Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anoniem

Anoniem

17-04-2016 om 08:29

Advocaat verplicht of niet?


Fransien

Fransien

23-08-2016 om 16:51

Zet de zaken op een rijtje

Voor die gezagszaak heb je goede papieren.
Jij kunt aantonen dat je altijd contact mogelijk hebt gemaakt.
Jij kunt aantonen dat je de reiskosten betaald hebt voor vader.
Jij kunt ook aantonen dat vader een hele tijd zelf niet wilde.
Jij kunt aantonen dat vader vanalles inzet in conflictsituaties.
Jij hebt mediation geprobeerd, maar dat is mislukt.
Je kunt met feiten onderbouwen dat vader eerder geprobeerd heeft om toestemmingsformulieren niet te ondertekenen tenzij (voordeeltje voor vader).
Jij kunt aantonen dat je hem meerdere keren gevraagd hebt om meer contact met zijn kinderen.
Het appje met 'ik hoop dat je een vliegdiploma hebt' is wel degelijk een dreigement, breng het ook als zodanig.

Gezien de moeizame afwikkeling van de echtscheiding en het feit dat gezamenlijk gezag niets toevoegt en wel meer moeilijkheden voor de kinderen kan maken (inderdaad, gedrag uit het verleden is een voorspeller voor de toekomst) sta je behoorlijk sterk.
Niets is zeker, maar met een goede lijst (eventueel samen met een advocaat, probeer er desnoods voor te lenen) kom je een heel eind.

Anoniem

Anoniem

24-08-2016 om 09:52

Vertrouwen

Zat gisteren echt even te stressen, maar het komt ook allemaal wel goed. Soms is het echt even nodig om de dingen van me af te schrijven en dan verder even te laten rusten.

Ik sta op alle punten voor zover ik kan nagaan sterk. Dat weet ik ook wel, maar als mensen je goed kennen, weten ze natuurlijk ook precies hoe ze je kunnen raken.

Omgang en gezag sta ik sterk, maar zelfs het worst case scenario (volledige toekenning van eis ex) is geen absolute ramp. Ik zal hooguit tegen problemen mbt tot gezag oplopen, maar die zullen dan ook wel opgelost kunnen worden. Omgang zullen de kinderen zelf over gehoord worden. Zou al tevreden zijn als de kinderen niet hoeven als ze absoluut niet willen.

Financieel sta ik ook heel sterk. Bovendien is de situatie waarin ik nu zit, in feite het worst case scenario. Toen ex vertrok, bleven alle (door hem gemaakte) schulden bij mij achter. Ik ben sinds zijn vertrek ook de enige die de hypotheek betaalt en ook de kinderen komen financieel volledig voor mijn rekening. Wat er ook gebeurt, meer kan dat niet worden.

Afspraak met een advocaat staat voor vrijdag. Eens kijken waar die mij mee kan helpen. Mocht ex voor die tijd nog gekke dingen doen, dan kan ik dat vrijdag meteen meenemen, lijkt me niet dat hij deze week nog dingen van mij kan eisen met een reactietermijn voor vrijdag.

Gisteren was ie er gewoon goed in geslaagd om mij op stang te jagen, maar dat was puur op basis van gevoel, niet op basis van feiten.

Anoniem

Anoniem

26-08-2016 om 13:42

Bij advocaat geweest

Heb vanmorgen een afspraak met een advocaat gehad en overweeg nu een andere variant: een advocaat inschakelen voor het schriftelijke verweer en advies en de zitting zelf doen.

Zonder advocaat mag ik zoals jullie al eerder schreven geen schriftelijk verweer voeren. Tijd bij een zitting is vrij kort om het volledige verhaal te doen en zonder schriftelijk verweer begin ik volgens die advocaat dus toch vanuit een soort achterstand.

Ik heb echter al zoveel vastliggen, dat het grootste deel van het verweer er in feite al ligt. Advocaat zou op basis van mijn informatie en wensen vrij eenvoudig een verweerschrift kunnen opstellen met daarin bijvoorbeeld ook een tegenvoorstel van mij over de omgang. Mondelinge verweer op de zitting kan ik dan zelf doen.

