen rechtsbijstandverzekering hebt, misschien handig die aan te schaffen.
Hier had mijn vader net zo’n testament als die van jouw vader; mijn moeder kreeg vruchtgebruik en tijdens de afhandeling van dat vruchtgebruik heeft  geen gesprek bij de notaris plaats gevonden want het ging alleen om de belastingen over de erfdelen, welke door mijn moeder zijn betaald. Nu ze zelf overleden is, ben ik afhankelijk van de informatie van degene die altijd haar financiële zaken deed. Mijn erfdeel staat wel vast, maar Ik hoop op korte termijn die te mogen ontvangen en zo verlost te worden van het gewacht. Maar op de website van de Dela geven ze aan dat het best een jaar kan duren voor zoiets is afgerond.

 Er werd in deze draad al aangegeven hoe je de notaris kan achter halen. In jouw geval dubbel belangrijk want wat als zijn tweede vrouw gaat hertrouwen of zij eigen kinderen heeft, dan lijkt het mij prettig te weten dat jouw erfdeel vast staat en niet uitgegeven wordt. Vandaar die rechtsbijstandverzekering.

Flanagan schreef op 21-03-2023 om 12:37:

@TO, indien je geen rechtsbijstandverzekering hebt, misschien handig die aan te schaffen.
Hier had mijn vader net zo’n testament als die van jouw vader; mijn moeder kreeg vruchtgebruik en tijdens de afhandeling van dat vruchtgebruik heeft geen gesprek bij de notaris plaats gevonden want het ging alleen om de belastingen over de erfdelen, welke door mijn moeder zijn betaald. Nu ze zelf overleden is, ben ik afhankelijk van de informatie van degene die altijd haar financiële zaken deed. Mijn erfdeel staat wel vast, maar Ik hoop op korte termijn die te mogen ontvangen en zo verlost te worden van het gewacht. Maar op de website van de Dela geven ze aan dat het best een jaar kan duren voor zoiets is afgerond.

Er werd in deze draad al aangegeven hoe je de notaris kan achter halen. In jouw geval dubbel belangrijk want wat als zijn tweede vrouw gaat hertrouwen of zij eigen kinderen heeft, dan lijkt het mij prettig te weten dat jouw erfdeel vast staat en niet uitgegeven wordt. Vandaar die rechtsbijstandverzekering.

Aangezien de zaak al loopt is nu nog afsluiten van een rechtsbijstandsverzekering voor deze zaak niet zinnig, want dat zal de maatschappij uitsluiten onder het motto “geen brandend huis verzekeren “. Wat begrijpelijk is.

Bloemenaandewaterkant

Bloemenaandewaterkant

21-03-2023 om 15:04 Topicstarter

Prillewits schreef op 21-03-2023 om 13:25:

[..]

Aangezien de zaak al loopt is nu nog afsluiten van een rechtsbijstandsverzekering voor deze zaak niet zinnig, want dat zal de maatschappij uitsluiten onder het motto “geen brandend huis verzekeren “. Wat begrijpelijk is.

Er is op dit moment geen brandend huis, ik heb wel vragen hoe het zit met een huis dat niet brandt, de brandveiligheid ervan (ins en de outs). 

Volgens mij hebben we wel een rechtsbijstandsverzekering en dat ga ik eens uitzoeken. Goed idee. Beter mee verlegen dan om verlegen.

Ik wil helemaal geen gedoe, juist niet. Ik heb al teveel voor de kiezen gehad. 

Bloemenaandewaterkant

Bloemenaandewaterkant

21-03-2023 om 15:05 Topicstarter

Flanagan schreef op 21-03-2023 om 12:37:

@TO, indien je geen rechtsbijstandverzekering hebt, misschien handig die aan te schaffen.
Hier had mijn vader net zo’n testament als die van jouw vader; mijn moeder kreeg vruchtgebruik en tijdens de afhandeling van dat vruchtgebruik heeft geen gesprek bij de notaris plaats gevonden want het ging alleen om de belastingen over de erfdelen, welke door mijn moeder zijn betaald. Nu ze zelf overleden is, ben ik afhankelijk van de informatie van degene die altijd haar financiële zaken deed. Mijn erfdeel staat wel vast, maar Ik hoop op korte termijn die te mogen ontvangen en zo verlost te worden van het gewacht. Maar op de website van de Dela geven ze aan dat het best een jaar kan duren voor zoiets is afgerond.

