Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Een dochter

Een dochter

08-08-2017 om 11:28

Eigen bijdrage thuishulp

Ben voor mijn moeder allerlei zaken aan het regelen.
Ze wil binnenkort gaan verhuizen en zal hierdoor een hoop minder geld over houden. En omdat mijn moeder dit zelf niet echt meer begrijp moet ik nu voor haar gaan berekenen of het wel haalbaar is.

Mijn moeder kan zelf het huishouden niet meer doen en heeft daarvoor een particuliere hulp in de huishouding. Nu is haar idee om die te vervangen voor thuiszorg. Maar ik betwijfel of het goedkoper gaat zijn. Maar ik kom er op internet niet echt uit hoeveel haar dit zou gaan kosten.
Iemand enig idee hoeveel dit ongeveer kost of wie ik daarvoor kan bellen? Haar verzekering of de gemeente


Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-08-2017 om 11:45

Via CAK?

De minimale bijdrage bij WMO-hulp is 17,50 per maand. Ik zal eens gaan googelen of ik de normen vind.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-08-2017 om 11:49

Gevonden

Als je googelt op CAK eigen bijdrage vind je de rekenhulp. Je moeder zal dan wel via de gemeente de hulp moeten aanvragen. Dan komt er een consulente langs om de behoefte te bepalen. Voor huishoudelijke hulp krijg je tegenwoordig maar ca 2,5 uur per week als je in een 'normaal' huis woont. Mijn buurvrouw krijgt nog wel 5 uur, dus dat vind ik wel bijzonder. Die hulp van haar weet ook niet meer wat ze met al die uren moet

Teuntje

Teuntje

08-08-2017 om 12:18

Gemeente

De gemeente waar je moeder naar toe verhuist gaat bepalen of en hoeveel hulp ze kan krijgen en wat dat kost. Het CAK berekent hoeveel van dat bedrag voor haar eigen rekening komt, hangt af van inkomen en vermogen. Zie de rekenhulpen daarvoor. Bij mijn moeder is de eigen bijdrag zo hoog dat ze net zo goed een particuliere hulp kan nemen. Het voordeel van de thuiszorg-hulp is dat de organisatie voor vervanging zorgt bij vakanties en ziekte.

40er

40er

08-08-2017 om 17:01

Phryne en een dochter

De hoeveelheid hulp verschild per gemeente hoor. En ook weer per zorg-type. Heb je een indicatie voor HH1 krijg je minder hulp dan bij een HH2. In het laatste geval kun je niet zelf meer je huishouden regelen.
Ik werk in verschillende gemeenten, zelfde thuiszorgorganisatie en er zit tot een half uur verschil in de tijd die je krijgt.
Ook hoeft een hulp niet meer het hele huis te poetsen, alleen de kamers die gebruikt worden. In sommige gemeenten mag je geen was meer verzorgen of ramen aan de buitenkant wassen.

@Een dochter, vraag wat er in het gemeentelijke pakket zit, dan kun je dan ook bekijken wat mogelijk is.
Momenteel zijn er veel gemeenten aan het her-indiceren, dit naar aanleiding van rechtzaken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-08-2017 om 18:11

40er

De gemeente van mijn moeder is (te) streng, vind ik. Inderdaad had de indicatiemevrouw bedacht dat mijn moeder wel zelf haar was kon doen. Dat ze dan een uur bezig is om tien items op te vouwen is dan weer minder relevant kennelijk. In eerste instantie was maar 2 uur toegekend en na een enkel briefje van mij werd dat 2,5 uur. Het loont dus wel om er wat tijd in te steken want de meeste gemeenten zijn erg scherp op hun hh hulp.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

08-08-2017 om 18:31

gemeente en indicatie

Het is in meerdere gemeenten de gewoonte zo laag mogelijk in te zetten. Je moet verdomd goed kunnen onderbouwen dat je het niet redt met die 2 uur.

Als je dat niet kunt om wat voor reden ook, tja, pech dan... *insert sarcasm*.

