Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Tigress

Tigress

12-02-2012 om 11:23

Contant geld naar vriend overmaken?

Hoe kan ik contant geld overmaken naar de bankrekening van een vriend? Deze (regelmatige) bedragen mogen nl niet op mijn rekeningafschriften verschijnen, anders zou ik het wel op de normale manier overmaken. Zomaar geld versturen, ook als dit aangetekend is vind ik te riskant.
Het gaat "maar" om € 50 maar toch noodzakelijk dit maandelijks te doen. Kan ik dit bv aan de balie van bv de ING doen of via een postagentschap?
Alvast bedankt voor het meedenken!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waarom mag dat niet?

Gewoon contant betalen?
Storten op derdenrekeningen kan, maar dat kost geld. Zie bijvoorbeeld http://www.spaarbaak.nl/vraagbaak.php?zw=hoe+kan+ik+geld+storten+op+rekening+derden
Waarom mag het niet op jouw rekening verschijnen? Waarom kun je het niet contant in het handje geven? Waarom maandelijks en niet een keer per jaar (groter bedrag dus)?
Groet,
Miriam Lavell

Postwissel?

Je kon toch 'eerder' een postwissel sturen? Dat deden mijn ouders wel eens toen ik nog studeerde...Dan stuurden ze geld als 'verassing' voor mij als extraatje (b.v. in dec. dure maand En dan kreeg ik een kaartje dat ik de postwissel moest ophalen op het postkantoor. Ik dacht dat dat was afgeschaft tegenwoordig, maar dat Western Union nu zoiets doet, maar het kost w.s. wel extra geld.
Verder vraag ik me ook af waarom je zoiets zou doen, net zoals miriam.
groeten albana

Tigress

Tigress

12-02-2012 om 18:47

Nieuwsgierige mensen

De reden is simpel hoor. Ik zit in de wsnp en mag geen auto hebben. Een vriend van mij heeft het ding op zijn naam staan en ik betaal hem maandelijks een bedrag voor de verzekering en wegenbelasting die hij voor me betaald.
Maar ik heb bewindvoering en postblokkade. Ik moet inzage geven in mijn bankgegevens. Dus vandaar. Tevreden?
Verder zou ik verdere informatie over mijn vraag zeer op prijs stellen.

Andere informatie is er niet

Storten kan, maar kost geld. Zie de gegeven link.
Ik denk dat er niks anders op zit dan zelf in een potje 50 euro in de maand verzamelen en dat met enige regelmaat bij vriend langsrijden.
Groet,
Miriam Lavell

Tigress

Tigress

12-02-2012 om 19:00

Miriam

Vriend woont niet naast de deur. Niet op mijn rekening heb ik al beantwoord in mijn algemene antwoord en maandelijks is voor mij te behapstukken. Een keer per jaar zou makkelijker zijn en ik zou het doen als het kan, oké? En die auto is voor mij nodig omdat ik ook 's nachts kan worden opgeroepen voor mijn werk en er dan geen openbaar vervoer rijdt.

een betrouwbare vriend of vriendin die wel dichtbij woont dat geld geven en dat die dat dan voor je overmaakt.

Snap ik niet

Tigress, niet in de verdediging schieten. Ik val je niet aan. Dat er geen andere mogelijkheden zijn, kan ik ook niet helpern.
"En die auto is voor mij nodig omdat ik ook \'s nachts kan worden opgeroepen voor mijn werk en er dan geen openbaar vervoer rijdt. "
En dat is niet meegenomen in het wsnp-verhaal?
Vreemd.
"Vriend woont niet naast de deur. "
Andere vriend zoeken?
Hoe vaak word je midden in de nacht opgeroepen? Kun je niet beter een taxi nemen in die gevallen?
Groet,
Miriam Lavell

Zie je wel

Even gezocht en gevonden:
"Gedurende de wettelijke schuldsaneringsregeling is het in beginsel niet toegestaan om een auto te bezitten of op naam te hebben. De rechter-commissaris kan in twee gevallen een uitzondering hiervoor maken;
• indien er sprake is van een medische indicatie. U dient hiervoor een originele recente medische verklaring van uw behandelend arts aan de bewindvoerder te overleggen.
• indien de auto nodig is voor het werk. Uw werkgever dient een verklaring op te stellen waaruit blijkt dat de auto noodzakelijk is voor het uitoefenen van uw werk en/of de bereikbaarheid van uw werk.
Indien u gedurende de looptijd van uw schuldsaneringsregeling een auto op naam wilt zetten of wilt kopen dient u contact op te nemen met uw bewindvoerder."
Waarom is dat bij jou niet gelukt?
Overigens lijkt mij 50 euro in de maand een beetje weinig voor een auto. Is dat wegenbelasting en verzekering? Waar betaal je onderhoud en benzine van? Als de auto voor het werk moet, dan krijg je daar ook een beetje geld bij. Niet kostendekkend, maar wel meer dan niks.
Groet,
Miriam Lavell