Voordelen van deze variant: relatief goedkoop en ik kan zelf ook wat eisen inbrengen binnen de griffiekosten die ik dan toch al moet betalen. Zo zou kinderalimentatie hier op mee kunnen liften. Ben vergeten te vragen of dat ook geldt voor een eventuele vordering mbt boedelsplitsing. Weet een van jullie dat?

weet het niet precies

Ik was even een paar dagen niet in de lucht, en zie nu je posting. Ik weet niet meer of een aparte boedelscheiding (dus los van de echtscheiding) nu een dagvaardings- of een verzoekschriftprocedure is. In het eerste geval zou de zaak apart moeten, in het tweede geval - en dat ligt meer voor de hand - dan zou je in theorie bij tegenverzoek ook de boedelscheiding kunnen aankaarten (naast de alimentatie). Maar het is aan de rechtbank of alle zaken - gezag, alimentatie, boedelscheiding - ook inderdaad gezamenlijk worden behandeld, of dat e.e.a. wordt gesplitst. Ik weet bijvoorbeeld dat het vroeger in Amsterdam zo was dat alimentatie en omgang gesplitst werden behandeld, maar tegenwoordig kan het wel in éen moeite door. Ik ga ervan uit dat rechtbanken hierin elk hun eigen beleid hebben. Kortom: vraag het je advocaat.

Je advocaat heeft overigens een valide punt dat je met een zekere achterstand op de zitting begint als er geen schriftelijk verweer wordt ingediend. Daar zit beslist wat in: het is wel in je voordeel als de rechter jouw versie ook al op het netvlies heeft als de zitting begint. Neemt niet weg dat je naar mijn idee ook zonder schriftelijk verweer een goed verhaal hebt, maar als je toch een advocaat in de arm neemt dan is de tussenoplossing zo gek nog niet.

Alleen: als de alimentatie en de boedelscheiding gevoegd behandeld worden dan is het wel handig als de advocaat ook op de zitting is. Vooral die alimentatie, want als de discussie gaat over de normen voor alimentatieberekening dan weet die advocaat daar toch echt veel meer van dan jij.

Ik denk dat je even met je advocaat moet overleggen over de te volgen strategie en met name ook over de vraag in hoeverre de verschillende dingen nu in éen procedure kunnen worden behandeld. Er is voor de gezagszaak toch nog geen zittingsdatum?

Groeten,

Temet

Fransien

Fransien

30-08-2016 om 13:22

Veel sterkte

Sterkte met het hele verweerschriftgedoe, en met de alimentatie en boedelscheiding. Ik hoop dat je hier goed uit komt en dat je je niet al te diep in de schulden hoeft te steken.

Anoniem

Anoniem

31-08-2016 om 23:48

Alimentatieberekening

Dat stukje over eventuele alimentatie zou denk ik ook wel zonder advocaat op de zitting lukken. Ik heb namelijk niet eens de illusie dat ik echt wat van ex ga krijgen voor de kinderen. Om eerlijk te zijn, gaat het me meer om het principe, dat iemand tegen mijn ex zegt dat hij eigenlijk ook wat bij zou moeten dragen voor de kinderen. Misschien zelfs wel een beetje voor mijn gevoel dat ik er eigenlijk niet alleen voor zou hoeven staan.

Heb destijds in mijn eigen reactie op de eerste brief van die advocaat van mijn ex gesteld dat ik vond dat mijn ex 50 euro per maand bij zou moeten dragen. Daarbij was ik uitgegaan van de bijstandsnorm (25 per kind per maand met een maximum van 50). Het feit dat ex geen inkomen heeft (of had) was naar mijn idee zijn eigen keuze. Hij zou immers ook werk kunnen zoeken en dan had hij inkomen of minimaal een uitkering gehad. Een andere advocaat waar ik al eens heb geïnformeerd vond dat te vriendelijk, maar zelf zou ik dat prima vinden voor nu. Denk dat ik dat zelf ook wel kan beargumenteren, zeker als er al een schriftelijk verhaal is.

Een nieuwe datum is er volgens mij nog niet. Procedure voor omgang en gezag is al gesplitst in verschillende zaaknummers. Advocaat van ex geeft al aan in zijn eis dat alimentatie daar niet in mee mag, maar qua griffierechten schijnt het wel weer te schelen. Voor de boedel heb ik dat nog niet nagevraagd.

Advocaat van ex gaf vorige week aan de procedure weer in werking te zetten en ik zou de afschriften van die formulieren ontvangen, zullen vast eind deze week komen.

Anoniem

Anoniem

28-11-2016 om 13:34

Hopelijk eind goed al goed

Nog even hier een update voor wie benieuwd is hoe dit is afgelopen. Alles lijkt namelijk naar ieders tevredenheid afgelopen.

Even om het geheugen op te frissen. Mijn ex had een procedure aangespannen om omgang en gezag over de kinderen. Ik had gezag eigenlijk liever niet, omgang vond ik wel prima, maar dan niet zoals hij dat eiste (ieder weekend 1 kind). Advocaat was voor mij eigenlijk nauwelijks haalbaar en ik heb met hulp van jullie adviezen gekeken in hoeverre ik hier alleen uit kon komen.

In de eerste instantie heb ik mediation geprobeerd. Wilde ex aanvankelijk niet, wel gedaan, maar ex haakte naar 1 sessie af. Vervolgens weken niets gehoord, tot aan het eind van de zomervakantie het bericht kwam dat de boel weer in werking gezet zou worden en volgens mij was ik daar ongeveer gebleven.