En het ligt er ook heel erg aan wie je tegenover je krijgt aan de keukentafel. Er zitten geweldige mensen tussen, maar je hebt er ook tussen die amper weten waar ze mee bezig zijn. Je moet er in ieder geval bovenop zitten en het vooral niet minder erg maken dan het is (wat best confronterend is, liever praat je over wat je nog wél kunt en niet over wat zoveel moeite kost).

Teuntje

Teuntje

09-08-2017 om 07:49

De was

zit bij mijn moeder sowieso niet in het pakket, ongeacht hoe lang ze erover zou doen of dat ze het echt helemaal niet meer zelf kan. Dat regelt de familie maar, ook als je 200 km weg woont. En voor de ramen aan de buitenkant komt de (betaalde) glazenwasser idd.
De thuiszorg komt echt alleen voor stoffen/zuigen/sanitair, voor de rest krijg je nooit een indicatie want dat is voor de mantelzorg.

Veel meer tijd toegewezen

Mijn moeder, die onder andere dementie heeft, heeft voor 3 uur en 20 minuten huishoudelijke hulp geïndiceerd gekregen. Daarbij hoort dan ook organisatie van het huishouden en ook wassen en strijken. Wij waren/zijn heel blij met die indicatie en met de hulp. We betalen een maximale eigen bijdrage, dus goedkoop is het niet. Een voordeel is wel dat de hulp gewend is aan het omgaan met demente mensen.

Maar...mijn moeder is steeds minder in staat om goed voor zichzelf te zorgen. Het lukt ook niet goed meer om vriendschappen te onderhouden en ze vereenzaamt. Daardoor lijkt ze nog sneller achteruit te gaan. Opname en dagopname zijn onbespreekbaar. Daarom is er nu een Indicatie dementiezorg aangevraagd. En nu zijn we niet meer zo blij met het grote aantal uren huishoudelijke hulp die zijn toegekend. Die uren gaan blijkbaar van de begeleiding thuis af, zo blijft er minder tijd over voor begeleiding.

On topic.... het kan in deze gemeente wel, een ruimere indicatie voor huishoudelijke hulp.

40er

40er

09-08-2017 om 08:23

Teuntje

Misschien in die gemeente niet, maar ik heb cliënten waar ik dat wel mag hoor!
(En als het officieel niet mag, maar wel nodig is dan doe ik dat ook gewoon, al zal ik het altijd ontkennen en niet rapporteren

Kaaskopje

Kaaskopje

09-08-2017 om 08:33

Inbraakje

Maar als je nou geen familie hebt om de rest van de huishoudelijke taken te doen? Of een mantelzorger in het algemeen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-08-2017 om 08:40

Karin

Dat staat hier los van elkaar.
Mijn moeder kreeg 5 uur hdl (huishoudelijke hulp) en wat was het 20 uur adl per week. En 3 dagen daopvang.
Je moet er wel bovenop zitten. Dus ik zou de methode van Phryne gebruiken. Of verzoeken om de hdl terug te brengen en de begeleding op te voeren.

En anders kijken of je via een vrijwilliger iets kunt doen?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

09-08-2017 om 09:43

Kaaskopje

Het kan dan een drama worden.

Toevallig las ik net dit: https://www.groene.nl/artikel/laat-me-niet-achter?utm_source=De+Groene+Amsterdammer&utm_campaign=c21256ca5d-EMAIL_CAMPAIGN_2017_08_08&utm_medium=email&utm_term=0_853cea572a-c21256ca5d-70962237

Gaat overigens niet alleen over ouderen. Ook minder oude mensen kunnen zorg nodig hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-08-2017 om 09:59

Vreselijk

Ik vind het toch zo'n armoe dat bejaardenhuizen oude stijl afgeschaft zijn. Als je nu naar een tehuis gaat is het om te sterven en niet om te mogen ontspannen. Niet alleen ontzettend naargeestig, maar ik vind het eigenlijk ook respectloos naar de oudere mens toe. Zoek het maar uit met je zooitje.