Tigress

Tigress

12-02-2012 om 19:58

Goh miriam

Toen ik in de wsnp kwam had ik dat werk nog niet en die auto al van mijn naam. Nu zou ik die auto wel terug op mijn naam kunnen zetten i.v.m. werk maar dan zou uitkomen dat ik m al die tijd al gehad heb. Zogenaamd kopen kan niet want geen geld. Onderhoud en benzine betaal ik van fooien en een potje dat ik heb waar overgebleven weekgeld in gaat. € 50 is voor wegenbelasting en verzekering kostendekkend. Kleine lichte auto en veel schadevrije jaren. En Miriam, ik hoef niet in de verdediging maar je vraagt om antwoorden. Verder is die hele wsnp toestand alleen voor mij interessant.
Het gaat al maanden goed met betalen handje contantje maar vriend gaat verhuizen naar andere kant van het land en nu dus op zoek naar mogelijkheden om 'zwart' door te gaan.
Bedankt voor je moeite e.e.a. uit te zoeken.

Verzekering?

"Kleine lichte auto en veel schadevrije jaren."
Die verzekering staat toch wel op zijn naam hè?
Ik wil niet eigenwijs doen, maar liegen is heel veel werk. Kennelijk ben je al met liegen begonnen toen de wsnp begon en brengt het je nu in de knoop. Ik zou toch naar een mogelijkheid zoeken om die auto weer op je naam te krijgen. Eerlijk duurt nu eenmaal het langst.
"Het gaat al maanden goed met betalen handje contantje maar vriend gaat verhuizen naar andere kant van het land en nu dus op zoek naar mogelijkheden om \'zwart\' door te gaan."
Andere vriend zoeken en ondertussen vurig hopen dat je de komende jaren niet aangehouden wordt, of dat op een andere manier bekend wordt dat je er stiekem, zwart, een auto op na houdt.
Jemig, ik zou er doodzenuwachtig van worden.
Groet,
Miriam Lavell

Tigress

Tigress

12-02-2012 om 20:19

Ja hoor

Verzekering staat ook op zijn naam. En verder ja, ik ben voorzichtig en rij als een tut, want al een boete is funest. Iemand die zich beter gedraagt in het verkeer zul je niet makkelijk vinden
Met die zenuwen valt het wel mee.

Mag je wel geld storten op rekening derden?

Ik kan me van vroegâh dat je geen geld contant mag storten op een andere rekening dan die van jezelf. Dit om illegale dingen te voorkomen zoals een roodstand. Bijv. je staat rood en moet iemand iets betalen. Het geld wat je hebt gebruik je om iemand te betalen ipv dat je de (ongeoorloofde) roodstand in te lossen. En deze situatie mag dus ook niet; je zit in de wnsp en je mag geen auto hebben. Of je geeft aan dat je dus echt een auto nodig hebt en als je die toestemming hebt, dan krijg je een auto van die vriend, je ouders bijv. Zou dat een oplossing zijn? Ik zou ook een stuk geruster slapen....
En anders zou ik het gewoon in een envelop stoppen, tussen twee briefkaarten in.

mirreke

mirreke

13-02-2012 om 09:40

Gewoon op de post

Ik heb een hele poos lang van een bevriend iemand elke maand geld opgestuurd gekregen. Zij wilde om wat voor reden dan ook niet dat het per bank ging. Er is nog nooit iets misgegaan.
Voor de nieuwsgierigen Dit betrof een vrouw die ik al kan vanaf kinds af aan, en die mij een beetje beschouwt als haar dochter en die mij in die tijd elke maand iets wilde toestoppen. Zij wilde niet dat haar kinderen (die ik ook ken) dit te weten zouden komen, en daarom deed ze het zo.

mirreke

mirreke

13-02-2012 om 09:45

Kortom

Ik zou het per post doen. Het geld zat in een calceerpapiertje gevouwen, dat ouderwetse doorslagpapier wat je gebruikte als je tijdens het typen (op een typemachine) een tweede kopie ervan wilde hebben. Blijkbaar is het dan ook bij een scan niet te vinden...?
Dit kost je dan wel ook de porto en envelop.
Eerlijk gezegd zou ik het zo doen, dit laat geen paper trail na. Ik zou het ook niet via nog een vriend doen, hoe minder stappen hoe beter.
Verder kan ik me goed voorstellen dat je als je in de wnsp zit van iemand een auto mag gebruiken, dus ik zou me verder geen zorgen maken. Als je van de verzekering maar wel als bestuurder van deze auto gebruik mag maken.

