Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

om het even

om het even

30-12-2009 om 16:49

Budgetbeheervragen en ervaring

hoi allemaal,

vier jaar geleden ben ik in de w.s.n.p gekomen na een hoger beroep...reden zijn schulden natuurlijk..ik wil niet echt ingaan wat de reden van de schulden waren.

in april van dit jaar kwam ik na 3,5 jaar,inc.een verlening van een half jaar met een schone lei uit de rechtbank...

voor ik in de w.s.n.p kwam zat ik al in de budgetbeheer van de gemeente...
hier zit ik tot nu toe nog steeds in..
zelf wil ik hier nu uit...Ik weet waardoor de schulden ontstaan zijn...(hoofzakelijk niet door mijn persoonlijk) en ik heb het altijd zelf gedaan..

Nu "mag"ik er nog niet uit,ik zit er vrijwillig in dus ik kan natuurlijk zeggen..ik stop ermee maar...
ze willen dat ik eerst een curses volg waarin je leert hoe je met geld moet omgaan maar ik vind dit in mijn geval niet nodig..

de schulden zijn niet ontstaan door koopgedrag,aflossingen bij wehkamp,neckermann of andere onlinewinkels..
wat ik wilde vragen...zijn er mensen die in budget zitten,of er uit zijn gegaan..hoe is dit in zijn werk gegaan...
ook is het zo dat er nogal wat spaargeld in mijn pot zit zeg maar..maar ik zonder reden niets op mag nemen..
voor de kerstdagen mocht het wel maar heb bv een fiets die uit elkaar valt maar kan niet opnemen..

wie heeft er nog meer ervaring dan ik al heb


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Advies

ik heb (gelukkig)geen ervaring hiermee,maar als nou de enige eis om hier uit te komen die cursus is ,dan doe je toch gewoon die cursus?baat het niet dan schaadt het niet .of is er een speciale reden waarom je persé die cursus niet wil doen?

om het even

om het even

30-12-2009 om 18:35

Curses

hoi..ja,dat is ook zo en ik sta al aangemeld hoor..het is het wachten op wanneer die eens begint..wacht al drie maanden...maar ik vind eigenlijk dat ze iedereen in het zelfde vakje plaatsen,de curses is voor mensen die problemen hebben met online kopen,afbetaling kopen en inpulsinkopen enz...of mensen die nu al niet kunnen rondkomen met week of maandgeld..
ik heb dat niet,kan al maanden rondkomen met eerst week en nu maandgeld,
ik doe de curses wel,vroeg me alleen af of er mensen of wel die curses gedaan hebben,of het geholpen heeft ook,maar ook gewoon ervaringen hiermee..
maar bedankt voor je reactie..

Hoe weet je dat?

jij zegt dat de cursus is voor mensen die problemen hebben met online kopen e.d.
Zou het niet zo kunnen zijn dat iedereen die van de WSNP en budgetbeheer gebruik maakt verplicht zo,n cursus moet volgen?wat de oorzaak ook is van de schulden?dat moet dan ergens terug te vinden zijn,is de formulieren die je moet invullen en ondertekenen?

Kaaskopje

Kaaskopje

30-12-2009 om 21:09

Niet verplicht

Wat een toeval deze vraag!
Net als jij zijn wij ook al voor de wsnp in budgetbeheer gegaan. Na afloop van de wsnp zijn we er vrijwillig met 1 salaris in gebleven, het tweede salaris komt direct bij ons binnen. Het klinkt misschien raar, maar dat deden we om onszelf in bescherming te nemen. Ik was huiverig om het weer alleen te doen. Inmiddels zijn we twee jaar verder en voor het eerst had ik deze maand het gevoel dat ik het heft weer in eigen hand wil nemen. Wij hebben een heel beperkt beheer, alleen de vaste lasten zoals de huur, energie, zorgverzekering. Verder doen we alles zelf.