De overheid schermt graag met 'mensen willen zo lang mogelijk in hun eigen huis blijven wonen'. Ja, die heb je inderdaad, maar dat moet ook maar kunnen. Wat heb je aan die zelfstandigheid als je dag uit niets anders bestaat dan de huishoudelijke hulp doorstaan, vervolgens in je eentje lopen te martelen met wat je zelf moet doen, tot de hulp weer komt. Daarnaast heb je ook mensen die een vorm van ondersteund wonen in een huis met meer mensen die ondersteund wonen best gezellig vinden. Niks 'ik wil in mijn huis blijven tot ik omval'. Dus ik vind niet dat je in het algemeen kunt stellen dat mensen pas hun huis uit willen als ze op sterven na dood zijn.

Theemok

Theemok

09-08-2017 om 10:59

CAK bijdrage

Ik heb een heel laag inkomen (uitkering) en ik betaal 14 euro aan het CAK elke maand. Dus die 17,50 hierboven klopt niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-08-2017 om 11:05

Oh ja, Van Rijn

Van Rijn en Klijnsma snappen er in mijn ogen niks van. Jetta begrijpt ondanks haar eigen beperkingen kennelijk niet wat het betekent als je in een minder bevoorrechte situatie verkeert dan zij als je tegen problemen aanloopt. Welnee joh, dat kan je allemaal best! En anders helpen anderen je wel. En datzelfde geldt voor Van Rijn. In theorie is het fantastische bedacht dat familie, buren e.d. weer wat meer naar elkaar om zouden moeten kijken, maar de praktijk is anders. We leven niet meer allemaal in buurtjes met een hoge sociale controle, dat willen we ook niet meer allemaal en families concentreren zich niet meer hun leven lang in en rond de geboorteplaats/-provincie, dus effe helpen in Noord Holland vanuit Gelderland (ik noem maar wat) is ook wat lastig.

Ik woon al 32 jaar in mijn wijk en ik ken maar heel weinig mensen beter dan van 'hoi'. Dat komt door hoe we wonen en misschien zou ik me wat meer in het wijkgebeuren kunnen storten, maar ik voel me daar niet altijd in thuis. Stel dat een van ons er niet meer is en de ander valt dood neer in de keuken, dan zou het best eens dagen kunnen duren voor iemand mij of man vindt. De buren zouden de hond misschien gaan horen als we die nog hebben, of de kinderen komen onverwacht thuis. Zo is onze buurman ook gevonden. Hij had een vriendin, die gezellig langskwam... In zijn geval is hij waarschijnlijk na een paar uur gevonden. Maar hoe kun je in déze tijd verwachten dat buren altijd maar door hebben dat een buur(-tgenoot) in de problemen zit. En hoeveel mensen durven ook niet om hulp te vragen? Als je daar anno 2017 nog vanuit gaat, sta je niet met beide benen op de grond. Misschien is het triest dat een groot deel van de maatschappij nu zo is, maar het is nu eenmaal zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-08-2017 om 11:06

Theemok

Dat kan wel kloppen voor een ander. Het gaat voor wat ik er nog van weet naar inkomen.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

09-08-2017 om 11:15

Bijdrage CAK

Gaat idd naar inkomen.
Mijn schoonvader (aow en klein pensioentje) betaald €23 eigen bijdrage per maand

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-08-2017 om 11:36

Theemok

Mijn dochter met 0 inkomen betaalt 17,50. Dat is de minimale eigen bijdrage die je vindt als je googelt. Ten opzichte van 2017 is het omlaag gegaan.

De wegen weten te bewandelen.

Het is vaak lastig voor mensen om de wegen te kennen die ze kunnen bewandelen. Als er hulp nodig is kan je informatie inwinnen bij je gemeente of zorgverzekeraar. Dat wil niet altijd zeggen dat alles dan vergoed wordt of de bijdrage minimaal. Dat ligt idd aan je inkomsten.

