Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Henriette123

Henriette123

27-04-2011 om 10:19

Bsn vragen

Man liet vanmorgen bloed prikken, en moest zijn verzekeringspasje plus legitimatie laten zien; logisch.
Nu werd ook naar zijn Burger Service Nummer gevraagd, mag dit eigenlijk wel, en moet je dit geven?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marit

marit

27-04-2011 om 10:54

Is tegenwoordig verplicht in de gezondheidszorg. Maar dat nummer staat ook op je legitimatie en op je verzekeringspasje, dus de zorgverlener noteert dat gelijk.

Overigens kan de zorgverlener met het BSN controleren of je inderdaad verzekerd bent én of je bent wie je zegt dat je bent in combinatie met je legitimatie.

Henriette123

Henriette123

27-04-2011 om 12:08

Marit

Maar voor het controleren van het BSN is het toch niet nodig om dit te noteren? Daarnaast nog een vraag: Wordt de uitslag van het bloedonderzoek op de een of andere manier aan het BSN nummer gekoppeld?

Mag niet

Volgens de wetgeving mag alleen een overheidsinstelling vragen om je identiteitskaart of paspoort.
Op 4 april heeft Tros radar hier ook nog aandacht aan besteed. Misschien kun je op hun site hier nog iets over terugvinden.

NaShA

NaShA

27-04-2011 om 21:20

Waar

dan nog steeds je BSN op staat....

Nog even....

Hier nog een link waar je een petitie kunt tekenen http://www.bsnisgeheim.nl/

marit

marit

28-04-2011 om 13:50

Niet alleen overheid

Niet alleen de overheid mag om je id vragen, ook de zorg. Zie hier: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-houdt-de-identificatieplicht-in-de-zorg-in.html

Ik zie het probleem ook niet helemaal. Gezien de fraude met verzekeringspassen is het niet meer dan ligisch dat de zorgverlener moet checken dat je bent wie je zegt dat je bent.

Veel computerprogramma's in de zorg hebben ruimte om het BSN nummer in te vullen. Omdat het BSN nummer een uniek nummer is (jij bent de enige die dat nummer heeft) is het een uitermate handig systeem voor je gegevensbeheer. Vroeger koppelde je eigen gemaakte patiëntnummers aan een patiënt, nu gebruik je de BSN als herkenning. En in geval van de heer J. Jansen kan dat erg handig zijn, aangezien deze heren ook nog wel eens op dezelfde datum geboren zijn.

Het BSN zal dus best op een of andere manier aan je bloedonderzoek gelinkt zijn, maar is in feite niets anders dan dat je ook met naam en geboortedatum verbonden bent.

Dit is toch juist goed om fouten te voorkomen

Ik vind het juist goed dat er naar gevraagd wordt. Er zou meer gecontroleerd moeten worden in de zorg om te kijken of mensen zeggen wie ze zijn. Ik werk bij een zorgverzekeraar en ik hoor weleens van klanten dat ze per ongeluk hebben rond gelopen met de verzekeringspas van hun broer. Of bijvoorbeeld dat de apotheek medicijnen indiend bij de zorgvezekeraar die van iemand anders zijn met dezelfde achternaam en dezelfde geboortedatum. Geloof me als je een redelijk voorkomende achternaam hebt dan zijn er meer mensen in nederland die dezelfde geboortedatum hebben. Soms zelfs met dezelfde voorletters.

Er zou beter gecontroleerd worden hierdoor. Alleen al voor de fouten die erdoor kunnen ontstaan.

ilsepilse

ilsepilse

01-05-2011 om 20:16

Klopt

wij zijn op het werk ook verplicht bsn nummer te verifieren. Waarschijnlijk wordt alles straks gekoppeld ad ziekteverzekering zodat je niet meer vooruit hoeft te betalen (hoop ik dan)...

Henriette123

Henriette123

02-05-2011 om 11:04

Reden bezwaar

Mijn bezwaar is het volgende.Man is voor controle bloed geprikt.Inderdaad maakt het mij dan niet uit wat ze koppelen, en ik zie ook de voordelen hiervan wel in. Nu is een familielid enige tijd geleden overigens volledig buiten zijn schuld gesneden door een voorwerp van een vermoedelijke drukgebruiker,waar mogelijk bloed op zat.Door fout van huisartsenpost is hier helaas geen inenting op besmetting tegen gegeven.
Nu moet er bloed geprikt worden.Ik vind het geen prettig idee dat dat gekoppeld wordt aan BSN en dus mogelijk op allerlei momenten weer op kan duiken.

marit

marit

02-05-2011 om 12:38

Ik begrijp het niet helemaal

Bedoel je dat je man gekoppeld wordt aan bloedonderzoek of incident van familielid?