Als ik jouw verhaal lees vraag ik me ten eerste af of jij 'gedwongen' in budgetbeheer moest blijven. Na de wsnp is budgetbeheer namelijk normaal gesproken geen voorwaarde die de rechter oplegt. Ook het feit dat jij een jaar langer in de wsnp moest blijven doet bij mij, sorry..., de alarmbellen afgaan. Dat doen ze niet zomaar. Dat heeft meestal te maken met het feit dat men toch niet zo tevreden is over hoe je met je geld omgaat tijdens de wsnp. Opnieuw schulden maken bijvoorbeeld. Al met al krijg ik het gevoel dat men er nog niet op vertrouwt dat het zonder toezicht of meer inzicht goed zal gaan.
Als ik jou was, zou ik eens overleggen of de mate van budgetbeheer teruggeschroeft kan worden, misschien gaan ze daar wel mee akkoord. Bij ons worden de vaste lasten betaald en wat overblijft wordt gelijk op onze rekening gestort. Zo doen we dat alleen met het salaris van mijn man. Mijn salaris wordt gewoon direct op mijn rekening gestort. Ik heb volledige zeggenschap over mijn geld. Het begint me nu wel te ergeren dat ik soms te maken heb met een tussenpersoon die ook maar gewoon volgens de richtlijnen moet werken.

om het even

om het even

31-12-2009 om 00:41

Kaaskopje

kaaskopje,nee,ik word niet gedwongen om erin te blijven,maar kom er ook niet erg makkelijk weer uit..
dat ik een jaar langer in de w.s.n.p moest blijven heeft niet te maken met het niet zo tevreden zijn hoe ik met me geld ben omgegaan want ik had geen eigen beheer..alleen weekgeld,dus ik kon geen nieuwe schulden maken,al zou ik dat gewild hebben.
het heeft bij mij te maken gehad dat ik het eerste jaar van mijn w.s.n.p een straftaak moest doen en daardoor een jaar lang geen inkomsten heb kunnen werven.dus niet betaald heb kunnen werken..vandaar dat er een jaar bij is getrokken.
"al met al krijg jij het gevoel dat ze me nog niet zo vertrouwen me geld"....als dat zo zou zijn dan zou ik niet van weekgeld naar maandgeld zijn gegaan.. want ik red het met maandgel,en maak geen schulden
bij mij betalen ze ook alleen de vaste lasten maar wat er overblijft blijft dus op de budgetrekening staan..het spaarpotje...maar er blijft niet veel over..ik heb geen salaris maar een uitkering...maar dat is niet echt van toepassing

juist omdat het niet mijn "schuld"is dat er toen schulden waren vind ik het zo jammer dat je toch in het hokje geplaatst word van diegene die schulden zou kunnen maken...
heb jij ook ooit een curses gedaan of is het jou aangeboden om een curses te gaan doen?

budgetje

budgetje

31-12-2009 om 10:50

Zomaar een rare vraag

kun je ook zonder dat je al diep in de schulden zit in een soort van budgetbeheer komen? Hier vliegt het geld weg, ondanks 2 goede inkomens en hoezeer we ook ons best doen, het lijkt of we steeds meer tekort komen. Ik heb het beroemde schema van Claudia en daar naar kijkend zou ik genoeg te besteden moeten hebben. Maar toch lukt het niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2009 om 11:28

Om het even

Ten eerste mijn excuus, dat ik je met mijn opmerkingen min of meer heb gedwongen open te zijn over de oorzaak van de langere wsnp periode, maar ook bedankt dat je het uitgelegd hebt.
Wat ik zo mooi vind is dat je oprecht niet schijnt te weten dat je schulden kunt maken in de wsnp, maar ik maak het in mijn werk regelmatig mee. Het hoeft niet eens altijd de schuld van de cliënt te zijn, maar bewindvoerders maken er ook wel eens een potje van.
Ik moet zeggen dat maandgeld al een stuk ruimer aan voelt dan weekgeld. Met maandgeld kun je tenminste ingaan op aanbiedingen of grotere productformaten.
Er is ons niet aangeboden om een cursus te doen. Echt niet om ons beter voor te doen dan jij, maar ze wisten dat we het zonder hulp wel zouden kunnen. Wij hadden inmiddels ook voldoende inkomen om het weer zonder hulp (al dan niet verplicht) te redden. Dat we nog budgetbeheer wilden aanhouden vonden ze eerder verrassend, maar de paar tientjes per maand wat het kost vond ik het waard. Het kan best zijn dat in de afgelopen 2 jaar de regels weer veranderd zijn en dat iedereen nu zo'n cursus moet doen.
Ik denk dat er echt niets anders op zit dan dat je die cursus gaat doen. Baat het niet dan schaadt het ook niet, spreekt oma. Ik zou ook balen, dat zeg ik eerlijk. Tegelijkertijd vraag ik me af of je het zonder budgetbeheer moet willen kunnen. Het voelt zeer onvrij aan, maar met zo'n krap budget als jij hebt is het ook een veilig gevoel dat je nog iets achter de hand hebt als het nodig is. Op je eigen rekening geef je het misschien toch eerder uit. (Ik waag me nu bijna aan het veel besproken buffertje)

