Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

100%mama

100%mama

17-12-2010 om 14:17

Broer het huis uit zetten "legaal"

Ik zal het proberen uit te leggen..schoonouders wonen in een mega eengezinswoning (mensen zijn 77 & 80) die ze welliswaar tot op zekere hoogte opruimen, maar zeker niet schoonhouden naar hygiene. Schoonbroer woont in en is niet van plan op te krassen (is 45 jaar) en is een Borderline patient. Schoonvader is ernstig ziek en ligt kritiek in het ziekenhuis aan de beademing. De kans is nu letterlijk 50-50 op overleven, maar hij gaat iets vooruit. Wij willen en zij zelf ook dat ze kleiner en meer beschermd gaan wonen echter durven ze broer niet zo op straat te zetten. Wij kunnen niet met vroer praten aangzien we de banden met hem hebben verbroken. Mocht schoonvader uit het ziekenhuis komen dan is de revalidatie lang. Boodschappen doen is ver (uiteraard doen wij alles wat nodig is, maar daar gaat het nu even niet om) en ze zitten ver van alles af. Omdat zwager Borderline is, is er niet een manier om hem bijvoorbeeld onder curatele te laten stellen of wat dan ook om ervoor te zorgen dat we hem elders kunnen "plaatsen" en mijn schoonouders in een aangepaste woning kunnen laten wonen? De niet legale weg spookt door ons hoofd, maar dat is natuurlijk een emo uiting en niet uitvoerbaar.....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

17-12-2010 om 15:20

Hoe in woont schoonbroer?

Woont schoonbroer officieel in? Dat lijkt me stug, want onderverhuren mag meestal niet van een woningbouwvereniging. Dus hij zal er gewoon wonen zonder dat de wbv dat weet. Tja. Als je schoonouders gaan verhuizen, zullen ze hun huis leeg op moeten leveren. En dan zal schoonbroer er dus uit moeten zijn. Voor een aangepaste woning moet je in aanmerking komen, dus daar moet een indicatie voor komen. En dan valt schoonbroer buiten de boot.

Tirza

100%mama

100%mama

17-12-2010 om 17:43

Tirza

Dank je voor je reaktie. Schoonbroer woont niet officieel in bij schoonouders. Schoonbroer lijdt aan hoogmoedswaanzin en heeft getracht meerdere horeca zaken te kopen, zich dan wel in te praten wat uiteraard op een fiasco is uitgelopen. Daarbij heeft hij een eigen zaak in de financiele wereld gehad waar hij failliet op is verklaard en wij vermoeden dat er links en rechts nog wat te betalen valt. Uiteraard zegt schoonbroer of schoonouders hier niets over (denk niet dat schoonouders op de hoogte zijn). Hij neemt geen telefoon aan, er komtnooit post niets.....

Overigen zou hij (helaas) wel officieel mogen inwonen lijkt mij, want zij wonen in een eengezinds woning en dan mag je toch gewoon kinderen bij je laten wonen?

Bedankt hoor!

100%mama

100%mama

17-12-2010 om 18:43

Oja

het grote punt is dat schoonouders niet op durven tegen schoonbroer.....

Gewoon verhuizen

Als schoonouders gaan verhuizen hoeven ze hem niet mee te nemen. Echter, de woningbouwvereniging zal niet goedvinden dat zwager daar blijft wonen, dus die zullen hem er dan uit zetten.

Gr. Poezie.

Eigen huis?

ik lees eigenlijk nergens dat de schoonouders van 100%mama nu in een huurhuis wonen. Maar goed, eigenlijk maakt dat voor de schoonouders volgens mij ook niet uit.

Ik begrijp dat ze liever zien dat schoonouders in b.v. een woonzorgcentrum gaan wonen. Daarvoor kunnen haar schoonouders zich inschrijven of ze kunnen een appartement in een woonzorgcentrum kopen. Voor dat laatste dienen ze wel eerst hun eigen woning te verkopen natuurlijk.

Wellicht goed om te weten dat als er zorg aan huis geleverd gaat worden er naar het totale huishoudinkomen gekeken zal worden door het CAK. Dat betekent dus ook het inkomen van zwager.
Tevens zal bij een eventuele indicatie hulp bij het huishouden ook expliciet gekeken worden wat zwager kan bijdragen aan de huishoudelijke activiteiten. Er kan dan rekening gehouden worden met zijn psychische beperkingen, maar daar zal wel kritisch naar gekeken worden. Weet niet of zwager daar op zit te wachten.

