Viva Talk Viva Talk

Viva Talk

Viva: Mooie wandelgebieden en vakanties


Holysloot, Ransdorp, Durgerdam. Allemaal onder de rook van Amsterdam. Verrassend mooi! Ik woon op een half uur afstand maar was er nog nooit geweest. Wij hebben er gefietst, maar je kunt er ook mooi wandelen.

Wij lopen graag trage tochten en hebben vorige zomer ook de stadse tochten ontdekt. Die bij Den Bosch is ons goed bevallen!

Lali schreef op 02-07-2021 om 15:45:

Holysloot, Ransdorp, Durgerdam. Allemaal onder de rook van Amsterdam. Verrassend mooi! Ik woon op een half uur afstand maar was er nog nooit geweest. Wij hebben er gefietst, maar je kunt er ook mooi wandelen.

Lali, weet jij waar honden los mogen lopen in dit gebied?  En heb je tips voor een mooie route van 3-5 km?  
Ik ben soms in de buurt van dit gebied met de auto en met hond. 

Zuid-Limburg vind ik echt heerlijk om te wandelen, met bijvoorbeeld Mechelen als leuke uitvalsbasis. Als je in dat dorp overnacht dan kan je gratis parkeren, en heb je ook diverse restaurants, cafés en een supermarktje op loopafstand. En je loopt zo een van de omliggende heuvels in, kwestie van minuten. 

In Zuid-Kennemerland (de Kennemerduinen) kan je ook mooi wandelen, het is best heuvelachtig en divers (met ook bomen en meertjes, dus niet alleen maar duin) en je kan er van die Schotse Hooglanders tegenkomen. Het heeft niet zoveel ingangen dus even goed uitzoeken waar je het gebied in kan. Ik heb (na een onduidelijke parkeertip van een vriendin) wel eens 5km langs de buitenkant gelopen totdat er eindelijk een opening in het hek zat. 

Meijendel is ook een mooi duingebied. En de Loonse en Drunense Duinen. 

Inderdaad is Müllertal in Luxemburg heel mooi en daar heb ik nog lang niet alles gezien.

In de Belgische Ardennen is Durbuy een leuke uitvalsbasis: schattig middeleeuws dorp, startpunt voor kanotochten, en je kan er natuurlijk ook wandelen, mountainbiken, survivallen en nog veel meer. (In België vind ik de dorpen óf mooi en schattig, óf oerlelijk en enorm deprimerend. Een tussenweg lijkt niet te bestaan. Ik heb wel eens flink misgegrepen met een bedoelde wandelvakantie in de Ardennen. Omgeving bleek veel vlakker dan gedacht, hotel was in zo'n sneu deprimerend dorp en er omheen waren ook alle dorpen zo... ik wist toen ook wat minder goed waar je allemaal op moet letten.) 

Verder ben ik de Alpen (de laatste jaren pas) aan het ontdekken, het maakt volgens mij amper uit waar je heen gaat, overal is het mooi... al zoek ik zelf graag naar een plek met kabelliftjes zodat ik bergop kan lopen en bergaf met een lift kan, want bergaf doen mijn knieën snel pijn (al hoop ik dat dat beter is sinds ik op andere schoenen loop... in Limburg ging het in ieder geval al stukken beter!). Ik heb erg mooie wandelingen gemaakt vanuit Oberammergau in Duitsland (ook een heel leuk schattig truttig dorp). Vanuit dat dorp gaat een kabelbaan of een wandelpad een berg op en kom je in een fantastisch restaurant met groot terras, met uitzicht over de besneeuwde pieken verderop (als het helder is). En van daaruit kan je zelf rondwandelen in de bergen. Restaurant Mundart beneden in het dorp is echt een aanrader. 

Vanuit Tegernsee (een uurtje met de trein van München) loop je vanaf het station binnen 2 minuten op een wandelpad de berg op naar Berggasthof Neureuth, waar je na een uur of 2 aankomt. Ook weer zo'n heerlijk groot terras met geweldig uitzicht. En rare soep met strookjes pannenkoek erin! Best lekker. Je kan via een andere weg terug. 

Ook vanuit Gersau in Zwitserland kan je supermooi wandelen. Het dorp ligt aan de Vierwaldstättersee (Lake Lucerne) maar je loopt zo hup de berg op en kan makkelijk 500 meter hoger lopen in een paar uurtjes. Waarmee je dan geweldig uitzicht hebt over dat blauwgroene meer en omliggende bergen, en weides en van die ouderwetse houten huizen met gekleurde luiken. 

Niet de Alpen, maar ook in het Harz-gebergte in Duitsland kan je mooi wandelen en er zijn veel leuke dorpen en stadjes met van die vakwerkhuizen. Quedlinburg is bijvoorbeeld bizar mooi, google maar eens plaatjes. 

In Engeland vind ik het Lake District prachtig, bijvoorbeeld Grasmere is een handige en mooie uitvalsbasis en leuk dorp. Maar sla ook Yorkshire niet over, bijvoorbeeld Malham Cove, zoek maar eens foto's op. Het is niet voor niks gebruikt als decor in een Harry Potterfilm, het lijkt net op iets wat niet in het echt kan bestaan. 

Zelf wil ik nog veel ontdekken in Oostenrijk, Zwitserland, de Sächsische Schweiz in oostelijk Duitsland, op Madeira en andere vulkanische eilanden... 

maud278 schreef op 23-06-2021 om 08:11:

Op route.nl kan je van knooppunt naar knooppunt wandelen/fietsen, precies in de streek waar je wil.
Als je de juiste vinkjes aanzet, kan je zelfs de bezienswaardigheden of koffietentjes erbij vermeld krijgen.
Op deze manier kan je zelf de route en de lengte bepalen.
De app klompenpaden is ook erg leuk, en als je lid van natuurmonumenten bent, hebben zij ook mooie en informatieve wandelroutes.

Ja en er staan vaak ook al allerlei wandelroutes in die andere mensen hebben ingevoerd in route.nl. Bijvoorbeeld bewoners of andere toeristen die hun zelfgeknutselde route willen delen. Gewoon even zoeken op plaatsnaam of streek, en op 'wandelen'. Je kan aangeven hoe lang de wandeling maximaal mag zijn en je ziet ook het hoogteverschil (hoeveel meers je stijgt). Vaak staan er ook wat reviews bij van mensen die daarna de wandeling hebben gemaakt en hoe ze hem vonden. 

Met de route.nl app in je telefoon kan je vervolgens navigeren en zien of je nog goed loopt (net zoals met je auto). 

patsy-stone schreef op 06-07-2021 om 13:09:


Vanuit Tegernsee (een uurtje met de trein van München) loop je vanaf het station binnen 2 minuten op een wandelpad de berg op naar Berggasthof Neureuth, waar je na een uur of 2 aankomt. Ook weer zo'n heerlijk groot terras met geweldig uitzicht. En rare soep met strookjes pannenkoek erin! Best lekker. Je kan via een andere weg terug.

Wat grappig dat je dit noemt. Ik heb op deze berg, lang geleden, een paar jaar gewoond en gewerkt. Hele mooie omgeving. En in de zomer zijn er in de weekenden rond het meer altijd leuke feesten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.