Huishoudelijke hulp wordt gedeeltelijk vergoed maar is altijd "bij te kopen".
Als de huishoudelijke hulp die je krijgt minimaal is kan je besluiten af en toe de glazenwasser te laten komen of je was door een wasserij te laten doen.
Om nog eens naar de winkels te kunnen rijdt er een buurtbus of de regiotaxi.
Is er hulp nodig voor het douchen of om je steunkousen aan te krijgen, dit wordt (gedeeltelijk) vergoed door je zorgverzekeraar. Ook als je vervoer nodig hebt naar een ziekenhuis voor onderzoeken of operatie zijn er vergoedingen.
Heb je speciale voetproblemen zoals bij suikerpatiënten wordt de pedicure vergoed. Heb je aangepaste schoenen nodig, de grootste kosten worden vergoed.

Heb je meer zorg nodig maar nog niet "rijp"voor het verpleegtehuis kan je naar een aanleunwoning of intern naar verzorgingstehuis en zelf de huur betalen.Er is dan indien nodig, 24 uurs zorg.Dit kan ook als je zelfstandig woont.

Heb je psychische problemen, verslaving of dreigt er algehele vervuiling kan de gemeente hulp bieden.

Ik wilde toch even een tegengeluid geven. Zo slecht is onze zorg niet geregeld. Nee, alles is niet "gratis", maar moet dat dan?

Kosten voor goede zorg kunnen pittig zijn, maar het wil niet zeggen dat het nodig is om dagen dood in huis te liggen omdat "niemand naar je omkijkt". Een alarm in huis kan hierbij bijvoorbeeld dat risico grotendeels opvangen.
Moet je wel in staat zijn om nog op die knop om je nek te kunnen drukken maar dat telt voor jong én oud.

Het probleem is ook zeker dat we allemaal wat meer op ons zelf leven, hulp kan al gauw lijken op bemoeienis. Sommige ouderen willen al die hulp niet, nemen zelfredzaamheid erg letterlijk, ook dat is een keuze. Of vinden het teveel rompslomp of kunnen het zelf niet regelen.
Dit kan je melden bij je gemeente, als je vermoed dat dit bij iemand speelt.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-08-2017 om 14:29

Wil

Heel algemeen gezien heb je gelijk, wat betreft dat je ook zorg bij kunt kopen, maar als je de pech hebt om bij de burgers te horen met een heel laag inkomen, dan valt een deel van wat je opsomt eigenlijk af. Geen glazenwasser, geen was uitbesteden. Uit mijn hoofd gezegd is er een budget voor voetzorg, dus als je meer nodig hebt dan binnen dat budget past, moet je het bijleggen. Er zijn mensen die in september al moeten beslissen om dan maar door te lopen met minder bezoeken aan de pedicure.

Ik weet niet of ik tegen ben gekomen dat iemand zegt dat alles gratis moet, maar als mensen zorg nodig hebben, maar vanwege de kosten achterwege laten, gaat er iets verkeerd en dat gebeurt. Dat vind ik ook met zelfstandig wonen. Tegen dat iemand éindelijk naar een verzorgingshuis mag, dan is het eigenlijk al veel te ver heen. Je hebt toch kinderen, je kunt toch iemand inhuren, er zijn toch wel vrijwilligers?? En nee, zo mag de overheid niet denken, vind ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-08-2017 om 14:34

De wegen weten

Uit ervaring weet ik dat je regelmatig zélf achter die wegen moet komen en dat de gemeente niet vooraan staat om zelf met die wegen op de proppen te komen. Soms is het pure mazzel als je iets te weten komt.

Kaaskopje.

Je schrijft bijvoorbeeld dat je met weinig inkomsten geen glazenwasser kan betalen of je was uitbesteden. Dat ben ik niet met je eens.
Je inkomsten zeggen niet altijd wat over je uitgaven.
Het is wel degelijk mogelijk om met alleen AOW eens in de paar weken je ramen te laten lappen bijvoorbeeld. Net zoals iedereen moeten ouderen keuzes maken.

Dan je reactie over voetzorg, het is wel degelijk zo dat je met problematische voeten ( hoger risico op infectie) zoals bij suikerpatiënten gewoon naar de pedicure kan, ook met alleen AOW. Lees je polis er maar op na.

