Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vic

Vic

06-05-2012 om 15:35

Belaste reiskostenvergoeding

Ik las gisteren dat de veranderingen in de (nu nog onbelaste) reiskostenvergoedingen ook gaan gelden voor mensen die met het ov naar hun werk reizen. Dat gaat voor veel van mijn collega's grote gevolgen hebben, want ze krijgen nu hun volledige trajectkaart vergoed. Dat kan oplopen tot meer dan 200 euro per maand, waar dan volgend jaar dus belasting over betaald moet worden. Zelf krijg ik 'gelukkig' maar 30 euro per maand. Heeft het bij jullie veel impact?
Verder vraag ik me af hoe het gaat met kilometervergoedingen voor dienstreizen. Ik maak behoorlijk wat kilometers (en krijg een redelijke vergoeding), maar zelfs als ik die per ov zou gaan doen zou ik erdan op moeten toeleggen. Dan maar een binnendienstfunctie zoeken? Of zouden zakelijke kilometers gewoon onbelast vergoed blijven?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

06-05-2012 om 17:31

Ik weet het nog niet

Ik las het en vroeg me ook af wat dit gaat betekenen voor mijn reiskosten. Ik zou er wel mee kunnen leven als de ov kaart niet meer volledig vergoed wordt, omdat ik er privé ook heel veel profijt van heb, maar wat de reiskosten zelf betreft, in het kader van 'het kost allemaal al zoveel', is het wel jammer. Huur omhoog, zorg eigen risico omhoog, reiskosten omhoog, ga zo maar door.

Monet

Monet

06-05-2012 om 17:56

Het is inderdaad nog een vraag

Ik maak per week zo'n 900 km met mijn eigen auto, waarvan er 640 woonwerkverkeer zijn, en de rest dienstreis. Ik heb mijn auto nodig voor het maken van die dienstreizen, het OV is dus geen optie voor mij.
En met mij heb ik nog 19 collega's die met hun auto moeten reizen omdat ze dagelijks de provincie in moeten voor het werk.
Ik krijg voor elke km 19 cent vergoeding, zowel dienstreis als ww-verkeer. Als ik daarover belasting moet gaan betalen...........ik moet er niet aan denken!

Vic

Vic

06-05-2012 om 20:32

Monet

Je moet er denk ik wel rekening mee houden dat je over je woon-werkkilometers (wat veel trouwens!) belasting moet betalen. Dat is dus al zo'n 200 euro per maand. Ik heb zelf ongeveer 180 woon-werkkilometers per week, en ik kreeg al een minimale reiskostenvergoeding. Maar die dienstkilometers... Dat zijn er soms ook best veel, en ik krijg daarover nu 37 cent volgens mij. Alles boven de 19 cent was al belast, maar mocht ik salderen met de woon-werkkilometers. Ik ga geen dienstkilometers meer maken als ik daarover belasting moet betalen. Nu is de onkostenvergoeding leuk, maar die geldt voor alle reis- en parkeerkosten.

jgm

jgm

06-05-2012 om 22:10

Woon- werkverkeer

Ik werk in Amsterdam en woon beneden de grote rivieren. Ik heb een fantastische baan met dito salaris en ik woon ook fantastisch. Andere baan of ander huis, is geen optie. Mijn werkgever geeft tot maximaal 30 kilometer een vergoeding, het restant is altijd al voor eigen rekening. En daar bovenop komt nog elke dag, ja, echt elke dag een bedrag van 27 euro voor de parkeergarage. Enkele reis is meer dan 100 km, ik krijg nog al eens de vraag/opmerking waarom ga je niet met de trein. Trein is goedkoper, in ieder geval geen parkeerkosten het klopt allemaal maar de reis met openbaar vervoer van thuis naar het werk is ruim 2,5 uur enkele reis. Met de auto is het 1 uur, 15 minuten. Als ik dit niet wil, tja,andere baan of verhuizen. Een aantal jaren geleden ging de onbelaste reiskostenvergoeding van 29 cent naar 19 cent. De verontwaardiging was toen ook groot, maar ik geloof niet dat we er minder zijn door gaan rijden. Ik tenminste niet!

