Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bewindvoering nodig?

Is er iemand met verstand van zaken die mij kan adviseren?
Mijn vader heeft dementie en woont in een verpleeghuis. Mijn moeder woont nog zelfstandig. Ze zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Mijn moeder regelt mijn vaders financiën. Mijn moeder is ernstig ziek en we weten nog niet hoe dat gaat aflopen. 
Mijn vader heeft een levenstestament waarin staat dat mijn moeder zijn financiële zaken mag regelen, en daarna ik (als mijn moeder het niet meer kan).
Maar als mijn moeder overlijdt, is dat dan voldoende? Of moet ik dan met spoed bewindvoerder worden van mijn vader? Hoe werkt dit?


Nee, als jouw vader nog gewoon zijn toestemming kan geven, kan je dit gewoon met een handtekening bij de bank regelen.

Leene

Leene

28-01-2023 om 23:44

Dit is genoeg..ik neem aan dat er in het levenstestament ook staat dat je medische beslissingen mag nemen voor je vader als hij het niet meer kan??
Ik zou als je helemaal zeker wilt zijn de notaris bellen. 

Leene

Leene

28-01-2023 om 23:47

Pippeltje schreef op 28-01-2023 om 23:44:

Nee, als jouw vader nog gewoon zijn toestemming kan geven, kan je dit gewoon met een handtekening bij de bank regelen.

ik vraag me af of dit klopt. Op dit moment begeleid ik veel mensen met dementie. Je kunt wel makkelijk bankzaken regelen met een handtekening bij de bank. Maar geen huis verkopen en dergelijke. Alleen een handtekening bij de bank volstaat dan absoluut niet. Maar dat doet er nu niet toe want er is al een levenstestament, dus heb je die handtekening voor zijn bankzaken volgens mij helemaal niet nodig.

Je kan bij de bank informeren voor een rekening op naam van je moeder waarbij jij ook gemachtigd bent. Komt zij te overlijden, kan je gemakkelijker de rekeningen betalen.

in het levenstestament staat precies wat jij mag doen. Waarschijnlijk dus ook de bankzaken. Met een kopie  van het levenstestamant heb je dan geen handtekening meer van je vader nodig.

Bewindvoering is dus ook niet nodig, omdat je vanuit het levenstestament alle handelingen uit kunt voeren. En dat is fijn, want bij bewindvoering moet je elk jaar verantwoording afleggen over de financiële uitgaven. Bij een levenstestament hoeft dat allemaal niet. 

Flanagan schreef op 29-01-2023 om 00:06:

Je kan bij de bank informeren voor een rekening op naam van je moeder waarbij jij ook gemachtigd bent. Komt zij te overlijden, kan je gemakkelijker de rekeningen betalen.

Huh? Wat een raar advies. Op het moment dat moeder overlijdt wordt een rekening die op alleen haar naam staat geblokkeerd, ook als er een gemachtigde is. 

Een en/of rekening op naam van beide ouders wordt niet geblokkeerd bij overlijden van een van beiden. Daar heeft TO bovendien geen machtiging voor nodig, want levenstestament. 

Wij hebben het jaren geleden hier geregeld qua bank dat ik voor alle rekeningen gemachtigd ben.

Tijgeroog schreef op 29-01-2023 om 00:23:

[..]

Huh? Wat een raar advies. Op het moment dat moeder overlijdt wordt een rekening die op alleen haar naam staat geblokkeerd, ook als er een gemachtigde is.

Ons is toen verteld dat dit dus niet gebeurd, blokkeren van een rekening , juist omdat ik gemachtigd ben. Ook kan ik nu dingen regelen, bv online bankieren aanvragen.

Trijsje

Trijsje

29-01-2023 om 09:56 Topicstarter

dankjulliewel. Dit is allemaal heel helpend. Ik ga het levenstestament nog eens precies nalezen. Volgens mij is het inderdaad voor zowel financieel als voor medische beslissingen. Het is opgesteld bij de notaris toen mijn vader net de diagnose dementie had maar nog wel wilsbekwaam was.
Ze hebben een en/of rekening inderdaad.
In alle verdriet en onzekerheid is het fijn te weten hoe dit zit.

Wij hebben wel bewindsvoering geregeld om te voorkomen dat een ander familielid buiten ons om zaken ging regelen mbv handtekening ouder.
Vader had een oud klassiek testament, raakte dement en belandde in verpleeghuis. Moeder woonde thuis maar is al gauw naar verzorg huis gegaan en paar jaar later naar kleinschalig en gesloten afdeling wegens benodigde zorg en dementie. Als je ouders in een rolstoel zitten , niet goed meer kunnen horen er begrijpen wat je zegt en bezoek aan bank of rechtbank al te veel prikkel is, kan je die bewindsvoering beter van te voren hebben geregeld. Nadeel is de jaarlijkse verantwoording opsturen/ bespreken. Voordeel is het juridische kunnen beschermen van je ouders en het verkrijgen van informatie omdat je bewindsvoerder bent.
De moeder van TO is kwetsbaar; nu is ze nog wilsbekwaam. De vraag is ‘voor hoe lang nog’.

