Viva Talk Viva Talk

Viva Talk

Viva: Mooie wandelgebieden en vakanties

Zo, ik dacht hier eens een topic aanmaken om te zien hoe dit hier werkt. Dus bij dezen.😁

Sinds Corona (en relatie) wandel ik steeds meer. Het afgelopen jaar al veel mooie gebieden leren kennen: Drents Friese Wold, Zoutelande en natuurlijk - hoe kan het ook anders - de Veluwe.

Net terug van een paar daagjes Luxemburg, waar we zo'n 60km door het prachtige Müllerthal hebben gelopen. Wat was het gaaf. En ik merk dat ik het fysiek goed aankon (heuvels lopen etc). Dus dit smaakt naar meer.

Wie heeft er nog leuke tips voor wandelgebieden? In zowel Nederland als over de grens.


 


Ik ben fan van klompenpaden in Nederland, heel veel leuke routes in afwisselend landschap. Google maar eens.

In het buitenland zijn de mogelijkheden natuurlijk oneindig. Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland of de Canarische eilanden... daar komen vast nog veel tips over.


Geen gebied, maar wij kijken vaak bij wandelknooppunten.nl

Ze hebben zowel uitgezette routes als zelf te maken routes.

Laatst gewandeld tussen de plassen bij Kortenhoef, verrassend gebied voor ons.

Amstelland, ook verrassend mooi, wel hoor je als je pech hebt de vliegtuigen.

Op de website van de ANWB staan ook veel wandelroutes!

https://www.anwb.nl/wandelen/nederland

In de Voerstreek (Z-Limburg/België) kan je prachtige wandelingen maken en heerlijk eten. En je waant je écht in het buitenland

https://m.wandelroutes.org/gemeente/voeren

De Moerputten vlakbij Den Bosch is erg mooi

Voor Nederland: wandelnet.nl

zelf kijk ik voor mooie wandelvakanties bij snp.

Vlak over de grens: Teutoburgerwald, De Rheinsteig maar ultiem mooi vond ik de Everest track, niet naar het base camp maar wel aan de voet van de Everest.

Ook mooi maar onderschat en daardoor elk jaar toch weer doden: Ben Nevis in Schotland.

Groot Brittannië is natuurlijk het wandelland bij uitstek, alsof ze het uitgevonden hebben. Overal public rights of way.


Op route.nl kan je van knooppunt naar knooppunt wandelen/fietsen, precies in de streek waar je wil.
Als je de juiste vinkjes aanzet, kan je zelfs de bezienswaardigheden of koffietentjes erbij vermeld krijgen.
Op deze manier kan je zelf de route en de lengte bepalen.
De app klompenpaden is ook erg leuk, en als je lid van natuurmonumenten bent, hebben zij ook mooie en informatieve wandelroutes.

Mick87

Mick87

23-06-2021 om 08:26 Topicstarter

Wat een leuke tips allemaal. Die voerstreek lijkt me wel mooi. En Den Bosch is voor mij in de buurt.

Voor mijn vakantie in september ben ik me nu aan het verdiepen in Oostenrijk.

Mick87 schreef op 23-06-2021 om 08:26:

Wat een leuke tips allemaal. Die voerstreek lijkt me wel mooi. En Den Bosch is voor mij in de buurt.

Voor mijn vakantie in september ben ik me nu aan het verdiepen in Oostenrijk.

Bossche Broek, Kampina, Loonse- en Drunense Duinen

Echtgenoot las over de 'Romeinse weg' 69,5 km in Limburg

Vorig jaar hebben we stukken van deze route gelopen in Duitsland: https://www.eifelsteig.de/nl 

Heel mooi, en niet te ver over de grens. 

Leuk topic, ik hou van wandelen!

Ik vind de Veluwe idd prachtig voor vakantie in eigen land. Ook de Utrechtse Heuvelrug is echt een mooi wandelgebied. Driebergen-Zeist, Austerlitz, Doorn. Prachtig gebied.

In het Gooi kun je ook leuk wandelen, vanuit de stations Baarn, Bussum-Zuid, Hollandsche Rading. Rondom Hilversum en bij Lage Vuursche.

NS-wandelingen doe ik graag, maar de klompenpaden die eerder genoemd werden zijn ook leuk. Die bij Loenen op de Veluwe is mijn favoriete klompenpad tot nu toe.

Frankwandelt is mijn favoriete site voor inspiratie voor routes.

Ik lees mee! Ik wandel liefst op onverharde paden. Met knooppunten heb ik regelmatig onverwacht leuke routes gemaakt. Zelfs rondom Zoetermeer. De Amsterdamse waterleidingduinen zijn prachtig, ook duinen bij Schoorl. En bos/duin van Westerschouwen of rondom Groesbeek. 

De N70 vind ik zelf echt een topper. En ik heb ook heel goede ervaringen met Klompenpaden (Rosandepad bijvoorbeeld).

Het Pieterpad, regio Vechtdal vind ik een mooie route

Mag ik reclame maken voor mijn streek?

Een beetje een vergeten parel in Nederland: de Hoeksche Waard. Dat stuk Nederland langs de A29 tussen de afslagen Oud-Beijerland en Numansdorp. 

Mocht je een of meerdere nachtjes willen blijven: mijn buurvrouw heeft een geweldige B&B. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.