Weer een aantal weken later ontving ik papieren van de advocaat van mijn ex om alles weer in werking te zetten, maar verder hoorde ik helemaal niets. Uiteindelijk hoorde ik van ex dat de rechtszaak allang gepland was, alleen daar heb ik nooit bericht van gehad. Helaas ook nog eens op een datum dat ik absoluut niet kon. Rechtbank gebeld, uitgelegd en ik moest maar een mailtje sturen. Krijg ik een mailtje terug dat mijn verzoek om uitstel is afgewezen, omdat ik dat verzoek niet binnen 10 dagen na ontvangst van de uitnodiging had gedaan. Die uitnodiging had ik niets eens ontvangen....

Uiteindelijk toch een uitnodiging ontvangen, maar verzetten wilden ze niet. Advocaat van mijn ex verzette zich daar ook tegen, dus dat zal misschien mee hebben gespeeld, terwijl mijn ex het zelf geen enkel probleem vond.

In de tussentijd veel met ex gepraat. Ik begreep namelijk echt niet waarom hij een omgangsregeling eist, waarvan hij zelf al zegt dat het niet zou kunnen.

Ook bij mezelf na gaan denken wat nu het grote probleem zou zijn als hij gezag kreeg. Ja, het is minder praktisch, zeker gezien zijn buien, maar is dat het waard om zo moeilijk over te doen? Verschillende advocaten waar ik voor advies was geweest, hadden verteld dat ik er van uit moest gaan dat hij gezag zou krijgen, anders moest ik echt daar tegen gaan strijden en was de kans alsnog groot dat hij het zou krijgen. Wanneer zou ik de afgelopen jaren een handtekening van hem nodig hebben gehad? Dat was echt minimaal. En mocht hij weigeren, dan kan ik alsnog actie ondernemen.

Uiteindelijk met ex afgesproken dat we gezamenlijk gezag aan zouden vragen, als hij de rechtszaak zou stoppen. Kinderen mogen gewoon in overleg naar hem, dat is altijd al zo geweest, alleen hij kan ze niet hebben. Op deze manier bespaar ik de kinderen die hele strijd en kunnen we gewoon samen afspreken wat hij wil en kan.

Ik ben er heel erg blij mee. Zeker de oudste twee kinderen puberen al aardig of beginnen daarmee. Van zo'n rechter weet ik niet wat hij over omgang gaat beslissen, maar om die twee te verplichten naar hun vader te gaan, werkt alleen averecht. Nummer twee wil er op dit moment helemaal niet heen en nummer 1 wil het liefst gewoon zelf afspraken maken met haar vader.

Nu kunnen de kinderen er gewoon heen als hij de kans heeft en ik denk dat dit voor hen het optimale is. Bovendien vind ik het voor jongste fijn dat ze geen schijnzekerheid krijgt dat ze iedere X weken naar haar vader zou kunnen en toch niet mag. Ik denk dat dit het optimale is en ben er blij mee.

Ex was overigens bang dat hij opeens alimentatie moest gaan betalen als hij gezag over de kinderen kreeg, waardoor ik de indruk kreeg dat dat een deel van de reden dat hij die omgangsregeling wilde was.

Ex heeft in mijn bijzijn een mail aan zijn advocaat gestuurd om te laten weten dat hij de rechtszaak wilde stoppen. Ik heb daar een cc van gehad en een paar dagen later heeft zijn advocaat dat aan de rechtbank laten weten.

Advocaat schreef dat hij er van uit ging dat er nu geen procedure meer zou komen, maar die bevestiging heb ik nog niet van de rechtbank gehad. Ik hoop dat dat klopt, rechtszaak zou anders eind deze week staan, dus ik hoop toch nog iets te horen.

Mooi zo

Leuk dat je nog even terugmeldt. Ik vroeg me inderdaad af hoe het nou uiteindelijk was afgelopen en had al het idee dit draadje weer eens op te diepen, maar dat hoeft nu niet meer.

Het lijkt erop dat jullie een goede oplossing bereikt hebben, die iedereen de nodige stress bespaart. Het is natuurlijk wel afwachten hoe dat gezamenlijk gezag eruit gaat zien. Maar goed, mocht dat erg problematisch blijken, dan kan dat nog worden opgeheven. Mocht er gedonder komen dan zou ik wel zoveel mogelijk via app en mail doen en dat dan bewaren voor het geval je later dat gezamenlijk gezag wilt beëindigen. Maar laten we hopen dat mijn wantrouwen misplaatst is en dat het nu gewoon allemaal gladjes loopt verder.

Wat die rechtszaak betreft: ik zou even de griffie bellen, soms worden berichten van advocaten niet goed verwerkt.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.