Jaymza

Jaymza

07-05-2012 om 07:20

29 cent onbelast?

Wanneer was dat dan? Een aantal jaren geleden is het juist opgehoogd van 18 naar 19 cent. of ben je in de war met de gulden tijd?

Jaymza

Cato

Cato

07-05-2012 om 07:21

Gaat niet werken (jgm)

Wat betreft woon-werkverkeer kan ik met er nog iets beleidsmatigs bij voorstellen. 'Je kiest er zelf voor'; 'als iedereen dichter bij zijn werk woont - minde vervuiling'. Maar dienstkilometers??? Onkosten maken voor je bedrijf terwijl je in loondienst bent? Kan toch niet! Mijn man vliegt de hele wereld rond. Straks hebben we nog een negatief inkomen! Zijn baas zoekt maar een ander! MOgen DGA's en zelfstandigen wel hun reiskosten (en andere bedrijfskosten?) blijven aftrekken. er is nog veel onduidelijk

Bordenwasser

Ik ben niet tegen het feitelijk afschaffen van de vergoeding woon- werkverkeer. Het heeft wel wat enorme nadelen, zeker voor de laagstbetaalden en mensen met een uitkering: Gaan werken wordt door woon- werkverkeer duurder dan niet werken. Dat fenomeen is in Frankrijk al sinds jaar en dag praktijk.
Gelukkig is Nederland plat en zijn de afstanden wat kleiner. Fietsen is een reële optie.
Maar als dit ook betrekking heeft op het 'voor de baas reizen tijdens werktijd' dan gaat er iets ernstig mis. Zie http://www.xead.nl/reiskosten-straks-niet-meer-aftrekbaar- Het plaatje in het midden laat zien wat ministers zoal declareren. "Minister Rosenthal zou een aanslag krijgen van 133.227. Zijn salaris ligt echter op 135.391. Hij houdt net 2164 over, op jaarbasis"
Mijn dochter is op kosten van de baas naar Mexico gevlogen (niks kilometervergoeding) en zal eind mei van Spanje of Italie terug vliegen. Dit alles met een lijndienst, want niks is zo veranderlijk als de zeevaart, dus een ticket boeken lukt slechts enkele uren van tevoren. Reken daarbij de taxis voor vervoer van de kade naar de luchthaven (echt waar, daar komt geen bus). Als zij over al dat vervoer belasting moet gaan betalen alsof het inkomen is, dan kan ze beter op de wal een baantje als bordenwasser gaan zoeken.
Groet,
Miriam Lavell

Tekst

Hier de tekst uit het akkoord
"12. Overige opbrengst onbelaste reiskostenvergoeding.
- De onbelaste reiskostenvergoeding (19 cent per kilometer of de werkelijke kosten bij openbaar vervoer)wordt volledig afgeschaft. Hierbij vervalt voor de leaseauto de huidige vrijstelling van de bijtelling voor auto's die voor minder dan 500 km privé worden gebruikt (deze vrijstelling wordt vanwege lopende
contracten in 4 jaar afgebouwd). De bestelauto wordt scherper gedefinieerd, om overloopeffecten te beperken.
- Tegelijkertijd wordt het daadwerkelijke beslag van de zakelijke kilometers in de werkkostenregeling (auto en OV) ondergebracht (600 miljoen). Hieruit kunnen werkgevers de zakelijke kilometers blijven vergoeden."
Ik snap dat allemaal niet, want ik weet niet waar het over gaat. Toch lijkt er een soort van onderscheid tussen kostenvergoedingen woon- werkverkeer en kostenvergoedingen zakelijke kilometers (reizen voor de baas in zijn tijd).
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

07-05-2012 om 11:53

Best wel hete soep (soms)

Een collega van mij, woonachtig in de kop van Noord-Holland, heeft net een baan aangenomen op de vestiging Rotterdam, met afspraken over reistijd = werktijd en een 1e klas trajectkaart (ca. 600 per maand). Dat kan dus best in de papieren gaan lopen qua belasting. Verhuizen naar de omgeving van je werk is bij mijn werkgever ook weer niet zo handig, aangezien ik in 10 jaar al naar 3 werklocaties ben verplaatst.