Mijn advies is om bij de keuze voor een woonzorgcentrum zwager nog even buiten schot te laten. Puur te denken vanuit schoonouders. Is het voor hen een wenselijke woonomgeving. Inschrijven en eigen plan trekken. Zwager is oud genoeg (wijs genoeg weet ik eigenlijk niet) om voor zichzelf te zorgen.

Sterkte met je schoonouders en met de situatie 100% mama.

groetjes van Purk

100%mama

100%mama

18-12-2010 om 08:45

Maar het probleem

is dus dat schoonouders zwager niet "uit huis" DURVEN zetten.....en ze dus eigenlijk gedwongen zijn in hun (huur) huis te blijven zitten tot dat die gozer zlf zijn plan trekt (wat niet gaat gebeuren). Wij als rest familie vinden dat (schoon)ouders niet meer in staat zijn te zorgen voor een gozer van 45 en een super groot huis en zichzelf, mensen zijn 77 & 80. Daarom wil ik kijken of er iets is wat wij kunnen regelen. Kan ik bijvoorbeeld maatschappelijk werk regelen zodat er in ieder geval vanuit een neutraal oogpunt gekeken wordt en alle sin de gaten gehouden wordt. Zwager doet niets in huis en werkt ook niet, heeft dus geen inkomen. Schoonouders zijn bang voor zijn woede aanvallen, maar nogmaals, ze laten het gebeuren en zullen niet tegen hem in gaan. Ik weet van schoonvader dat hij wel graag kleiner wil, schoonmoeder blijft zeggen van niet, maar na 20 jaar weet ik ook wel welke angsthaar tegen houd.

Manlief in in staat hem eigenhandig het huis uit te gooien....maar of dat nu zo'n goed idee is.....

100%mama

100%mama

18-12-2010 om 08:48

Nog klein vraagje....

Mocht mijn schoonvader (en we hopen hard natuulijk) goed van de IC afkomen (het is wel iets beter maar nog steeds kritiek), kunnen wij als directe familie bespreken dat hij bijvoorbeeld naar en revalidatie centrum gaat om verder aan te sterken? Geloof me, de dag dat hij thuis komt ligt het boodchappen briefje klaar en wordt hij er weer op uit gestuurd.....

fladder

fladder

18-12-2010 om 10:53

Het is simpel...

...zolang schoonvader en schoonmoeder bang zijn voor zoon (wat ik kan begrijpen) zal er niks gebeuren. Maatschappelijk werk en zo kunnen daar niks tegen doen als zij zelf niet willen/durven.

"Manlief in in staat hem eigenhandig het huis uit te gooien....maar of dat nu zo'n goed idee is....."

Misschien is het wel de enige manier om schoonvader en schoonmoeder op de juiste plek te krijgen. Denk wel aan jullie eigen veiligheid.

Ik ben bang dat dit, praktisch gezien, heel lastig gaat worden en dat zachte heelmeesters hier weinig uit kunnen halen... Pas als je schoonouders daadwerkelijk willen dat hij eruit gaat, gaat het een stuk makkelijker, maar officieel kan niemand wat tegen zoon doen als zij bang blijven en niets durven.

Behalve misschien je man, maar nogmaals, denk aan jullie eigen veiligheid!

Claudia B

Claudia B

18-12-2010 om 11:55

Ook

kan iemand die uit het ziekenhuis komt revalideren in een zorgcentrum, misschien is dat ook een optie. Kunnen ze ook beide (als schoonmoeder op bezoek komt) bekijken of het wellicht iets voor ze is?! Wellicht stellen ze dat vanuit het ziekenhuis zelf ook wel voor, revalideren in een centrum of in een zorgcentrum.
Gewoon bespreken met het ziekenhuis, zij weten ook wat de eventuele opties zijn.
Sterkte en succes.

Claudia

Tweede keer: verhuizen!

Ze kunnen toch gewoon gaan verhuizen zonder zwager? Die wordt dan vanzelf uit dat huis gezet.

Gr. Poezie.

100%mama

100%mama

18-12-2010 om 18:07

Bedankt en poezie

Bedankt voor de reaktie's! Het probleem Poezie is dat ze niet DURVEN "gewoon" te verhuizen vanwege de woede aanvallen van zwager. In en in triets natuurlijk dat je op je 80e zo in angst moet leven. Echt, wel zijn nu al 3 jaar bezig (hij zou voor 3 maanden terug komen....) ze duidelijk te maken dat dit niet kan.

