Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Baan!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
IngridT

IngridT

08-07-2012 om 18:39 Topicstarter

Ginny,

Dank je!!

En over de BSO...mijn jongste is 10, de andere 2 ziijn 12 (gaat naar de brugklas) en 15 (4VWO). Naschools ga ik geen problemen meer krijgen. Meeste lesuren op school zijn tot hooguit 1520, kan ik om 1600 thuis zijn. En 1 middag structureel wat later, of zo af en toe een vergadering of weet ik wat, dat gaat prima.

maar 2 of 3 keer per week om 7:20 of zo de deur uit, terwijl de 2 VO broers dan ook vertrekken en dochter van 10 nog bijna een uur alleen thuis moet zijn, nee dat vind ik niet leuk. En voorschoolse opvang. mhah. om daar nu nog op haar tiende aan te beginnen, kweenie. Structurele afspraken met buurvrouwen? Zou kunnen. Maar als het 'gewoon' kan worden opgelost door de komende 1 of 2 jaar niet voor het 2e uur op school te beginnen lijkt me dat voor alle partijen wel zo rustig. kan ik haar ook nog eens gewoon met de auto op school afzetten en doorrijden asl het van de winter glad & sneeuwerig is of zo. Gewoon een prettig idee. En er gaat toch al van alles voor haar veranderen (ze zal wel regelmatig moeten gaan overblijven, deed ze ook nooit)

Nee, ik ben wel tevreden over hoe het zo gaat.

Ingrid

Vic

Vic

08-07-2012 om 18:57

Groot gelijk

Het is toch alleen maar mooi als je, doordat het vakgebied is met tekort aan leerkrachten, wensen kunt uiten ten aanzien van je werktijden. En dat die nog ingewilligd worden ook. Waarom wil Tsjor zo graag dat je gaat afzien? Zal wel een stukje jaloezie zijn, en dat snap ik ook wel weer. Ik denk niet dat ik, ondanks mijn berg recente ervaring, bij een nieuwe sollicitatieronde zo snel 2x wordt aangenomen en eisen kan stellen. Daarvoor zijn er net te veel mensen die mijn kunstje kunnen

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-07-2012 om 19:05

Bso

Ja nee, lijkt mij een prima regeling.

Ik doelde er eigenlijk meer op dat jij nu je werkuren over 4 dagen aan het verdelen bent, met meer reistijd dus. En met meer versnipperde dagen. Maar ach, het is hoe dan ook een kwestie van je weg vinden. Als je toch vast zou lopen op het een of het ander, kom je er vast zelf wel achter waar voor jou de ruimte zit.

Inge M

Inge M

08-07-2012 om 19:08

Waar je wel voor op moet passen

is dat je niet teveel levert. Je eerste jaar hoeft niet perfect te zijn. Je schrijft dat je juist ambitieus bent, ervoor gaat. Maar dat betekent niet dat je meer werkuren moet leveren dan waarvoor je ingehuurd wordt.
Als parttimer heb je de luxe dat je extra uren kunt maken maar dat betekent niet dat jij ze moet leveren.
In je achterhoofd kun je dus de opmerkingen van Tsjor houden dat je er ook een baan bij kunt doen (qua tijd voor fulltimer) dus dat jij niet meer beschikbaar hoeft te zijn in relatieve zin dan een fulltimer. En je hoeft dus ook niet alles gelijk perfect te doen. Neem de tijd om te groeien. Kies voor het eerste jaar NWT een onderwerp waar je ervaring mee hebt of neem van een college zijn onderwerp over. Jouw tijd komt nog wel.

Qua uren over de dag hebben school en jij elkaar gevonden. Je hebt jouw flexibiliteit (uren verdeeld over 4 dagen) ingeruild voor wensen van jouw kant. Winwin dus. Hierbij geef je wat mogelijk is door pt werken maar je krijgt er ook iets voor terug. Die balans moet je erin zien te houden.

IngridT

IngridT

08-07-2012 om 19:22 Topicstarter

Wat denken jullie allemaal leuk mee!