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2009 om 11:31

Budgetje

Ga eens praten bij de kredietbank/stadsbank zou ik zeggen. Je kunt beter aan de bel trekken als het drama nog niet zo groot is dat je er zelf niet meer uitkomt. Volgens mij mag iedereen gebruik maken van budgetbeheer, maar misschien ben ik hierin te optimistisch. Nooit naar een particuliere onderneming gaan!

amk

amk

31-12-2009 om 11:36

Ja dat kan budgetje

wij hebben een collega die in het verleden wel financiele problemen heeft gehad via het bedrijfsmaatschppelijk werk naar budgetbeheer begeleid voor hij weer in de prolemen zou komen.
Nu 5 jaar later worden zijn financien nog steeds beheerd en is hij er zo blij mee dat hij daar bij blijft.
Het kost wel geld, maar de rust die het hem geeft is het hem waard.
Het is wel een particulier bureau, maar aanbevolen door maatschappelijk werk. En tot nog toe zeer betrouwbaar gebleken. (ik mag zijn overzichten nog wel eens inzien)

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2009 om 13:11

Particulier

Okee, misschien dat bij doorverwijzen en gebleken betrouwbaarheid een particulier bedrijf kan helpen, maar ik zou er dus niet op eigen houtje op af stappen. En ik weet ook niet of de kosten bij een particulier hoger zijn dan bij de gemeente. De gemeente moet natuurlijk ook winst maken om het te kunnen blijven doen, maar een particulier bedrijf leeft ervan.

amk

amk

31-12-2009 om 13:19

Eens kaaskopje

ik zou ook niet rechtstreeks naar elk willekeurig bedrijf toe stappen.
Daarom is het ook via maatschappelijkwerk gegaan.

om het even

om het even

31-12-2009 om 17:53

Kaaskopje

het is idd een veilig gevoel dat je niet hoeft na te denken om rekeningen enz.ik moet bv voor de nuon 80 euro bijbetalen en het is heerlijk om de rekening naar hun te sturen..natuurlijk betaal ik hem zelf maar dan via hun.....aan de andere kant ben ik het zo vreselijk zat om een reden te moeten hebben om een exstra opname te mogen doen en natuurlijk weet ik dat ze het alleen maar voor mijn veiligheid doen enz...maar ik wilde eens voor de kermis een opname doen,dat mocht wel maar het bedrag dat ik vroeg vonden hun te veel..ik kreeg voor twee kids 30 euro...en het is genoeg maar het gaat om het gevoel..het is toch mijn geld?...er staat genoeg in mijn spaarrekening...namelijk zo.n drie duizend euro..

het voelt idd heel onvrij aan en je geeft idd sneller meer uit dan je eigen regel..dat snap ik wel...

ik heb gelukkig de gemeente als budgetbeheer,ik keek trouwens ook op dat je er voor moet betalen...dat hoef ik dus niet...komt het doordat je er via de wsnp in komt?
dat bewindvoerders er een potje van kunnen maken dat klopt trouwens wel..de sociale dienst trouwens nog veel meer haha maar dat is alweer een andere discussie...

ik ga de curses gewoon doen..en eens kijken wat er daarna gebeurt,het gesprek heb ik pas gehad met budget...die scheren veel te veel over een kam...je bent een oud wsnp,er dus.....dat gevoel heb ik dan natuurlijk...

