Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Yoeki

Yoeki

02-06-2020 om 17:24

Burnout (niet door werk) en werkgever zit dwars...


ElenaH

ElenaH

06-06-2020 om 13:11

Niet

'en hoe moet ik het leerlingen van pakweg 11 of 12 jaar uitleggen dat ik een paniekaanval heb, hoe zie je dat voor je.'

Waarom zou je willen vertellen dat je een paniekaanval hebt? Zeg gewoon dat je je niet zo lekker voelt en dat je even de gang op gaat. Bewegen is sowieso goed bij een paniekaanval, het brengt het tempo van je ademhaling (te snel/oppervlakkig) in overeenstemming met het tempo van je lichaam.

Flavia

Flavia

06-06-2020 om 13:15

Huisarts

De huisarts heeft aangegeven dat het beter is ook op je werk je ziek te melden. Je hoeft nooit bij je leidinggevende een reden op te geven. Daar is de bedrijfsarts voor. Meld je daar zelf dat mag ook altijd en samen met de bedrijfsarts bepaal je of en hoe je dan weer aan het werk gaat.

Hier doe je precies wat je ook niet bij je werkgever moet doen: je verantwoorden. Dat is niet nodig.

Niki73

Niki73

06-06-2020 om 14:09

Dokter

Ik ben lichtelijk geschokt door jullie reacties. Yoeki heeft een gediagnosticeerde burn-out, onderweg naar haar werk krijgt ze al een paniekaanval, en de helft van de mensen hier vindt dat ze gewoon kan gaan werken?

Yoeki alsjeblieft, luister naar je dokter. Hoe langer je nu "doorzet", hoe langer je ziek zult blijven. Daar heeft je baas ook niets aan.

Jesse_1

Jesse_1

06-06-2020 om 14:18

Is dat zo Niki?

Volgens mij is MiekeMieke de enige die vindt dat ze moet gaan werken.
Er zijn wat mensen die adviseren ook in contact te treden met de bedrijfsarts, maar dat wil toch (juist) niet zeggen dat ze dan moet gaan werken?

Een burnout is niet met een week thuiszitten over, dus (nu al) contact met de bedrijfsarts om te kijken hoe dit te begeleiden is niet raar.

Marcia

Marcia

06-06-2020 om 14:23

Eens

met Jesse en met de overgrote meerderheid hier: gewoon ziekmelden. En je zeker niet met een paniekaanval naar school en voor de klas slepen. Niet over je grenzen heengaan.

ElenaH

ElenaH

06-06-2020 om 14:53

Niki73

Ik vind niet dat Yoeki gewoon moet werken. Maar dat is wat anders dan vinden dat je schoolkinderen moet vertellen dat je een paniekaanval hebt. Dát vind ik geen reden om thuis te blijven.

Miekemieke

Miekemieke

06-06-2020 om 19:09

thuisblijven

Toch blijf ik er bij dat thuis blijven niets oplost, integendeel. Maar dat is mijn mening.

juf Ank

juf Ank

06-06-2020 om 19:22

nee,

alleen thuis blijven helpt niet nee. Maar gaan werken is ronduit gevaarlijk, dus geen oplossing; het brengt de oplossing verder weg. Ze moet nu eerst tot zichzelf komen.

Niki73

Niki73

06-06-2020 om 20:41

Mieke

Ik ben het in zoverre met je eens, dat enkel en alleen thuiszitten niets oplost. Nadat ze tot zichzelf gekomen is, moet ze wel met de situatie en haar manier om ermee om te gaan aan de slag gaan. Waarschijnlijk samen met een professional. Daar kan ze best een halve of hele dagtaak aan hebben. Maar dat is iets heel anders dan gewoon maar blijven werken.

Overigens

Overigens is het niet Yoeki die contact moet opnemen met de bedrijfsarts, zij moet zich ziekmelden bij de werkgever, die meldt dat door aan de arbodienst en die stuurt Yoeki een oproep voor een gesprek, of laat de arts met Yoeki bellen.

Groeten,

Temet

Flavia

Flavia

06-06-2020 om 22:05

Temet

Als werknemer mag je ook zelf contact opnemen met de bedrijfsarts.
Zeker bij een leidinggevende zoals hier kan dat een slimme zet zijn om de leidinggevende achter het hek te houden.

Triva

Triva

07-06-2020 om 01:40

Temet

Al een aantal jaren is het mogelijk om als werknemer, zelfs zonder ziekmelding, contact te hebben met een bedrijfsarts via het open spreekuur. Werkgever krijgt daar géën info van. Lijkt me in dit geval noodzakelijk. Wat yoekie fout doet is tegen LG zeggen wat de reden van ziekmelding is...