Ik vind het echt heel verhelderend. Mijn hoofd duizelde dit weekend van de keuzestress. okee,okee, luxeluxe. maar toch, na 10 jaar TBM schap opeens een 'echte' baan, het is wel een stap. En dan idd ook nog eens moeten kiezen tussen 2 banen, bedenken wat je wilt/kunt eisen, waar je grenzen liggen, noem maar op. Fijn dat jullie daar van alles aan toevoegen wat het voor mij allemaal nog helderder maakt (zelfs als het dingen zijn waar ik het niet mee eens ben, dat helpt ook.) En ik realiseer me des te meer wat een mazzel ik heb, zowel met wat ik wil, als met hoe gemakkelijk het zomaar te regelen blijkt. (idd Vic, 2 sollicitaties, 2 aanbiedingen. Ongelooflijk. Nou ja, eigenlijk waren het 3 sollicitaties. Mijn eigen 'stage'-school heeft me niet aangenomen, remember?)

En Inge: dank voor je opmerking over uren en perfectie. Je voelt het prima aan. Ik ben absoluut in staat om 40 uur per week te gaan werken om 'mijn lat' die best hoog ligt te halen. maar je hebt he-le-maal gelijk. Het hoeft niet vanaf dag 1 perfect te zijn. Ik roep steeds dat ik nog veel moet leren. En dat betekent DUS idd dat niet alles vanaf dag 1 perfect is. Moet ik maar inlijsten & boven mijn bed hangen. Dankjedankjewel. Ik ga hem onthouden.

Ingrid

Cersei

Cersei

08-07-2012 om 20:29

Randvoorwaardes

Juist heel goed dat je die zo vastlegt! Ik weet uit ervaring dat dat met nog jonge kinderen heel belangrijk kan zijn en dat dat het verschil is tussen werken en thuisblijven. Jaja luxe, maar wel de realiteit voor jou (en mij). Overigens werk ik in een vakgebied waar de jonge moeders erg tegemoet worden gekomen en waar het gebruikelijk is dat je als oudere werknemer die vroege of late uren pakt bijvoorbeeld. Zo help je elkaar als collega.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Geen jaloezie

Maar in mijn hoofd zit een doorlopende discussie met mijn moeder, waarin zij beweert dat vrouwen uiteindelijk niet echt voor een baan kiezen. Ik bestrijd dat altijd heftig.
Het tweede punt is, dat ik hoop dat er in het middelbaar onderwijs toch fulltime banen blijven die goed te doen zijn. Zeker, in het begin zul je heel veel meer uren moeten maken, omdat alles nieuw is. Maar dat loont zich later ook, dat is althans mijn ervaring. Er zitten grenzen aan de eisen die gesteld kunnen worden. Een simpele grens is: tijd, het moet wel te doen zijn binnen die tijd, met een bepaalde marge natuurlijk.
Ik neem aan dat er collega's zijn die wel de eerste uren les willen geven, en woensdagmiddag en de extra drie uur op zich willen nemen. En een goede roostermaker, die alle individuele wensen om kan zetten in een rooster, waarvan ik als ouder (en de kinderen) hoop dat het niet een te grote gatenkaas wordt.

Tsjor

IngridT

IngridT

08-07-2012 om 20:50 Topicstarter

Tsjor...

Ik kies WEL echt voor een baan. het gaat me echt om wat ik ga doen, dat ik dat wil, dat ik er energie van krijg, dat ik iets 'doe' voor de maatschappij, dat ik kinderen beta-interesse bijbreng & op die manier op micro.niveau bijdraag aan het niveau van het VO in Nederland. Dat ik (het is nog steeds nodig volgens mij) ook de meisjes laat zien dat vrouwen enthousiaste beta's kunnen zijn. Noem maar op.

Maar nee, het gaat me niet om het geld, niet om de positie die ik uiteindelijk bereik (hoewel, als ik eenmaal aan de slag ga, weet het niet, ik ben nogal een aanpakker, geen idee waar het schip strandt), niet om die beruchte economische onafhankelijkheid in mijn relatie, en niet om de omvang van mijn baan. Het gaat me ook niet om het 'onder de mensen komen', of 'iets te doen hebben'. Da's geen probleem.