Of bedoel je dat via het BSN "men" kan zien dat je man een bloedonderzoek cq uitslag heeft gehad?

Beide opties lijken mij niet ter zake, maar misschien mis ik iets.
Stel je gaat naar de fysio, geeft je BSN, dan kan de fysio niet zien dat je een bloedonderzoek of uitslag hebt gehad. (omdat er geen EPD is en de zorgverlener in het EPD alleen toegang zou hebben tot voor hem relevante gegevens).
Stel je verlengt je paspoort/rijbewijs. Het gemeentehuis heeft geen inzicht in je medische gegevens, ook niet met BSN.

Henriette123

Henriette123

02-05-2011 om 13:44

Marit

Het maakte mij bij mijn man niet uit dat ze zijn BSN nummer vroegen. Het deed mij wel beseffen dat het gebruikelijk is dat het artsenlaboratorium om een BSN nummer vraagt. Dit betekent dat ze dit binnenkort ook aan mijn familielid; voor wie ik mij verantwoordelijk voel, gaan vragen.Ik vind het een hoogst onprettig idee dat familied zijn BSN aan het onderzoek gekoppeld wordt; puur ivm privacy; je moet maar hopen dat er zorgvullig mee omgesprongen wordt.Ik ben bang voor lekken.Ik wilde daarom weten of je kunt weigeren je BSN nummer te geven.

Henriette123

Henriette123

02-05-2011 om 14:29

Single lady

De huisarts heeft Hep.B,C en HIV1/2 aangevraagd, omdat je deze ziektes via een besmet voorwerp kunt krijgen.
Kan dit allemaal anoniem geprikt worden?

Henriette123

Henriette123

02-05-2011 om 20:07

Lekken

Je bent nog makkelijker traceerbaar 'kans op lekken van gegevens naar buitenstaanders.

e.j.

e.j.

03-05-2011 om 08:38

Wie

Waar denk je aan Henriette welke buitenstaanders zouden dan zo geïnteresseerd zijn in die gegevens? En zouden de moeite om ze te achterhalen niet hebben genomen als er alleen nog werd gewerkt met naam, geboortedatum, patiëntnummer, maar nu met BSN gaan ze de moeite wel nemen?
Dat er bij iemand onderzoek is gedaan op hepatitus en hiv is niet zo bijzonder toch.

Ik snap er ook niets van. dit is echt niet de praktijk.

Hoe kan een bsn nummer er nou voor zorgen dat dingen ineens wel koppelbaar zijn. Met postcode en huisnummer, of met naam geboortedatum kun je precies dezelfde gegevens raadplegen. Een bsn nummer is feitelijk gezien alleen maar een extra controle nummer en een echt bewijs dat jij dat bent.

Zoals ik al zei werk ik bij een zorgverzekeraar. Wij moeten in sommige gevallen kijken in een landelijk systeem genaamd vecozo. Dat wordt gebruikt voor de opzegservice als mensen overstappen. Dit systeem is er echter al heel lang en wordt altijd gebruikt door zorgverleners bijv. om te kijken of iemand wel verzekerd is. Het feit dat die zorgverzekeraar in dat systeem kan betekend niet dat als ik op mijn werk zit ook die gegevens kan raadplegen. Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat iedere instantie of zorgverlener zijn eigen inlogmogelijkheden heeft. Zoals iemand hierboven al schreef een fysio of bijv. een psycholoog kan echt niet zien dat je een knie operatie hebt gehad. En iemand aan de balie van het ziekenhuis kan ook heus niet zomaar alle medische gegevens raadplegen. Dat is allemaal gerelateerd aan functie.

Je moet wel een beetje vertrouwen hebben in je medemeens hoor. Natuurlijk zijn er slechterikken tussen. Maar echt waar niet alles is een open boek!!

