Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Afwijzing na sollicitatie

Hallo allemaal,

Ik heb 2 weken geleden een vacature gezien wat mij op het lijf is geschreven. Het profiel wat werd gevraagd kwam geheel over één met wat ik heb als werkervaring. Maar nu heb ik een afwijzing gekregen, helaas niet de juiste persoon om verder mee te gaan in de sollicitatieprocedure.
Ik baal enorm, ik zag mezelf daar echt al werken. Nu wil ik nabellen met de vraag waarom ik niet wordt uitgenodigd maar eigenlijk wil ik alsnog op gesprek komen.
Heeft iemand van jullie wel eens gehoord dat dat lukt en/ of de juiste opmerking maken dat ze alsnog overstag gaan?
Ik wol deze baan echt graag, wat ze vragen weet ik zeker dat ik dat kan en dat ik een toegevoegde waarde heb,

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
solliciTante

solliciTante

16-07-2012 om 13:46

Luxepositie

Ik weet niet of er de sector waarbinnen je solliciteert geregeerd wordt door schaarste in potentiële medewerkers. Als dat niet zo is, dan moet je je echt realiseren dat er op elke vacature zo 100 à 150 brieven binnenkomen. Werkgevers hebben nu echt een luxepositie! Ik zou zeker even bellen. Beter is het trouwens nog als je voordat je gaat solliciteren belt voor informatie. Daar onderscheid je je iig mee, zeker als dat een leuk gesprekje is. Dat wordt wél onthouden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Char lotte

Char lotte

16-07-2012 om 13:47 Topicstarter

Ik wol?

Mijn laatste stuke tekst is er af gevallen.

Ik wil deze baan heel graag en ik heb er ook de ervaring in.
En in welke tijdbesef kan ik nabellen? Vandaag nog maar ff niet, grmllll.

Groet Charlotte

Char lotte

Char lotte

16-07-2012 om 13:52 Topicstarter

Werkgebied heeft geen schaarste

Hallo solliciTante,

Ik heb van te voren niet gebeld, ik vond de vacature ook heel duidelijk. Volgende keer dan toch gewoon doen.
Nog wel tip over nu nabellen en dat zonder te slijmen alsnog wordt uitgenodigd?

Dank en groet Charlotte

Egel

Egel

16-07-2012 om 16:23

De brief

Heb je de brief na laten kijken door iemand? Geen spelfouten of niet lekker lopende zinnen? Zo niet, dat zou ik dan een volgende keer zeker doen.
Wat betreft bellen, ik zou er een nachtje over slapen. En dan morgen bellen.
Succes,
Egel

Char lotte

Char lotte

16-07-2012 om 19:00 Topicstarter

De brief (egel)

Hoi Egel,

Aan de brief kan het niet liggen, na laten kijken en gecorrigeerd door mijn loopbaancoach

Baal er nog steeds van, ik hoop dat als ik bel dat ik toch nog wordt uitgenodigd. Maar dat zal wel niet.

Dankje voor het reageren,

Groet Charlotte

Toke

Toke

16-07-2012 om 21:14

Bellen en vragen

Het is heel goed om te bellen en te vragen waarom je niet bent uitgenodigd. Dat is helemaal niet raar en ook niet ongebruikelijk. Maar ga er niet vanuit dat ze je meteen alsnog gaan uitnodigen. Dat zou dus ook niet de insteek van je gesprek moeten zijn. Wat je wel kunt doen is bellen, vragen of je magweten waarom jouw brief geen aanleiding was voor een uitndoiging. Misschien gaf je brief er te weinig aanleiding voor, misschien ervaring, misschien opbouw van het team etc. Als je belangstelling toont voor de reden, kun je terloops wel laten vallen dat je erg teleurgesteld bent, dat je deze baan heel erg hebt zien zitten. Maar daarna bedank je vriendelijk voor de uitleg en graag tot een volgende keer. Dan houden ze namelijk een prettige indruk aan het gesprek met jou over. Mochten ze nog ruimte hebben voor een extra kandidaat of voldoen de kandidaten niet helemaal aan de verwachtingen, dan zullen ze zelf misschien nog met een uitnodiging komen. Ga je zelf heel erg op de toer van een uitnodiging zitten, dan strijk je ze tegen de haren in, en dat werkt niet.