Tuurlijk is hem zelf het huis uit gooien niet de beste optie, maar eerlijk....als het niet anders kan....erg he, ik vind het zo erg dat ik er zo over denk, maar mocht schoonvader uit het ZH komen dan wordt het alsnog zijn dood thuis. Man kan geen trappen meer lopen, geen lage afstanden lopen en dat zijn allemaal dingen die ze daar dus wel moeten doen....och, dat dit nu zo moet he.

Bespreken

ik zou dit alles ook met de transferverpleegkundige bespreken. Zij zou je schoonvader eventueel kunnen aanmelden voor een revalidatiecentrum en misschien ook wel een indicatie voor een zorgwoning of zoiets kunnen bespoedigen.

Als jou schoonvader niet naar huis komt, hoe is het dan voor jouw schoonmoeder om thuis te wonen met je zwager? Want voor haar lijkt me de situatie eigenlijk ook niet te doen.

groetjes van Purk

100%mama

100%mama

19-12-2010 om 08:55

Nee purk

die situatie is ook niet te doen voor haar. We proberen zoveel mogelijk te doen, maar we kunnen niet 24 uur daar zijn.

Vooralsnog zullen we moeten afwachten of schoonvader van de beademing af komt en hoe we dan verder gaan....we gaan wel zodra hij van de beademing afkomt met de transferverpleegkundige praten om de situatie uit te leggen. Bedankt voor deze tip.

100%mama

ik bedacht anders de huisarts....zou die in deze niet ook wat kunnen betekenen? Ik kan me voorstellen dat deze enorm schrijnende situatie enorm machteloos voelt voor jullie.

groetjes van Purk

Angela67

Angela67

19-12-2010 om 17:38

Tussenoplossing

100%mama,
als het lukt om je schoonvader tijdelijk te laten verblijven in een verpleegtehuis, kun je dan je schoonmoeder bij jullie laten logeren? Kan zwager een tijdlang in z'n sop gaarkoken en met enige afstand kan je schoonmoeder eventueel moed opbouwen om er echt iets aan te doen?
veel sterkte,
Angela

100%mama

100%mama

20-12-2010 om 15:03

Puck & angela

@Puck....ik ga idd maar een afspraak maken met de huisarts, er moet ergens begonnen worden alleen is het zo moeilijk te weten waar. Moeddeloos zijn we ervan...

@Angela, dat zou wat ons betreft geen probleem zijn....helaas zit ook moeders "onder de plak" bij zwager en dat is (lees HIJ) nu ook eigenlijk het hele probleem. Toen mijn oma vorig jaar januari overleed konden ze zo in haar huisje, beschermd maar toch zelfstandig & gelijkvloers....helaas, ze durven niet vanwege zoon"lief"....en dan sta je erbij en kijk je ernaar.

Heel eerlijk, er zijn genoeg mensen die zeggen "als ze zelf niet willen dan willen ze niet", helaas is echt het enige probleem dat ze niet durven......zo in en in triest.

Puck

Puck

21-12-2010 om 11:53

Puck?? purk!

100% mama bedoelt vast Purk. Ik lees wel mee in dit draadje maar heb niet gereageerd. Geeft niet hoor, Purk en Puck zijn er wel aan gewend dat we verwisseld worden.

fladder

fladder

21-12-2010 om 12:53

Durven

Ze durven niet, maar waar zijn ze bang voor? Verbaal geweld? Fysiek geweld? Anders? Ik vind dit zo in en in triest...

Guinevere

Guinevere

21-12-2010 om 21:02

Wat ik me afvraag

Kan zwager niet in dat huis blijven wonen dan, als je schoonouders naar een zorgwoning vertrekken? Hij kan toch ingeschreven worden oid? Gaat het hem om het huis of om het inwonen bij zijn ouders?

koentje

koentje

22-12-2010 om 14:35

Ik zou

eens bij de woningbouwvereninging informeren of er een manier is om deze hardnekkige zoon eruit te krijgen. Desnoods de politie informeren. Maar je kunt niet verwachten van een stel van 77/80 jaar dat zij de driftbuien van hun schatje van 45 trotseren. Deze mensen hebben hulp nodig. Ze worden gewoon geterrorisseerd.

100%mama

100%mama

22-12-2010 om 17:37

Geweld en sorry puck!