Hoe is het nu Yoeki?

Heb je je na Dinsdag alsnog ziek gemeld?

Jullie hebben gelijk

Triva, Flavia, jullie hebben gelijk, Yoeki kan inderdaad zelf contact met de bedrijfsarts opnemen. Ik neem overigens aan dat ze daar de contactgegevens niet van heeft, dus die zou ze dan eerst moeten navragen.

Ik vind het nog steeds logischer dat ze de ouderwetsere weg volgt: baas, ik ben ziek, ik wacht de oproep van de bedrijfsarts wel af.

Groeten,

Temet

ElenaH

ElenaH

07-06-2020 om 11:38

Ik ook

'Ik vind het nog steeds logischer dat ze de ouderwetsere weg volgt: baas, ik ben ziek, ik wacht de oproep van de bedrijfsarts wel af.'

Ik ook. Zelf contact opnrmen met de bedrijfsarts is vooral handig als het om een preventiegesprek gaat. Dan kijk je samen hoe je uitval kunt voorkomen of beperken. Dat lijkt bij Yoekie niet meer aan de orde.

Pirata

Pirata

07-06-2020 om 11:40

O.t.

"Baas" zeggen.. daar reageert mijn baas nogal allergisch op. Ook als ik haar "chef" noem. 🤣

Verder eens, wacht de oproep van de bedrijfsarts af.

bergmarmot

bergmarmot

07-06-2020 om 12:22

Mieke

"Toch blijf ik er bij dat thuis blijven niets oplost, integendeel. Maar dat is mijn mening."

Het gaat hier niet om meningen, het gaat om deskundigheid. Gelukkig zijn er artsen en andere deskundigen met jarenlange ervaring en (wetenschappelijke) kennis over burn-outs. Ik hoop dat je snapt dat het om meer, héél véél meer gaat dan een simpele losse flodder 'thuisblijven lost niets op'.

Om goed uit een burn-out te komen, heb je begeleiding nodig, vaak zelfs lange tijd. Van mensen die weten waar ze mee bezig zijn. Die weten welke grenzen heilig zijn en welke grenzen je juist moet opzoeken. Die weten hoe het mentale en het fysieke op elkaar ingrijpen. etc. etc.

Iedereen die roept dat ze gewoon moet blijven werken, is af.

Triva

Triva

07-06-2020 om 12:35

bergmarmot

"Iedereen die roept dat ze gewoon moet blijven werken, is af."

De huisarts moet zich ook niet bemoeien met het feit of ze wel of niet kan werken. Daar is de bedrijfsarts voor.

ElenaH

ElenaH

07-06-2020 om 13:16

Bergmarmot

'Het gaat hier niet om meningen, het gaat om deskundigheid'
en
'Iedereen die roept dat ze gewoon moet blijven werken, is af.'

Maar dat laatste is toch ook maar een mening?

bergmarmot

bergmarmot

07-06-2020 om 15:17

Triva

"De huisarts moet zich ook niet bemoeien met het feit of ze wel of niet kan werken. Daar is de bedrijfsarts voor."

Er zijn absoluut situaties denkbaar dat een huisarts kan (of zelfs moet) adviseren dat je nu even moet stoppen met rennen/werken/ballen omhoog houden. Daarna is het aan de bedrijfsarts om te bespreken hoe lang dit moet duren, wat je dan wel kan doen, hoe je kunt reïntegreren etc.

Yoeki

Yoeki

07-06-2020 om 16:14

Nog niet

Maar ga het volgende week doen. Mijn teamleider was 2 dagen afwezig vanwege overlijden schoonvader, ik had me ziek moeten melden bij de directeur. En dat wil ik perse niet, die man is een hork. Maandag werk ik niet, teamleider ook niet.
Op dinsdag is ze weer terug en dan moet ik bellen. Ik zie er tegenop, bijna nog meer dan blijven werken.
Yoeki

Niempje

Niempje

07-06-2020 om 16:24

Ooit

Ooit zat ik in een situatie die een beetje vergelijkbaar was. Mijn tweede kind iets destijds 9 weken te vroeg geboren en moest uiteraard een tijd in het ziekenhuis blijven. Oudste kind was nog geen anderhalf en was uiteraard gewoon thuis en partner aan het werk. Geen auto tot mijn beschikking, geen kraamhulp en eigenlijk meteen na de bevalling alweer op de been. Oudste naar opvang brengen en halen, reizen. Naar ziekenhuis met jongste.

Aan het eind van mijn zwangerschapsverlof was ik gewoon helemaal op. Totaal geen energie, hyperventilatie en dergelijke. Mijn werk kon echter niets aan de situatie doen. En fysiek redde ik het nog om naar mijn werk te gaan. Ik kon mijn collega’s toch niet langer laten stikken nu ik er net 16 weken uit was geweest?