Maar aan zorgen voor de kleine kinderen komt een einde, en die fase begin ik langzaam te naderen. Er ontstaat weer ruimte voor een betaalde baan & ik ben heel blij dat ik iets heb gevonden wat (denk ik) bij me past, wat in deze overgangsfase van kleine-minder-kleine kinderen goed te combineren is met een gezin & waar op de arbeidsmarkt ook nog eens een grote behoefte aan is. iedereen blij!!

Ingrid

Tineke

Tineke

09-07-2012 om 09:08

Gefeliciteerd

Je gaat dus echt beginnen!
Ik had het idee dat optie 1 misschien wel bij mij in het dorp was, in dat geval is het jammer dat je voor optie 2 gaat.
Succes, en geniet van jullie vakantie!

IngridT

IngridT

09-07-2012 om 09:26 Topicstarter

Kaatje....

Dank je wel. Jij bent zelf ook lekker bezig trouwens...dus die gelukwensen zijn wederzijds!!

Optie 1 begint met een Z, en had idd in jouw dorp kunnen zijn, ware het niet dat de uren in een andere vestiging zijn (in een plaats die ook met een Z begint trouwens..)

Optie 2 is volstrekt de andere kant op. Ander provincie zelfs. Andere taal.

Ingrid

tonny

tonny

09-07-2012 om 11:29

Gefeliciteerd!

Jammer dat het voor mij 40 jaar te laat was, ik heb altijd de goeie betadocenten misgelopen, wie weet wat die nog hadden kunnen redden

Heb neefjes en nichtjes in jouw regio, wie weet komen die op een dag bij je in de klas. Je gaat dus naar een aangrenzende provincie? Blijft raadselachtig met al die letters, haha, maar ik snap wel dat je het hierbij wilt laten.

Heel veel succes en plezier!

Maylise

Maylise

09-07-2012 om 13:17

Fulltime in onderwijs

Ik snap Tsjor's punt wel dat het jammer is dat er zo veel parttime gewerkt wordt in het onderwijs. Met name voor de basisschool vind ik dat jammer. Hierdoor krijg je toch dat kinderen 2 of 3 leerkrachten voor de klas hebben. Dat heeft misschien wel voordelen als het niet klikt met de leraar maar over het algemeen zie ik liever dezelfde docent 5 dagen voor de klas. Voor de middelbare school geldt dit bezwaar wel veel minder. Wat ik wel soms hoor van bevriende docenten is dat ze het erg jammer vinden dat door al die parttime werkers het team zo groot is geworden waardoor je minder binding met elkaar hebt. Ook vinden sommige fulltimers dat de parttimers minder betrokken zijn bij de school. Die klacht zul je in elke branch overigens wel vinden.

Toen ik een paar uur per week les gaf op een HBO instelling vond ik dat eigenlijk ook te weinig. Ik gaf mijn uren en ging weer weg maar bij de instelling zelf was ik echt helemaal niet betrokken. Ergens is dat toch jammer. Hierdoor gaat de kwaliteit toch achteruit.

Ik zou overigens in het geval van IngridT niet beide banen aannemen. Twee banen naast elkaar is best vermoeiend en als het allebei nieuwe banen zijn dan is het natuurlijk wel flink druk. Liever dan in 1 baan beginnen en de uren opbouwen. Mits dat natuurlijk financieel kan.

Als de werkgever rekening wil houden met urenwensen is dat mooi. Het is geen gegeven natuurlijk maar als ze dat willen dan prachtig. Ik wilde ook graag de woensdag vrij en dat kon als ik de zaterdagochtend wilde werken. Die ruil heb ik gedaan. Mooi als dat kan.