Minet

Minet

31-12-2009 om 19:28

Om het even

Ik heb hier tot nu toe alleen maar meegelezen, maar er moet me nu toch iets van het hart.
Je schrijft al eerder, en nu weer, dat je genoeg op je spaarrekening hebt, je noemt nu het bedrag van 3000 euro. Ik neem aan dat je een buffer nodig hebt, je wasmachine kan het ineens begeven, jouw kinderen worden ouder en gaan steeds meer geld kosten. Om dan geld van je spaarrekening op te willen nemen om naar de kermis te gaan......dat lijkt me nou net niet de bedoeling van deze buffer, die echt niet zo groot is als dat jij doet voorkomen.
Ik kan me dus voorstellen dat budgetbeheer wil dat jij eerst die cursus doet, zodat je echt inzicht krijgt in jouw financiële huishouding.
Sterkte ermee, ik geloof zeker dat het niet makkelijk is.

Tirza G.

Tirza G.

31-12-2009 om 19:54

Maar toch

Alhoewel je schrijft dat je buiten jouw toedoen in de schulden bent geraakt en dat je een prima financieel beleid voert en geen enkel van de dingen doet die andere mensen met schulden doen (hoe wéét je dat trouwens) is het blijkbaar tóch iets of iemand gelukt jou een enorme schuldenlast in je schoenen te schuiven. Dus of een geld-cursus nou een goed idee is weet ik niet, maar wellicht een relatiecursus? Een hoe-herken-ik-gluiperds-cursus?

Tirza

om het even

om het even

01-01-2010 om 00:51

Minet

tuurlijk,iedereen heeft een buffer nodig,en kinderen worden idd ouder...waarom zou ik geen geld van een spaarrekening mogen afhalen terwijl iemand die niet in de budget zit...wel geld van hun eigen spaarrekening zouden kunnen opnemen..ofwel van hun gewone rekening....dat lijkt me raar
en.mijn budgetrekening is dus. wel zo groot als ik doe voorkomen..krijg elke maand een afrekening hoor.ik weet dondersgoed wat er op mijn budgetrekening staat.
jij wil mij dus zeggen zonder te weten hoe of wat dat ik geen inzicht heb in mijn financiele huishouding?
ik denk dat ik wel degelijk inzicht heb maar ga mijn niet verdedigen...

om het even

om het even

01-01-2010 om 00:56

Tirza

tirza

ik heb nooit gezegd dat ik een prima financieel beleid voer...maar maak nu geen schulden ...en ga ik ook zeker weten niet doen ook

"en geen enkel van de dingen doet die andere mensen met schulden doen (hoe wéét je dat trouwens)"
sorry..dit herken ik dus niet..zijn mijn woorden ook niet..
het is idd iemand gelukt om mij met een enorme schuldenlast te laten zitten ja...dat heb je heel goed gelezen...en nee een relatiecursus heb ik niet nodig..vind trouwens dat je woorden erg kwetsend zijn..

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2010 om 02:44

Ben ik met je eens

De laatste opmerking van Tirza slaat kant nog wal.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2010 om 03:02

Tirza

Kun je nou ook eens 1 keer minder bot reageren?

tonny

tonny

01-01-2010 om 10:32

Helemaal niet zo gek van tirza

Als je niet écht helder hebt wat er achter je geldproblemen zit, kan je best te maken hebben met een 'blinde vlek'. Je denkt zelf dat het allemaal jofel loopt, maar een nuchtere buitenstaander ziet dat anders.

Laatst zag ik dat TV-programma waar mensen financieel op weg geholpen worden. Soms moeten ze heel lang piekeren over het feit óf ze wel hulp nodig hebben, terwijl de kijker zegt: tjonge, dat je dat niet zïet! Gewoon een kwestie van teveel wensen in vergelijking tot het beschikbare budget.

En ik hoop dat de starter van deze draad de juiste assistentie vindt om verder te kunnen.