Dorry

"Ik kan me van vroegâh dat je geen geld contant mag storten op een andere rekening dan die van jezelf. Dit om illegale dingen te voorkomen zoals een roodstand"

Echt niet? Ik vind het zo'n raar verhaal. Om te beginnen is roodstand helemaal niks illegaals (zou me een mooie boel worden, banken leven er zo ongeveer van). Verder mag je mensen geld geven en hun schulden betalen dus zie ik werkelijk niet in waarom Jantje geen storting mag doen op de rekening van Pietje. Jantje mag ook door een contante storting een nota van Pietje voldoen, meen ik mij te herinneren (heb wel voorbeelden gezien van mensen die op het postkantoor door een contante storting voor een ander een nota met acceptgiro -bijvoorbeeld voor de huur - voldeden)

Groeten,

Temet

mirreke

mirreke

13-02-2012 om 10:06

Temet, ik denk dat dorry1 bedoelt

dat dat niet mag als je bewindvoering hebt. Dus iemand die in de wsnp zit mag dat niet, omdat dan de geldstroom van het eigen geld niet meer duidelijk is. En de redenering zou dan zijn, als jij geld naar een ander kan storten zou je dat geld ook in je eigen roodstand kunnen storten.

Tinus_p

Tinus_p

13-02-2012 om 10:50

Ik zou

Ik zou het op ontslag laten aankomen door een paar keer niet te komen, omdat je nu eenmaal (officieel) geen auto hebt. Daarna auto verkopen en het vrijgekomen geld gebruiken.

mirreke

mirreke

13-02-2012 om 11:06

Wat n quatsch!

Op onstlag laten aankomen? En daarna in deze tijd nooit meer een baan vinden zeker. Verwijtbaar ontslag zullen ze in de wsnp ook echt kunnen waarderen.
En dan de auto verkopen, die dus officieel niet van jouw is en t geld gebruiken? Waarvoor dan? En hoe precies?
Niet doen hoor Tigress: jij maakt gewoon gebruik van de auto van een vriend die het met jou te doen heeft. En dan kun je gewoon werken.
Kortom, quatsch dus (oftewel kwats, zoals mijn schoonvader vroeger zei...
OT: tinus, meestal ben ik van jou zinniger bijdragen gewend.

mirreke

mirreke

13-02-2012 om 11:07

En van mezelf

beter spellen...

Mwah

Tigress begeeft zich nu m.i. ook op behoorlijk glad ijs en als de bewindvoerder erachter komt kunnen de consequenties niet mals zijn. Tinus'posting is wellicht wat kort door de bocht, maar voortzetting van de huidige situatie is ook bepaald niet wenselijk.

Misschien maar eens een gesprekje met de bewindvoerder, dat je tot nu toe een auto hebt kunnen lenen maar dat dat gaat veranderen, en hoe dit nu opgelost moet worden?

Groeten,

Temet

Maylise

Maylise

13-02-2012 om 11:30

Dorry

Normaal gesproken mag dat wel maar misschien inderdaad niet als je een bewindvoerder hebt? Ik heb al heel vaak contant geld op een rekening gestort van anderen en dat is nooit een probleem geweest.

Maylise

Maylise

13-02-2012 om 11:35

Post

Ik zou het via de post sturen. Mijn moeder stuurde vroeger (voor het internet bankieren) altijd geld naar de kleinkinderen toen we verder van elkaar woonden. Dat kwam altijd gewoon aan. Wel zorgen dat het van buiten niet zichtbaar is.

De andere mogelijkheid is inderdaad een derde erbij betrekken en het via een andere rekening over te maken Alleen doen bij iemand die je echt vertrouwd natuurlijk.

Per post moet op zich wel goed gaan. Ik heb in elk geval geen negatieve ervaringen maar het komt natuurlijk wel eens voor dat een brief niet aankomt. Dus het blijft een risico. Echter misschien is dit voor jullie wel de meest handige oplossing

+ Brunette +

+ Brunette +

13-02-2012 om 12:02

Nog een suggestie.

Hoe ver gaat hij van je vandaan wonen? Kun je er misschien een kwartaalbetaling van maken? Of wil hij dat niet? Zou je de discipline kunnen opbrengen elke maand 50 euro in een envelop te bewaren? Anders moet het inderdaad via een heel betrouwbaar iemand. Kent die vriend zelf niet iemand aan wie je het geld kan geven? Hij zal in zijn oude woonplaats toch wel vrienden of familie hebben? Post vind ik link, ik ben al te vaak iets kwijtgeraakt (wel internationaal dus groter risico). Western Union is duur. Misschien moet je je vraag stellen op een forum waarop mensen zonder verblijfsvergunning komen, misschien hebben die nog tips.