Henriette123

Henriette123

04-05-2011 om 18:29

Andere ervaring

Nou onze ervaring is toch anders; en daarom het wanrouwen.Familid is met een mes door waarschijnlijk drugverslaafde gewond geraakt.Polite komt speciaal de volgende ochtend nog langs huis, om te waarschuwen dat familielid contact met huisartsenpost moet opnemen; het is namelijk weekend.Achteraf blijkt daar de telefoon te zijn opgenmomen,door een soort telefoniste.Zij had inzage in zijn medische gegevens;zij wist namelijk dat het om een gezond iemand ging; helaas daarom verkeerd advies gegeven. Dit bleek toen familid maandag naar de huisarts ging, die wist al uit de gegevens die hij van de huisartsenpost had doorgekregen dat zij een fout advies gegeven hadden. Verleden week is er een excuus brief van de huisartsenpost gehad, maar familielid zit wel met de mogelijke gevolgen van hun fout.Overigens ben ik van nature totaal niet wantrouwend, maar zo`n gebeurtenis opent wel je ogen.

marit

marit

05-05-2011 om 13:05

Sorry

Ik snap nog steeds niet wat het probleem met het BSN-nummer te maken heeft.
Voor zover ik weet wordt bij de huisartsenpost de telefoon opgenomen door een assistente. Zij kan advies geven, triage, overleggen met arts en eventueel een afspraak maken. De huisartsenpost heeft doorgaans sinds de automatisering inzage in de dossiers van de diverse praktijken waar zij voor waarnemen (in het papieren tijdperk was dit vaak iets lastiger).
Na het weekend/avond/nacht worden de gegevens van patiënten op de HAP doorgestuurd naar de betreffende huisartsen, zodat die weten dat hun patiënt contact heeft gehad over een gezondheidsprobleem. Lijkt mij logisch.
Met betrekking tot jouw verhaal zie ik het probleem tav privacy/BSN niet. Dat het advies van de HAP fout was is heel erg vervelend, maar heeft daar volgens mij niets mee te maken. Wantrouwen is denk ik dus ook niet op zijn plaats.

Dat snap ik dan weer niet

Pelle, ik snap weer niet waarom jij niet snapt wat het verschil is tussen voor en na het bsn in de zorg.
Dat volkomen evident, zie de voordelen die er in dit draadje aan het gebruik van dat bsn gekoppeld worden: Inderdaad, de persoon kan makkelijker en beter traceerbaar aan de behandeling en aandoening gekoppeld worden. Het hoofddoel is hier om fraude te voorkomen (eigenlijk vooral ook om illegalen de toegang tot zorg onmogelijk te maken).
Maar precies dat administratieve voordeel, levert het privacy-nadeel op. Ja, voor personen die toegang hebben tot het dossier is het kennen van iemands BSN genoeg om veel, zoniet alles te zien.
De wedervraag, maar wie vindt dat interessant dan, hangt sterk af van de persoonlijke omstandigheden. Mensen willen dat weten van BN-ers of lokale bekenden, van de dorpsartist tot en met de stadsbestuurder of de columnist van het lokale sufferdje. Ze zijn onstopbaar nieuwsgierig.
Overigens is, juist omdat er zoveel aan dat BSN gekoppeld wordt, de kans op misbruik of fraude juist weer extra groot. Zeker als je iemands ziektegeschiedenis een beetje kent. Een ziekenhuis-, Hap, of verzekeringspasje is eenvoudig na te maken. Hoef je alleen maar te weten waar je moet wezen en je hoeft je paspoort niet eens mee te nemen. Dan ben je 'bekend' op basis van dat BSN.
Groet,
Miriam Lavell

Antwoord

Voor alle duidelijkheid: Je kunt niet weigeren je BSN te verstrekken bij zorg. De zorg is verplicht van dat nummer gebruik te maken.
Groet,
Miriam Lavell

Een toegangsnummer

"Hier waren allang de statussen bekend bij de HAP."
Het gaat om dat ene toegangsnummer dat alle informatie openbaart. Bij de HAP ook de behandeling die niet daar heeft plaatsgehad maar via de gewone ha bij een lab. Bij de verzekeraar alle behandelingen.
Iets heel anders: een administratieve kracht die van huisarts, naar Hap, naar ziekenhuis promoveert, krijgt nog meer te zien. Wat daar voor nodig is, is dat zo iemand de het BSN herkent. En dat gebeurt. Zeker als die persoon ook nog persoonlijke (een ex, een werkgever, een schoolhoofd) of voyeuristische belangstelling heeft (een BN-er)
Groet,
Miriam Lavell

marit

marit

09-05-2011 om 12:46

Nummer

Het BSN zal best heel handig zijn om info te zoeken, maar die vindt je ook als je op naam of geboortedatum gaat zoeken. Ik denk dan voor een BNér het eenvoudiger is om de geboortedatum te achterhalen, dan het BSN.
Gezien het feit dat de meeste mensen hun eigen BSN niet uit hun hoofd kennen, zou het behoorlijk toevallig zijn als ze de BSN van een BNér herkennen. En dan nog, als je op zoek bent naar informatie vind je die, met of zonder BSN.