Er werd in deze draad al aangegeven hoe je de notaris kan achter halen. In jouw geval dubbel belangrijk want wat als zijn tweede vrouw gaat hertrouwen of zij eigen kinderen heeft, dan lijkt het mij prettig te weten dat jouw erfdeel vast staat en niet uitgegeven wordt. Vandaar die rechtsbijstandverzekering.

Ja dank je, heel goede tip. Zo kom ik weer aan een nieuw inzicht.

Sas-OO schreef op 20-03-2023 om 14:55:

Bij mijn vader kregen wij via de belastingdienst een aanslag per persoon.
En ja, de belasting moest gelijk betaald worden. Dat heeft mijn moeder gedaan, ik denk van ons eigen erfdeel.
De helft van hun bezit ging naar mijn moeder.
De andere helft werd verdeeld in vier gelijke delen, 3 kindsdelen en 1 partnerdeel. Dus als voorbeeld: 200.000 euro = 50.000 euro per persoon minus de erfbelasting.

Als mijn moeder overlijdt, wordt gekeken naar wat er over is. De rechten vanuit vaders erfenis gaan vóór. Dus eerst krijgen de kinderen wat ze geërfd hebben van vader.
En als er dan nog over is, wordt dat verdeeld over de erfgenamen van mijn moeder.
Dat zijn in ons geval dezelfde kinderen, maar het kan in andere situaties ook een nieuwe partner zijn of nieuwe kinderen of anderen die genoemd worden in testament.

Dus als ik het goed begrijp voor bloemenaandewaterkant:

- er is een testament, waarin staat dat alles gaat nar de langstlevende (de tweede vrouw van vader dus);

- blijft staan dat zij recht heeft op een kindsdeel; dat kindsdeel is nu nog niet tot haar beschikking, maar ze moet er wel belasting over betalen (en als het goed is weet ze dan ook hoe groot dat is; tenzij ze dat zelf moet opgeven aan de belastingdienst. Het kan zijn dat de tweede vrouw van vader die belasting betaalt; Ze moet in elk geval op een of andere manier weten hoe groot haar kindsdeel is. De noodzaak belasting aan te moeten geven kan dan een goed argument zijn.

- mocht de tweede vrouw van vader overlijden, dan kan zij in elk geval haar kindsdeel opvragen; het restant wordt dan verdeeld onder de nieuwe kinderen. 

Heb ik het dan goed als bloemenaandewaterkant op dit moment niet naar een notaris hoeft te gaan (ze heeft het testament al) en ook niet naar de rechtbank (alles voor de langstlevenden, dat is vrij duidelijk), maar dat ze, al dan niet via de tweede vrouw van vader eigenlijk naar de belastingdienst moet gaan om te weten hoe groot haar erfdeel is en hoeveel belasting zij daarover moet betalen?

Tsjor

Maar je kan toch nog geen erfbelasting betalen als je niet weet wat de langstlevende achterlaat? Deze tweede vrouw heeft het vruchtgebruik van de erfenis en kan, als ze dat wil, alles opmaken. 

wil40 schreef op 21-03-2023 om 15:59:

Maar je kan toch nog geen erfbelasting betalen als je niet weet wat de langstlevende achterlaat? Deze tweede vrouw heeft het vruchtgebruik van de erfenis en kan, als ze dat wil, alles opmaken.

Dat is inderdaad wat ik mij nu ook de hele tijd afvraag... ik denk dat ik mij hier binnenkort ook maar eens in moet verdiepen, met de diverse constructies in onze familie(s)

Egel. schreef op 21-03-2023 om 16:11:

[..]

Dat is inderdaad wat ik mij nu ook de hele tijd afvraag... ik denk dat ik mij hier binnenkort ook maar eens in moet verdiepen, met de diverse constructies in onze familie(s)

Dus de langstlevende betaald de belasting.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.