Fourtyfour schreef op 29-01-2023 om 09:51:

Wij hebben het jaren geleden hier geregeld qua bank dat ik voor alle rekeningen gemachtigd ben.

[..]

Ons is toen verteld dat dit dus niet gebeurd, blokkeren van een rekening , juist omdat ik gemachtigd ben. Ook kan ik nu dingen regelen, bv online bankieren aanvragen.

Hier had moeder en mijn broer een rekening geopend waarbij hij gemachtigde was en bv online kon bankieren. Als moeder van TO het bankieren niet meer zelf kan en haar man niet meer kan tekenen, is het prettig als TO reeds kan bankieren alvorens een bewindsvoering aan te vragen voor vader als moeder onverwachts komt te overlijden of rekeningen op de mat vallen terwijl haar moeder om welke reden dan ook tijdelijk niet thuis kan wonen.

En/of rekening tussen vader en moeder is m.i. niet afdoende voor TO; beter en/of TO en ouder.

Wel ter overweging; als iemand onder bewindsvoering staat en de bewindsvoerder jaarlijks een financieel overzicht toont, is er vaak geen ruimte meer voor schenkingen omdat de persoon waarover bewindsvoering is aangevraagd al snel als wilsonbekwaam wordt gezien. De ‘schenker’ zal dan duidelijk moeten maken eens te zijn met de wens te schenken. Beetje lastig voor demente die vaak niet meer zo mobiel is.
De ouder levert dus op financiele vrijheid in, maar je doet het om bescherming van de ouder te bewerkstelligen.

Flanagan schreef op 29-01-2023 om 12:40:

Wel ter overweging; als iemand onder bewindsvoering staat en de bewindsvoerder jaarlijks een financieel overzicht toont, is er vaak geen ruimte meer voor schenkingen omdat de persoon waarover bewindsvoering is aangevraagd al snel als wilsonbekwaam wordt gezien. De ‘schenker’ zal dan duidelijk moeten maken eens te zijn met de wens te schenken. Beetje lastig voor demente die vaak niet meer zo mobiel is.
De ouder levert dus op financiele vrijheid in, maar je doet het om bescherming van de ouder te bewerkstelligen.

Als het al jaren de gewoonte was om elk jaar te schenken, dan kan dat met een bewindvoerder ook. Als je dat pas gaat dan m.i.v. bewindvoering dan mag het niet.

Sas-OO schreef op 29-01-2023 om 15:17:

[..]

Als het al jaren de gewoonte was om elk jaar te schenken, dan kan dat met een bewindvoerder ook. Als je dat pas gaat dan m.i.v. bewindvoering dan mag het niet.

Klopt, we waren te laat gestart met schenk historie. Hun huis ging in de verkoop. Het leven is niet altijd te plannen; sommige veranderingen gaan sneller dan je dacht.

Leene

Leene

29-01-2023 om 20:06

Flanagan schreef op 29-01-2023 om 12:31:

[..]

Hier had moeder en mijn broer een rekening geopend waarbij hij gemachtigde was en bv online kon bankieren. Als moeder van TO het bankieren niet meer zelf kan en haar man niet meer kan tekenen, is het prettig als TO reeds kan bankieren alvorens een bewindsvoering aan te vragen voor vader als moeder onverwachts komt te overlijden of rekeningen op de mat vallen terwijl haar moeder om welke reden dan ook tijdelijk niet thuis kan wonen.

En/of rekening tussen vader en moeder is m.i. niet afdoende voor TO; beter en/of TO en ouder.

Maar Flanagan. Er is al een levenstestament. Niet te verwarren met een gewoon testament. Daarin staat al beschreven dat TO alle financiële handelingen voor haar ouders mag overnemen en medische beslissingen mag maken. Dat is getekend door haar vader toen hij nog wilsbekwaam was. Bewindvoering is niet nodig met een levenstestament.. en ook geen en/ of rekening volgens mij 

Mijn ouders hadden geen levens testament maar ik was aangesteld als mentor voor medische aspecten en broer bewindsvoerder voor financiële zaken. Eigenlijk vergelijkbaar met een levens testament. Maar met dat verschil dat broer, als bewindvoerder, het huis kon verkopen daar ze allebei toen niet meer thuis woonden.
  Is Tijsje gerechtigd een evt koophuis te verkopen als haar moeder overlijdt terwijl haar demente vader nog leeft? Is een evt verkoop huis opgenomen in dat levens testament? Zo niet, dan toch zinvol dat vast te leggen omdat het over een eigendom gaat dat ook voor de helft van haar vader is maar ook onder erfdeel van moeder valt. De notaris kan haar hierbij van dienst zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.