Helaas, zo ging t vroeger

Vroeger, zo'n 10 jaar geleden toen ik aan de balie bij een bank werkte (de grootste van NL), mochten we geen contante stortingen laten verrichten op de rekening van iemand anders dan jezelf, je partner waar je een En/of rekening mee had of van je kinderen. Stel, je hebt een roodstand van 5000 euro op je rekening, maar je hebt helaas maar een kredietfaciliteit van 1000 euro afgesproken met de bank. Je hebt ook een rekening van gas/water/licht openstaan. Als je die niet voldoet wordt je gas/water/licht afgesloten. Stel je hebt het geld contant voor die rekening, maar als je het stort op je rekening, dan verdwijnt het in de ongeoorloofde debetstand van 5000 euro, en is er nog geen ruimte om je rekening te betalen. In die situatie willen mensen graag dat het geld rechtstreeks op de rekening de gas/water/licht maatschappij gestort wordt. De bank blijft dan met een ongeoorloofde debetstand zitten die door oplopende rente steeds meer debet komt te staan.(in t geval er geen salaris meer binnen komt) Vandaar dat veel banken het niet toestaan.
Ik weet dat er destijds mogelijkheden waren om t wel te doen; de postbank stond het wel toe. Maar dan ook meestal alleen als de rekeninghouder geen ongeoorloofde debetstand bij de postbank had.
Lijkt vergezocht, maar zo werkte het destijds.

Dorry

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2012 om 12:34

Per post

Ik zou het ook via de post doen. Ik vind dat altijd wel een beetje eng. Je weet maar nooit tenslotte, maar onder deze omstandigheden kun je niet anders.
Het gladde ijs waarop je zou lopen valt wel mee naar mijn idee. Zolang je het echt totaal buiten de boeken houdt, is er geen haai die er naar kraait.
De tip van Temet, dat je aangeeft dat je de auto mógelijk niet meer kunt lenen en nu toch een probleem krijgt, zou ik zeker uitproberen. Ik zou bij dat gesprek in het midden laten of je de auto echt nooit meer kunt lenen. Komt iemand je later in die auto tegen en je hebt geen toestemming gehad om de auto op jouw naam te zetten, dan heb je hem 'toch nog mogen lenen'.

Jaymza

Jaymza

13-02-2012 om 13:02

Hmm vreemd hoor.

In mijn herinnering kon je gewoon geld storten op de rekening van iemand anders. En niemand die vroeg wat je familierelatie was. Het kostte alleen iets, op je eigen rekening was gratis. En accept giro's kon je gewoon aan de balie betalen.

Jaymza

Jaymza

Misschien lang leden nog. Maar dit is ongeveer 10 jaar geleden wat er gebeurde waar ik werkte. Kan nu ook weer verandert zijn....

En iets

van een bon ofzo, ja geen idee je kan natuurlijk niet elke maand een boekenbon doen, maar hemabonnen, bioscoopbonnen, vvv bonnen ??

Ik denk dat ik gewoon voor geld goed verstopt in een envelop zou gaan (komt niet altijd aan) of anders gewoon vragen aan vrienden of ze het voor jou willen overboeken.

Ikke

Ikke

13-02-2012 om 16:01

Betalen

Hoi Tigress,

Maar is het niet zo dat alles wat je van je VTLB overhoudt je mag spenderen zoals je zelf wilt? Je zou dan bijv. het contante geld wat je van fooien krijgt voor boodschappen kunnen gebruiken en die 50 euro die dan op je rekening overblijft gewoon naar die vriend maandelijks kunnen overmaken met als beschrijving ´spaargeld´. Zo doet mijn vriend het ook. Die houdt elke maand iets boven zijn VTLB over en stort dat op mijn rekening zodat ik het voor hem spaar en hij er niet meer aan kan komen. Hij zit ook in de WSNP en de bewindvoerder heeft daar nooit moeilijk over gedaan want dat is jouw geld (je VTLB dus)

Ikke

Wat jij noemt is anders. Je vtlb is waar je recht op hebt en als je daar nog van over hebt mag je dat besteden op elke wijze. Ik het geval van Tigress vermoed ik dat ze meer inkomen heeft dat dat opgegeven is n.l. de fooien. Nu kan het zo zijn omdat fooien geen werkelijk inkomen is en ook geen vast bedrag is dat het niet mee telt. Er hangt wel een luchtje aan dit verhaal. Eigenlijk moet ze met het geld wat boven het vtlb is extra schulden mee aflossen. Nu doen wij dat met zijn allen Er wordt nu gezamenlijk een illegale oplossing gezocht

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.