Ik ben het met minet eens

Misschien begrijp je niet precies wat minet wil zeggen en bedoeld, maar ik wel en ik ben het met haar eens....
In dezelfde situatie als jouw, als ik dus maar een klein beperkt maandbudget had en daarnaast een beheerde spaarrekening met maar 3000 euro, zou het nooit nevver niet in mijn kop opkomen om van de spaarrekening geld te halen voor de kermis! Ik zou die 3000 mooi laten staan en nooit voor iets 'onbenulligs' gebruiken of willen verbrassen...Die zou ik willen houden voor het geval dat.....mijn wasmachine het begaf

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2010 om 11:54

Ook eens

Ik denk ook dat dat zo kan werken Tonny. Het is toeval dat ik iemand uit dubbeltje op zijn kant ken, maar aan haar zie ik ook dat het gewoon niet tot haar doordringt wat ze zelf fout doet. Ik weet dat haar moeder al heel lang zorgen om haar heeft. Mensen als zij zullen heel lang hulp nodig hebben tot het kwartje valt.
Maar ik heb niet zoveel fiducie in cursussen om eerlijk te zijn. Het is vaak een herhaling van zetten die je allemaal ooit wel ergens opgedaan hebt. Maar ook weer: baadt het niet, het schaadt ook niet. Een op een begeleiding werkt waarschijnlijk beter, maar dat is onbetaalbaar.

Tirza G.

Tirza G.

01-01-2010 om 13:00

Tja

Toch schrijf je zelf:
Ik weet waardoor de schulden ontstaan zijn...(hoofzakelijk niet door mijn persoonlijk) en ik heb het altijd zelf gedaan..
ze willen dat ik eerst een curses volg waarin je leert hoe je met geld moet omgaan maar ik vind dit in mijn geval niet nodig..
de schulden zijn niet ontstaan door koopgedrag, aflossingen bij wehkamp,neckermann of andere onlinewinkels..
de curses is voor mensen die problemen hebben met online kopen,afbetaling kopen en inpulsinkopen enz..
juist omdat het niet mijn "schuld"is dat er toen schulden waren vind ik het zo jammer dat je toch in het hokje geplaatst word van diegene die schulden zou kunnen maken...
//////////
Korom: je hebt hoge schulden, daarvoor heb je in de WSNP gezeten, daarvóór had je echter ook al schulden (toen zat je al in budgetbeheer), maar de hoge WSNP-schulden zijn níet aan jouw gedrag te wijten en ook niet aan het gedrag wat alle andere mensen die schulden maken laten zien - want dat doe jij niet.
Dan denk ik: hoe wéét je hoe die andere mensen aan hun schulden komen/kwamen en hóe kan het dat jij wordt afgerekend op schulden die je niet gemaakt hebt? Dan is er toch ergens iets misgegaan als blijkbaar iemand anders jou op kan laten draaien voor zijn/haar schulden? Dat líjkt me dan in de relationele sfeer te zitten; ik geloof niet dat ze schulden van ouders of broers/zussen op je kunnen verhalen en voor grote kinderen lijk je me nog te jong.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

01-01-2010 om 13:02

Kaaskopje

Nee, sorry, weer mislukt.
Zullen we het bij het onderwerp houden?

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2010 om 13:14

Tirza

Je laatste reactie komt vriendelijker over, meer behulpzaam in plaats van spottend. Gewoon iemand de pan in hakken kan iedereen, maar wat heb je eraan? Als ik iets positiefs te zeggen heb zeg ik het, maar als dat niet zo is ook.