Luxeproblemen

Hm, ik ben niet onder de indruk (hoewel het in individuele gevallen best lastig kan zijn).
Er blijft ruimte voor iets van vergoeding en om netto hetzelfde over te houden kan er bruto nog wat bij (en vooruit, we maken er een 2e klas treinkaart van).
Hoe zit dat eigenlijk: Ik ken geen kassieres of zelfs maar leerkrachten die een reiskostenvergoeding woon-werkverkeer krijgen.
Groet,
Miriam Lavell

Mmmmmm werkkostenregeling

Mirjam, prachtig die werkkosten regeling maar stel een bruto salaris van 50.000 geeft de werkgever 700 aan onbelaste vergoeding totaal per jaar. Ehhhhhhh, dit dekt bij lange na niet de meeste woon/werk vergoeding.

Jeetje

"dit dekt bij lange na niet de meeste woon/werk vergoeding."
Dat is mooi, want de meeste mensen verdienen geen 50.000 euro. Sterker nog: de meeste mensen krijgen helemaal geen woon/werk vergoeding.
Plaats het even in perspectief aub.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

07-05-2012 om 13:27

Hoe bijzonder is het dan

dat mensen een vergoeding woon-werkverkeer krijgen? Ik ben niet anders gewend bij de bedrijven waar ik bij gewerkt heb. Alleen geldt bij de meesten dat de vergoeding pas buiten een bepaalde straal van het werk ingaat en bij mij op het werk geldt ook dat de vergoeding niet meegroeit als je naar een andere woning verhuisd die verder weg staat dan het huis waar je tijdens in diensttreding in woonde. Waar ons bedrijf dan weer wel de fout mee is ingegaan is dat ze de vergoeding niet aanpasten bij sommigen nadat het bedrijf zélf verhuisd was. Hierdoor woonde een collega bijvoorbeeld opeens nét binnen de straal waarin niet vergoed werd.
Dus Miriam, het kan ook zijn dat de leerkrachten en caissières die jij kent niet ver genoeg van hun werk wonen/woonden voor een vergoeding?

Maylise

Maylise

07-05-2012 om 13:35

Kaaskopje

Ik heb in Nederland bij verschillende organisaties gewerkt waarbij je geen reiskosten vergoeding kreeg. Zo 'normaal' is het niet om die vergoeding te krijgen. Een kennis werkt bij de thuiszorg en zij krijgt alleen vergoeding voor de ritten die ze maakt tijdens haar dienst maar niet voor de rit naar de eerste klant en van de laatste klant naar huis. Er zijn echt genoeg mensen die geen of nauwelijks reiskosten vergoed krijgen.

Wat betekent het voor jou?

Kaaskopje, ik weet het niet maar volgens mij is reiskostenvergoeding geen standaard ding. Toen ik met werken begon was de vergoeding voorbehouden aan hoger geplaatsten of gewilden als onderdeel van de salarisonderhandelingen. Zie ook de voorbeelden in dit draadje: eerste klas treinpas van de baas.
Gezien het feit dat de meeste mensen tegenwoordig niet eens een vaste baan krijgen, kan ik me slecht voorstellen dat dat soort extra's standaard worden toegevoegd.
Maar wat zouden de consequenties van belasting moeten betalen over die vergoeding voor jou zijn?
Groet,
Miriam Lavell

Geen oplossing

Ik geef alleen maar aan dat vergoeding via de werkkostenregeling geen oplossing is. Er mag per jaar 1,4% van het fiscaal loon onbelast aan de werknemer geschonken worden. Hier in zit bv ook je kerstpakket. Als de werkgever over het max bedrag gaat moet er 80% belasting over geheven worden.
Ik denk niet dat werkgevers hier blij van worden.