Tineke

Tineke

09-07-2012 om 14:28

Fulltime

zó vorige eeuw...!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-07-2012 om 16:07

Kaatje

Kaaskopje

Kaaskopje

09-07-2012 om 21:08

Bso en vo

Ik ben met Maylise eens dat op het bo deeltijdonderwijzers niet altijd prettig zijn voor de kinderen én voor de ouders. Het went hoor, dat wel, maar 1 onderwijzer per klas vind ik nog steeds het meest ideale. Op het voortgezet onderwijs heb je al zoveel verschillende leraren dat verschillende op 1 vak vast ook wel went. Zolang de deeltijdleraren maar op 1 lijn zitten. Als de 1 a vertelt en de ander geeft aan dat het echt b moet zijn, geeft dat verwarring natuurlijk.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

09-07-2012 om 21:10

Fulltime

Ik werk 92% in het onderwijs. Kan gewoon, hoor. Moet je wel routine hebben opgebouwd, dat is cruciaal. Als je zoals IngridT alles voor het eerst gaat doen, is fulltime dodelijk. Je moet dan onmogelijke keuzes maken en loopt het gevaar compleet door te draaien omdat je voor je gevoel altijd achter de feiten aanholt. Dat gevoel dat je nooit echt klaar bent, heb ik trouwens nog regelmatig en ik doe het al godweethoelang .
IngridT, volgens mij maak je bijzonder verstandige keuzes. Je leert het pas echt in de praktijk, dus lekker rustigaan beginnen is ideaal. Zie alle missers van het komende jaar (de komende jaren) als mijlpalen, de meeste daarvan maak je daarna niet meer namelijk. Afstrepen is dat. En wees apetrots op alles wat wel lukt en loopt en goed gaat. Ik hoop zo dat je inderdaad nog vele jaren een blije docent zult zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-07-2012 om 21:27

Tsjor

Om eerlijk te zijn vind ik dat je als vrouw nooit in de verdediging hoeft te schieten vanwege het feit dat je parttime werkt, of minder dan een bepaald aantal uren werkt. Tenminste als dat aantal uren realistisch is ten opzichte van de behoefte in de privésfeer. Als een alleenstaande moeder maar 12 uur werkt en met de kinderen dagelijks bij haar ouders moet eten om het mogelijk te maken, dan krap ik ook achter mijn oren. Maar een vrouw met partner en voldoende inkomen heeft nu eenmaal een wat luxer uitgangspunt. Het is natuurlijk te gek dat zo'n vrouw dan werk wat ze leuk vindt moet laten schieten omdat een ánder de baan harder nodig heeft! Ik heb de indruk dat de baan van 13 uur voldoende uitdaging is voor IngridT, maar los daarvan mag een vrouw best kiezen voor 'gemak' en hoeft niet in alles een enorme 'uitdaging' te zien, als dat voor die vrouw het beste resultaat oplevert over het totaal'plaatje'. Ik zou ook best 40 uur kunnen werken, maar ik voel me beter bij 32 uur. Als ik wat moet regelen kan dat mooi op die vrije dag. Ik ga nu bijvoorbeeld op donderdag met mijn dochter naar de dokter. Als alleenstaande moeder had ik het waarschijnlijk wel met 40 uur moeten doen. Dat is dan eigenlijk geen keus maar noodzaak. Noodzaak kan erg vermoeiend zijn.

Vic

Vic

09-07-2012 om 21:39

13 uur

Die 13 uur is toch geen dienstverband van 13 uur per week? Volgens mij is ft in het v.o. 25 lesuren, dus dan zou 13 uur ongeveer 50% zijn. Klopt dat?

IngridT

IngridT

09-07-2012 om 22:15 Topicstarter

Vandaag...

heb ik het allemaal rondgefietst & ja gezegd. 11 lesuren, en da's een baan van 45 %. Met parallelklassen, dus aardig wat voordeel in de voorbereiding. In principe draai ik 5 'verschillende' uren per week. En roostertechnisch helemaal goed: dit jaar nog alle eerste uren vrij zodat ik mijn overgebleven basisschoolkoter nog op school kan afzetten om 8:20 als ik dat wil. Woensdagmiddag ook vrij. De uren worden in 5 dagdelen geroosterd dus ik heb 2 'lange' werkdagen van wsch 4 lesuren en een korte van 3. Het klinkt ab-so-luut haalbaar & zo ideaal als ik het maar wil. In overleg hebben we dat coole projectclustervak natuur/leven/techniek voor mij maar even in de ijskast gezet tot over 1 of 2 jaar of zo. Eerst maar even de basics. natuurkunde

Tot slot nog interessante salarisonderhandelingen gehad. Was nog aardig onduidelijk waar ik met mijn bedrijfslevenachtergrondvanlanggeleden in combinatie met bar weinig voor-de-klas-ervaring & 10 jaar uit de running geweest thuishoorde. Volgens mij heb ik het netjes geregeld. Onderwijssalarissen zijn niet spectaculair, dat wist ik, en daar doe ik het ook niet voor, maar het moet wel een beetje leuk zijn.