Ik heb idd de naam niet goed gelezen!

Andere zoon is een Borderline patient die geen medicatie wenst te slikken omdat niet hij "gek" is, maar de rest van de wereld. Hij is niet aanspreekbaar wat betreft zijn ouders, want wij doen namelijk niets voor zijn ouders in zijn ogen. We praten in ieder geval over emotioneel geweld. "Als jij dit niet doet dan doe ik...". Ze worden letterlijk gechanteerd op emotioneel gebied omdat ze geloven dat zoon het ook daadwerkelijk zal doen. Of er verbaal geweld aan te pas zou komen....wij hebben geen idee (laat het beter zijn van niet in ieder geval...)maar ik denk dat ouders vanwege de woede uitbarstingen hier wel degelijk bang voor zijn. In zijn jeugt is er heel wat gesneuveld in huis door deze uitbarstingen.

Schoonbroek kan niet in het huis blijven wonen in ieder geval, om de reden dat hij nul inkomsten heeft. Een uitkering aanvragen doet hij niet, want vandaag of morgen heeft hij echt wel weer een eigen zaak, hij is er mee bezig.....denkt hij zelf dan he, wij weten inmiddels beter. Tot nu toe hebben we een gespek aangevraagt met de huisarts om met haar de situatie te bespreken. De woningbouw zou dus ook geen slecht idee zijn en dus ga ik daar morgen achter aan! Met man en zijn zus hebben we afgesproken dat mocht schoonvader uit het ZK komen (tot nu toe ligt hij al 8 dg aan de beademing, maar is nu wel de bacetrie gevonden dus is er weer hoop) we het zo lang mogelijk gaan rekken hem weer thuis te laten komen. Schoonzus werkt in hetzelfde ZH dus heeft ze wat meer toegang tot de transferverpleegkundige. Tegen de tijd dat hij op krachten is en naar huis zou kunnen zullen we een heel pittig gesprek moeten gaan houden ben ik bang. Legaal kunnen we heel erg weinig kanten op denk ik en ik ben bang dat als we dingen niet in werking gaan zetten het vandaag of morgen fout gaat tussen de "broers".....

Super lief al jullie reaktie's en medeleven....ook dat doet hoop geven!

Gezinssituatie

Ik begrijp dat er naast de 'emo-uiting' toch de wens bestaat om een meer reguliere oplossing te verzinnen voor de situatie met de zoon met borderline. Het lijkt me dat dat voor de ouders ook een zorg minder zou zijn, het blijft per slot hun kind.
Ik vraag me af of er iemand in de familie is die nog wel de moeite wil nemen om met de zoon en de ouders te proberen uit deze impasse te komen.
Mogelijk dat er best wel wat mogelijk is aan schuldhulpverlening en uitkering, mogelijk zelfs hulpverlening, maar daar zal iemand uit de familie denk ik toch met veel geduld en nog eens geduld en een overdosis frustratietolerantie zich voor moeten gaan inzetten. Maar dan is er mischien wel wat mogelijk.
Op diverse sites kom ik bemoeizorg tegen of schuldhulpverlening.

100%mama

100%mama

27-12-2010 om 12:11

Annej.

Ik denk dat ik de enige ben op dit moment die nog enig puf heeft om via de legale (lees: lange en moeizame) weg iets te bewerkstelligen.

Het lastige echter, een Borderline persoon met hoogmoedwaanzin zal nimmer toegeven dat er problemen zijn. Het is namelijk de rest van de wereld die fout zit....schuldhulpverlening zal in deze voor mijn schoonouders geen zolen aan de dijk zetten, persoonlijk hebben ZIJ dat niet nodig aangezien ze het allemaal financieel gezien rooien. Hulpverlening is een ander verhaal en daar zal ik me, en ben ik me aan het inlezen. Echter heb ik gemerkt dat het heel, heel en heel moeilijk is. Tot nu toe is het enige wat we hebben kunnen bewerkstelligen dat indien schoonvader uit het ziekenhuis komt, hij eerst gaat revalideren elders. Ook met de huisarts ga ik een afspraak maken (helaas is die nu op vakantie) om te kijken of er een hulpverlener het gezin in kan. Ook thuszorg voor NA de revalidatie is in aanvraag dus is er in ieder geval iemand die 4x per dag een oogje in zeil houd.