Char lotte

Char lotte

16-07-2012 om 22:20 Topicstarter

Toke

Dankjewel voor het reageren.
Ik ga morgen ook bellen om te vragen wat de aanleiding is, ik zal ook niet vragen om mij aub alsnog uit te nodigen. Ik ben ook echt benieuwd wat de reden kan zijn, hoop wel om eerlijk antwoord.
En ik denk het gesprek af te sluiten dat ik beschikbaar blijf? Ik ken geen racune
Groet Charlotte

Charlotte

"En ik denk het gesprek af te sluiten dat ik beschikbaar blijf? "

Ja, dat zou ik doen. En vragen of ze je sollicitatie in portefeuille willen houden voor als er weer eens zo'n vacature is.

Ten eerste: kwaad kan het niet, misschien komt er in de toekomst nog wat voorbij.
Ten tweede: je laat zien dat je werkelijk geïnteresseerd bent, en dat kan geen kwaad. Als de uiteindelijk geselecteerde kandidaat om wat voor reden dan ook alsnog afvalt denken ze mogelijk nog aan je.

Ik ken trouwens een geval van iemand die opbelde na een afwijzing en uiteindelijk de baan alsnog kreeg. Maar dat was een heel uitzonderlijke situatie, en het is al bijna 20 jaar geleden. Dus daar heb je weinig aan

Groeten,

Temet

solliciTante

solliciTante

17-07-2012 om 13:23

Mailtje

Je kunt ook nog even, na het telefoontje een mailtje sturen, dat je het als verhelderende feedback hebt ervaren en dat je graag in de picture blijft. Als je maar onthouden wordt

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kan ook wat anders zijn

Ik ben ook wel eens afgewezen voor een baan die me op het lijf geschreven was. Van bellen werd ik niet veel wijzer, het bleef wat vaag dat 'andere kandidaten geschikter waren'. Maar WAAROM dan? Via via kreeg ik toen te horen dat de directie allang een kandidaat op het oog had, maar dat het verplicht was een sollicitatieronde te houden (overheid). Heel frustrerend, je steekt er toch weer een hoop tijd in.

Naora

Naora

17-07-2012 om 17:45

Niet overdrijven!

Wij hadden laatst een sollicitant waarvan we al vroeg in het gesprek wisten dat hij niet geschikt was voor de baan. Helaas was hij er zelf van overtuigd dat hij dat wel was. Hij benadrukte drie keer dat hij de baan echt heel graag wilde hebben, hij hing na een paar dagen al aan de telefoon om te vragen of er al een keuze was gemaakt (terwijl we hadden gezegd pas na twee weken een besluit te nemen, wegens een collega op vakantie), belde en mailde met HRM en met ons, vroeg na de afwijzing via HRM en via ons waarom. Nou ja, om een lang verhaal kort te maken, deze persoon vergeten we inderdaad niet meer maar gaan we ook in de toekomst NIET aannemen!

Het kan ook alsnog

Ik heb ooit meegemaakt dat we 3 kanidaten hadden die eigenlijk allemaal gelijkwaardig 'geschikt' waren en ons (als team) ook alledie aanspraken qua passend in het team, uiteindelijk na lang wikken 1 gekozen. Omdat zij 'flexibeler' leek te zijn en omdat ze nét iets meer ervaring had op meedere werkplekken dan de anderen. Zij dus gekozen, ze aanvaarde de functie en zei haar baan op (opzegtermijn natuurlijk) 1 van de afgewezen kanidaten belde om te informeren naar de reden...Die reden was er niet écht, maar ze konden moeilijk alledrie aangenomen worden. Goh, zeiden wij tegen elkaar, die was wel érg gemotiveerd. 1 week voor haar in diensttreden zei de gekozen kanidaat af...omdat haar vorige baas haar een andere functie had aangeboden in de opzegtijd, dezelfde baan als ze bij ons ambieerde en tja dat was ook dichter bij huis....Contract was opgestuurd en nog niet retour, kennismakingsdag had ze al gehad. Toen is alsnog die kanidaat gebeld die geÏnfromeerd had naar de reden....Die wilde meteen komen en werd het alsnog. We hadden de eerste gekozen kanidaat kunnen houden aan de afspraken...maar we hadden zo iets als 'graag of helemaal niet' ook gezien de 2 overige kanidaten die ook erg geschikt waren.
Dus wel bellen, geinteresseerd doen en aangeven dat je alsnog beschikbaar bent. Je weet maar nooit.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.