Henriette123

Henriette123

09-05-2011 om 12:47

Pelle

Er is door politie gezegd dat wij contact met huisartsenpost moesten opnemen,en dat die ons verder zouden helpen, over wat er gebeuren moest.Op de huisartsenpost werd gezegd dat politie contact altijd adviseert ivm tetanus injektie. Maar familid was nog beschermd dus dat hoefde niet. Dit klonk op dat moment zeet aannemelijk.Injektie met (anti)globulinen om virussen te remmen had wel gemoeten, maar dit werd over het hoofd gezien; die mogelijkheid werd ook helemaal niet genoemd.
Het testen moet nu binnekort, vandaar mijn BSN vraag.
Wat Mirjam zegt zijn ook ook mijn bezwaren. Iets is nieuws en dan wil je de kans zo klein mogelijk houden, dat mensen erachter komen wat de uitslag van het onderzoek is.

De meeste mensen

marit:"maar die vindt je ook als je op naam of geboortedatum gaat zoeken"
Nee, naam én geboortedatum. Je moest twee dingen weten. Nu hoef je er nog maar één te weten.
marit:"Ik denk dan voor een BNér het eenvoudiger is om de geboortedatum te achterhalen, dan het BSN. "
Maar niet voor personeel dat in de zorg werkt. Bovendien ontsluit dat ook de informatie die (om privacyredenen) zonder naam en geb. dd. vermeld wordt: daar waar vroeger het patientennummer werd gebruikt. Bij uitslagen en (op zijn minst de formulieren van) bloedmonsters bijvoorbeeld.
marit:"Gezien het feit dat de meeste mensen hun eigen BSN niet uit hun hoofd kennen, zou het behoorlijk toevallig zijn als ze de BSN van een BNér herkennen."
De meeste mensen werken niet dagelijks met BSN's. Medewerkers in de zorg (verzekeringen, gemeentes, etc.) wel.
Precies die gewoonte maakt het mogelijk om met een BSN fraude te plegen. Mensen geloven je op je nummer. Als het nummer maar klopt.
Groet,
Miriam Lavell

En wel...?

Pelle:"Iedereen herkent zo je naam, adres en geboortedatum maar niet je BSN nummer!"
Dan ga ik jou voortaan maar 'iedereen' noemen Ben je het met me eens dat mensen ook aan hun telefoonnummer herkend kunnen worden?
Je focus op bn-ers is een beetje fout trouwens. Het gaat om BB-ers. Aan medewerkers bekende burgers. BN-ers horen daar tot op zekere hoogte als deelverzameling toe, maar buren, collega's of exen zijn een meer waarschijnlijke prooi.
Groet,
Miriam Lavell

marit

marit

09-05-2011 om 14:52

Bekende burgers

Binnen de systemen die ik ken binnen de gezondheidszorg kun je zoeken op o.a. naam óf geboortedatum. Bij 50 meneer Janssens zoek je dus op geboortedatum en krijg je met een beetje geluk 1 meneer Janssens en de rest andere namen.

Ook ik zie genoeg bekende burgers voorbij komen of zou ze op kunnen zoeken. Eerlijk gezegd boeit het mij niet zo (maar er zullen vast uitzonderingen zijn), maar er is altijd nog iets als geheimhoudingsplicht. Ook al zie ik dat mijn buurvrouw besmet is met HIV (ik noem maar wat) dan mag ik dat nog niet rond bazuinen. Overigens weet ik niet het BSN-nummer van mijn buurvrouw, wel haar meisjesnaam en geboortedatum.
Ik denk dat je als uitgangspunt moet hebben dat mensen in de gezondheidszorg integer met je gegevens omgaan. Het zal vast niet altijd zo zijn, soms expres, soms per ongeluk, maar of dat nu via BSN gaat of via een andere manier, maakt denk ik niet zoveel uit.