Ik denk dat er volgend jaar veel verschillende regelingen komen. Dit kan CAO afhankelijk zijn of er wordt onderling iets geregeld.

Nu moet ik zeggen dat de huidige woon/werk vergoeding heel erg luxe is. Je mag iedere werknemer ongeacht de woon/werk afstand onbelast 19 cent vergoeden. Het maakt niet uit hoe je naar je werk gaat. Dit geldt dus ook voor fietser en scooter werknemers.
Ook hier wordt dus misbruik van gemaakt zoals veel regelingen. Er zijn altijd mazen. Deze regeling wordt ook gebruikt om mensen meer loon te geven onder de noemer van woon/werk vergoeding zonder er belasting over te betalen.

Vic

Vic

07-05-2012 om 14:15

Vrij gebruikelijk

Ik heb nog nooit ergens gewerkt waar je geen reiskostenvergoeding kreeg (en heb heel veel baantjes gehad). De regeling die ik nu heb (rijksoverheid) is voor automobilisten nog de meest ongunstige. Volgens mij krijg ik 5 cent voor een woon-werkkilometer. Als die dan nog belast wordt, mogen ze van mij het hele bedrag wel gebruiken om Nederland te redden OV krijg je wel helemaal vergoed, en fietsers krijgen 19 cent.

Inge M

Inge M

07-05-2012 om 14:32

Leerkracht krijgt wel reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer

Dit staat in de CAO voor Primair Onderwijs.
Vergoeding gaat in vanaf 7 km (PO) en er zit een maximum aan per maand.

Nogal gebruikelijk

Ik krijg in mijn werk nogal eens een loonstrook onder ogen, meestal van mensen met vrij gewone banen, en daar zie ik regelmatig reiskostenvergoedingen op. Mijn partner krijgt ook een rkv en ok, hij heeft een goed betaalde baan, maar nou ook bepaald niet middel of zelfs maar laag management.
En via mijn werk ontmoette ik laatst een meneer die in de contractcatering werkt (gewoon uitvoerend, in een bedrijfskantine), werkzaam is in het westelijk deel van Amsterdam en woont in Zuid Oost. Bepaald geen wereldbaan en geen rijke meneer, maar wel een vergoeding.

Het is vziw redelijk gewoon, wel vaak pas vanaf 10 km ofzo, daaronder word je geacht zelf de fiets te pakken. Die je dan wel soms weer via het bedrijfsfietsenplan kan aanschaffen

Groeten,

Temet

Cao-schuif

Ha, Ingrid, onderwijsCao's, daar weet je vast alles van tegenwoordig.
"Vergoeding gaat in vanaf 7 km (PO) en er zit een maximum aan per maand. "
Dat laat ruimte om eventueel inkomensverlies door de maatregel weer in de volgende CAO recht te trekken. Bijvoorbeeld: de vergoeding gaat eerder in (bij 0 km) en/of er is geen maximum.
Die reiskostenvergoeding is in veel gevallen gewoon een inkomensbestanddeel. Het is niet erg als dat er nog meer op gaat lijken.
Maar voor (bijvoorbeeld) leerkrachten geldt wel steeds vaker dat ze in dienst zijn van een of ander overkoepelend bestuur ver weg, dat vrijwel over night kan beslissen dat de werkzaamheden zich voortaan op een andere locatie, of verdeeld over twee of drie bevinden.
Ik vind die rk vergoeding om de rk niet interessant, maar wel als drempel om te voorkomen dat werkgevers je te pas en te onpas van willekeurig welk kastje naar weer een muur heel ergens anders sturen.
Dat is in Frankrijk een heus probleem. 35 uur in een 6 daagse werkweek verdeeld over 2 dagdelen (van 06:00 tot 10:00 en van 16:00 tot 18:00 en za van 05:00 tot 10:00) en over 3 of meer lokaties.
Zonder reiskostenvergoeding en voor minimumloon. Kortom: je reist je een ongeluk (minstens 80 km per dag, 440 per week), je bent honderden euro's aan benzine kwijt voor je minimumsalaris en de werkgever heeft er op geen enkele manier last van. Werken is haast niet op te brengen zo.
Die kant moeten we niet op in Nederland.
Ik maak me, zo zul je begrijpen, wat minder druk om de 1e klas treinkaart van 600 euro per maand
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