En het is idd zo dat de indicatie om in aanmerking te komen voor een verpleegtehuis flink opgeschroefd zijn maar daar woon je ook niet als je alleen maar "oud en wat meer hulp nodig hebt". Zou je ook niet willen.
Een verzorgingstehuis is weer een ander verhaal, daar zijn verschillende vormen van wonen met verschillende indicaties. Daar hoef je niet halfdood in hoor.

Zeker is het zo dat ouderen met hulp achter de verschillende wegen moeten komen. Dat kan via de huisarts, de gemeente, het ziekenhuis die thuishulp regelt na een opname, een maatschappelijk werker, de thuiszorgmedewerker of een bekende.

En zeker vallen er altijd mensen tussen de wal en het schip. Dat is niet alleen bij ouderen zo. Ook ben ik met je eens dat hulp soms laat is, in sommige gevallen misschien te laat. Dat telt ook voor alle leeftijden.
Ons sociale leven heeft daar zeker mee te maken. Betrokkenheid.Ik denk ook niet dat dat er beter op gaat worden in de toekomst, als we zelf oud zijn.

Zorg goed?

Wil, ik vind wel dat je een rooskleurig beeld schetst. Ik zeg echt niet dat onze zorg zo slecht geregeld is, maar de afgelopen jaren is er veel veranderd. Ik vind het lastig om mijn weg te vinden, mijn moeder die dement wordt moet echt geholpen worden. Mijn vader die vorig jaar na een ongeluk helaas in een verpleeghuis belandde (mentaal fit, maar lichamelijk niet meer in staat om thuis te wonen) begreep er ook helemaal niets van. Ziekenhuis, zorgverzekeraar en kost niets; revalidatie in verpleeghuis kostte ook niets, definitieve plek in (zelfde) verpleeghuis is WLZ en daar betaal je voor. En dit circuit doorliep hij vorig jaar helaas een paar keer. Houdt dan nog maar overzicht over de financiën.

Na het overlijden van mijn vader wordt duidelijk dat mijn moeder niet meer lang zelf thuis kan wonen. Ze woont nu in een zelfstandig appartement, naast een verpleeg/verzorgingshuis, eten krijgt ze uit het huis, thuiszorg ook via dat huis. Maar de wachtlijst voor het verzorgingshuis is lang, en tegen de tijd dat zij een plekje daar kan krijgen (over een jaar of drie) is ze waarschijnlijk niet goed genoeg meer om daar naartoe te gaan. Voor het verpleeghuis is ze nu eigenlijk te goed. Gelukkig komt er zorg en begeleiding thuis, maar ook daar oor bestaat een wachtlijst, en zolang er geen acute situatie ontstaat, is het wachten en doorgaan.

Ja, er is veel mogelijk. Ja , de zorg is duur en Nederland vergrijst. Ik heb begrip voor de veranderingen van de afgelopen jaren. Maar het systeem is ingewikkeld en elk jaar verandert er wel wat. Dat is voor oudere mensen niet eenvoudig te volgen. Ik vermoed dat er nu weer een nieuwe markt voor adviseurs is gecreëerd.

Karin

De wegen zijn inderdaad ingewikkeld. Vandaar dat mijn reactie ook begon met "als je de wegen weet te bewandelen".
Maar het gaat erom of de benodigde hulp er is als het nodig is. Een eigenlijk blijkt uit jou reactie dat die zorg er wel is.

Je vader is na een ongeluk in een verpleeghuis gekomen, triest, maar daar krijgt hij hopelijk de zorg die hij nodig heeft.
Je moeder staat op een wachtlijst voor een verzorgingstehuis maar krijgt al wel het eten en de thuiszorg van hun. Zoals je zelf aangeeft:"voor het verpleeghuis is ze nu eigenlijk te goed".
Dus opname daar is nu ook niet nodig. Eventueel is er wel crisisopvang als er een noodsituatie zou zijn, dat is dan tijdelijk.