Ik trok het niet, maar ging toch naar mijn werk. Een aantal weken later stortte ik volledig in en was ik echt een aantal maanden uit de running. Achteraf denk ik dat ik mijn collega’s en ook mezelf meer zou hebben geholpen door eerder op de rem te trappen. Ik weet vrij zeker dat ik dan veel sneller weer deels en ook helemaal aan de slag had gekund.

Bellen.

Waarschijnlijk zal ook je leidinggevende nu meer begrip tonen. Ze heeft ook kunnen nadenken over haar eerste reactie, weet dat je het toch geprobeerd hebt en dat "dreigementen" over het mislopen van een promotie geen invloed hebben.

Je bent ziek, je huisarts heeft geadviseerd je ziek te melden en dat advies ga je opvolgen. Werken gaat nu niet. Kort, beleefd en duidelijk.

Yoeki

Yoeki

09-06-2020 om 22:35

Gebeld

De reactie was: "ja dat zag ik aankomen. Zo weinig collegiaal dit."
En dat was het dan. Geen vragen of beterschap wensen, niets. Ik krijg een mail.
Yoeki

Aagje Helderder

Aagje Helderder

09-06-2020 om 22:41

Oef

Ernstige reactie. Vooral het deel dat het ‘weinig collegiaal’ zou zijn. Alsof ziek worden/zijn een keuze is. Wat diskwalificeert de leidinggevende zich met een dergelijk normatieve opmerking.

Het verandert je situatie niet, maar het lijkt me wel belangrijk dat je je realiseert dat deze opmerking meer zegt over je leidinggevende dan over jou en je ziekte.

Sterkte.

Weinig collegiaal?

Fijn zo'n leidinggevende, opbeurende persoonlijkheid.

Fransien

Fransien

10-06-2020 om 10:32

Tijd voor bezinning

Volgens mij is het nu ook tijd om je te bezinnen op de school. Er is een schreeuwend tekort aan docenten, dus je hebt als je hersteld bent de banen voor het uitkiezen.

Yoeki

Vergeet niet om, als je straks bij die bedrijfsarts zit, het ook even over de opstelling van de leidinggevende te hebben. Die lijkt me tenminste niet bevorderlijk voor reïntegratie en herstel.

Groeten,

Temet

Tine Winkel

Tine Winkel

10-06-2020 om 15:19

pff yoeki

wat een hufter, die leidinggevende. Je zou om minder een andere baan zoeken. Maar ik zou dit ook zeker aankaarten bij de bedrijfsarts, waar je over een x aantal weken vast een eerste gesprek mee hebt. Geeft hem/haar namelijk veel informatie over hoe de reintegratie moet/kan gaan verlopen. Sterkte!

Stelle

Stelle

10-06-2020 om 16:19

Op site

Thuisarts. nl staat dat het (ook in beginfase) belangrijk is zoveel mogelijk te blijven werken. (naast rust en ontspanning)
Er staat ook dat er (uiteraard) situaties kunnen zijn waarin werken niet meer kan.
(maar een huisarts is doorgaans niet aangewezen persoon om dit te beoordelen noch een deskundige op dit gebied)

Advies vd site is bespreken met werkgever en bedrijfsarts. Kijken naar wat wel en wat niet kan.

Aangezien je klachten niet werkgerelateerd zijn kan ik me voorstellen dat werkgever hoopt dat je toch nog wat wil/kunt bijdragen die laatste weken.

Je leidinggevende brengt het zeer bot en onhandig.
Maar ik zou me zo maar kunnen voorstellen dat in deze bizarre tijd een hoop docententeams op hun tandvlees lopen en zowat collectief rond een burnout zweven. Natuurlijk kan ik niet beoordelen hoe dat op jullie school zit maar het zou zomaar zo kunnen zijn. En dan vind ik zo'n reactie toch iets begrijpelijker. Als een team al zwaar overbelast is wordt die belasting natuurlijk nog groter door jouw afwezigheid. Als de oorzaak daarvan in je privéleven ligt en misschien wel door persoonlijke keuzes van jou kan dat best zuur voelen.
Zelf zou ik de reactie van leidinggevende erg rot vinden maar ik zou de eerlijkheid ervan wel ook op prijs kunnen stellen.

Maar nogmaals, zelf zou ik, zeker voor het moment, echt zorgen uit een (arbeids) conflict te blijven (lukt niet meer nu maar weliicht kun je er nog uitkomen) door iig zo veel mogelijk op z'n minst de schijn op te houden dat je wel inzet wil tonen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.