Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

Vader ongeneeslijk ziek, hoe mee om te gaan?

Hoe gaat het deze week met jou en je ouders?

Mini39

Mini39

03-04-2026 om 18:25 Topicstarter

slecht, hetzelfde eigenlijk. We zijn wel.oo zoek naar meer hulp.

Heeft er iemand hier ervaring met het plaatsen van trapliften? Zou je me dan aub een pb willen doen?

Mini39 schreef op 03-04-2026 om 18:25:

slecht, hetzelfde eigenlijk. We zijn wel.oo zoek naar meer hulp.

Heeft er iemand hier ervaring met het plaatsen van trapliften? Zou je me dan aub een pb willen doen?

Ja hier, maar zelf gekocht, dus weet niet of je dat zoekt.

Je kunt soms via de wmo in aanmerking komen voor een traplift. Dat kun je navragen. Een traplift kan behoorlijk prijzig zijn als je die zelf moet aanschaffen. Als je vader echt terminaal is en je moeder geen traplift nodig heeft, dan kan het wel zijn dat je deze maar heel kort kan gebruiken. Kun je niet een bed beneden neerzetten? Je kunt via de hulpmiddelenbanken zoals medipoint en vegro een hooglaag bed lenen.

Mini39

Mini39

04-04-2026 om 09:44 Topicstarter

dat is al geregeld.

Is hier toevallig iemand ggz verpleegkundige die ik een pb mag sturen?

Mini39

Mini39

04-04-2026 om 19:14 Topicstarter

ik zit er nu en heb de koptelefoon opgezet en kijk op de computer tv. Ik hoor haar op de achtergrond praten dat het zo niet gaat en dat ze het niet uithoudt. Ik voel me enorm schuldig zo, maar ik hou het niet vol.

Mini39 schreef op 04-04-2026 om 19:14:

ik zit er nu en heb de koptelefoon opgezet en kijk op de computer tv. Ik hoor haar op de achtergrond praten dat het zo niet gaat en dat ze het niet uithoudt. Ik voel me enorm schuldig zo, maar ik hou het niet vol.

Mini, als de koptelefoon jou helpt om het te verdragen en niet om te vallen, zeker gebruiken.
Dat jij niet omvalt is de hoogste prioriteit nu. Anders kan je niet eens voor je moeder en vader zorgen.

Je doet het goed!

Ik heb meegelezen. Maakte me in het begin wel zorgen om je emoties, maar heb gezien dat je in de actiestand gekomen bent. Je leest volgens mij alle berichten met tips goed en gaat er achteraan. Petje af!

Hou vol. Zorg goed voor jezelf. Dan kan je ook het beste voor je ouders zorgen.

En een schuldgevoel is naar, maar doe het toch ondanks je schuldgevoel. Je zult zien dat je dat schuldgevoel beter kunt verdragen dan je misschien denkt. Echt, het lukt je wel. Je kunt niet anders om overeind te blijven. Veel sterkte.

Mini39

Mini39

04-04-2026 om 21:02 Topicstarter

ik doe het wel, maar het is eigenlijk ook ondraaglijk. Ik hoor het wel door de koptelefoon heen, maar ik was denk ik anders de avond niet doorgekomen. Maar het is zo zielig, ze heeft zoveel pijn. En niemand kan helpen. Ik vind het onmenselijk.

Mini39 schreef op 04-04-2026 om 21:02:

ik doe het wel, maar het is eigenlijk ook ondraaglijk. Ik hoor het wel door de koptelefoon heen, maar ik was denk ik anders de avond niet doorgekomen. Maar het is zo zielig, ze heeft zoveel pijn. En niemand kan helpen. Ik vind het onmenselijk.

Het is zeker ontzettend moeilijk om te zien dat ze zoveel pijn heeft, veel sterkte.

Mini39

Mini39

05-04-2026 om 10:02 Topicstarter

ze wilt niet meer het bed uit. Zijn we nog verder van huis als ze in bed blijft liggen. Ik weet het niet meer.

Maar heel even: je moeder klaagt aan een stuk door over ondraaglijke pijnen, jij gaat erbij zitten met een noisecancelling apparaat op je hoofd omdat je het anders niet trekt. Is dat geen reden om de crisisdienst te bellen? Of desnoods 112?

Mini39

Mini39

05-04-2026 om 11:21 Topicstarter

en wat denk je dat zij doen? Huisarts heeft al gezegd ze niks kunnen doen. Ik ben het met je eens hoor, het is niet om aan te zien en toe te kijken, maar dat roep ik al de hele tijd. En ggz is al hele week geweest en doen verder ook niks alleen paar stappen lopen, wat helemaal niet gaat. Die koptelefoon is bij mij ook geen oplossing, want heb de hele nacht dat beeld (en dat geroep door koptelefoon heen) van haar gezicht in mijn hoofd en dat ik "rustig" tv aan het kijken ben en haar negeer.

Drukte je moeder (ongewild) vroeger ook altijd een stempel op het gezin? Zal dat nu ook meespelen hoe jij, je zus en vader reageren op haar?

Mini39

Mini39

05-04-2026 om 11:46 Topicstarter

nee, niet dat ik weet. Maar hoe bedoel.je hoe wij op haar reageren? Hoe zou jij reageren dan?

Ik bedoel het zo dat als ze vroeger ook last had van pijnen en dat steeds hardop liet weten dan zoek je als kind en als partner een manier om daar mee om te gaan. Er ontstaat dan een bepaalde dynamiek die misschien niet altijd helpend is.

Hoe ik zou reageren? Ik zou mij terugtrekken want dat was voor mij de manier om met moeilijk gedrag van mijn ouder om te gaan. Ik heb pas later geleerd om grenzen aan te geven en mezelf emotioneel te beschermen maar daar heb ik dus wel heel wat sessies bij de psycholoog voor gehad

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.