Ongeloof

Pelle:"Miriam, je zegt een hoop maar het slaat niet op de gegeven situatie "
Hoezo? Ken jij die?
Pelle:"verder geloof ik nog steeds niet dat het makkelijker is met een bsn. "
Dat vind ik onbegrijpelijk. Waarom is dat bsn uitgevonden denk je? (retorische vraag natuurlijk: om personen makkelijker te kunnen vinden).
Pelle:"Lees nog eens de andere reacties en ga daar eens wat duidelijker op in zou ik zeggen."
Die zijn net als de jouwe: vol ongeloof dat een nummer makkelijker zou zijn dan een naam.
Nogmaals: waarom zou dat bsn zijn uitgevonden denk je?
Groet,
Miriam Lavell

Zelfde nummer

Gale"een ziekenhuis-identificatienummer werkt hetzelfde als een BSN. Wat is dus het bezwaar tegen het gebruik van het BSN in het ziekenhuis? "
Dat patiëntennummer werd alleen in het ziekenhuis gebruikt. Soms zelfs voor iedere afdeling een ander nummer. Een BSN wordt overal in het zh gebruikt en ook daar buiten. Er zijn meer mensen die dat nummer te weten (kunnen) komen.
Iemands BSN weten en weten in welk ziekenhuis er behandeling plaatsheeft, is genoeg om gegevens te achterhalen.
Zie http://nos.nl/video/13052-bescherming-patientgegevens-onvoldoende.html
Groet,
Miriam Lavell

Licht toe

Pelle:"Uh ja, die heeft Henriette123 uitgebreid beschreven."
Dan heb je iets uit te leggen. Wat is er precies niet van toepassing van wat ik gezegd heb?
Groet,
Miriam Lavell

Jacquel

Jacquel

10-05-2011 om 22:29

Even een voorbeeld

Dit is een voorbeeld van wat mensen werkelijk is overkomen.

Iemand achterhaalt persoonlijke gegevens van Marie Jansen, inclusief haar BSN. Vraagt op haar naam en BSN een paspoort en rijbewijs aan (die waren zogenaamd gestolen). Huurt op haar naam een auto en haalt daar vreemde capriolen mee uit: rijdt andere auto's aan gort, jakkert met 150 km door een woonwijk, betaalt niet na het tanken. Vervolgens komt justitie bij de echte Marie Jansen aankloppen. Die is vervolgens jaren bezig om aan te tonen dat iemand haar identiteit gestolen heeft. Eindelijk gelooft justitie haar. Vervolgens gaat Marie op vakantie naar Amerika. Maar op Schiphol wordt ze bij de douane tegengehouden: er is aangifte tegen haar gedaan, want ze zou een heleboel goederen besteld, maar niet betaald hebben. En alweer moet Marie aantonen dat niet zij, maar de identiteitsdief heeft toegeslagen. En zo gaat dat maar door. Iets dergelijks is al diverse mensen overkomen, dus denk nou niet dat de kans daarop miniem is.

Dit alles kan, omdat de gegevens aan haar BSN zijn gekoppeld. Dat is immers uniek van haar. Vroeger wilde men nog wel geloven dat er een andere Marie Jansen was, die ook op dezelfde datum geboren kon zijn. Dat was statistisch nl. heel goed mogelijk. Maar niemand heeft hetzelfde BSN, toch? En doordat dat BSN in steeds meer geautomatiseerde systemen terechtkomt, die vaak zo lek als een mandje blijken te zijn, en ook nog eens luid en duidelijk op ziekenhuispasjes e.d., wordt het gevaar van identiteitsdiefstal alleen maar groter.

Ik ben het dus helemaal eens met degenen die grote vraagtekens zetten bij het gebruik van het BSN. Voor een heleboel instanties is het lekker makkelijk, voor de mensen zelf is het een enorm grote risicofactor.

Ontkennen helpt niet

Gala:"Het is niet zo dat de onderzoeksuitgaven aan het BSN hangen."
Uitslagen bedoel je? En hoezo? Natuurlijk wel. Nogmaals: in de zorg is men verplicht dat nummer te gebruiken.
Gala:"Het is niet zo dat iemand buiten het ziekenhuis de gegevens kan opzoeken door het BSN van iemand in te vullen."
Maar wel opvragen. Alle medemedewerkers van het ziekenhuis (of enig andere zorginstelling) kunnen de gegevens opzoeken.
Gala:"maar dat is iets heel anders dan zoeken in een ziekenhuisysteem op welk nummer dan ook."
Nee. De verplichting in de zorg om dat BSN overal te gebruiken was omdat dat EPD eraan zat te komen.
Verder is de stelling eenvoudig en bescheiden: het gaat om een vergrote kans op lekken. En dat is een feit. Had je die link met video nog bekeken?
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.