Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

Vader ongeneeslijk ziek, hoe mee om te gaan?

Het kan wel zijn dat hij echt zo rustig is. Dat weet je zelf het beste denk ik, jij kent hem al je hele leven.
Maar dat zwijgen kan wel moeilijk zijn. Mijn vader is oud en nu mijn moeder is overleden realiseer ik me steeds meer dat mijn vader mij eigenlijk nauwelijks iets heeft verteld over zijn familie en zijn leven. Ik probeer daar wel eens met hem over te praten want we zijn samen de laatsten van onze familie, maar echt van harte gaat dat niet bij hem. Ik hoor van andere mensen die hem bezoeken soms dat ze zo’n goed gesprek met hem hebben gehad, maar ik weet eigenlijk niet zeker of ze dan aardig proberen te zijn naar mij of dat hij tegen hen wel echt meer praat. 

Mini39

Mini39

17-03-2026 om 07:03 Topicstarter

ja dat is moeilijk he Sandra. Gisteren heeft hij gelukkig wel weer wat verteld over het verleden. Andere dagen was hij helemaal stil. In de avond ben ik iedere keer ook wat aan het verzinnen wat ik op papier zet om hem te laten lezen en overdag of als ik hem zie denk ik , nee dit zou heel raar zijn.

Mini39 schreef op 17-03-2026 om 07:03:

ja dat is moeilijk he Sandra. Gisteren heeft hij gelukkig wel weer wat verteld over het verleden. Andere dagen was hij helemaal stil. In de avond ben ik iedere keer ook wat aan het verzinnen wat ik op papier zet om hem te laten lezen en overdag of als ik hem zie denk ik , nee dit zou heel raar zijn.

Probeer over dat rare gevoel heen te stappen. Doodgaan IS raar. Raar is niet erg. En anders benoem je dat in gevoel in je brief. Geeft niks. Nu kun je nog dingen zeggen/schrijven. Straks niet meer. 

Als het moeilijk is om te zeggen dat je van hem houdt en dat je verdrietig bent, is opschrijven alvast een klein beetje gemakkelijker. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.