07-05-2012 om 15:22

Maylise en miriam

Maylise, vandaar mijn vraag hoe normaal een vergoeding isIk weet niet beter, maar dat is dus blijkbaar 'toeval'.
Miriam, mijn reiskostenvergoeding is nu kostendekkend, maar dat zal in de nieuwe situatie niet meer zo zijn. Dat is vervelend. Aan de ene kant een ieniemienie loonsverhoging, aan de andere kant weer een korting via de reiskosten. Heel jammer.
De reiskostenvergoeding is niet voor iedereen hetzelfde bij ons. Het hangt van de situatie af. Ik zou de regels er weer eens op na moeten slaan om het precies te kunnen vertellen. Met mijn 32-urige contract heb ik in ieder geval recht op volledige vergoeding van reiskosten en ov-kaart.
Bij mijn eerste werkgever, 30 jaar geleden, kregen we aanvankelijk zelfs binnen de stad een reisvergoeding van wel 1 hele gulden per dag. Ik zat daar 5 minuten voor op de fiets. Dat werd na een poosje toch maar afgeschaft

Kaaskopje

Kaaskopje

07-05-2012 om 15:32

Lis@

Je mag iedere werknemer ongeacht de woon/werk afstand onbelast 19 cent vergoeden. Het maakt niet uit hoe je naar je werk gaat. Dit geldt dus ook voor fietser en scooter werknemers. ===
Dat is bij ons niet zo. Het moet wel aannemelijk worden gemaakt dat je die reiskosten daadwerkelijk maakt. Ik moet dus mijn reiskosten inleveren en een ander moet echt aantonen dat hij een auto heeft voor een vergoeding per kilometer. Wie kan fietsen krijgt geen vergoeding. Als jij het ervoor over hebt om in plaats van met de auto, met de fiets te gaan, dan krijg je je vergoeding natuurlijk wel doorbetaald, maar die situatie komt eigenlijk nooit voor, omdat de afstanden te groot zijn om het leuk te houden voor de meesten. Ik heb wel een collega die een paar keer per week met de fiets komt in plaats van met de trein. Dat doet ze als training voor iets wat ze gaat doen. Maar doordat ze fietst krijgt ze dus geen treinkostenvergoeding. Weinig ruimte voor misbruik dus bij ons.

Tja

Dat is een beslissing van je werkgever niet van de belastingdienst.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-05-2012 om 17:45

Lis@

Ik leg alleen onze situatie uit. Jouw werkgever maakt blijkbaar gebruik van een gaatje in de wet waarmee de werkgever sommigen een extraatje kan geven.

Chippie

Chippie

07-05-2012 om 18:01

Reiskostenvergoeding

Ik heb ook ang niet altijd een reiskostenvergoeding gekregen. Bij gemeente-overheid had ik het nog slechter dan Vic: geen reiskostenvergoeding. Dan moest je maar verhuizen naar die mooie gemeente. Bij huidige baan woon ik te dichtbij.

Uit welke hoed komt deze maatregel? Is het om N groener te maken (mensen stimuleren om dichter bij werk te gaan wonen)? Pure bezuinigingsmaatregel?

Ik verwacht trouwens wel dat er in CAO iets wordt geregeld. Geen werknemer gaat er mee akkoord als je geld moet toeleggen op je dienstreizen.