Ik krijg trouwens wel 2 i-pad-klassen (experiment!!) en dus een i pad. air mac book (of zo) hoort ook tot de vaste uitrusting dus qua electronicagadgets kom ik volgens mij wel aan mijn trekken. Kinderen zijn jaloers. Gnagna

En erg,erg leuke en plezierige collega's. Vandaag in een iets ontspannerener context dan bij de eerste sollicitatiegesprekken een paar uur met ze opgetrokken, en dat voelde helemaal OK. Leuk.

Ingrid

IngridT

IngridT

09-07-2012 om 22:16 Topicstarter

Enne mea...dank je!

da's fijn om te horen van een onderwijscollega.

Ingrid

IngridT

IngridT

09-07-2012 om 22:19 Topicstarter

Enne kaaskopje..

(gaat wel lekker in etappes zo, sorry!)

Een parttime docent in het VO, daar merkt een leerling niks van hoor. Ik heb een aantal klassen onder mijn hoede, en die krijgen allemaal al hun natuurkunde uren (2 of 3 per week) van mij. Dat ik totaal 'maar' 11 uur draai is voor hun volstrekt onzichtbaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-07-2012 om 00:03

Ingrid

Nee, dat begreep ik hoor

Kaaskopje

Kaaskopje

10-07-2012 om 00:05

Haha nog een keer

Laat ik het zo zeggen... dat ben ik gaan begrijpen

Nou ja zeg ingridt!

Wat leuk hoe je het allemaal voor elkaar hebt gekregen. Een heusche baan na zoveel jaar. Ik kan me voorstellen dat je het zowel spannend als uitdagend tegelijk vindt.

Knurf

Bedankt voor je advies. Ik had ook willen verwijzen naar rhet boek over prinsessegedrag van vrouwen, dat iets van iets recentere datum. Ondertussen gaat het wel over het fenomeen dat hier aan de orde is. In mijn directe omgeving hebben vrijwel alle vrouwen-met-man een deeltijdbaan met iets wat ze leuk vinden, maar dat onvoldoende oplevert om een gezin van draaiende te houden. Leuk, zolang man werkt (vaak meer dan 40 uur), maar erg, nu de crisis uitbreekt en zelfs de meest solide mannen-banen op de tocht staan of verdwijnen.
Vrouwen zijn daar nog steeds niet volwassen in.

Tsjor

Vorige eeuw

Kaatje heksenvet, Tinus_p zou zeggen: be careful what you wish for. Als het onderwijs, met haar niet al te hoge salarissen, zo georganiseerd is, dat het niet te doen is om er fulltime te werken, dan verandert het onderwijs drastisch. Met name de uitstroom (of gebrek aan instroom) van mannen die van het loon vrouw en kinderen moeten onderhouden zal een heel ander beeld van onderwijs geven.

Tsjor

Kaaskopje

Kiezen voor 'gemak' etc., mag best van mij. Maar dan zou ik het ook zo noemen. Maar wat nog meer speelt: ook als je in een luxere positie zit (man werkt voor je) dan wil dat nog neit zeggen dat je vervolgens alleen maar naar jezelf hoeft te kijken, wat jij wil, waar jij je prettig bij voelt etc. Ook dan heb je nog een sociale verantwoordelijkheid die rekening houdt met de maatschappelijke aspecten van jouw keuzes.

Tsjor

Ondertussen

IngridT, ik wil je wel van harte feliciteren met je baan, met de uitkomsten van de onderhandelingen en met je nieuwe start.

Tsjor

Ondertussen

heeft iedereen recht op zijn/haar eigen stokpaardje...

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2012 om 23:35

Tsjor

Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, maar bedoel je nu echt dat je je bij het accepteren van een baan eerst moet afvragen of de maatschappij nadeel kan ondervinden van jouw keuze?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.