Het systeem is ingewikkeld, ik denk wel eens, onnodig. Ook financiëel is het lastig om overzicht te bewaren, ben ik helemaal met je eens.

Ook emotioneel is het erg heftig, een echtpaar dat na vele jaren samenwonen in één huis zo uit elkaar gehaald wordt door de omstandigheden. Sterkte voor deze veranderingen. Helaas heb ook ik daar ervaringen mee, het is zeer ingrijpend.

Een Dochter

Een Dochter

09-08-2017 om 23:29

Bedankt allemaal

Ik zal maar weer eens rond gaan bellen. Het is inderdaad lastig om steeds maar te weten waar je moet wezen voor alle info.
Zo zijn we ook met haar aow bezig een nog al ingewikkelde vraag waar we maar geen duidelijk antwoord op krijgen en steeds heen en weer gestuurd worden.
Omdat haar man in een verzorgingstehuis woont kan ze namelijk ook overgaan op aow voor alleenstaande Ruim 300 per maand meer Maar dan raakt ze haar huursubsidie kwijt Maakt niet uit heeft ze nog steeds meer. Maar het kan zo maar zijn dat ze dan geen recht meer heeft op de heffingskorting en hier stuurt de belasting ons naar het svb en het svb ons naar de belasting.
Op een gegeven moment zei de belasting maar als je te veel betaald sturen we je vanzelf een aanslag Ja duh

Over de thuishulp ze heeft dus nu een particuliere hulp die ze 30 euro voor 3 uur betaald. Mijn moeder denkt dat dit te duur wordt en wil daarvoor in de plaats thuishulp Maar ik heb het idee dat ze dan meer zal moeten betalen.
Met de link kwam ik er niet uit Dus ik zal morgen maar bellen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-08-2017 om 01:08

Wil

Omdat ik ook weer niet zó goed thuis ben in ouderenzorg, heb ik vanmiddag toch maar eens aan mijn dochter gevraagd hoe het zit. Ze gaf aan dat je om toegelaten te worden tot een verzorgingstehuis inderdaad niet bijna op sterven na door hoeft te zijn, maar (en dat zal zich in mijn hoofd hebben vastgezet) aangezien verzorgingtehuizen er tussenuit gehaald zijn, komt het er dus toch op neer dat je inderdaad al in niet al te beste staat bent als je naar een tehuis gaat.

Man en ik hebben het er wel eens over gehad en wij vragen ons echt af of het waar is dat we allemaal niets liever willen dan tot het einde toe in ons eigen huis blijven wonen. Ik denk dat er ook best veel mensen zijn, die het als een geruststelling ervaren als ze geen zorg meer hebben voor een eigen huis en er best van genieten om niet eenzaam achter de gordijnen te zitten maar in het restaurant van het tehuis. Ik zit eens in de zoveel weken bij een prikpunt vanwege bloedverdunners en er zitten altijd wel een paar oudjes die erboven wonen met elkaar koffie te drinken. Ik vermoed dat ze die gezelligheid niet gehad zouden hebben in een eigen huis.

Gebruik maken van de faciliteiten kaaskopje.

In mijn woonplaats is dus een verpleeg- verzorgingshuis en daarbij zitten aanleunwoningen. De mensen die daar wonen, wonen zelfstandig, maar kunnen dus gebruik maken van alle faciliteiten van het tehuis. Ze kunnen ook binnendoor naar de koffiekamer, het restaurant, kapper, bibliotheek enz.

De mensen die zeer intensieve verpleegzorg nodig hebben zie je niet in het restaurant maar eten in een huiskamer met medebewoners.

Verder hebben we in onze woonplaats diverse seniorenwoningen, een serviceflat en nog een zorgtehuis voor particuliere zorg.
De mensen uit de seniorenwoningen gaan ook vaak eten in het restaurant van het verpleeghuis of koffiedrinken.