Jaymza

Jaymza

07-05-2012 om 18:03

Afstand soet er niet toe

Iedereen heeft reiskosten. Als je loopt slijten je schoenen meer, ook fietsen, brommers, autos kosten geld. Een standaard vergoeding vind ik heel eerlijk juist. Iedereen kan vervolgens zelf beslissen hoe hij op zijn werk komt.

Jaymza

Chippie

Chippie

07-05-2012 om 18:14

Leaseauto's

Ik ben te lui om te zoeken.

Miriam/regeeerakkoord zegt: Hierbij vervalt voor de leaseauto de huidige vrijstelling van de bijtelling voor auto\'s die voor minder dan 500 km privé worden gebruikt (deze vrijstelling wordt vanwege lopende contracten in 4 jaar afgebouwd).

Wie weet meer? Betekent dit dat iedereen een bijtelling krijgt voor een dienstauto - of je die nu privé gebruikt of niet? Je krijgt altijd een bijtelling (of alleen niet als je hem aan de zaak laat staan en gebruikt voor een dienstreis)? (Dom dom dom, juist die niet voor privé gebruik lease-auto's zijn goed voor het milieu; de wel voor privé gebruik auto's worden privé intensief gebruikt want km's zijn helemaal gratis. Leaseauto's die priv'e worden gebruikt maken vaak gemidded 25.000 privekilometers (exc woon-werk!))

Man wil dan geen leaseauto meer (het is natuurlijk een extra arbeidsvoorwaarde die niet gekapitaliseerd is). Werkgever kan hem niet verplichten om een auto aan te schaffen, enige optie ijkt een bedrijfsauto te zijn die niet is gekoppeld aan een persoon?

Afbouw in vier jaar klinkt leuk. Maar dan zijn we inmiddels as weer 2 kabinetten verder....

Kari1

Kari1

08-05-2012 om 09:47

Principevraagje

Waarom zou een werkgever de woonwerk reiskosten van medewerkers moeten vergoeden? Komt die woonwerk vergoeding uit de tijd dat er moeilijk personeel te krijgen was en werkgevers dit inzetten om toch mensen te krijgen?
Je betaalt als werkgever voor verrichtte arbeid, dat is de deal: ik lever werk en mijn baas betaalt mij daarvoor. Hoe ik op de werkplek kom is mijn eigen pakkie-an. Ja, lastig, vooral met meerdere banen in 1 huishouden, wat is dan een goede woonplewk. En alsof je zomaar een huis kan vinden daar. En alsof de kinderen dan maar weer van school moeten veranderen bij verandereing van baan. Maar toch: hoort dat bij werkgevers te liggen? (Even voor de duidelijkheid, het gaat dus niet over reiskosten die je voor de baas maakt voor het werk zelf, de dienstreizen. Die horen voor mij wél gewoon vergoed te worden, kostendekkend.)
Kari

Chippie, bijtelling

Ik heb dit gevonden: http://www.verenigingautovandezaak.nl/bijtelling-auto-van-de-zaak-vavdz-standpunten-vaz/kunduz-500km-19cent.

Mijn man heeft een lease-auto die hij uitsluitend voor woon-werkverkeer en zakelijke ritten gebruikt. Zelf de 500 privé-kilometers gebruikt hij niet. We hebben privé een MPV omdat we met zijn zessen zijn, we hebben als gezin niks aan dat kekke cabrio'tje van de zaak. Ik zou het redelijk vinden als mijn man zou moeten betalen voor het gebruik van de lease-auto voor woon-werkverkeer, ik ben het met Kari eens dat reiskosten best voor rekening van de werknemer kunnen zijn. Als er 25% bijtelling gerekend gaat worden zijn we straks ruim 500 euro per maand kwijt aan een auto waar uitsluitend mee van en naar het werk gereden wordt en waar we privé niks aan hebben. Ik mag hopen dat er dus inderdaad een meerjarige ovegangsregeling komt zodat we kunnen kiezen om zelf een woon-werkauto te kopen die goedkoper is dan een lease-auto met bijtelling, of kiezen voor een lease-auto waar we als gezin privé in kunnen rijden.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.