Schuldhulpverlening

De schuldhulpverlening lijkt me niet voor de ouders maar voor de zoon. Er zal een moment komen dat hij niet meer op zijn ouders kan rekenen, ze worden per slot ouder en dan kan hij met een ' schone lei' verder, wat voor plannen hij dan ook heeft.
Daarvoor hoeft er niet geconfronteerd, beschuldigd of verweten te worden. Alleen aangeboden en nog eens aangeboden en met geduld aangestuurd. Lijkt me voor familie heel moeilijk, maar mischien is er wel hulpverlening daarbij mogelijk, met veel geduld, want zoon zal zelf mee moeten gaan werken en zal niet tegen kritiek op dat vlak kunnen.

Sterkte

Ik wens je overigens heel veel sterkte. Hopelijk krijg je ook wat steun van de rest van de familie want zo'n situatie lijkt me heel zwaar. Fijn, dat je al zoveel hulp hebt weten te regelen, ook voor in huis.

100%mama

100%mama

28-12-2010 om 11:28

Annej.

Bedankt voor je reaktie! Het probleem in deze is dat we "de tijd" niet meer hebben om alles met geduld aan te bieden (ben al 3 jaar bezig hem te proberen duidelijk te maken dat dit niet zo heel lang kan...). Het gaat NU slecht en er moet NU actie worden genomen, vandaar ook de vraag of we op een legale manier zoonlief het huis uit kunnen zetten op een een of andere manier....

Ook wel goed nieuws.....na 12 dagen volledige beademing gaan ze vandaag proberen hem er af te krijgen! Dikke duimen dus hier!

MRI

MRI

14-01-2011 om 19:16

Hoe is het nu?

Ik had nog niet gepost in dit draadje maar wel steeds meegelezen. Een vriendin van mij heeft namelijk een inwonende jongvolwassenen dochter met borderline die ook niet op wil krassen.
Ben benieuwd hoe het bij jullie en je schoonouders gaat, 100% mama!

MR

100%mama

100%mama

17-01-2011 om 21:36

Lief dat je er aandenkt....helaas hebben de zaken een andere wending gekregen omdat mijn schoonvader tegen alle verwachtingen in op 4 januari is overleden......

Blijft nu over de zorgen voor schoonmoeder die in haar "eentje" nu de zorg voor broer heeft. Onhoudbaar, maar op dit moment ligt alles nog te vers om haar langzaam wijs proberen te maken dat ze op haar 80e echt geen zoon meer kan onderhouden en daarnaast een woning die behoorlijk groot is. Wel hebben we gezorgt dat er een intake is geweest met thuis zorg voor huishoudelijke hulp. Het is even wachten wat er uit dat gesprek is gekomen en of ze er voor in aanmerking komt. Broer staat niet ingeschreven op dit adres dus wellicht "valt het ze niet op". Voor haar (en ons) te hopen omdat dat tijdelijk 1 zorg weg haald. We hebben wel al met schoonmoeder een gesprek gehad dat we haar zo veel mogelijk gaan helpen, maar dat we niet geconfronteerd willen worden met broer. Die zal dus even op zijn kamer moeten blijven omdat het anders echt geen houdbare situatie geeft. Voor nu lukt dat aardig.

De hoop hem eruit te krijgen is vervlogen, maar wellicht dat we haar toch op den duur duidelijk kunnen maken dat het niet zo lang kan door gaan en dan zal hij wel moeten....

100%mama

gecondoleerd met het overlijden van je schoonvader.

Wat een ingewikkelde toestand nu. Ik heb echt te doen met je schoonmoeder. Waarschijnlijk gaat het wel lukken om de indicatie hulp bij het huishouden te krijgen als zwager niet ingeschreven staat op het adres. Ik kan me echter voorstellen dat de hulp die er dan gaat komen op een gegeven moment wel er wat van gaat zeggen dat zwagerlief rondhobbelt in huis en zich laat bedienen.

Ik hoop van harte dat je schoonmoeder wellicht inziet dat verhuizen naar een fijn appartement in b.v. een woonzorgcomplex voor haar veel passender is. Zwager zal dan wel wat voor zichzelf moeten zorgen, maar daar is die oud en wijs (hoewel, dat laatste betwijfel ik, maar goed) voor.

Sterkte met alles, 1005 mama.

groetjes van Purk

100%mama

100%mama

18-01-2011 om 14:34

Dank je

Purk. Tijd zal het in deze echt leren helaas.....laten we het beste ervan hopen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.