Dus als jij iemand gezellig in het restaurant ziet zitten kan die persoon wel 3 straten verderop wonen in een seniorenwoning.
Als jij en je man je oprecht zorgen maken over jullie oude dag ga dan eens de informatie hierover halen op het gemeentehuis of kijk op het internet wat er mogelijk is. Kijk niet alleen in je eigen woonplaats maar ook in omringende plaatsen wat eventueel de mogelijkheden zijn.

Vooral als het nog niet aan de orde is, is het slim om je er in te verdiepen. Ik weet niet wat jullie leeftijd is maar ik geloof dat je vanaf je 55e jaar bijvoorbeeld in aanmerking kunt komen voor een seniorenwoning.
Heerlijk, alles gelijkvloers, dat is stap 1. Je hebt dan ook genoeg aan 2 uurtjes thuiszorg als dat ooit nodig zou zijn en de wijkverpleegkundige komt langs voor de douchebeurt. Je gaat eten in het verzorgingstehuis, in dat restaurant en ik zie je bij het wekelijkse breiuurtje
Misschien gaan we samen nog een dagje uit naar de Keukenhof met de Zonnebloem, luiers om, dan redden we het best als we een giechelbui krijgen
Kaaskopje, komt tijd, komt raad. En ja, ik romantiseer de boel een beetje, het is al laat...euh...vroeg.

Triva

Triva

10-08-2017 om 12:49

in huis dood gaan

Kaaskopje daar zijn telefooncirkels voor. Elke ochtend bellen alleenstaande ouderen elkaar even snel op. Soms bellen ze elkaar daarna voor de gezelligheid nog langer. Overal zijn oplossingen voor en die zullen in de toekomst steeds 'digitaler' worden natuurlijk.

lennest

lennest

12-08-2017 om 13:39

Ik ben het CAK en de gemeente helemaal zat!

Ik had ooit een PGB, 4 uur per week. Totdat de gemeente de boel overnam. Kwam een dame bij mij aan huis en die zei doodleuk: tja, weet je, ik heb ook pijn in de rug, maar ik doe alles gewoon zelf hoor. Waarom kun jij dat niet?
Volgende vraag: heb je geen zusjes, moeder, buurvrouwen die jou kunnen helpen? Ja, dat kan wel, maar die komen ook niet voor niets? Nou ja, zeg, dat heet toch burenhulp? Dat heb je toch voor elkaar over? Eh, nee want waarom zou zij mij voor niets helpen als zij elders er gewoon voor betaald krijgt? Trouwens mijn schoonmoeder is dik in de 80, die heeft zelf hulp.
Zo'n lastig huis heb je ook niet, alles gelijkvloers, niet te veel meubels, geen tierlantijntjes, waarom heb je eigenlijk hulp nodig? Hoe oud zijn trouwens je kinderen? Die kunnen toch wel wat doen? En je man?

Uiteindelijk zei ze: nou, vooruit, omdat je al eerder hulp hebt gehad, krijg je nu ook nog wat, 1,5 uur per week! In die tijd moet de hulp de keuken, de twee toiletten, de badkamer doen en de vloeren dweilen. Tijd om een keer de koelkast te doen of alle tegels in de badkamer, is er nooit meer. Over ramen zemen maar te zwijgen.

Omdat ik via een schoonmaakbedrijf inhuurde, kreeg ik destijds het externe tarief van 17,50 per uur. Het bedrijf kostte 24 euro per uur, maar regelde ook werkelijk alles bij ziekte en vervanging. Daar komt natuurlijk nog je eigen bijdrage bij, de administratieve verantwoording etc etc en ik heb sinds anderhalf jaar geen PGB meer, ik huur zo wel iemand in, gewoon voor 4 uur per week. Geen gezeur, geen verantwoording en uiteindelijk veel goedkoper.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-08-2017 om 14:12

Triva

Ik geloof dat mijn schoonvader niet aan zo'n cirkel meedeed. Niet iedereen weet of wil dat. Als ik bij zoiets zat zouden ze elke dag op de stoep staan, want ik heb altijd het geluid van mijn telefoon op stil staan. Een whatsapp-cirkel zou voor mij beter werken. Zolang ik daar gebruik van kan maken dan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.