Om het even

ik vermoed dat budgetbeheer bij jou nog wat zwakke plekken ziet in het omgaan met geld,als zij er van overtuigd waren dat je prima met je geld om zou kunnen gaan,zou je denk ik wél extra geld op mogen nemen,of uit de regeling kunnen stappen.
(ik zeg niet dat die zwakke plekken er ook daadwerkelijk zijn,want dat kan ik niet inschatten.)
je geeft ook een dubbele boodschap af,je bent blij dat budget beheer jouw financiele zaken regelt( daarmee geef je aan dt je het liever niet alleen regelt),maar tegelijkertijd vind je dat ze je te weinig ruimte geven.( daarmee geef je aan dat je het heus wel zelf kan)
je moet bedenken dat budget beheer er niet is om jou dwars te zitten,jij hebt hiervoor gekozen (vrijwillig),en zij willen er alles aan doen om
jou ook te helpen,dat is hun werk.
en jij denkt nu het wel alleen te kunnen regelen,maar zij denken dat je daar nog een cursus voor nodig hebt.
Sommige mensen hebben inderdaad een blinde vlek,zien niet echt in waar het dan fout gaat.
Voorbeeld:mijn buurjongen deed vorige week rij-examen,hij was hoogst verontwaardigd en boos dat hij gezakt was,want hij reed geweldig ,dus de examinator deugde niet(volgens hem).
Terwijl ik dan denk: die examinator heeft er voor geleerd,die weet echt wel of de rijkwaliteiten van buurjongen voldoende zijn of niet.
en zo is het ook met budget beheer,zij hebben er voor geleerd én ervaring in financiele kwesties.

Wat ik niet snap

Waarom doe je nu zo moeilijk over die cursus? Ik denk dat je blij moet zijn dat die regelingen er zijn. Ik vind ook wel dat de overheid/gemeente dit van je mag eisen. Een groot deel van je schulden worden tenslotte ook kwijt gescholden en daar draait iedereen voor op.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2010 om 19:58

Cursus

Ik vraag me oprecht af of zo'n cursus het beoogde resultaat oplevert. Ik denk dat er meerdere bijzitten met de houding 'gooi maar in mijn pet', júist omdat het moet.
Een beter idee zou zijn, zoals Pelle ook al opperde, om iemand een buddy toe te wijzen die voor overleg en advies gebeld kan worden en die maandelijks de financiën met je doorneemt. Er moet routine in komen en dat bereik je niet met een cursus van 6 bijeenkomsten.

om het even

om het even

01-01-2010 om 20:57

Tirza

beste tirza

daarvóór had je echter ook al schulden (toen zat je al in budgetbeheer),
o.wist niet dat jij mijn situatie kon...
weet je tirza..
je vult de antwoorden in..je weet niet wat de antwoorden zijn,en ik ga het je ook niet vertellen.als jij niet wil aannemen van mij dat de schulden niet door mij zijn ontstaan,niet in de familie zijn ontstaan maar door iemand anders,dan maar niet.

een heleboel mensen,en niet iedereen want ik vul de antwoorden niet graag in hebben schulden gemaakt door verkeert koopgedrag,door meer uit te geven dan je op je bank heb staan of door domme pech in je leven,wat het ook is..ze maken er een programma over waar ik met mijn schulden totaal niet in zou passen..

wil je bedanken voor je compliment want ik ben wel degelijk oud genoeg voor grote kinderen..

om het even

om het even

01-01-2010 om 21:03

Sus-anne

budgetbeheer ziet geen zwakke plekken bij mij..
ik heb al eerder geschreven dat IEDEREEN die uit de budget wil deze curses moet doen..
ik geef ook vaker aan dat ik de curses ook ga doen

en jij denkt nu het wel alleen te kunnen regelen,maar zij denken dat je daar nog een cursus voor nodig hebt.

ze denken daar juist niet in individueel maar in hokjes..ze vinden juist dat IEDEREEN de curses nodig hebben en ik vind dat ik hem niet nodig heb omdat ik niet in het gewone schuldenplaatjes pas

weet je..ik vroeg om ervaringen,ik ga mijn reden van wsnp of budgetbeheer niet neerpennen,waarschijnlijk snappen jullie het wel beter maar ik doe het niet omdat er helaas mensen zijn die je er op veroordelen...

Minet

Minet

01-01-2010 om 21:27

Budgetbeheer

Budgetbeheer is ook te krijgen zonder dat je schulden hebt, maar dan moet je wel heel aannemelijk maken dat je het zonder budgetbeheer niet kunt voordat ze jou als cliënt aannemen. Echter, je moet er dan wel voor betalen, je geeft zelf aan dat jij dat niet hoeft, dus vraag ik me af waarom jij, voordat je schulden had, al onder budgetbeheer van de gemeente viel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.